کد خبر: ۸۵۳۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸ 23 May 2020

خاطره بازیگر «بانوی سردار» از روز آزاد سازی خرمشهر

تابناک/ شهر زیبای من زیر چکمه بعثی‌ها بود ولی غریو شادی مردم را برای آزاد سازی خرمشهر خوب به یاد دارم. اینها بخشی از جمله‌های حمیدرضا نعیمی، هنرمند تئاتر، است که سوم خرداد ماه و همزمان با سالروز آزادی خرمشهر خاطره‌های خود را از این جشن ملی بیان و در عین حال ابراز تاسف کرد که در ادبیات، سینما، تئاتر و تلویزیون، کمتر شاهد خلق آثار درخشانی درباره آزاد سازی خرمشهر بوده‌ایم.

این هنرمند کرد که همزمان با فتح خرمشهر در شهر اسلام‌آباد غرب می‌زیسته است، با به یاد آوردن خاطره آن روزها گفت: سوم خرداد را خوب به یاد دارم، روزی که برایم طعم شیرینی دارد. زمانی که شهر زیبای من، سرپل ذهاب، زیر یوغ ارتش متجاوز بعثی بود و در شهر اسلام‌آباد غرب زندگی می‌کردم. خوب به یاد دارم روزی را که در یک لحظه در تمام شهر خبر آزادسازی خرمشهر پیچید، هرگز آن شور و رقص و هلهله مردم را فراموش نخواهم کرد. در منطقه کردنشین ما هرگز کسی فکر نمی‌کرد خرمشهر، متعلق به قومیت دیگری است، بلکه همه در کنار جنوبیانی که به منطقه‌مان آمده‌ بودند، فریاد شادی می‌زدیم و شیرینی پخش می‌کردیم و برای اولین بار احساس کردم با جشنی کاملا ملی روبه‌رو شده‌ام.

نعیمی ادامه داد: این روز برایم بسیار محترم است و متاسفم که کمتر آثار هنری درخشانی درباره این حماسه ساخته شده است. ای کاش این روز انحصاری نمی‌شد و همه اجازه داشتند درباره این حماسه با تمام شیرینی‌ها، تلخی‌ها و زخم‌هایش، اثر هنری بسازند.

این نمایشنامه‌نویس، «جنگ» را اتفاقی بسیار منحوس دانست و اضافه کرد: جنگ اتفاقی است دهشتناک اما زمانی که مورد تاخت و تاز قرار می‌گیریم، دفاع کردن و تار و مار کردن دشمن، بزرگترین افتخار یک ملت است. در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی، شکست‌ها و پیروزی‌های بزرگی داشتیم اما آزادسازی خرمشهر بود که غرور ملی‌مان را به ما بازگرداند. گرچه همزمان با آن در نواحی غرب کشور، شهرهای زیادی همچون قصر شیرین، سرپل ذهاب، خسروی و ... را زیر چکمه بعثی‌ها داشتیم ولی فتح خرمشهر سبب شد غرور ملی و میهنی ما با تمام نداشته‌های‌مان در زمینه تسلیحات، آنچنان برانگیخته شود و اعتماد به نفس‌مان آنچنان باز گردانده شد که بسرعت توانستیم همه جای ایران را از دست بعثی‌های متجاوز نجات دهیم.  

این کارگردان تئاتر، فتح خرمشهر را اتفاقی ویژه و منحصر به فرد در تاریخ کشور برشمرد و افزود: قطعا از این موضوع بهره‌برداری‌های سیاسی شده ولی خرمشهر گویی یک زخم بسته ناشده است. وقتی از نزدیک این شهر را با همه نارسایی‌ها و کمبود امکاناتش دیدم، از این همه بی‌توجهی بشدت گریستم. مگر ممکن است نقطه‌ای تا این اندازه غرورآمیز و حماسه‌آفرین در کشوری وجود داشته باشد و این گونه مورد کم‌توجهی قرار بگیرد.  

نعیمی با اشاره به دفاع جانانه مردم تبریز در مقابل عثمانی‌ها در دوره صفویه یادآوری کرد: مردم تبریز با ساده‌ترین سلاح‌ها چنان از شهرشان دفاع کرده‌اند که گفته می‌شود جهان، چنین دفاع بزرگی را سراغ ندارد. بنابراین ملت ما هرگز چشم به راه حاکمان نمانده‌اند و هر زمان احساس کرده‌اند مملکت‌شان مورد تهدید واقع شده، به هر شکلی از خاک و ناموس خود دفاع کرده‌اند.    

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار