کد خبر: ۸۵۴۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱ 26 May 2020

طرح احداث کارخانه کمپوست رودسر در مرحله انتخاب مشاور

شهردار رودسر گفت: در حال حاضر روند قانونی انتخاب مشاور برای اورهال کردن و به‌روز رسانی سیستم مکانیکی کارخانه در حال انجام است، تا هر چه سریع‌تر راه اندازی شود.

رضا زنده‌دل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کارخانه کمپوست رودسر در سال ۱۳۹۱ ابتدا با ظرفیت دریافت روزانه ۵۰ تن زباله این شهرستان به بهره برداری رسید و بعد از حدود شش ماه کارکرد، زباله شهرستان املش هم به آن اضافه شد، که میزان تناژ آن در مجموع به ۹۰ الی یکصد تن زباله رسید.

وی افزود: سپس در سال ۹۲ به دلیل اورهال کردن یا رفع نقص فنی کارخانه کمپوست از سوی تراکتورسازی تبریز شرکت سازنده آن، به صورت موقت تعطیل و بعد از وقفه‌ای دو ساله دوباره راه اندازی شد.

شهردار رودسر عنوان کرد: شرکت تراکتورسازی مواردی از نواقص کارخانه را رفع کرده بود، اما در مراحل کار با کارخانه متوجه شدیم، بخش‌هایی از خط اجرایی آن نقص فنی دارد و قفل می‌شود، که در سال ۱۳۹۸ کارخانه دوباره به علت اشکالات فنی تعطیل شد.

زنده‌دل با بیان اینکه در سال گذشته مبلغ ۸۰ میلیارد ریال برای رفع فرسودگی و بروز کردن دستگاه‌های کارخانه از سوی وزارت کشور به آن اختصاص یافت، اضافه کرد: برای اینکه روند اجرای کار سریع‌تر انجام شود، شهرداری رودسر باید طبق قانون مشاوری متخصص و حرفه‌ای آشنا به کار دستگاه‌های کارخانه کمپوست انتخاب می‌کرد، که در حال حاضر روند قانونی انتخاب مشاور برای اورهال کردن و بروز رسانی سیستم مکانیکی کارخانه در حال انجام است، تا هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه زباله شهر رودسر در قدیم در محل زاغوت سر دفن می‌شد و اکنون دو سال است که این مکان پر و تعطیل شده است، خاطرنشان کرد: فضای سبز و درختان محل زاغوت سر احیا شده و شهرداری در حال حاضر به دلیل نداشتن محل دفن زباله دچار مشکل شده است.

شهردار رودسر ادامه داد: برنامه ریزی شده تا با مبلغ اعتبار اختصاص یافته از سوی وزارت کشور، علاوه بر راه‌اندازی کارخانه کمپوست، یک مرکز دفن زباله در داخل شهر یا در کنار کارخانه که از نظر زیست محیطی مشکلی نداشته باشد برای ریجکت یا زباله دفنی ۲۰ تا ۲۵ درصدی کارخانه اختصاص یابد.

زنده‌دل با بیان اینکه طبق برنامه ریزی روزانه ۵۰ تن زباله شهر رودسر و در مجموع ۸۰ تن پسماند تولیدی پنج شهر این شهرستان در کارخانه مدیریت می‌شود. اضافه کرد: البته قبل از تعطیلی کارخانه روزانه ۲۵ تن زباله شهرستان املش نیز وارد کارخانه کمپوست رودسر می‌شد.

وی با بیان اینکه کار تفکیک زباله از مبدا در شهر رودسر توسط شهرداری انجام می‌شود. افزود: در این طرح شهر به دو زون تقسیم شده و زباله خشک هر زون توسط یک خودرو به صورت هفتگی جمع آوری می‌شود که به طور میانگین روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ تن زباله خشک است.

به گزارش ایمنا، شهر رودسر در ۷۰ کیلومتری شهر رشت مرکز استان گیلان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار