کد خبر: ۸۵۴۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳ 26 May 2020

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید کرونا مقدمه آغاز عصر جدیدی از قدرت است که در آن آسیا و به ویژه چین، بر ایالات متحده پیشی می‌گیرد.
 
                                                   جوزف بورل: پایان رهبری آمریکا نزدیک است

به گزارش تابناک به نقل از یورونیوز، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در میان نشانه‌هایی مبنی بر جایگزین شدن آسیا به جای ایالات متحده به عنوان مرکز قدرت جهانی، خواستار اتخاذ استراتژی محکم‌تر در قبال چین شد.

وی در این باره گفت: شکوفایی چین تحسین برانگیز و قابل احترام است اما همزمان سوال‌ها و نگرانی‌های زیادی مطرح می‌شود.

بورل درباره پایان دوران رهبری آمریکا و ورود به عصر آسیایی هشدار داد و افزود: مدت‌ها است که تحلیلگران درباره پایان سیستم تحت رهبری آمریکا و ورود به عصر آسیا صحبت می‌کنند و این مسئله اکنون در مقابل چشمان ما در حال روی دادن است.

به گفته مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا، اگر قرن بیست و یکم، به یک قرن آسیایی چرخش پیدا کند، می‌توان از بیماری همه‌گیر کرونا به‌عنوان نقطه عطف این روند یاد کرد.

وی افزود: این نخستین بحران بزرگ در دهه‌های اخیر است که رهبری واکنش‌های بین‌المللی مربوط به آن، در کنترل آمریکا نیست. شاید واشنگتن به این موضوع اهمیت ندهد اما هر جا که نگاه می‌کنیم شاهد رقابت‌های فزاینده هستیم. به‌خصوص بین ایالات متحده و چین.

بورل ادامه داد: فشارها برای اینکه طرف یکی از این‌ها گرفته شود در حال افزایش است و در این میان، اتحادیه اروپا باید منافع و ارزش‌های خود را دنبال کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین مدعی شد روابط با چین باید بر پایه اعتماد، شفافیت و عمل متقابل باشد. حال آنکه این موضوع همیشه هم عملی نبوده و بخت تنها زمانی با اروپا یار است که با چین در چارچوب نظم جمعی تعامل داشته باشد.

به گفته وی، اروپا در مقابل چین به یک راهبرد محکم‌تر نیاز دارد که این موضوع مستلزم داشتن روابط و همکاری‌های بیشتر با بقیه کشورهای دموکراتیک آسیایی است. وی در این زمینه همکاری با هند، ژاپن و کره‌جنوبی را مثال زد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار