مصباحی مقدم در گفت‌وگو با «تابناک»؛
تابناک گیلان/ سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه هنوز مجلسی تشکیل نشده، پیش‌بینی اتفاقات آینده مجلس ـ آن هم به منظور نشان دادن شکاف و اختلاف ـ بدون شک رویکرد ناصحیحی است که اصلاح طلبان در پیش گرفته اند، گفت: باید اجازه دهیم مجلس تشکیل شود و بعد به این موضوعات اینطور عمیق بپردازیم. طبق روال همیشه چند نفر برای کسب کرسی ریاست کاندیدا می‌شوند و در نهایت...
کد خبر: ۸۵۴۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵ 25 May 2020
 
تابناک گیلان/ سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه هنوز مجلسی تشکیل نشده، پیش‌بینی اتفاقات آینده مجلس ـ آن هم به منظور نشان دادن شکاف و اختلاف ـ بدون شک رویکرد ناصحیحی است که اصلاح طلبان در پیش گرفته اند، گفت: باید اجازه دهیم مجلس تشکیل شود و بعد به این موضوعات اینطور عمیق بپردازیم. طبق روال همیشه چند نفر برای کسب کرسی ریاست کاندیدا می‌شوند و در نهایت...
 
 
هیچ جریانی خارج از پارلمان حق دخالت در انتخاب رئیس مجلس را ندارد/ اصلاح‌طلبان دنبال پررنگ کردن اختلافات اصولگرایان به ویژه درباره ریاست مجلس هستند

مهمترین اقدام پیش روی مجلس یازدهم، انتخاب رئیس آن بعد از یک دوره دوازده ساله است که «علی لاریجانی» این کرسی را در اختیار داشت. اکنون لاریجانی با کاندیدا نشدن در انتخابات یازدهمین دوره مجلس، کرسی عالی قوه مقننه را خالی کرده و اصولگرایان ـ که بیش ۸۰ درصد ترکیب پارلمان را تشکیل می‌دهند ـ کار آسان و در عین حال سختی برای برگزیدن رئیس جدید مجلس پیش روی دارند.

به گزارش «تابناک»؛ اصولگرایان کار آسانی برای انتخاب رئیس مجلس دارند؛ از این جهت که اطمینان خاطر وجود دارد رئیس مجلس یازدهم، یکی از چهره‌های اصولگرای حاضر در پارلمان خواهد بود و این مسئولیت از هم اکنون برای آن‌ها رزرو شده است؛ اما این انتخاب کار سختی است، از آن جهت که جریان اصولگرایی به لحاظ کثرت نمایندگان و چهره‌هایی که توانسته به مجلس یازدهم بفرستد و همچنین گرایش‌های مختلف در این جریان، باید از بین همه گزینه‌های موجود، یک نفر را انتخاب کند.

این مسائل به ویژه کثرت کاندیدا‌های ریاست و عضویت در هیات رئیسه مجلس باعث شده که تحلیل‌های مختلفی در بین سیاسیون در خصوص چگونگی انتخاب رئیس، گزینه‌های ریاست و عضویت در هیات رئیسه مجلس ارائه بشود. تا جایی که حتی برخی تاکید دارند، آنچه در بیرون مجلس اتفاق بیفتد، در انتخاب رئیس مجلس بسیار تاثیرگذار خواهد بود و لذا دخالت‌های بیرونی را موثر بر این مساله می‌خوانند.

هیچ جریان بیرونی حق دخالت در انتخاب رئیس مجلس را ندارد

در همین زمینه، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت و گویی با خبرنگار «تابناک» پیرامون مباحث مطرح شده اخیر درباره احتمال انجام دخالت‌های بیرونی در رقم زدن معادلات مجلس یازدهم به ویژه برای انتخاب رئیس، اظهار کرد: هیچ جریان و گروهی خارج از مجلس، حداقل دخالت در انتخاب رئیس مجلس را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم درباره اختلاف‌نظر‌های ایجاد شده میان اصولگرایان بر سر انتخاب رئیس مجلس آینده گفت: موضوع انتخاب رئیس مجلس، امری داخلی است و بدون شک نمایندگان در زمان آغاز به کار مجلس یازدهم باید در این باره تصمیم‌گیری کنند.

انتخاب رئیس مجلس در هیچ دوره‌ای بدون حاشیه نبوده است

وی پیرامون حواشی زیادی که برای انتخاب رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس پیش روی ایجاد شده، افزود: حواشی و خبر‌های مربوط به انتخاب رئیس آینده مجلس در همه ادوار مجلس وجود داشته و تنها به این دوره منوط نمی‌شود که بخواهیم درباره آن بزرگنمایی کنیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره احتمال اعمال نفوذ برخی چهره‌ها و جریانات سیاسی اصولگرای بیرون مجلس در انتخاب رئیس و هیات رئیسه قوه مقننه، تصریح کرد: در باب انتخاب رئیس مجلس، بدون شک معنی ندارد کسی یا جریانی خارج از مجلس نسبت به این امر مداخله کند.

اصلاح‌طلبان دنبال بزرگ کردن رقابت چهره‌های اصولگرا برای کسب کرسی ریاست مجلس

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: موضوع رقابت میان افراد در راستای کسب کرسی ریاست مجلس، یک امر طبیعی است و اتفاقی نیست که برای اولین بار در کشور رخ داده باشد؛ منتهی جریان رقیب اصولگرایان یعنی اصلاح‌طلبان درصدد بزرگ کردن این مساله است.

وی به چرایی ورود جدی اصلاح طلبان و رسانه‌هایشان به مسائل و موضوعات مجلس یازدهم به ویژه انتخاب رئیس مجلس اشاره و تاکید کرد: اصلاح‌طلبان در تلاشند که بگویند اصولگرایان برای انتخابات مجلس به وحدت رسیدند، اما در موضوع ریاست مجلس اجماع نظر نداشتند.

همیشه چند نفر کاندیدا و یک نفر رئیس مجلس می‌شود

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه هنوز مجلسی تشکیل نشده، پیش‌بینی اتفاقات آینده مجلس ـ آن هم به منظور نشان دادن شکاف و اختلاف ـ بدون شک رویکرد ناصحیحی است که اصلاح طلبان در پیش گرفته اند، گفت: باید اجازه دهیم مجلس تشکیل شود و بعد به این موضوعات اینطور عمیق بپردازیم. طبق روال همیشه چند نفر برای کسب کرسی ریاست کاندیدا می‌شوند و در نهایت یک نفر رئیس مجلس است. پس نیازی به این همه سر و صدا وجود ندارد.

مصباحی مقدم با انتقاد از رویکرد اختلافی و تفرقه انگیزانه برخی جریانات به ویژه توسط اصلاح طلبان، خاطرنشان کرد: دامن زدن به اختلافات در بین اصولگرایان حربه رقباست؛ از این روی، اصولگرایان باید گوششان به اتفافان بیرون از مجلس بدهکار نباشد و کار خودشان را انجام دهند.

اصولگرایان بعد از آنکه در انتخابات دوم اسفند ماه سال ۹۸ بیش از ۸۰ درصد کرسی‌های مجلس یازدهم را از آن خود کردند، گزینه‌های زیادی برای کسب کرسی ریاست مجلس پیش روی خود دیدند، اما رفته رفته این گزینه‌ها کنار رفتند و اکنون می‌توان گفت که سه گزینه یعنی محمدباقر قالیباف، سید مصطفی میرسلیم و حمیدرضا حاج بابایی، چهره‌هایی هستند که به احتمال فراوان دو نفرشان برای کسب کرسی ریاست باهم به رقابت خواهند پرداخت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار