یک چهره اصلاح‌طلب با بیان اینکه نمی‌توان منکر نقش بسیار پررنگ واعظی در دولت شد گفت: او همواره نشان داده که چیزی بیش از رئیس دفتر است و پیشتر در چینش کابینه نقش اساسی داشته است.
کد خبر: ۸۴۹۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱ 13 May 2020

صادق زیباکلام تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه، طی یادداشتی در روزنامه آفتاب یزد به موضوع عزل ناگهانی رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت پرداخته است که بخشی از آن را در ادامه می‌­خوانیم:

«مجادله لفظی اخیر واعظی و رحمانی در ارتباط با عزل رحمانی وزیر صمت و اساسا برکناری او بار دیگر موضوع اختلافات درونی داخل دولت را برسر زبان‌ها انداخته است. اما آنچه حقیقت دارد اینکه مناقشه در میان اشخاص اجرایی دولت چندان امر بی‌سابقه‌ای نیست ما بارها شاهد این اختلافات بودیم و خواهیم بود و معمولا هم در اینگونه مواقع کسی که در رده پایین‌تر است استعفا می‌دهد.

اساسا روحانی خیلی اهل تغییر و تحول نیست، دیدیم که او علی رغم تمام اختلافاتی که با اسحاق جهانگیری داشته و دارد او را همچنان نگه داشته و به عنوان معاون اول کنار نمی‌گذارد.

روحانی معمولا سعی می‌کند برخورد جدی نداشته باشد و تا وقتی وادار به کاری نشده آن کار را انجام نمی‌دهد.

اختلاف وزیر صمت با دولت هم آن‌طورکه از نامه نگاری‌های رحمانی و واعظی علیه هم پیداست به نظر می‌رسد بین اعضای دولت نیست بلکه مشکلی به وجود آمده با مجلس بوده است. حتی بحث استیضاح رحمانی نیز مطرح بود و گفته شده برای آنکه رحمانی استیضاح نشود به او گفتند که استعفا بدهد اما او تن به استعفا نمی‌دهد و از اینجا به بعد مقابل واعظی می‌ایستد واکنشی که امروز می‌بینیم.!

ولی با همه این احوال دراین بین اساسا آنچه را که نمی‌توان منکر شد نقش بسیار پررنگ واعظی در دولت است. او همواره نشان داده که چیزی بیش از رئیس دفتر است.

او پیشتر در چینش کابینه نقش اساسی داشته است و حتی در انتخاب سفیر و استاندار و... نیز از قدرت نفوذش استفاده می‌کند از سویی دیگر او خیلی اهل همکاری با دیگران نیست و راسا در بسیاری مواقع اقدام می‌کند.

نامه‌نگاری واعظی علیه رحمانی و تعیین تکلیفش نیز ناشی از همین نقش ویژه اوست.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار