کد خبر: ۸۵۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷ 16 May 2020
 
تابناک/لیر ترکیه بر قله یک ماهه قرار گرفت / افزایش ۴۸ درصدی عرضه ارز در سامانه نیما طی هفته گذشته / دلیل اصلی کاهش قیمت طلا و سکه / قیمت حبابی طلا مردم را فریب ندهد / در بازار طلا با اعلام هراونس طلا به قیمت 1743 دلار، قیمت طلا و سکه افزایش داشت و هر گرم طلای 18 عیار 706 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 3 میلیون و 36 هزار، سکه طرح جدید 7 میلیون و 250 هزار، سکه طرح قدیم 6 میلیون و 950 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 740 هزار، ربع سکه 2 میلیون و 50 هزار تومان، سکه گرمی 1 میلیون و 20 هزار تومان معامله شد
روز شنبه 27 اردیبهشت در صرافی های مجاز بانکی  و نرخ لحظه ای سامانه سنا، نرخ خرید دلار 16700، فروش دلار 16800، خرید یورو 18100 و فروش یورو 18200 تومان اعلام شد.
دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به 17160 تومان، یورو 18400، پوند 20500، درهم 4700، لیر ترکیه 2500، یوان 2420، دلار کانادا 12600 تومان رسید.
 همچنین در بازار طلا با اعلام هراونس طلا به قیمت 1743 دلار، قیمت طلا و سکه افزایش داشت و  هر گرم طلای 18 عیار 706 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 3 میلیون و 36 هزار، سکه طرح جدید 7 میلیون و 250 هزار، سکه طرح قدیم 6 میلیون و 950 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 740 هزار، ربع سکه 2 میلیون و 50 هزار تومان،  سکه گرمی 1 میلیون و 20 هزار تومان معامله شد. 
 
فاصله 1642 تومانی دلار در نیما و سنا
 
سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز معامله شده در تاریخ 25 اردیبهشت 99 را برای دلار 16552، یورو 18159، درهم 4495، یوان 2340، پوند 20236، دلار کانادا 12416، لیر ترکیه 2487 تومان اعلام کرد. همچنین سامانه نیما نرخ حواله ارزی معامله شده در تاریخ 25 اردیبهشت 99 را برای دلار 14910، یورو 15827، درهم 4077، یوان 2247 تومان اعلام کرد.  بدین ترتیب فاصله نرخ دلار حواله در نیما و اسکناس در سامانه سنا به 1642 تومان رسیده است.
 
حذف گواهی سکه بازگشت به عقب است
 
افزایش قیمت سکه در بورس کالا نسبت به بازار نقدی درحالی مطرح می‌شود که یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که حذف گواهی سکه، بازگشت به عقب بوده و شفافیت بازار سکه را از بین می برد.
به گزارش ایسنا، تفاوت قیمت حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی سکه در بورس کالا نسبت به بازار نقدی، بحث داغ این روزهای بازار سکه است؛ موضوعی که صرافی‌ها معتقدند حضور تعدادی از بانکها در بورس و اقدام آنها به خرید سکه با حدود ۵۰۰ هزار تومان بالاتر از بازار آزاد سبب شده که مردم اقدام به خرید سکه از صرافی‌ها و عرضه آنها در بورس کنند که این کار سبب افزایش قیمت سکه شده است.
این درحالی است که کارشناسان بر این باورند که رشد تقاضا در پی انتظارات تورمی، اطمینان در معاملات و سهولت دسترسی، و... باعث افزایش قیمت سکه در بورس کالا شده است. از سوی دیگر بنابر توضیح بانک‌ها، آنها دخالتی در این روند ندارند و آنها دلیل اصلی افزایش قیمت سکه را افزایش تقاضا در بورس کالا می‌دانند.
این مباحث درحالی مطرح می‌شود که اخبار تایید نشده‌ای از تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا حکایت دارد؛ اتفاقی که یک کارشناس بازار سرمایه ان را بازگشت به عقب می‌داند و بر این باور است که باعث از بین رفتن شفافیت بازار سکه خواهد شد.
حسن کاظم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد افزایش قیمت طلا و سکه اظهار کرد: تورم انتظاری که در سطح جامعه وجود دارد، روی بازار سکه و طلا هم مانند سایر کالا تاثیر گذاشته است. البته این تاثیر روی سکه و طلا نسبت به مسکن و خودرو کم‌تر بوده اما برخی تمایل دارند سرمایه خود را از طریق خرید سکه و طلا در مقابل تورم حفظ کنند.
وی با اشاره به شیوع کرونا اظهار کرد: از سوی دیگر به دلیل شیوع کرونا، بازارهایی که نیاز به حضور فیزیکی دارند با استقابل کمتری نسبت به بازارهای آنلاین مواجه شدند. این جو درمورد همه کالاها وجود دارد. در برخی بازارها مانند خودرو و مسکن به واسطه دلالی شدید بدون اینکه معامله‌ای انجام شود قیمت تغییر می‌کند اما در بازار طلا و سکه همیشه تعدادی خریدار و فروشنده هستند.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه گواهی سپرده سکه از نظر ماهیت مانند سکه است، گفت: تنها تفاوت گواهی سکه با سکه این است که می توان گواهی را از طریق سامانه‌های انلاین معاملاتی خرید کرد. از سوی دیگر زمانی که انتظار رشد قیمت کالایی وجود داشته باشد، قیمت در، در دسترس‌ترین جا زودتر از همه رشد می‌کند.
 
بانک و بورس در افزایش قیمت سکه نقشی ندارند
 
کاظم‌زاده با بیان اینکه بورس کالا یا بانک‌ها که نقش خزنه دار را دارند، نقشی در نوسانات قیمت سکه ندارند، افزود: قیمت سکه عرضه و تقاضای صرف است. به طور کلی دو سناریو در این افزایش قیمت مطرح است. نخست آنکه افرادی که در بازار گواهی سکه خریدند، زودتر از سایرنی متوجه موضوعی شدند و سریع‌تر به پیشواز افزایش قیمت طلا رفتن. به همین دلیل قیمت گواهی سکه افزایش داشته است و  ممکن است قیمت در بازار نقد هم افزایش یابد.
وی ادامه داد: فرض دوم این است که افزایش قیمت گواهی مقطعی بوده و برخی گمان کردند طلا گران می شود و تقاضای مقطعی درست کردند. این تقاضا بعد از مدتی هم در بازار گواهی و هم در بازار فیزیکی متعادل می شود. البته درحال حاضر مشخص نیست کدام سناریو قابل اتکا است.
حذف گواهی سکه بازگشت به عقب است
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با تاکید بر اینکه حذف گواهی سکه تصمیم اشتباهی است، اظهار کرد: اگر بازار گواهی سکه بسته شود، همه تقاضاها به بازار فیزیکی که شفافیت ندارد، منتقل خواهد شد. در این بازار فروشنده و خریدار مشخص نیست. البته بعید است بانک مرکزی همچنی تصمیمی بگیرد زیرا این تصمیم اشتباه و بازگشت به عقب است. باعث عدم شفافیت خواهد شد.
کاظم‌زاده پیشنهاد داد: راهکار این است که انبارها را توسعه دهند تا همه بتوانند سکه گواهی کنند و در قیمت بالاتر بفروشند. در این شرایط  تقاضا در نهایت جایی تمام می شود. این شرایط بهترین فرصت برای بانک مرکزی  است که سکه ها را بفروشد و انبارها را توسعه دهد. هرچقدر معاملات گواهی در بورس بیشتر باشد نوسانات قیمت بیشتر کنترل می‌شود و شفافیت افزایش می یابد.
 
 
قیمت حبابی طلا مردم را فریب ندهد
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: حباب نرخ طلا به زودی از بین خواهد رفت از این رو مردم نباید گول سرمایه گذاری در این بازار را بخورند.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به وضعیت بازار طلا و سکه، گفت: اقتصاد ما در حوزه خرید و فروش طلا و سکه حبابی شده از این رو قیمت ها واقعی نیست.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طلا و سکه در کسب ارزش افزوده در اولویت اول و دوم نیستند، افزود: حباب نرخ طلا و سکه با توجه به غیرواقعی بودن قیمت به زودی از بین خواهد رفت.
وی با تاکید بر اینکه حباب قیمتی در طی سال های گذشته هر بار در یک حوزه به اوج خود رسیده است، تصریح کرد: در بازه ٢۵ ساله قیمت طلا در حدود ۶٨ درصد رشد داشته و نرخ های کنونی آن کاملا غیرواقعی است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه قیمت طلا و سکه را باید به صورت مقطعی تحلیل کرد، گفت: اینکه گفته شود نرخ طلا باز هم بیشتر خواهد شد صحت نداشته و روندها در این حوزه نزولی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید بدانند سرمایه گذاری در حوزه طلا و سکه با توجه به ناپایداری قیمت ها به صلاح نیست، افزود: سرمایه گذاری در این حوزه با توجه به حبابی بودن نرخ ها دیر یا زود متضرر شدن افراد را در پی خواهد داشت.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای یادآور شد: قیمت طلا و سکه با خارج شدن از وضعیت حبابی به شرایط قبل باز خواهد گشت از این رو مردم باید با عدم اعتماد به این بازار کاذب جلوی ضرر خود را بگیرند.
 
دلیل اصلی کاهش قیمت طلا و سکه
 
به دنبال کاهش نسبی نرخ ارز در بازار همچنین کاهش قیمت طلا و سکه، تحلیل گران بازار معتقدند که انتشار اخبار افزایش عرضه ارز در سامانه نیما، تلاش بانک مرکزی برای دسترسی به منابع خود در خارج کشور، اخباری است که باعث شده که روز پنج شنبه و جمعه نسبت به روزهای هفته گذشته، بازار ارز متفاوت باشد و با روند کاهشی همراه شود. زیرا قیمت دلار آزاد که تا 17300 تومان افزایش یافته بود روزهای پنجشنبه و جمعه به زیر 17 هزار تومان و رقم 16850 تومان کاهش یافت. 
بانک مرکزی اعلام کرد که عرضه ارز توسط بانک مرکزی و صادرکنندگان غیرنفتی در سامانه نیما نسبت به هفته گذشته افزایش ۴۸ درصدی داشته است.براساس گزارش‌های سامانه نیما، در روزهای کاری ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال جاری، میزان عرضه ارز توسط بانک مرکزی و صادرکنندگان به حدود ۳۱۳ میلیون یورو رسید که این رقم نسبت به روزهای کاری مشابه هفته قبل (۱۳تا ۱۷ اردیبهشت ماه) حدود ۴۸ درصد رشد داشته است.
 
همچنین مقایسه میزان عرضه و تقاضای حواله‌های ارزی در سامانه نیما طی دوره مورد بررسی حاکی از رشد مناسب عرضه ارز توسط بانک مرکزی و صادرکنندگان به منظور پوشش تقاضای بازار است.گفتنی است تقاضای بالفعل ارز در سامانه نیما در دوره ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه حدود ۱۳۸ میلیون یورو بوده که نسبت به دوره زمانی ۱۳ تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه حدود ۲۳ درصد افزایش یافته است. یادآور می‌شود اخیرا رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که باتوجه به روند احیای مجدد و تدریجی صادرات غیر نفتی و نفتی بعد از کنترل شیوع کرونا، پیش‌بینی این بانک، حاکی از برگشت وضعیت طبیعی صادرات غیرنفتی و عرضه ارز به روال گذشته است.
 
نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر با اعلام اینکه قیمت‌ها در بازار نزولی شده ۲ دلیل اصلی کاهش قیمت طلا و سکه را تشریح کرد.محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز جاری اظهار داشت: درحالی که قیمت جهانی طلا با افزایش ۲۱ دلاری به هر اونس ۱۷۲۱ دلار رسیده، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی با کاهش همراه بوده است.
وی با بیان اینکه کاهش قیمت ارز و کاهش تقاضا از جمله دلایل کاهش قیمت طلا و سکه در بازار است، تصریح کرد: قیمت‌ها در بازار نزولی شده و درحالی که قیمت‌ها تا دو روز قبل ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان شده بود امروز به ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان کاهش یافته است. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه هر دلار که تا ۱۷ هزار و ۲۵۰ تومان افزایش یافته بود به ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان کاهش یافته است، گفت: قیمت سکه طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون تومان تعیین شده و مورد داد و ستد قرار گرفته است. کشتی‌آرای ادامه داد: هر مثقال طلا که در روزهای گذشته تا ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان افزایش یافته بود به ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز که تا ۷۰۵ هزار تومان بالا رفته بود به ۶۸۵ هزار تومان کاهش یافته است. وی گفت: به‌نظر می‌رسد با توجه به کاهش تقاضا  همچنین کاهش داد و ستدها با توجه به قیمت‌هایی که در بورس معامله می‌شود و کاهش حباب سکه از ۴۵۰ هزار تومان به ۳۵۰ هزار تومان، از قیمت‌های صعودی به ثبات نسبی قیمت خواهیم رسید.   طبق اعلام نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، به‌رغم اینکه در یک هفته اخیر، بازار سکه و طلای داخلی تحولات بسیاری را شاهد بود اما در روزهای پایانی هفته برخلاف رشد اونس جهانی، با کاهش نرخ ارز در داخل، سکه نیز نسبت به اوج قیمتی خود، کاهشی هفته را به پایان رساند.  محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با هفته پرتغییر برای بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: در یک هفته اخیر قیمت‌ها افزایشی پیش رفت اما نکته قابل توجه اینجاست تا روز چهارشنبه قیمت اونس جهانی تغییر چندانی نداشت و در محدوده ۱۷۰۰ دلار بود اما روز جمعه قیمت جهانی طلا تا ۱۷۳۳ افزایش یافته و تقریبا افزایش ۳۰ دلاری را تجربه کرده است. نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان طلا و سازندگان طلا و جواهر طلا تهران ادامه داد: اما از روز گذشته به دنبال کاهش قیمت ارز در داخل کشور، برخلاف افزایش قیمت اونس جهانی، شاهد کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی بوده‌ایم. در هفته‌ای که گذشت قیمت سکه در بازار آزاد (بازار فیزیکی که معاملات در آن انجام می‌گیرد)، تا 7 میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت اما در آخرین معاملاتی دیروز، هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است. وی تاکید کرد: البته این درحالی است که ابتدای هفته سکه 6 میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است اما باتوجه به رشدی که در اواسط هفته کرده و تا هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بالا رفت، می‌توان گفت که از روز گذشته از اوج خود فاصله گرفته است. کشتی‌آرای تاکید کرد: علاوه براین در این هفته همین افزایش روزانه یا در واقع افزایش نوسانات قیمت ارز و قیمت سکه و طلا در بازار داخلی باعث شد که تقاضای شدیدی در بازار برای سکه شکل بگیرد و حباب آن تا ۴۵۰ هزار تومان هم افزایش پیدا کند اما از روز گذشته، با توجه به کاهش قیمت ارز، قیمت سکه و همچنین کاهش تقاضا، حباب سکه نیز تا ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. وی در مورد آخرین قیمت سکه و طلا در بازار داخلی اظهار کرد: سکه طرح جدید هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز یک میلیون تومان قیمت دارند. علاوه براین در حال حاضر قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۸۵ هزار تومان و هر مثقال طلا دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است. آخرین قیمت هر اونس جهانی نیز ۱۷۳۳ دلار است. به گزارش ایسنا، این در حالی است که در روزهای دوشنبه و سه شنبه، در پی اختلاف به‌طور متوسط نیم میلیون تومانی قیمت سکه در بازار آزاد و بورس کالا و همچنین باز شدن پای برخی بانک‌ها به این میدان، چشم بازار به تابلو بورس ماند و روند چندین ساله خود که بورس از قیمت‌های رسمی بازار طلا اثر می‌گرفت را تغییر داد. اختلاف قیمت بالای بازار آزاد و بورس، تقاضا برای خرید از بازار و عرضه در بورس را به‌شدت افزایش داد که سبب افزایش قیمت‌ها نیز شد.
 
   آرامش در بازار ارز  
 
صرافی‌های مجاز بانک مرکزی روز پنج‌شنبه قیمت خرید هر دلار امریکا را ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان و نرخ فروش آن را ۱۶هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کردند که نسبت به روز قبل بدون تغییر بوده است. همچنین این صرافی‌ها یورو را ۱۸ هزار و ۱۵۰ تومان خریدند و در مقابل با قیمت ۱۸ هزار و ۲۵۰ تومان فروختند که ثابت مانده است. قیمت خرید ارز در بانک‌ها نیز اندکی کمتر از قیمت خرید در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی است؛ هرچند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، در حال حاضر تلاش می‌شود که کمترین مراجعه به شعب بانکی صورت گیرد. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز معامله شده در تاریخ 24 اردیبهشت 99 را برای دلار 16781، یورو 18166، درهم 4533، یوآن 2333، پوند 20170، دلار کانادا 12590 لیرترکیه 2488 تومان اعلام کرد. سامانه نیما نیز نرخ میانگین حواله ارزی معامله شده در 24 اردیبهشت 99 را برای دلار 13959، یورو 15843، درهم 4099 و یوآن 2261 تومان اعلام کرده است. 
 
  اقدامات مجلس در مبارزه با قاچاق کالا و ارز
 
از سوی دیگر، سخنگوی هیات رییسه مجلس اقدامات مجلس در مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در دو بعد قانونگذاری و نظارتی تشریح کرد.اسدالله عباسی با بیان اینکه مجلس در دور دهم مطابق تاکیدات مقام معظم رهبری همواره سیاست حمایت و رونق تولیدات داخلی را در دستورکار قرار داد، گفت: در این زمینه بعد از رصدهای انجام شده از سوی هیات رییسه و همچنین کمیسیون اقتصادی مجلس به این نتیجه رسیدیم که یکی از تهدیدات جدی در رونق و حمایت از تولیدات داخلی قاچاق کالا است که باعث می‌شود کالاهای خارجی به صورت غیررسمی و در مواردی به صورت سازماندهی شده وارد کشور شده و بازار تولیدات داخلی را با مشکلات جدی روبه‌رو کند. نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با یادآوری بروز مشکلاتی در بازار ارز طی سال‌های اخیر ادامه داد: در بازار هم شاهد تحرکات غیرقانونی از این دست بودیم که افرادی با وجود دریافت ارز دولتی اما در نهایت اقدام به واردات کالاهای غیر ضرور کردند. عباسی افزود: در پی بروز مشکلاتی هم در بازار تولیدات داخلی و هم بازار ارز مجلس بر آن شد تا در راستای انجام وظایف خود از دو بعد نظارتی و قانونگذاری وارد عمل شده و گلوگاه‌های بروز چنین تخلفاتی را مسدود کند. وی در تشریح اقدامات نظارتی مجلس دهم در مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مجلس در این زمینه از بازوهای نظارتی خود همچون دیوان محاسبات بهره گرفت و در دو حوزه قاچاق کالا و ارز گزارش‌های دقیقی دریافت کرد که مبنای عمل خود قرار داد؛ علاوه بر این مجلس با تصویب طرح تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز و همچنین تشکیل کمیسیون‌های ویژه پیگیر چگونگی واردات سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالا به کشور شد که در این زمینه گزارش آن پس از جمع‌بندی نهایی و تایید آن از سوی مرکز پژوهش‌ها، در صحن علنی قرائت و برای رسیدگی به قوه قضاییه ارسال شد. این نماینده مردم در مجلس دهم در توضیح اقدامات مجلس در حوزه قانونگذاری در مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: مجلس پس از دریافت گزارش‌ها مبنی بر قاچاق وسیع کالا و ارز با بهره‌گیری از ظرفیت کمیسیون تخصصی اقتصادی جلساتی را با حضور کارشناسان ذی‌ربط برگزار کرد تا خلاءهای قانونی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز را شناسایی و رفع کند، در این زمینه متوجه شدیم که مشکلاتی در گمرکات کشور از نظر مجهز نبودن مبادی ورودی به دستگاه‌های شناسایی و همچنین مسائلی در زمینه ترخیص کالا وجود دارد. سخنگوی هیات رییسه مجلس تصریح کرد: مجلس پس از شناسایی خلاءهای موجود در مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اقدامی کارشناسی به اصلاح قانون مبارزه با کالا و ارز و همچنین قانون مرتبط با گمرکات پرداخت تا به این وسیله هم امکان تسریع در ترخیص کالاها و هم شناسایی کالاهای قاچاق در مبادی ورودی با استفاده از دستگاه‌های مجهز فراهم شود.
 
لیر ترکیه بر قله یک ماهه قرار گرفت
 
پس از چندین ریزش تند، لیر مجددا در محدوده ۶.۹ تثبیت شد. به گزارش رویترز، انتشار اخباری از روند مثبت مذاکرات مقامات ترک با همتایان ژاپنی، انگلیسی و آمریکایی برای دریافت خطوط اعتباری ارزی جدید باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح تاریخ خود رسیده بود به بالاترین سطح یک ماه اخیر خود برسد و نرخ برابری دلار در کانال ۶.۹ لیر تثبیت شود. ترکیه هم چنین مذاکراتی با بانک های مرکزی قطر و چین برای استفاده از تسهیلات ارزی طبق مفاد قراردادهای سواپ داشته است.
سودا ییلماز، قایم مقام حزب حاکم عدالت و توسعه در امور خارجی گفت: مذاکراتی با بانک های مرکزی مختلف برای استفاده از فرصت های سواپ داشته ایم و این مذاکرات تنها محدود به آمریکا نبوده است. 
 در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۲ درصد کاهش به ۶.۹۰۵ لیر رسید. با این حال لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی چهار ماه، ۱۴ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.
در حال حاضر بانک مرکزی ترکیه تنها ۲۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار دارد که این رقم ۱۴ میلیارد دلار کمتر از رقم ثبت شده در ابتدای سال است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است. 
به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر  عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است. 
ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷.۴۶۵ لیر و هر پوند معادل ۸.۳۷ لیر اعلام شد.
 
دلار کماکان صعودی است
 
دلار به دنبال تصویب لایحه حمایتی سه تریلیون دلاری از اقتصاد آمریکا در کنگره صعودی ماند.
به گزارش رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا با اختلاف کمی به طرح پیشنهادی دموکرات ها برای اختصاص یک بسته حمایتی سه تریلیون دلار دیگر به کسب و کارها و بخش های مختلف اقتصاد این کشور به منظور کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا رای مثبت داد که این لایحه برای تایید نهایی باید به تایید سنا و رییس جمهور آمریکا نیز برسد. پیش‌تر نیز آمریکا سه تریلیون دلار برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور در نظر گرفته بود. با این حال احتمالا این لایحه در سنا رای نخواهد آورد، چرا که برخی از مقامات ارشد جمهوری خواه از جمله استیو اسکالیز آن را بذل و بخشش سوسیالیستی خوانده اند.  
بازگشایی تدریجی اقتصادهای جهان تحت تاثیر آسیب های وارده به زنجیره های تامین، نیروی کار و تقاضای جهانی قرار گرفته است و در این بین دو اقتصاد نخست جهان نیز کماکان وضعیت مطلوبی ندارند. در آمریکا پیش بینی می شود رشد اقتصادی در سه ماهه دوم سال به رقم بی سابقه منفی ۳۵ درصد و نرخ بیکاری به ۲۵ درصد برسد. در چین نیز با وجود بهبود نسبی وضعیت تولیدات کارخانه ها در مقایسه با ماه قبل،  میزان مخارج مصرفی کماکان در سطح ناامیدکننده ای باقی مانده است.  
از سوی دیگر نرخ تورم در بسیاری از کشورهای جهان با سرعت زیادی رو به کاهش است که این کاهش نرخ تورم در کنار پایین بودن میزان مخارج مصرف کننده در بسیاری از کشورها بدان معنا خواهد بود که بانک های مرکزی ناچار به انجام اقدامات محرک بیشتری برای تسریع کردن روند بازیابی اقتصاد کشورها هستند.  
اکنون برخی از کارشناسان پیش بینی کرده اند بانک مرکزی آمریکا با تابوشکنی نرخ بهره را به سطح منفی کاهش دهد. وزیر خزانه داری آمریکا نیز نرخ بهره فعلی را یک فرصت مناسب برای سر و سامان دادن به وضعیت بدهی ها دانسته و از برنامه ریزی برای استقراض سه تریلیون دلاری خبر داده است.
شان اولیور، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه ای ام پی کپیتال گفت: در حال حاضر سه ریسک مهم بر سر اقتصاد جهانی است: احتمال بروز موج دوم همه گیری ویروس کرونا، زمان لازم برای بازگشت فعالیت های اقتصادی به سطوح قبل از بحران و تشدید تنش ها بین آمریکا و چین.  
وقایع معاملات ارز هم چنین تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار دارد. در آمریکا دونالد ترامپ، در اظهاراتی عجیب مدعی شده ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، جایی که پاندمی کرونا از آنجا آغاز شد، ساخته شده و تهدید کرد که در صورت اثبات این ادعا، چین را از طریق اعمال تعرفه‌های جدید تنبیه خواهد کرد.
آمریکا و چین از سال ۲۰۱۸ با یکدیگر وارد یک جنگ تجاری گسترده شدند و سرانجام اواخر سال گذشته دو طرف سر اجرای یک جدول زمانی برای متوازن شدن تجارت دوجانبه توافق کردند. اکنون تهدیدات ترامپ باعث افزایش هراس معامله گران از ایجاد یک جنگ تجاری جدید شده است؛ آن هم در زمانی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورها تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها به پایین ترین سطوح تاریخ معاصر رسیده است.  
آلن راسکین، کارشناس ارشد مسایل ارزی در دویچه بانک گفت:آمارهای بازار کار کشورهای مختلف نشان می دهد که باید منتظر بدتر شدن شرایط مالی در ماه های پیش رو باشیم. بازارها می دانند که وضعیت خیلی خوب نیست و سرمایه گذاری ها کندتر و تقاضا برای دارایی های امن بیشتر شده است. این یعنی یک مسیر احیای طولانی را پیش رو خواهیم داشت.  
تاکنون بیش از چهار میلیون و ۶۲۸ هزار و ۸۲۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۰۸ هزار و ۶۵۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۸۸ هزار و ۵۰۷ نفر، انگلیس با ۳۳ هزار و ۹۹۸ نفر، ایتالیا با ۳۱ هزار و ۶۱۰ نفر،  فرانسه با ۲۷ هزار و ۵۲۹ نفر و اسپانیا با ۲۷ هزار و ۴۵۹ نفر بوده است.  
اریک برگر،  کارشناس بازار ارز در بانک مرکزی کانادا گفت: اکنون نگاه معامله گران به دور تازه تنش های لفظی بین پکن و واشنگتن دوخته شده است و اگر وضعیت آرام تر نشود شاهد آغاز دور دوم جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان خواهیم بود. در این صورت نرخ برابری دلار و یوان به ویژه در برابر ارزهای امن شاهد تغییرات گسترده ای خواهد بود و شاهد ثبت رکوردهای جدیدی از ارزهایی نظیر ین و فرانک خواهیم بود.  
 
شاخص دلار
 
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افت ۰.۱۵ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۳۹۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۹ دلار اعلام شد.  
 
ارزهای اروپایی
 
داده های جدید منتشر شده از منطقه یورو نشان می دهد که کشورهای اروپایی با حادترین بحران اقتصادی یک دهه اخیر خود مواج شده اند.   طبق اعلام مرکز آمار اروپا، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه پایانی سال قبل ۳.۸ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۲ درصد کمتر شده است.  از سوی دیگر میزان تجارت خارجی کشورهای عضو منطقه یورو در ماه مارس  نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت ۱۲.۱ درصدی مواجه شده و به ۱۵۳.۳ میلیارد یورو رسیده است.
در انگلیس نیز وضعیت چندان بهتر نیست و بانک مرکزی انگلیس در گزارشی هشدار داده است رشد اقتصادی این کشور به کمترین سطح خود از زمان جنگ جانشینی اسپانیا در قرن هجدهم خواهد رسید.  
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۴ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸  به ۱.۰۸۱ دلار رسید.
کیث تمپرتون - تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه تاویرا سکیوریتیز - گفت: بازارها بین اخبار سیاست های محرک پولی، آمار جدید مبتلایان به کرونا و داده های بد اقتصادی گیر کرده اند و فکر می کنم این وضعیت حالا حالاها ادامه خواهد داشت.  
 
ارزهای آسیایی
 
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۰۷.۰۳۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۵۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۱۰۲ یوان چین اعلام شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار