کد خبر: ۸۵۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴ 15 May 2020
تابناک/تصویب محدوده جدید منطقه آزاد انزلی امید به رشد و توسعه این منطقه را افزایش داده است اما حالا وقت آن است در سطوح مختلف محلی، استانی، ملی و فراملی فرصت های ممکن شناسایی و از ظرفیت های موجود به بهترین نحو برای رشد و توسعه اقتصادی استفاده شود.
 
 

 

بهزاد نوروزی منطقه آزاد انزلی 650x320 1 500x246 - تصویب محدوده جدید منطقه آزاد انزلی منجر به شکوفایی روستاها خواهد شد

در روزهای گذشته محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی به مساحت ۸ هزار و ۶۰۹ هکتار به تصویب هیئت وزیران رسید و به دولت اجازه داده شد تا دو هزار هکتار از نقاط دارای توجیه گیلان را به محدوده منطقه آزاد انزلی اضافه نماید. فرودگاه رشت و شهرکهای صنعتی خمیران انزلی، کیشستان، رشت و سپیدرود نیز جزو محدوده منطقه آزاد قرار گرفتند. با این مصوبه و اصلاحات کمیسیون اقتصادی مجلس که به تایید نمایندگان رسید، روستاهای اطراف منطقه آزاد انزلی نیز بار دیگر در محدوده این منطقه قرار گرفتند.

علاوه بر دستاوردهای ملی و استانی که به دنبال این مصوبه می توان متصور بود روستاهای این محدوده نیز تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت و می تواند در آینده این روستاها و ساکنین آن موثر باشد.

در همین راستا بهزاد نوروزی دهیار امیربکنده و نماینده دهیاران منطقه آزاد انزلی، در گفتگو با حرف تازه ضمن ابراز خوشحالی از این مصوبه اظهار داشت: طی سالهای اخیر زیرساخت هایی توسط منطقه آزاد انزلی ایجاد شده بود که این مصوبه باعث شکوفایی خواهد شد.

تصویب محدوده جدید منطقه آزاد انزلی منجر به شکوفایی روستاها خواهد شد
بهزاد نوروزی با اشاره به موضوع صدور پروانه ها تصریح کرد: برای رشد و شکوفایی این محدوده نیاز به ورود سرمایه گذاران و صدور پروانه برای رونق صنعت گردشگری وجود دارد. پروسه صدور پروانه، پروسه ای زمان بر و طولانی بود که با این تصمیم روال صدور پروانه کوتاه تر خواهد شد و این موضوع به صدور پروانه کمک می کند.

طرح جامع، صدور پروانه را تسهیل می کند
دهیار امیربکنده افزود: به دلیل طرح هادی روستایی بسیاری از صدور پروانه ها نیاز به بازنگری داشت و موانعی را ایجاد می کرد. اما طرح جامع می تواند مساله صدور پروانه را تسهیل کند و نتایج مطلوب تری را به دنبال داشته باشد.
نماینده دهیاران منطقه آزاد انزلی با تاکید بر ضرورت تسهیل روند صدور پروانه، اظهار داشت: تصویب طرح جامع می تواند گام موثری در جهت رفع این مشکلات باشد و امیدواریم زودتر به تصویب برسد. تغییر کاربری ها در چارچوب قانون نیز می تواند منجر به رشد و توسعه بیش از پیش این محدوده شود.

تاکید بر ضرورت ایجاد تعادل میان کشاورزی و ساخت و ساز و سرمایه گذاری
نوروزی با بیان اینکه در گذشته برای gps زمان صدور پروانه طولانی بود افزود: اکنون اگر سرمایه گذاری برای ساخت هتل یا اماکن گردشگری به منطقه آزاد بیاید سرعت صدور پروانه افزایش می یابد و این مسائل به توریستی شدن این محدوده و رونق گردشگری و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی کمک می کند.

نماینده دهیاران منطقه آزاد انزلی بر ایجاد تعادل میان مساله کشاورزی و ساخت و ساز و سرمایه گذاری تاکید کرد و گفت: مساله کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما این به معنای آن نیست که هیچگونه سرمایه گذاری و ساخت و ساز و توسعه ای صورت نگیرد. باید میان این دو مساله تعادل ایجاد شود تا روستاهای اطراف بتوانند از مزایای قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد انزلی بهره مند شوند.

آسفالت داخل روستاها از مزایای قرارگیری در محدوده منطقه آزاد است
وی در تشریح برخی مزایای قرارگیری روستاها در محدوده منطقه آزاد انزلی خاطر نشان کرد: آسفالت امیر بکنده، حاجی بکنده، امین آباد، چپرپرد زمان و سایر روستاها از جمله اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی است و برخی مشکلات و مسائل دیگر نیز به دلیل نزدیکی سازمان منطقه آزاد با روستاهای اطراف و پیگیری راحت تر از سوی دهیاران سریع تر رفع می شود. به عنوان مثال اگر آسفالت در مسیری نیاز به ترمیم داشته باشد با پروسه کوتاه تری مساله را پیگیری می کنیم.

خدمات به روستاها نزدیک شد / تاکید بر ضرورت تمرکز زدایی از مرکز استان برای خدمات بهتر
بهزاد نوروزی نزدیک شدن خدمات را از جمله مزایای این مصوبه دانست و خاطر نشان کرد: اگر یک منزل در این محدوده دچار آتش سوزی شود با وجود منطقه آزاد فاصله نزدیک ترین ایستگاه تا محل حادثه چندین کیلومتر کاهش می یابد و خدمات دیگر نیز به همین شکل نزدیک تر شده اند.
دهیار امیر بکنده با تاکید بر ضرورت تمرکز زدایی از مرکز استان برای خدمات رسانی بهتر افزود: در موضوع روشنایی معابری مثل جاده زیباکنار، اگر یکی از لامپها می سوخت در گذشته روند اداری طولانی برای تعویض لامپ وجود داشت و به دلیل محدودیت در تعداد بالابرهای موجود به مشکل بر می خوردیم اما اکنون به سادگی می توان از منطقه آزاد انزلی خدمات گرفت و از بالابر موجود در منطقه برای رفع چنین مشکلاتی بهره برد. این موارد شاید موارد ساده ای باشد اما در همین دو سه ماه که از محدوده منطقه آزاد خارج شده بودیم برای ما مشکل ساز بود.

تقسیط و تخفیف عوارض از دیگر محاسن منطقه آزاد برای روستاییان
بهزاد نوروزی تقسیط و شرایط تخفیف عوارض را از دیگر مزایای قرارگیری این روستاها در محدوده منطقه آزاد انزلی برشمرد و گفت: به طور کلی قرارگیری روستاها در این محدوده بسیار حائز اهمیت است.

دسترسی سریع دهیاران به مدیران و معاونین منطقه آزاد انزلی
نماینده دهیاران منطقه آزاد انزلی دسترسی سریع دهیاران به مدیران و معاونین منطقه آزاد انزلی را عامل مهمی در پیگیری مسائل دانست و افزود: در حال حاضر مساله روشنایی برخی معابر از اهمیت خاصی برخوردار است که از یک سو در ارتقای سطح ایمنی جاده ها موثر است و از سوی دیگر نگاه سرمایه گذاران حوزه گردشگری به این منطقه را تغییر خواهد داد و امیدواریم راهکار مناسبی در این زمینه اتخاذ گردد.
نوروزی در پایان تصریح کرد: در مجموع با توجه به عملکرد منطقه آزاد انزلی، آینده روستاهای این محدوده را با توجه مصوبه جدید روشن می بینم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار