کد خبر: ۸۵۲۷۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳ 20 May 2020

آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصویب شد

تابناک/ هیئت وزیران در اجرای ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد.

رئیس جمهور در این جلسه با تأکید بر اینکه گرچه با همکاری خوب مردم، اکنون از مرحله مدیریت و کنترل کرونا عبور کرده و درحال ورود به مرحله مهار این ویروس هستیم، خاطرنشان کرد: اگر مردم تصور کنند که شرایط کاملاً عادی شده و هیچ خطری سلامت ما را تهدید نمی کند، مطمئناً شاهد اوج گیری این ویروس مخرب و به خطر افتادن دوباره سلامت و معیشت مردم خواهیم بود.

در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اوج گرفتن ویروس کرونا در برخی نقاط کشور که به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پدید آمده است، ابراز نگرانی کرد.

روحانی در ادامه بر لزوم واگذاری هرچه سریع تر سهام عدالت به مردم تأکید کرد.

وی ضمن حمایت از برنامه های وزارت امور اقتصادی و دارایی برای رونق بازار سرمایه، به دستگاه های ذی‌ربط دستور داد هرچه سریع تر نسبت به عرضه سهام خود در بازار سرمایه اقدام کنند تا خون تازه ای به این بازار وارد شود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به پایان فعالیت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ضمن تقدیر از زحمات و همکاری نمایندگان دوره دهم مجلس، از نقش ارزنده و همکاری دکتر علی لاریجانی با دولت در دوران ریاست بر مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد و اظهار داشت: ایشان در مسائل مهم کشور و منافع ملی همراه دولت بود و با مدیریت مدبرانه و اعتدالی و توجه ویژه به مصالح عمومی کشور به دور از جهت گیری های سیاسی، در دوران مسئولیت خود نقش آفرینی کرد.

 روحانی افزود: ایشان طی سه دوره ریاست بر مجلس شورای اسلامی نقش بسیار ماندگار و تعیین کننده ای در موضوعات سیاسی و قانونگذاری کشور داشت و قطعاً فعالیت ها و اقدامات مؤثرشان از یاد نخواهد رفت.

تصویب اختصاص اعتبار برای بازسازی راه ارتباطی محور دوآب به بلده

با تصویب هیئت وزیران، مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به منظور بازسازی راه ارتباطی محور دوآب به بلده شهرستان نور استان مازندران اختصاص یافت.

گفتنی است، این اعتبار برای ترمیم راه مورد نظر و احداث دیوار وزنی جهت جلوگیری از آبشستگی و سایر تاسیسات و زیربناهای آسیب‌دیده از سیل شهرستان های آمل و نور به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران اختصاص می‌یابد تا برابر قوانین و مقررات مربوط اقدام شود.

 اصلاح نظام رتبه بندی معلمان

هیئت وزیران به منظور رفع مشکلات ناشی از اعمال افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و رفع موانع رتبه بندی معلمان، با اصلاح نظام رتبه بندی معلمان موافقت کرد.

دولت ضمن اصلاح نظام رتبه بندی معلمان، تصویب کرد، به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که بر اساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ نموده یا می نمایند، به ازای هر سال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب نامه کسب می کنند مشروط بر اینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنان نیز کمتر از ۹۰ درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به ترتیب از افزایش حقوق معادل (۱۰۰) و (۵۰) امتیاز ضربدر ضریب ریالی سالانه برخوردار می شوند.

تصویب آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

هیئت وزیران در اجرای ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد.

بر اساس این آیین نامه، ایرانی بودن مادر، ازدواج وی با مرد غیرایرانی و تعلق فرزند به مادر و حصول آن از ازدواج مذکور برای اعلام تابعیت فرزند توسط استانداری، ضروری است و ارائه‌ی اسناد و دلائل مربوط به این موارد به عهده متقاضی و احراز اصالت این موارد به عهده‌ی استانداری های سراسر کشور است.

هم‌چنین، فوت مادر، پدر یا فرزند و حجر این افراد، مانع از درخواست اعلام تابعیت ایرانی برای فرزند، نمی باشد و در صورت فوت مادر و نرسیدن فرزند به هیجده سالگی، دادستان شهرستان محل اقامت فرزند، پس از انجام تحقیقات و گردآوری مستندات و ادله، درخواست مورد نظر را به استانداری ارائه می کند.

گفتنی است، فرزند موضوع قانون و این آیین نامه، پس از طی روند مقرر درآیین‌نامه و از زمان تأیید تابعیت ایرانی وی، از حقوق و تکالیف تبعه ایران، برخوردار است.

 تنقیح مصوبات مربوط به بیمه خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه زمینی

هیئت وزیران در جهت پالایش و شفاف‌سازی نظام حقوقی و ضرورت تنقیح و تدوین مقررات کشور، تصویبنامه تنقیحی مربوط به بیمه خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه زمینی را تصویب کرد.

به موجب این تصویب ­نامه، مصوبات مندرج در فهرست‌های تعیین شده، اعم از اینکه اجراء شده یا موضوع آن منتفی یا به موجب قانون یا مصوبه لاحق، نسخ ضمنی شده باشد، به نحو مذکور در پیوست‌ها، نسخ می‌شود. 

هم‌چنین، فهرست مصوبات معتبر هیئت وزیران و کمیسیون‌های موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی در موضوع «بیمه خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه زمینی» اعلام و معاونت حقوقی رئیس جمهور موظف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی (بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران) به نحو مقتضی نسبت به نشر و اطلاع‌رسانی این مصوبات اقدام ‌کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهدی علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
ینی مگه تاحالا اینها حق تابعیت نداشتن !؟ واقعن عجیبه خوبه که کشور های خارجی هم با اتباع ایرانی اینگونه برخورد کنند ! از حقوق شهروندی منع کنند و اینگونه از جامعه ترد کنند ، بگن اتباع کشورهای جهان سوم و اینگونه با همین شدت برخورد کنند ! تازه اینجا بحث فرزند حاصل از تربیت و هم خون مادر ایرانی یست ، هیچ کسی حق سلب تابعیت از اون مادر و حق انتخابش رو نداره .. تعجب میکنم که این قانون تا الان بود و اینگونه اجرایی میشده ، به امید روشن شدن افکار و احیای عدالت تو کل جهان
طاها کریمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
قاونی عوض نشده منتها قبلا از ۱۸ سالکی به بعد میدادن تابعیت ایران رو به فزند اون مادر ، ولی الان دیدند که قانون سال ۸۸ نقص هایی داشته و این فرزندان تا ۱۸ سالگی از همه چیز منع میشندند و ضربه های غیر قابل جبرانی میخوردند، مسلمه یه یک فرزندی که مادرش ایرانیه و تبعا خودش هم باید ایرانی حساب بشه به انتخاب خودش چه از نظر شرعی و چه انسانیت البته ، خب تا ۱۸ سالگی ما بیایم با این قانون عذاببشون بدیم و کلی نقص تو زندگیشون بجا بذاریم و با کلی خاطره تلخ و عقب اوفتادگی درسی و کاری و حقوق اجتماعی و.... بعد کلی موچاله شدن بیایم تابعیت ایران رو بدیم ! هم اون انسان ضربهای میخوره و هم جامعه ، ما یه انسان با عقده پرورش دادیم بعد ۱۸ سال، حتی اگر اون انسان ایرانی الاصل هم باشه خاطره خوشی از این تابعیت گرفتن نخواهد داشت ، مسلما که ما علاقهبه کشور مادریش رو رو بعد از بیست سال زندگی سخت و عذاب بدون حقوق احتماعی و ترد کردن از جامعه از اون فرزند بعد از این مکافات میگیریم به کینه تبدیل میکنیم ! مسلمه انسانی که حق کار نداره و نه حق تدریس و هیجی و مادرشم ایرانیه احتمال زیاده به خلاف و چیزهایی دیگر سوق داده میشه ..این قانون باید زودتر از اینها اجرایی میشد همونجوری سیاست مداران و جامعه شناسان ، اقای عباس عبدی و .. علاوه بر حق بودن این قانون ، مخاطرات بی هویتی این افراد رو گوشزد کرده بودند ، به هرحال بنده خوشحالم از تصویب این قانون و خسته نباشید میگم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار