کد خبر: ۸۵۰۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵ 15 May 2020
تابناک/امسال شب‌های قدر زیر سایه کووید ۱۹ رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته و مردم در فاصله یک متری از هم در مساجد و اماکن مذهبی نشسته‌اند.
 

 

خبرگزاری شبستان_ گیلان؛ می گویند در همه شب‌ها، باب رحمت الهی باز است اما حکایت شب های قدر متفاوت است. در این شبها رزق خاص و ویژه‌ای برای مومنین قرار داده میشود و درهایی به روی مومنین باز می‌شود که در هیچ زمان دیگری باز نیست.


اما امسال شب‌های قدر هم زیر سایه کووید 19 رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته و مردم در فاصله یک متری از هم در مساجد و اماکن مذهبی نشسته‌اند.


مومنین درحالی قرآن به سر می کنند و اشک می ریزند که بوی مواد ضدعفونی کننده در هوا پیچیده و توصیه های بهداشتی در ناخودگاه ذهن‌ها نقش بسته است. براساس آنچه ستاد کرونا انزلی اعلام کرده مردم می‌توانند نزدیک‌ترین مکان مذهبی به محل سکونت خود را برای مراسم شب‌های قدر و احیا انتخاب کنند.


متاسفانه در عرض چند ماه این بیماری همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد و شرکت در اجتماعات را دستخوش تغییرات اساسی کرد.

   

* عبادت توام با خضوع و خشوع و توجه از بهترین عبادت هاست

حجت الاسلام « سید عبدالجواد شمس الدین» در این رابطه به شبستان می‌گوید: این بیماری ناخواسته و نامبارک شئون زندگی همه را تحت تاثیر خود قرار داد و امیدواریم با دعای مومنان در این شب‌ها به‌زودی شاهد رفع آن و جبران خسارت‌های ناشی از این بحران در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سلامت باشیم.


امام جمعه شهرستان بندرانزلی با طلب آمرزش برای جان‌باختگان از بیماری کرونا اعم از پزشکان، پرستاران، نیروهای کادر بهداشت و درمان و مردم عادی، از تلاش‌های تمام افرادی که در این شرایط خاص به میدان آمدند، قدردانی کرد و اظهارداشت: تداوم این ایثارگری ها، همدلی ها و کمک های مومنانه در بخش های درمانی و بهداشتی، معیشتی و خدماتی سبب شد از لحاظ ایمانی و در سایه ولیعصر (ع) به الگویی برای جهانیان تبدیل شویم.


وی شب قدر را شب بسیار مهم و سرنوشت سازی برای انسان ها دانست و افزود: در این شب ها مقدرات سال آینده انسان ها تا ماه رمضان بعد از حیث رزق، عمر، حوادث و امور مرتبط با زندگی مادی و معنوی رقم می خورد.


حجت الاسلام شمس‌الدین سپس با بیان اینکه شب‌های قدر نباید به غفلت سپری شود، تصریح کرد: تلاوت قرآن، نماز خواندن، استغفار و به‌جا آورن اعمال شب قدر ثواب و فضیلت بالایی دارد اما زمانی اثرگذاری کاملی خواهد داشت که با حضور قلب و نشاط و سرزندگی همراه باشد.


وی با اشاره به توصیه برخی از بزرگان دینی مبنی بر برگزاری با کیفیت مناسبت های مذهبی همراه با حضور قلبی، اظهار داشت: عبادت توام با خضوع و خشوع و توجه از بهترین عبادت‌هاست.

 

امام جمعه انزلی سپس یکی از مسائل مورد تاکید در کنار به‌جا آوردن اعمال شب های قدر را توجه به علوم دینی عنوان کرد و متذکر شد: مراد از علوم دینی بحث و تبادل نظر پیرامون اعتقادات و احکام دینی با نیت خالص برای خدمت به مردم است و یکی از مهمترین عبادت ها تفکر در شب های قدر است.


وی خاطرنشان کرد: تفکر در رابطه با مسائل دینی چون معاد و توحید اثرات عبادی زیادی برای انسان داشته و علاوه بر افزایش آگاهی در نوع زندگی اثرگذار است و موجب می شود دیدگاه انسان نسبت به دنیا، مظاهر دنیایی، زندگی ابدی و عالم آخرت تغییر کند.

*بیماران و کودکان حتی المقدور از شرکت در مراسم قدر بپرهیزند

حجت‌الاسلام «عباس صباحی» نیز در این خصوص اظهارداشت: امسال مراسم شب‌های قدر در فضای باز برگزار شد و بنا به توصیه ستاد کرونا در فضای بسته مانند مساجد توصیه شد تا درب‌ها و پنجره‌ها باز گذاشته شود.


رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندرانزلی متذکر شد: مردم در مراسم شب های قدر از دستکش و ماسک استفاده کنند و مهر، جانماز و کتاب دعای شخصی را همراه خود داشته باشند.


وی با تاکید به رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم از آنان خواست با دعا برای فرج امام زمان(ع) برای عزت اسلام و مسلمین و همچنین برای رفع مشکل و بلایای طبیعی از جمله بیماری کرونا دعا کنند.


حجت الاسلام صباحی همچنین توصیه کرد: افراد مسن، بیمار و کودکان حتی المقدور از شرکت در مراسم بپرهیزند و و مردم نذورات خوراکی توزیع نکنند.


پروردگارا آمدیم دلی بتکانیم و از بار گناهانمان بکاهیم و دعا کنیم هرچه سریع تر این بلا و بیماری نامبارک محو و نابود شود. خداوندا تو خود حافظ این فرشتگان زمینی باش که برای سلامتی انسان‌ها جانشان را در سبد اخلاص گذاشته اند و خالصانه برای حفظ سلامتی مردم تلاش می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار