کد خبر: ۸۵۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶ 16 May 2020

 تبریز خلاق می‌شود

تابناک/ مدیر کل ارتباطات آذربایجان‌شرقی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال های گذشته برای استقرار و پیاده سازی سیستم شهر هوشمند در تبریز پیشنهاد اجرایی شدن طرح شهر خلاق که مفهومی وسیع تر از شهر هوشمند دارد را در این شهر مطرح و اعلام کرد: اداره کل ICT استان این آمادگی را دارد تا در صورت وجود عزم جدی در مدیران شهری و استانی، هماهنگی های لازم را با مجری طرح برای پیاده سازی این پروژه در تبریز انجام دهد.

 

محمد فرزاد در جلسه کارگروه شهر هوشمند شورای اسلامی کلانشهر تبریز خاطرنشان کرد: با هماهنگی های صورت گرفته و در سال ۱۳۹۶ مقرر شده بود پروژه شهر هوشمند در تبریز توسط شرکت گسترش فناوری اطلاعات وزارت صمت اجرایی شود، که متاسفانه به دلایل متعدد اجرایی نشد و شرکت سرمایه گذار، این طرح را در شهرهای دیگر اجرایی کرد.

وی با اشاره به مزیت های هوشمندسازی شهر،  گفت: با استفاده از فناوری اطلاعات و پیاده سازی سیستم شهر هوشمند، می توان با بهره‌گیری موثرتر از منابع، هزینه‌ها را پایین آورد و کیفیت زندگی را ارتقا داد.

شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز پیشنهادکرد ابتدا سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز برنامه های خود را برای اجرایی شدن این پروژه در تبریز به کارگروه مربوطه در صحن شورا ارائه کند و سپس از توانمندی ها و تجربیات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان برای اجرای این پروژه استفاده شود.

ایده شهر خلاق مبحثی جدید و مورد توجه در حوزه مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و به ویژه مدیریت شهری بوده و بر بهتر شدن محیط زندگی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تأکید دارد.

 فلسفه شهر خلاق این است که همیشه در یک مکان توانمندی ‌های خلاقی وجود دارد و باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که مردم فکر کنند، برنامه‌ریزی کنند و در استفاده از فرصت‌های به وجود آمده، ابتکار عمل داشته باشند، هم‌چنین مردم بتوانند مسائل شهری مهارنشدنی را اداره کنند.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاقیت، شامل صنایع دستی، هنرهای بومی، هنرهای چندرسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد.

مهم‌ترین ویژگی شهرهای خلاق از نظر یونسکو، استفاده از صنایع فرهنگی در هفت حوزه مطرح شده، برای توسعه شهرها در داخل کشور و همکاری جدی و فعالانه با دیگر کشورها در زمینه خلاقیت های فرهنگی است.

شهرهایی که به این شبکه می‌پیوندند، متعهد می‌شوند فعالیت‌های مثبت‌شان را با هم به اشتراک بگذارند و در بخش‌های مختلف جامعه شهری همکاری را ترویج کنند.

اهداف اصلی یونسکو از ایجاد این طرح، چنین اعلام شده است:

- آفرینش، تولید و توزیع فعالیت‌ها، محصولات و خدمات فرهنگی را تقویت کنند؛

- توسعه کانون‌های خلاقیت، نوآوری و گسترش فرصت‌ها برای افراد آفریننده و حرفه‌ای در بخش فرهنگی؛

- بهبود دسترسی به زندگی فرهنگی و شرکت در آن، به ویژه برای گروه‌ها و افراد به حاشیه رانده‌شده و آسیب‌پذیر؛

- ادغام کامل فرهنگ و خلاقیت در طرح‌های پیشرفت پایدار.

طرح هایی که از طرف شهرهای دنیا برای قرار گرفتن در شبکه شهرهای خلاق ارائه می‌شود باید پذیرفتنی، اجرا شدنی و در همان حال، متفاوت و خلاقانه ایده‌پردازی شده باشد. شهرهایی که در شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر جای می‌گیرند، مقاصد بین المللی گردشگری خواهند بود و می توانند از مزایای این طرح استفاده کنند، البته نباید از نظر دور داشت که این شهرها وظایفی را نیز در این شبکه بر عهده می گیرند و باید ضمن شکوفایی هر چه بیشتر به دیگر شهرهای شبکه داخل یا خارج از کشور برای پیشرفت و پیشبرد اهداف‌شان کمک کنند.

یونسکو هر دو سال یک بار در ماه فوریه (بهمن/ اسفند) به کشورها اعلام می‌کند که شهرهای خود را برای حضور در این شبکه بررسی کنند،‌ پس از آن کشورها باید تا آوریل (فروردین/ اردیبهشت)، پرونده تهیه شده‌ خود را به یونسکو ارسال کنند و در پایان پاسخ نهایی پس از انجام همه بررسی‌ها، در ماه دسامبر (آذر/دی) اعلام می‌شود.

برای عضویت در این طرح، نخست پرونده هر شهر در قالب یک پروپوزال که طرح های خلاقانه را در خود جای می دهد، از سوی شهرداری و نهادهای متولی با همکاری بخش فرهنگ و علوم اجتماعی یونسکو تهیه می‌شود. در این راستا باید ایده‌ها و معیارهای مهم یونسکو در نظر گرفته شده و اثبات شود که شهر متقاضی، معیارها و شرایط لازم را دارد. در نهایت در دسامبر (آذر/دی) هر سال همه پرونده‌ها بررسی شده و نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

در دستورالعمل شهرهای خلاق برای کشورها سهمیه تعداد شهر در نظر گرفته نشده است اما معمولا هر کشور یک تا چهار پیشنهاد به یونسکو ارائه خواهد کرد.

در ایران سال ۱۳۹۴ اولین نماینده‌های ایران در شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت شدند، اصفهان که در سال۱۳۹۳ از سوی این نهاد رد شده بود همراه با ۴۶ شهر دیگر به عنوان شهر خلاق صنایع دستی به ثبت رسید. یکی دیگر از آن ۴۶ شهر، نماینده‌ای دیگر ایران بود؛ شهر رشت، مرکز استان گیلان به عنوان شهر خلاق در تنوع و سلیقه غذایی معرفی شد.

سال گذشته نیز پرونده چهار شهر برای قرار گرفتن در شبکه شهرهای خلاق جهان به یونسکو ارائه شد و در میان ۶۶ شهر که به این شبکه پیوستند، شهر بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی از سوی یونسکو تایید شدند.

اکنون ۲۴۶ شهر از کشورهای مختلفی در شبکه شهر خلاق جای دارند که از میان آنها چهار شهر ایرانی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار