کد خبر: ۸۵۳۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴ 23 May 2020

روزنامه اصلاح طلب: رئیس مجلس شدن قالیباف برای اصلاح طلبان بد است؛ رئیس شدن حاجی بابایی بدتر

تابناک/روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «اصلاح‌طلبان نباید خوشحال شوند» و در سرمقاله این روزنامه نوشت: سرانجام بعد از دیداری که علی نیکزاد، شمس الدین حسینی و محمد رضا حاجی‌بابایی بایکدیگر داشتند سه طرف برروی حاجی بابایی به عنوان گزینه ریاست مجلس توافق کردند؛ موضوعی که می‌تواند خبر بدی برای قالیباف باشد که تا پیش‌از این خود را رئیس آینده مجلس تصور می‌کرد.

مطمئنا توافق این افراد برروی یک نفر شانس شهردار سابق تهران را برای ریاست کمتر خواهد کرد. اما اکنون پرسش برسر این است که آیا باید حضور پررنگ تر حاجی بابایی و جریان مقابل قالیباف را در مجلس آینده برای تصدی ریاست امری خوشحال‌کننده برای اصلاح‌طلبان دانست یا نه؟
از زاویه‌ای در کمال تعجب پاسخ مثبت است. باتوجه به سابقه چالش‌ها و درگیری‌هایی که اصلاح‌طلبان با شخص قالیباف و جریان‌های حامی او داشتند به نظر می‌رسد حداکثر نیرو را برای ناکامی قالیباف در ریاست مجلس آینده به کار ببرند و هر فرد دیگری که بتواند با کنار گذاشتن قالیباف رئیس مجلس شود آن‌ها را خوشحال کند و التیام بخش زخم‌های جریان اصلاح‌طلب باشد.
اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که مجلس آینده، مجلس یکدستی است و به هرکدام از افرادی که در مجلس آینده هستند نگاه کنیم، هریک شرح دیگری در قالبی دیگر است و هر کدام ضدیت خودشان را در مقاطع مختلف به اصلاح‌طلبان نشان دادند، چه میرسلیم باشد چه زاکانی و چه امثالهم. آن‌ها عملا در طی سال ها، صدوهشتاد درجه با اصلاح‌طلبان متفاوتند، بنابراین حضور حاجی بابایی به عنوان رئیس مجلس آن چنان تاثیری در حس و حال اصلاح‌طلبان ندارند.

اگرچه شکست قالیباف به عنوان فردی که به عنوان ضدیت با اصلاح‌طلبان مشهور شده می‌تواند از جهتی باعث خوشحالی اصلاح‌طلبان شود اما قطع یه یقین خطر حاجی‌بابایی برای اصلاح‌طلبان کمتر از قالیباف نخواهد بود چه بسا او تجربه جدیدی برای مجلس قلمداد شودکه آسیبش به اصلاح‌طلبان بیشتر از آنچه که در مجموعه قالیباف است، باشد.
به هر صورت سه گرایش در مجلس یازدهم خواهیم داشت نئو اصولگرایی که رهبری آن را قالیباف برعهده گرفته است و تلاش بیشتری خواهد کرد تا وقتش را برای این ایده بگذارد او تلاش می‌کند ضمن در اختیار داشتن مجلس پایگاه‌هایی را ایجاد کرده و کادرسازی کند، اصولگرایان سنتی که مسلما اگر ریاست مجلس را داشته باشند تلاش می‌کنند برای ضعیف نشان دادن اصلاح‌طلبان و طیف تیم روحانی تمام تلاش خود را داشته باشند و در هر صورت به این دو ضربه بزنند. دسته سوم پایداری‌ها و سپس مدیران احمدی‌نژادی که به نظر می‌رسد به یک ائتلاف دست یافته اند و البته ممکن است با اصولگرایان سنتی هم برای شکست قالیباف هم صدا شوند. در نهایت اینکه شادی طولانی مدتی از اینکه حاجی بابایی و یا قالیباف رئیس مجلس شود نصیب اصلاح‌طلبان نخواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار