کد خبر: ۸۵۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶ 16 May 2020

 
 
 
 

تابناک/اگر به چهار سال گذشته شهرداری کلان‌شهر رشت نگاهی دقیق بیندازیم متوجه خواهیم شد که بیش از نیمی از عمر شورای پنجم رشت، شهرداری مرکز گیلان یا شهردار نداشت یا با حضور سرپرست اداره شد و دلیل عمده آن نیز به ضعف اعضای شورا در تفاهم و انتخاب فردی که واجد شرایط عمومی و فنی - تخصصی باشد، بود.
این‌که چه میزان خسارت به منابع مالی شهر و همچنین شهروندان رسید، موضوعی است که احتمالاً اعضای شورای شهر کمترین نگرانی در این خصوص ندارند اما وظیفه و تکلیف رسانه‌ای ما ایجاب می‌کند به نمایندگی از افکار عمومی هشدارهای لازم را بدهیم هرچند گوش شورای کلان‌شهر رشت به این هشدارها نیز بدهکار نبود.  
ما با وجود آن، از همه  اختلاف نظرها گذشتیم و  تلاش کردیم همه آن اتفاقات و خسارت‌ها را فراموش کنیم، اما ظاهراً اعضای شورا اصرار بر ادامه این سریال دارند و در شرایطی که حدود یکسال تا پایان شورای پنجم و انتخابات برای ششمین دوره شورای شهر و روستا زمان باقی است، تصمیم به استیضاح شهردار رشت گرفتند.  
در صد و چهل و یکمین جلسه شورای شهر رشت، اعضای شورای شهر طرح سئوال از شهردار را مطرح و به عملکرد شهرداری در حوزه تاخیر در پرداخت حقوق پرسنل و مغفول ماندن پروژه‌ها و برنامه‌های شهری
اعتراض کردند.
اسماعیل حاجی‌پور در این جلسه با اشاره به لزوم‌ تعیین تکلیف وضعیت یادمان شهدای گمنام بوستان ملت رشت و یادمان شهدای مسکن مهر اظهار داشت: یادمان شهدای گمنام مسکن مهر رشت 500 میلیون تومان هزینه دارد که 325 میلیون تومان از طرف شورا و شهرداری و مابقی توسط سپاه رشت و فرمانداری تامین می‌شود.
رییس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه میزان هزینه یادمان مربوط به شهدای گمنام بوستان ملت رشت نیز در ابتدا 294 میلیون تومان برآورد شده بود که هم‌اکنون به 800 میلیون تومان رسیده است ابراز داشت: اقدامات لازم برای تکمیل این یادمان نیز در حال انجام است.
حجت جذب نیز با بیان اینکه تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان، کارگران رسمی و قراردادی شهرداری رشت موجب دلسردی آنان شده است ابراز داشت: عدم پرداخت مابه‌التفاوت حقوق کارگران حجمی شهرداری در سال 98 نیز باعث بروز مشکلات معیشتی برای آنان شده که لازم است شهرداری اقدامات اساسی برای برطرف شدن مشکلاتشان انجام دهد.
سخنگوی شورای شهر رشت خاطرنشان کرد: عدم ساماندهی گلزار شهدای رشت، عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران از جمله این موارد است و برای تخلیه و مرمت ابنیه تاریخی که در اختیار شهرداری رشت قرار دارد و همچنین سایر پروژه‌ها نیز باید اقدامات لازم و بهتری انجام شود.
عضو کمیسیون عمران و توسعه‌ شهری شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به موضوع تراموای شهر رشت اظهار داشت: شهر رشت جزو نخستین شهرهایی بوده که مباحث پروژه تراموا در آن مطرح شد و نهایتاً با پیگیری‌هایی که انجام شد و جلسه‌ای که با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم گام‌های موثری برای اجرای این پروژه برداشته شد اما نباید مغفول واقع شود.
رضا رسولی افزود: کل پیگیری‌های مربوط به اجرای پروژه تراموا در شهر شیراز کمتر از یک سال طول کشید و کلنگ پروژه‌شان را هم به زمین زدند اما متاسفانه ما پیشرفت زیادی در این زمینه نداشتیم از سوی دیگر این پروژه بیش از 3 هزار میلیارد سرمایه دارد و نباید این فرصت از شهرمان گرفته شود و ما نیز وظایفی در قبال مردم داریم که باید پاسخگوی آنان باشیم.
 در انتهای این جلسه حجت جذب عضو شوارای اسلامی شهر رشت طرح سوال از شهردار را مطرح و خواستار پاسخگویی شهردار رشت در رابطه با عملکرد شهرداری، مغفول ماندن بسیاری از پروژه‌ها و عدم پرداخت حقوق پرسنل شهرداری شد و از شهردار خواست که در صحن علنی شورا جهت پاسخگویی حضور پیدا کند.
ظاهراً عزم اعضای شورای شهر برای طرح سوال و استیضاح شهردار رشت جزم شده اما کاش مدیران ارشد استان و همچنین نمایندگان ورود کنند  و این نکته را یادآوری کنند که استیضاح شهردار در چنین شرایطی به صلاح شهر و شهروندان نیست ضمن اینکه تا گزینه مناسب را پیدا کنند و از وی برنامه بخواهند سال به پایان خود نزدیک خواهد شد و چه بسا در انتخابات بعدی، استیضاح‌کنندگان با آرای اکثریت مردم  از ادامه حضور درصحن شورا  منع شوند.
باور ما این است که با توجه به شرایط گذشته شهرداری رشت و همچنین با توجه به مدت زمان اندکی که تا پایان دوره جاری شورای شهر مانده است، موضوع طرح سوال و  استیضاح شهردار از دستور کار شورا خارج شود و طرفین تعامل کنند تا مشکلات انباشته در حوزه مدیریت شهری مرکز گیلان، رفع و حل شود. از گوشه و کنار اخباری شنیده می‌شود که عامل عمده این اختلافات در پشت پرده، تعارض منافع است و کسی دلش برای مصالح شهروندان نسوخته و ما البته امیدواریم این اخبار درست نباشد اما باید اعتراف کرد که همواره در فراسوی نزاع‌های سیاسی، اخبار دلهره‌آور در پشت پرده وجود داشت که چندصباحی بعد از پرده برون افتاد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار