کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس تابناک
تابناک گیلان/ افزایش ساعت معاملات به شکلی که اکنون شاهد آن هستیم، نه تنها کار مثبتی نیست بلکه به نوعی دستکاری قیمت در تعدادی از سهام است، ولی اگر ساعات معاملات که اکنون از ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ است مثلاً تا ساعت ۲ افزایش یابد، به شکلی که همه نماد‌ها در این ساعات معامله شوند، اقدام خوبی است.
کد خبر: ۸۵۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲ 16 May 2020
 
 
تابناک گیلان/ افزایش ساعت معاملات به شکلی که اکنون شاهد آن هستیم، نه تنها کار مثبتی نیست بلکه به نوعی دستکاری قیمت در تعدادی از سهام است، ولی اگر ساعات معاملات که اکنون از ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ است مثلاً تا ساعت ۲ افزایش یابد، به شکلی که همه نماد‌ها در این ساعات معامله شوند، اقدام خوبی است.
 
 

نحوه معاملات در بورس به شکل کنونی اعمال سلیقه و نوعی دستکاری قیمتی است/ کدام سهام ها، حباب دارد؟ / فروش دارایی دولت به نصف قیمت از طریق ETF‌ها درست است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت در بازار سرمایه رویکرد درستی را برگزیده منتها روش اجرای خود را باید تغییر دهد چرا که استفاده از ETF ها در واگذاری سهام دولتی با نصف قیمت اشتباه است.

سعید ذوالفقاری در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک اظهار کرد: طی سال ۹۸ و به ویژه پنجاه روز سال ۹۹ رشدهای سنگینی را در بازار سرمایه شاهد بودیم و هر سهمی را بررسی کنیم صددرصد افزایش قیمت داشته، شاخص نیز مرز روانی یک میلیون واحدی را پشت سر گذاشته و در این شرایط اصلاح نیاز جدی بازار بود.

وی ادامه داد: رشدی که در بازار سرمایه رقم خورد، حاصل فشار نقدینگی که از طرف سهامداران حقیقی به بازار تزریق شد و در سایه تبلیغات و کاهش نرخ سود بانکی شاهد حرکت نقدینگی از بانک ها به بازار سرمایه بودیم.

ذوالفقاری افزود: اینکه بگوییم کل بازار حباب دارد غلط است، چون با توجه به نرخ دلار ۱۶ هزار تومان و در نظر گرفتن ارزش جایگزینی، ارزش ذاتی شرکت ها و جریان های نقدی، هنوز سهام ارزشمند در بازار داریم، از لحاظ تعدادی هم عمده سهام کوچک، صنعت خودرو، قطعه سازی و بعضی نمادهای غذایی لاستیک سازها و برخی شرکت های بازارپایه فرابورس حباب دارند ولی در کنار اینها سهم های بزرگ و بنیادی مثل هلدینگ‌ها را داریم که با دلار فعلی هم ارزشمند هستند و سودآوری که می توانند طی یک تا دو سال آتی برای سهامداران خود داشته باشند، از سود بانکی بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

مدیر عامل کارگزاری مهر اقتصاد اظهار کرد: بنابراین نمی توان واژه حباب را به کل بازار اطلاق کرد، هر سهمی باید جداگانه بررسی شود. قطعاً در برخی سهام رشد‌هایی را ثبت کرده اند که با هیچ روش قیمت گذاری قابل توجیه نیست ولی برخی دیگر پی به ای های تحلیلی ۶ تا ۷ برای یک سال آتی دارند، سهامی داریم که ارزش جایگزینی دارند و در مقابل نمادهای فراتر از ارزش ذاتی را نیز در بازار می بینیم.

وی در خصوص افزایش ساعت معاملات نیز گفت: اگر منظور از افزایش ساعت معاملات وضعیتی است که اکنون شاهد آن هستیم، نه تنها کار مثبتی نیست بلکه به نوعی دستکاری قیمت در تعدادی از سهام است، ولی اگر ساعات معاملات که اکنون از ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ است مثلاً تا ساعت ۲ افزایش یابد، به شکلی که همه نمادها در این ساعات معامله شوند، اقدام خوبی است.

ذوالفقاری با انتقاد از برخی اعمال سلیقه‌ها در ساعات معاملات تاکید کرد:، ولی اینکه تا ۱۲:۳۰ عمده شرکت‌ها معامله شود، از ۱۲:۳۰ تا ۱:۳۰ دو شرکت و ۱:۳۰ تا ۲:۳۰ یک شرکت دیگر، بدعت غلطی است.

وی  ادامه داد: گفته می‌شود به دلیل جلوگیری از مشکلات هسته معاملات و سیستم معاملات این تصمیم گرفته شده ولی شاهد هستیم که برخی روزها ۴ تا ۵ میلیارد در برخی نمادها معامله میشود یا زمانی که طی ساعات معمول معاملاتی بازار منفی است و عمده شرکت‌ها عرضه می‌شوند و سهم های بزرگی مثل شستا با این عظمت منفی هستند، سایپا با ده میلیون صف خرید بازگشایی میشود که این کاملا غلط است.

وی تصریح کرد:، ولی اگر ساعات معاملات از ۹ تا ۲:۳۰ افزایش یابد و همه شرکت‌ها طی این بازه زمانی معامله شوند اقدام صحیحی است لیکن وضعیتی که الان شاهد آن هستیم سلیقه‌ای عمل کردن است، اینکه عمده شرکت طی این بازه، تنها شرکت یک ساعت خاص معامله شود، منجر به آن شده که شاهد رفتار‌هایی از سهامداران تعدادی از شرکت‌ها که بعد از تایم معمول معامله می‌شوند، باشیم که درست نیست.

بیشتر بخوانید

ذوالفقاری ادامه داد: اگر دولت بخواهد از اقتصاد بانک محور که سود بدون زحمت به مردم پرداخت می کند فاصله بگیرید، مسیر درستی را انتخاب کرده، ولی در حالی که شاخص طی یک ماه اخیر صددرصد رشد کرد، دولت چقدر در بازار عرضه داشته و چقدر از این فرصت استفاده کرده؟ عمق دادن به بازار این است که سهام شرکت‌ها به صورت خرد به مردم داده شود؛ مثل فولاد گل گهر ذوب آهن فارس و پتروشیمی های اعظم در بازار به مردم داده شوند.

وی با بیان اینکه سهام دولتی باید به شکل خرد به مردم عرضه شود، تاکید کرد: عرضه سهام با ای تی اف روش درستی نیست و این سوال مطرح است که اگر این صندوق ها سی هزار میلیارد تومان می ارزد دولت چرا می خواهد به قیمت ۱۷ هزار میلیارد تومان آنها را بفروشد، این اشتباه است و نمی توان حقوق ملت را به تعدادی داد، برخی سود کنند برخی نگاه کنند، بهتر این است که این عرضه ها به شکل خرد باشد و در قیمت مناسب عرضه کنیم که مردم بعد از خرید به فکر این نباشند که من دارایی را نصف قیمت خریدم، پس لحظه‌شماری می‌کنم دو ماه دیگر که قابل معامله شد، بفروشم و ۱۰۰ درصد سود بگیرم.

ذوالفقاری ادامه داد: سهام دولتی همچون فولاد، بانک ملت، ملی صنایع مس ایران فوق العاده ارزشمند هستند، اگر اینها را در قیمت مناسب به عموم عرضه کنیم، مردم آنها را خریداری می کنند و از آنجایی که روند سودآوری آنها که قطعاً از سپرده گذاری در بانک و سود ۱۵ درصد سیستم بانکی بیشتر خواهد بود و با توجه به طرح های توسعه و رشد سودآوری این بنگاه ها، این سهام را نگهداری می کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار