کد خبر: ۸۵۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸ 27 May 2020
دست‌آوردی به نام  «پرونده سلامت» در سایه کرونا/ مردم خود را برای زندگی با کرونا وفق دهندتابناک/معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مسأله پرونده سلامت، دست‌آورد بسیار خوبی برای کشور به حساب می‌آید که طی آن به‌طور هوشمندانه به سراغ افراد پرخطر مانند مادران باردار، افراد با فشار خون بالا، دیابت و ... رفتیم و آموزش های لازم برای آن‌ها ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کمال حیدری بعد از ظهر امروز در سلسله نشست‌های مجازی علمی که با موضوع پیامدهای ناشی از کرونا در حوزه سلامت برگزار شد، اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا رویداد عجیبی بود که در حوزه سلامت رخ داد و در پی آن به سرعت وضعیت اضطراری اعلام شد، حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی هم تصور این میزان از درگیری را نداشتند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: ایران پس از چین جزو کشورهای اولی بود که شیوع بیماری کرونا را داشت که این مسیر با کمترین خطر طی شد و این عبور از شرایط ماحصل مسائل بسیاری بود. 

وی بیان کرد: در کشور ما زیرساخت‌هایی از قبل ایجاد شده بود که یکی از این زیرساخت‌ها، کار روی مسأله پرونده الکترونیکی بود؛ با استفاده از پرونده سلامت که از بیش از دو سال پیش کار آن آغاز شد، اطلاعات سلامت تعداد زیادی از افراد را در اختیار می‌گیریم. 

حیدری اضافه کرد: در شهر اصفهان بیشترین ضعف را در این زمینه داریم، زیرا مردم شهر اصفهان خیلی اعتقادی به پرونده الکترونیکی ندارند و در هنگام بیماری و با بروز هرگونه مشکل به جای مراجعه به مراکز سلامت، به متخصصین شهر مراجعه می‌کنند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بلافاصله بعد از چهار اسفند، بیشترین آماده باش را در شهر داشتیم؛ بیماری که از طریق قم به دلیل وجود شاهراه‌ها و ارتباطات دیگر به شهرستان بادرود و نطنز و اردستان و نایین وارد شد، استان اصفهان را درگیر کرد. 

وی افزود: اصفهانی‌هایی که در قم زندگی می‌کردند با اعلام قرنطینه به شهر خود بازگشتند و به دلیل مراودات بسیار بین قم و شهرستان‌های اصفهان درگیری استان زیاد شد و از آن روز به بعد اکثر در روزها وضعیت قرمز بود. 

حیدری ادامه داد: با این شرایط باید اقداماتی صورت می‌گرفت تا اتفاقاتی که در قم و گیلان رخ داد، در اصفهان تکرار نشود؛ فاصله زیادی بین آمار و وضعیت قم و گیلان با استان اصفهان وجود نداشت زیرا مردم از قم برای سفر به گیلان رفتند و به این ترتیب بیماری منتقل شد، ارتباط اجتماعی میان خوزستان و اصفهان هم زیاد است، این ارتباطات بین شهرها در انتقال بیماری بسیار موثر هست. 

ایجاد فضای رسانه‌ای برای عدم حضور مردم در انتخابات 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هنگام انتخابات فضای رسانه‌ای ایجاد شد تا مردم وحشت کرده و پای صندوق نروند، با ورود بیماری به اصفهان در همان اسفندماه، اولین کار آماده کردن سیستم آزمایشگاه تشخیصی بود که ما بلافاصله اگر مورد مشکوکی بود، سریعاً رصد کرده و آزمایش‌هایی را در روزهای اول در انستیتو پاستور انجام می‌دادیم که البته بعد از چند روز در خود اصفهان این آزمایش‌ها انجام گرفت.

 وی افزود: در کنار این مسائل، بحث پرونده سلامت وجود دارد که دست‌آورد خوبی برای کشور به حساب می‌آید که طی آن به‌طور هوشمندانه به سراغ افراد پرخطر مانند مادران باردار، افراد با فشار خون بالا، دیابت و ... رفتیم و آموزش های لازم برای آن‌ها ارائه شد زیرا بیشترین مرگ و میر در بیماران زمینه‌ای وجود داشت بنابراین آموزش‌ها داده شد تا بار بر دوش بیمارستان‌ها کمتر شود که در این کاهش بار، نقش بهداشت بسیار مهم بود. 

حیدری اظهار کرد: حضور بسیج هم از دیگر مسائل مهم بود که بلافاصله در چند جبهه شروع شد، نباید نسبت به بیماری بیخیال و یا نگران می‌بودیم، به همین خاطر نیروهای بسیجی به میدان آمدند و کار ضدعفونی‌ را در شهر انجام دادند، همچنین در سامانه که برای تماس با افراد ایجاد شد، حضور مؤثر پیدا کردند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در مرحله اول غربال شدند و در ادامه ۶.۰۲ درصد از افراد به بیمارستان مراجعه کردند و به این ترتیب بار بیمارستان‌ها کاهش یافت و بحران‌هایی که در دیگر کشورها رخ داده بود در کشور ما پیش نیامد. 

وی بیان کرد: در مدت ایام عید نوروز، پروتکل و دستورالعمل‌هایی که باید مردم در مراجعه به محیط کار رعایت می‌کردند را ارائه کردیم تا قبل از همه خود اصحاب اصناف از بیماری در امان بمانند، در ابتدا اصناف پرتردد مانند سوپری‌ها، لبنیات و نانوایی‌ها که لازم بود به کار باشند را فراخوانده و جلساتی با آن‌ها برگزار شد. 

حیدری تصریح کرد: یکی از عوامل موفقیت‌ این بود که در یک گام عقب‌تر از هر کاری مردم را توجیه می‌کردیم، در استان اصفهان حدود ۷۵ درصد جمعیت اصناف در روز اول به سامانه سلامت، مراجعه و ثبت‌نام کردند که البته تعدادی از آن‌ها هنوز ثبت‌نام نداشته‌اند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: تعدادی از مشاغل پرخطر مانند تالارها و رستوران‌ها وجود دارند که برای آن‌ها هم دستورالعمل ها را ارائه کردیم تا افراد کمترین آسیب ببینند ولی ضمانت اجرای این قوانین با خود اصناف است؛ روزهای اول برخی از اصناف پرخطر مانند بانک‌ها خیلی جدی نمی‌گرفتند تا این‌که تعدادی از متصدیان بانک‌ها درگیر شدند و دیگر بانک‌ها برای رعایت پروتکل‌ها جلد آمدند. 

حالت بیماری‌زایی ویروس کرونا کاهش یافته‌است 

امروز حالت بیماری‌زایی و تعداد بستری‌ها کم شده ولی آمارسرپایی به شدت افزایش یافته که به همین خاطر ما تمام تمرکز خود را در پیدا کردن موارد در جامعه گذاشته‌ایم. 

وی افزود: تا قبل از عید به دلیل این‌که بسیاری از اصناف خریدهایی داشتند و همچینن به دلیل مشکلات اقتصادی، مقاومت‌هایی ایجاد شد ولی بعد از عید با اعلام فاصله‌گذاری اجتماعی تا ۲۳ فروردین، این چند روز مدت تنفسی برای بیمارستان‌ها بود و تخت‌ها خالی شد. 

حیدری عنوان کرد: البته با گذشت زمان، رفتار خود ویروس آرام‌تر می‌شود ولی اینکه در ابتدا می‌گفتند با گرم شدن هوا قدرت ویروس کاهش می‌یابد، درست نبود بنابراین وضعیت امروز به‌گونه‌ای است که آمار فوتی و بستری بسیار کاهش یافته ولی نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود، این بی‌تفاوتی باعث شده که تعداد بستری‌ها نسبت به دوهفته گذشته چهار برابر شده و در این چند وقت حدود هزار نفر مراجعه داشتیم، بنابراین لازم است هوشمندانه حرکت کنیم و به مکان‌هایی که تجمع رخ می‌دهد مانند خوابگاه‌ها، پادگان ها و دیگر محیط‌های شلوغ توجه ویژه داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: یکی از دلایلی که کشور ما خیلی از بحران‌ها را پشت سر گذاشته، کمک و احساس مسؤولیت خود مردم است، در روزهای ابتدایی شیوع بیماری با رخ دادن کمبود وسایل و تجهیزات، مردم به میدان آمدند و افتخارآفرینی‌های زیادی در این خصوص صورت گرفت.

وی تصریح کرد: مردم حتی زودتر از اعلام ستاد ملی کرونا از حضور فرزندان در مدرسه جلوگیری کردند و در ادامه با همراهی بسیار خوبی که داشتند، از حضور در مساجد و محل‌های پرتجمع خودداری کردند و با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری، به قوانین احترام گذاشتند، ماحصل همه همراهی‌های مردمی این شد که به لطف خدا این بحران هم تا به حال به‌طور مناسبی گذشته است. 

مردم باید به زندگی با شرایط کرونایی عادت کنند

حیدری افزود: البته نگرانی‌های دوباره ما شروع شده است، با وجود این شرایط اقتصادی، لازم است بدانیم که باید با این کرونا زندگی کنیم‌‌‌؛ مثل شرایط فرانسه که ابتدا مدارس را باز کرد و دوباره مجبور به قرنطینه شد، خوزستان هم دچار این اتفاق شد و برای همه استان‌ها امکان رخ دادنش وجود دارد بنابراین مردم باید به زندگی با کرونا عادت کنند و همیشه موارد بهداشتی را رعایت کنند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: آمار نسبت به دو هفته گذشته، چهار برابر شده است، عمده فعالیت این ویروس، در فصل پائیز و زمستان است که به‌ویژه در پائیز هم یک پیک و درگیری بسیاری را خواهیم داشت، به دلیل این‌که کرونا با آنفولانزا همراه است که هر دو دارای یک علامت هستند لذا تشخیص آن بسیار سخت می‌شود، پس باید حرکات ساختاری انجام دهیم. 

وی اظهار کرد: در پاییز بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها وجود دارد، سه ماه فرصت داریم که در این مدت باید برنامه‌ریزی کنیم، لازمه کنترل این بیماری آن است که سناریو را به مردم و اصناف بدهیم و نقطه‌ضعف‌های خود را پوشش دهیم.

حیدری ادامه داد: برای مثال آنفولانزا یکی از مشکلات است ولی در این مدت تجمع نکردن و رعایت بهداشت یک فرهنگ شد که بسیار به ما کمک خواهد کرد، البته مشکلاتی وجود دارد که مثلاً با پدالی کردن شیرهای آب و جلوگیری از تجمع از شیوع بیماری در پائیز جلوگیری خواهد شد، امروز نقطه‌ضعف‌ها را پیدا کردیم و باید آن را مرتفع کنیم. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص اطلاع‌رسانی‌های متناقض گفت: از روز اول از شهرداری و دیگر نهادها خواستیم که برای هرگونه اطلاع‌رسانی با دانشگاه علوم پزشکی مشورت شود ولی به هرحال در انجام هر کار گسترده‌ای رخ دادن ناهماهنگی طبیعی است. 

وی افزود: برای جلوگیری از بروز مشکلات، تلفن ۲۴ ساعته قرار دادیم که همکاران هر سوالی که مردم دارند را جواب دهند، سایتی هم تشکیل دادیم لذا مردم باید بدانند که در این مواقع از مرجع درست اطلاعات را بگیرند. 

حیدری خاطرنشان کرد: این روزها فضای مجازی بسیار در زندگی مردم گسترش یافته است، ما پیش از آن‌که مورد مثبتی در اصفهان اعلام شود، یعنی از ششم بهمن‌ماه آموزش‌ها را شروع کردیم. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در روزهای آغازین تصور نمی‌کردیم که مردم کل بازار را از ماسک و دیگر تجهیزات خالی کنند تا جایی که ما در حوزه سلامت هم دچار کمبود تجهیزات شویم، در آن روزها در مدیریت عرضه و تقاضا وسایل دچار مشکل بودیم و یا بی‌اخلاقی‌هایی در فروش اقلام با قیمت بالا ایجاد شد که از این موارد از تلخی‌های آن دوران بود.

وی ادامه داد: در این زمینه باید معاونت غذا و دارو نظارت داشته باشد، با شیوع ویروس کرونا حدودا هفته‌ای ۵ میلیارد تومان از مواد استفاده داشتیم که در ادامه عنوان کردند ماسک یک بار مصرف باید فقط برای کادر درمان باشد و ماسک پارچه‌ای را برای مردم معرفی کردیم، چون ماسک پارچه‌ای را می‌توان با شست‌وشو و اتو زدن ضدعفونی‌ کرد ولی ماسک یک بار مصرف تنها برای دوساعت استفاده دارد. 

حیدری درخصوص میزان انتقال ویروس از طریق ماسک پارچه‌ای گفت: ویروس از طریق قطرات مایع منتقل می‌شود که ماسک از پخش کردن این قطرات جلوگیری می‌کند و فلسفه استفاده از ماسک هم همین است، لذا حتی یک لایه دستمال کاغذی هم از انتقال این قطرات جلوگیری می‌کند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در همان ابتدای امر ماسک‌های سه لایه را در مناطق محروم پخش کردیم، با نظارت معاونت غذا و دارو تولید ماسک و دیگر اقلام صورت گرفت و حتی شرکت  بهیار صنعت موفق به ساخت دستگاه تولید ماسک شد، البته در شرایط جنگی نمی‌توان ایده‌آل عمل کرد. 

روی آوردن برخی از افراد به رفتارهای وسواس‌گونه

وی بیان داشت: در ادامه مسائل روانی در میان مردم ایجاد شد و برخی به حرکات وسواس‌گونه روی آورده‌اند، باید به‌صورت منطقی با موضوع برخورد کرد، اگر ضدعفونی‌ها را به خوبی انجام دهیم یا اگر احساس می‌کنیم که آلوده هستیم بیرون نرویم و با انجام دیگر کارهای کوچک مانند این‌ها می‌توانیم بیماری را کنترل کنیم. 

حیدری خاطرنشان کرد: در روزهای شیوع بیماری در کشور، مقام معظم رهبری با سخنان خود پویش حرکت مؤمنانه را شروع کردند، این حرکت مؤمنانه به کمک بسیاری از محرومان آمد لذا باید این حرکت را تبدیل به فرهنگ کرد و نباید صرفا به اقلام خوراکی محدود شود، خیلی از افراد، نیازمند مبالغ مالی بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: این حرکت هم مانند حرکات سالیان گذشته بود که در یک مورد در سال‌ها پیش، با رهنمودهای مقام معظم رهبری حرکاتی ایجاد شد که در پی آن ۸۵۰۰ دستگاه از وسایل به ۴۵۰۰ خانواده محروم رسید و اکنون هم باید در خانواده ها فرهنگ شود که به یکدیگر کمک کنند و اینگونه مانور خیر و برکت در کشور ایجاد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار