کد خبر: ۸۵۳۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷ 22 May 2020

رصد ماه جنبه علمی دارد/ احتمال رویت هلال شوال در نیمه غربی کشور

تابناک/ یک کارشناس نجوم، با بیان اینکه هلال ماه شوال در ایران صرفا با ابزارهای رصدی رویت می شود، تصریح کرد: هرچقدر به سمت مناطق غربی کره زمین می رویم شرایط رویت پذیری هلال ماه بهتر و هرچقدر به سمت شرق می رویم این شرایط سخت تر است.

هادی بابایی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شرایط رویت هلال ماه شوال سال ۱۴۴۱ هجری قمری، اظهار کرد: منجم ها همه هلال های ماه های قمری را رویت می کنند، زیرا جنبه علمی دارد، اما اعلام پایان ماه رمضان از نظر شرعی و فقهی مهم است و در کشورهای اسلامی اهمیت آن دوچندان می شود.

وی با بیان اینکه برخی از هلال های ماه قمری مانند شوال در مرز رویت قرار می گیرند، افزود: بعضی از هلال ها نه تنها با چشم رویت نمی شوند، بلکه نمی توان گفت با استفاده از ابزارهای اپتیکی و تلسکوپ ها و دوربین های دوچشمی نیز قابل رویت هستند لذا بین منجمان سرتاسر دنیا یک رقابت بر سر پارامترهای مختلف هلال های اول ماه قمری وجود دارد.

کارشناس انجمن نجوم ثاقب گیلان، داستان رویت هلال ماه قمری را فقط مربوط به ایران و کشورهای اسلامی ندانست و تصریح کرد: منجمان در کشورهای مختلف هلال ماه را رصد می کنند.

بابایی، جدایی زاویه ای ماه از خورشید را یک اصطلاح نجومی دانست و بیان کرد: اگر جدایی زاویه ای ماه از خورشید کمتر از هفت درجه باشد، هنوز هلالی شکل نگرفته تا بتوانیم آن را رویت کنیم. در واقع یکی از پارامترهای رقابتی بین منجمان، رصد هلال ماه با کمترین جدایی زاویه ای از خورشید است که رکورد هلال رویت شده با کمترین جدایی زاویه ای تاکنون حدود ۷.۵ درجه است که در دست منجمان ایرانی می باشد.

وی اضافه کرد: در اکثر ماه های قمری فاصله زاویه ای کره ماه از خورشید بسیار کم است و نور خورشید اجازه نمی دهد هلال باریک ماه را به سادگی رویت کنیم. هلال ماه شوال حدود ۴۰ دقیقه بعد از غروب خورشید غروب می کند و لذا یک رقابت علمی جذاب برای رصد این هلال وجود دارد.

این کارشناس نجوم، رویت هلال ماه را یک کار علمی با قدمت ۳۰۰۰ ساله دانست و گفت: بشر قبل از پیدایش اسلام نیز به دنبال زمان سنجی بوده و برای اینکه بتواند یک تقویم درست از آغاز و پایان ماه ها داشته باشد، کار رویت هلال را انجام می داده و اکنون این رویت هلال توسط ابزارهای اپتیکی و تلسکوپ و دوربین های دوچشمی انجام می شود.

وی با بیان اینکه هلال ماه شوال در ایران صرفا با ابزارهای رصدی رویت می شود، تصریح کرد: هرچقدر به سمت مناطق غربی کره زمین می رویم شرایط رویت پذیری هلال ماه بهتر و هرچقدر به سمت شرق می رویم این شرایط سخت تر است. البته منجمان در ایران خیلی جدی به مسئله رویت هلال می پردازند لذا مردم نسبت به صحت پایان و آغاز ماه های قمری در ایران اطمینان داشته باشند.

این رصدگر، شرایط و پارامترهای رویت پذیری هلال هر ماه قمری را متفاوت دانست و بیان کرد: برای هلال های بحرانی، معمولا کمتر از ۳۰ دقیقه بعد از غروب خورشید فرصت رویت داریم، اما برخی از هلا ل ها فاصله بیشتری با خورشید دارند و تا یک ساعت بعد از غروب فرصت رویت هلال وجود دارد؛ مانند هلال ماه رمضان امسال که به راحتی با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت بود.

بابایی، با بیان اینکه برای پیش بینی وضعیت رویت پذیری هلال از تجربیات جمع آوری شده منجمان مربوط به رصدهای گذشته استفاده می شود، عنوان کرد: پیش بینی می شود نیمه غربی کشور هلال ماه شوال امسال را به سختی با چشم رویت کنند، اما رویت هلال به عوامل آب و هوایی نیز بستگی دارد. گاهی در لبه افق یا رصدگاه غبار یا بخار آب وجود دارد و رصد را دشوار می کند. در چنین شرایطی ممکن است حتی امکان رصد با تلسکوپ نیز وجود نداشته باشد.

این کارشنای نجوم، هلال ماه شوال را براساس پارامترهای موجود و تجربیات رصدی قابل رویت با ابزار رصدی دانست و یادآور شد: ۹۰ درصد احتمال دارد ماه رمضان ۲۹ روزه و یکشنبه عید فطر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار