کد خبر: ۸۵۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸ 21 May 2020

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش زمان امکان معامله «دارا یکم» از ۲ ماه به یکماه، لایحه حذف صفر‌ها را به مجلس برگردانید، شکایت ونزوئلا از بانک مرکزی انگلیس به خاطر عدم تحویل ذخایر طلا، کاهش تورم نقطه‌ای تولیدکننده در زمستان ۹۸ و از سرگیری خودروسازی در آمریکا را در بر دارد.
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش زمان امکان معامله «دارا یکم» از ۲ ماه به یکماه، لایحه حذف صفر‌ها را به مجلس برگردانید، شکایت ونزوئلا از بانک مرکزی انگلیس به خاطر عدم تحویل ذخایر طلا، کاهش تورم نقطه‌ای تولیدکننده در زمستان ۹۸ و از سرگیری خودروسازی در آمریکا را در بر دارد.

بورس تهران عقب نشینی کرد

شاخص بورس تهران امروز با کاهش 16861 واحدی در حالی به ارتفاع 985 هزار واحدی عقب نشنی کرد که شاخص کل هم وزن با کاهش 4480 واحدی رقم 261 هزار و 806 واحدی را نمایش داد. معامله گران امروز یک میلیون معامله انجام دادند که ۱۱۰ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال ارزش داشت. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گل گوهر، معدنی و صنعتی چادرملو و بانک ملت نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بازار گذاشتند. بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو نمادهای پر بیننده بورس بودند.

مهلت خرید سهام صندوق‌های ETF تمدید شد

وزارت امور اقتصادی، این وزارتخانه طی اطلاعیه ای با اشاره به استقبال مردم از واگذاری واحدهای صندوق واسطه گری مالی یکم (ETF)، مهلت خرید واحدهای این صندوق را تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه مورخ ۹۹/۳/۱ تمدید کرد. بنا بر این گزارش، پیش از این، ساعت ۲۴ روز جاری به عنوان پایان مهلت پذیره نویسی واحدهای صندوق واسطه گری مالی یکم (ETF)، اعلام شده بود. گفتنی است، وزارت امور اقتصادی و دارایی، از تاریخ ۹۹/۲/۱۴ باقیمانده سهام دولت در سه بانک صادرات، تجارت و ملت و دو شرکت بیمه البرز و اتکائی امین را از طریق صندوق واسطه گری مالی یکم (ETF) در حال عرضه دارد. بر اساس این گزارش، حداکثر مبلغ پذیره‏ نویسی واحدهای صندوق واسطه گری مالی یکم برای هر ایرانی دو میلیون تومان و حداقل ده هزار تومان است و مردم با خرید سهام شرکت‌های دولتی، می‌توانند از مزایای تخفیف حداقل سی درصدی واحدهای این صندوق بهره مند شوند.

کاهش زمان امکان معامله «دارا یکم» از ۲ ماه به یکماه

عضو شورای عالی بورس از تصویب کاهش زمان امکان معاملات صندوق‌های واسطه‌گری مالی دولت (ETF ها) از دو ماه به یکماه خبر داد. محمدرضا معتمد که در جلسه شورای عالی بورس جایگزین سعید فلاح در این شورا شد، در خصوص این مصوبه گفت: در جلسه قبلی این شورا زمان امکان خرید و فروش صندوق‌های واسطه گری مالی دولت یا همان ETF‌ها دو ماه در نظر گرفته شده بود که این زمان در جلسه امروز به یکماه کاهش یافت.

لایحه حذف صفرها را به مجلس برگردانید

برخی منتخبین مجلس یازدهم شورای اسلامی طی نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار عودت فوری لایحه حذف صفرها به مجلس شدند تا با دقت و وسواس بیشتری نسبت به رفع ابهام و تصویب آن اقدام شود.

در بخشی از این نامه آمده است: حذف چهار صفر غیر از هزینه‌های بزرگی که برای تعدیل ظاهری تمام صورتهای مالی، اطلاعات و آمار و همچنین کلیه اسناد مبادلات و تعهدات حال و آتی شرکتها و فعالان اقتصادی و تمام نرم‌افزارهای اقتصادی و مالی دارد، بی‌شک موجب افزایش قیمت برخی کالاها و «گردشدن واحدهای کوچک قیمت به‌سمت بالا» خواهد شد. نکته مهم آن است که این افزایش طبیعی قیمتها به‌سمت بالا عمدتاً در کالاهای سبد مصرف روزانه خانوارها رخ خواهد داد و می‌تواند منجر به مناقشات ریزودرشت اجتماعی نیز گردد.

شکایت ونزوئلا از بانک مرکزی انگلیس به خاطر عدم تحویل ذخایر طلا

بانک مرکزی ونزوئلا شکایتی علیه  بانک مرکزی انگلیس در دادگاهی در لندن مطرح کرده تا این بانک را مجبور کند ذخایر طلای این کشور آمریکای لاتین را تحویل دهد. ونزوئلا برای گذر از بحران کرونا به این ذخایر طلای خود که حالا ارزش آن به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد و در خزانه بانک مرکزی انگلیس نگهداری می‌شود، نیاز دارد. در شکایت ونزوئلا آمده است که این کشور برای خرید تجهیزات پزشکی، دارو و مواد غذایی برای مقابله با اوضاع پیش آمده ناشی از شیوع کرونا در این کشور به ذخایر طلای خود نیاز دارد. بسیاری از کشورها ذخایر طلای خود را در خزانه بانک مرکزی انگلیس نگهداری می‌کنند و ارزش ذخایر ونزوئلا هم اکنون به 1.7 میلیارد دلار رسیده است. البته ونزوئلا مدت‌هاست تلاش می‌کند طلای خود را از انگلیس پس بگیرد اما به دلیل فشارهای آمریکا که قصد دارد دولت قانونی نیکلاس مادورو در ونزوئلا را ساقط کند تلاش‌های این کشور آمریکای لاتین به جایی نرسیده است. ساروش زایوالا، وکیل بانک مرکزی ونزوئلا در دادگاه لندن می‌گوید: تعلل بانک مرکزی انگلیس در تحویل طلاها به شدت به تلاش‌های دولت کاراکاس و سازمان ملل برای مقابله با شیوع کرونا در ونزوئلا آسیب خواهد زد. به نقل از فارس؛ در ماه ژانویه بانک مرکزی انگلیس درخواست ونزوئلا برای استرداد 1.2 میلیارد دلار طلای این کشور را رد کرد.

صادرات جوجه یکروزه به افغانستان در مقابل ریال نه دلار

محمدرضا صدیق‌پور دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با بیان اینکه صادرات جوجه یکروزه به افغانستان حدود یک ماه است که آغاز شده، اظهار کرد: در ابتدا روند صادرات به کندی و با موانعی مواجه بود که با تلاش انجمن و رفع موانع، صادرات روان‌تر  شده و از یک هفته پیش نیز این صادرات به افغانستان به صورت رسمی شکل گرفته است ولی قبل از آن صادرات جوجه به شکل پیله وری  صورت می‌گرفت. به نقل از ایسنا؛ وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در صادرات به افغانستان و عراق این است که صادرات جوجه و تخم مرغ با ریال مبادله می‌شود و اگر قرار به برگشت ارز در قبال صادرات این محصولات باشد، قطعا از رونق صادرات کاسته خواهد شد، زیرا قیمت فروش ریالی این محصولات آنقدر کم است که قابلیت برگشت ارز را ندارد.

دلار به گرانی ادامه داد

در معاملات امروز (چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه 99) بازار ارز، شاهد افزایش نرخ دلار و یورو در صرافی های بانکی و ادامه نوسان در معاملات حاشیه بازار بودیم. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 17200 تومان از مردم خریداری و با رشد 150 تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت 17300 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. در بازار آزاد نیز خبرها حکایت از رشد نرخ دلار به محدوده 17870 تومان دارد. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی های بانکی، به نرخ 18700 تومان از مردم خریداری شد و به قیمت 18800 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، 200 تومان گران تر شده است. 

بازی واکسن کرونا با بورس‌های جهان

روز گذشته، شرکت زیست‌فناوری آمریکایی مدرنا، اعلام کرد که که آزمایش اولیه انسانی واکسن بر ۴۵ داوطلب، موجب تولید آنتی‌بادی، حداقل به میزان افراد بهبودیافته شده است. همین خبر، باعث رشد چشم‌گیر بازارها شد. شاخص S&P ۵۰۰ در وال‌استریت بهترین عملکرد مثبت روزانه خود را در ۶ هفته اخیر با ۳.۱۵ درصد رشد ثبت کرد. شاخص گسترده MSCI'S در آسیا و اقیانوسیه نیز ۱.۵ درصد رشد کرد و به بالاترین رقم دو هفته اخیر رسید.

اما امروز(چهارشنبه) اوضاع بازار به این خوبی پیش نرفت. بر اساس گزارش رویترز، یک پایگاه خبری پزشکی با نام «استات» شبهه‌هایی را درباره موثر بودن واکسن شرکت مدرنا مطرح کرد. گزارش استات ادعا کرد که نتایج آزمایش این واکسن، فاقد جزئیات قابل اتکاست. همین گزارش مطبوعاتی، باعث تغییر اوضاع بازارها شد. بازدهی اوراق  بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله که دیروز به بالاتر از ۰.۷ درصد رسیده بود، امروز با ۱.۵ واحد کاهش به زیر این رقم بازگشت. بورس‌های چینی روزشان را با اندکی افت شروع کردند و شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنک نیز ۰.۱ درصد افت کرد. شاخص گسترده  MSCI'S و شاخص اصلی استرالیا نیز بی‌تغییر باقی ماندند.

کاهش تورم نقطه‌ای تولیدکننده در زمستان ۹۸

مرکز آمار ایران اعلام کرد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل زمستان ١٣٩٨ به ۱۵.۰ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ۱۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

ایران‌خودرو و سایپا امسال چه تعداد خودرو تحویل دادند؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که از ابتدای سال ۹۹ تاکنون دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور بیش از ۱۱۲ هزار و ۴۸۹ دستگاه خودرو تولید کردند و ۷۷ هزار و ۷۰۴ دستگاه را در قالب تعهدات جاری و معوق تحویل مشتریان خود داده‌اند. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای امسال کل تولید تجمعی شرکت ایران خودرو ۶۲ هزار و ۳۵۰ دستگاه بوده است و در قالب تعهدات معوق، جاری و فوری در مجموع ۲۸ هزار ۲۱۵ دستگاه خودرو روانه بازار کرده است. همچنین کل تولید تجمعی شرکت سایپا نیز از ابتدای امسال ۵۰ هزار و ۱۳۹ دستگاه بوده است و در قالب تعهدات معوق، جاری و فوری در مجموع ۴۹ هزار ۴۸۹ دستگاه خودرو تحویل مشتریان خود کرده است. 

برپایه این گزارش، تولید روزانه ۲۹ اردیبهشت ماه در دو شرکت ایران خودرو و سایپا در مجموع سه هزار و ۷۱۹ دستگاه خودرو و تحویل دو شرکت دو هزار و ۴۰۲ دستگاه بوده است. ایران خودرو ۲۹ اردیبهشت ماه امسال ۲ هزار و ۴۹ دستگاه خودرو تولید و یک هزار و ۴۹ دستگاه را در قالب تعهدات معوق، جاری و فوری تحویل مشتریان کرده است. آمار شرکت سایپا نیز در این روز یک‌هزار و ۶۷۰ دستگاه بوده و در مجموع یک‌هزار و ۳۵۳ دستگاه خودرو را روانه بازار کرده است.

از سرگیری خودروسازی در آمریکا

خودروسازی ایالات‌متحده، بازگشایی کارخانه‌های خود در این کشور را از روز دوشنبه به تدریج آغاز کرد. در حالی که این صنعت در تلاش برای از سرگیری فعالیت‌های خود پس از تعطیلی‌های ناشی از شیوع جهانی کرونا در ماه مارس و آوریل است، سازندگان قطعه نیز همزمان فعالیت خود را برای به حرکت درآوردن زنجیره تامین قطعات کارخانه‌های خودروسازی آغاز می‌کنند. بیش از یک میلیون کارگر آمریکایی هم‌اکنون برای شرکت‌های خودروسازی در این کشور فعالیت می‌کنند. خودروسازانی نظیر جنرال‌موتورز، فورد موتور و فیات-کرایسلر همگی چند هفته‌ای است که در حال ایجاد بستر لازم برای بازگشایی کارخانه‌های خود هستند. صنعت خودرو همچنین ۶ درصد از فعالیت‌های اقتصادی آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد. ازسرگیری فعالیت کارخانه و فروش محصولات آنها برای خودروسازان که طی دو ماه گذشته با افت بی‌سابقه ورود نقدینگی مواجه بوده‌اند، امری حیاتی است. به‌نظر می‌رسد در این برهه تمرکز خودروسازان آمریکایی بر تولید محصولات پرفروش‌تر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار