کد خبر: ۸۴۹۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹ 12 May 2020
 
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش سهام آسیا با افزایش امیدها به بازگشایی اقتصاد، چین در بازپس‌گیری وام‌های خود از کشورها تحت فشار قرار گرفته است، قیمت موز مرز ۲۰ هزارتومان را رد کرد و انتظارات روحانی از سرپرست وزارت صمت را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش سهام آسیا با افزایش امیدها به بازگشایی اقتصاد، چین در بازپس‌گیری وام‌های خود از کشورها تحت فشار قرار گرفته است، قیمت موز مرز ۲۰ هزارتومان را رد کرد و انتظارات روحانی از سرپرست وزارت صمت را در بر دارد.

افزایش قیمت دلار به نزدیکی ۱۷ هزار تومان

امروز در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۶۴۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۶۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد که نسبت به روز قبل، ۳۰۰ تومان رشد داشت. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۷۸۰۰ تومان از مردم خریداری و با افزایش ۳۰۰ تومانی نسبت به روز شنبه، به قیمت ۱۷۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد. افزایش در صرافی بانکی در حالی رقم خورد که در بازار آزاد نیز نرخ دلار و یور افزایش داشت. به گونه ای که در حال حاضر در معاملات بازار آزاد، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 16850 تومان و هر یورو نیز به رقم 18150 تومان رسیده است.

همتی: ذخایر اسکناس ارزی بی سابقه است

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دیروز در جلسه «نظام بانکی و جهش تولید» که با حضور معاون اول رییس جمهوری، مدیران عامل بانک‌ها و اعضای هیات عامل در بانک مرکزی برگزار شد، در حوزه ارزی اظهار داشت: برای تامین کالاهای اساسی و ضروری مشکلی نداریم. هرچند طبیعی است که مثل سابق درآمد ارزی نداریم، البته خیلی از کشورها که تحریم نیستند، وضع ارزی آنها از ما بدتر است. همتی افزود: در حال حاضر ذخایر اسکناس ارزی کشورمان در یک دهه گذشته بی سابقه است، ما برای روزهای مبادا، حذف و اضافه کرده ایم. در این شرایط صادرکنندگان کمک خوبی به ما دارند و ما حتما تمهیدات حمایتی و تشویقی برای صادرکنندگان در جهت صادرات بیشتر و بازگشت ارز صادراتی در نظر گرفته ایم. امیدواریم امسال صادرکنندگان بیشترین کمک را بکنند. امسال تجربه خواهیم کرد که انشاءالله بتوانیم بیشتر اقتصاد را با ارز صادراتی صادرکنندگان غیرنقتی اداره کنیم.»

رکورد تاریخی سکه در بازار

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با تابناک اقتصادی گفت: در پایان معاملات امروز، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم 6 میلیون و 700 هزار تومان قیمت گذاری شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با افزایش مواجه شد و برای اولین بار به رقم 7 میلیون و 20 هزار تومان رسید که این نرخ با حباب 400 هزار تومانی همراه است. هر نیم سکه نیز به رقم 3 میلیون و 570 هزار تومان رسید و هر ربع سکه 2 میلیون تومان ارزشگذاری شد. هر سکه یگ گرمی نیز در بازار امروز، یک میلیون تومان معامله شد.

بورسی‌ها به دنبال خرید سایپا

امروز بورس تهران روز پرنوسان و پرعرضه ای را شاهد بود، عرضه صفوف خرید در برخی نمادهای بزرگ و صف خرید 12 میلیاردی خساپا در تاریخ بورس تهران بی سابقه است. 

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش 4504 واحدی معادل 0.43 درصد به رقم یک میلیون و 47 هزار و 756 واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت 76 واحدی به رقم 11 هزار و 606 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 1198 واحدی معادل 0.43 درصد به رقم 278 هزار و 657 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت 117 واحدی معادل 0.04 درصد، عدد 324 هزار و 756 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 78 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 215 هزار و 461 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 12537 واحد افزایش معادل 0.95 درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و 336 هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 13886 واحد افزایش معادل 1.81 درصد به رقم 779 هزار و 357 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 34825 واحد کاهش معادل 1.66 درصد همراه بود و عدد 2 میلیون و 65 هزار واحد را به نمایش گذاشت.

جهش سهام آسیا با افزایش امیدها به بازگشایی اقتصاد

روز دوشنبه، علی‌رغم انتشار گزارش روز جمعه از رکورد زدن بیکاری آمریکا در ماه آوریل، سهام آسیا اقیانوسیه با امید سرمایه‌گذاران به باز شدن اقتصاد در آینده نزدیک جهش کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۰۳ درصد بالاتر آمد و نیکی ژاپن ۱.۴۲ درصد جهش کرد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۳۴ درصد بالا آمد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۹۳ درصد جهش کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا با جهش ۱.۲۶ درصدی روبرو شد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۲۵ درصد رشد کرد. در بازار ارز، نرخ برابری دلار با ین ژاپن ۰.۱۳ درصد تقویت شد و به ۱۰۶.۸۰ واحد رسید. نرخ برابری یوآن چین با دلار در بازارهای خارجی، بدون تغییر در ۷.۰۷۶۵ واحد باقی ماند.

چین در بازپس‌گیری وام‌های خود از کشورها تحت فشار قرار گرفته است

تحلیل‌گران می‌گویند در شرایطی که ویروس کرونا کشورهای شرکت‌کننده در پروژه عظیم کمربند و جاده چین را در بازپرداخت وام‌های کلانی که از پکن برای پروژه‌های بزرگ زیرساختی خود دریافت کرده‌اند، با مشکل مواجه کرده است، دولت چین برای بخشیدن این وام‌ها تحت فشار قرار گرفته است. پروژه عظیم سرمایه‌گذاری زیرساختی «کمربند و جاده» چین بسیار بحث‌برانگیز بود و انتقادهای زیادی را از بابت اینکه کشورها را زیر بار سنگین بدهی وام قرار می‌دهد، متوجه خود ساخت. کاهو یو، تحلیل‌گر ارشد آسیا در «وریسک ماپل کرافت» می‌گوید: بسیاری از کشورهای عضو پروژه جاده و کمربند وام‌های سنگینی از چین دریافت کرده‌اند تا در این پروژه‌های جدید صرف کنند، اما پاندمی اقتصاد این کشورها را به هم ریخته و برنامه بازپرداخت وام‌ها را پیچیده‌تر خواهد کرد. آفای یو به سی‌ان‌بی‌سی گفت: در حال حاضر کشورهای کم‌درآمد حاضر در این پروژه از چین برای بخشش این وام‌ها درخواست کرده‌اند. به این ترتیب چین برای تعویق یا بخشش این وام‌ها تحت فشار قرار گرفته است.

معیار قیمت خودرو در بازار آزاد اعلام شد

معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در جلسه ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت نهایی خودرو در بازار آزاد بیان کرد: قیمت متعارف خودرو در کف بازار، همان قیمت تحویل خودرو درب کارخانه به اضافه حداکثر 10 درصد سود خواهد بود و خرید و فروش الزاماً باید در مراکز مجاز انجام شود. عباس تابش افزود: موضوع افزایش 10 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و افزایش 23 درصدی محصولات سایپا، شامل خودروهای معوق شده نیست و این خودروها با همان قیمت های قبلی در اختیار مشتریان و ثبت نام کنندگان قرار می گیرد. وی با تأکید بر اینکه خودروسازان موظف به ارایه آمار تولید ماهیانه خود به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستند، بیان کرد: سازمان حمایت با در نظر گرفتن سهمیه 60 درصد از تولید به تعهدات و معوقات و 40 درصد در قالب روش های سه گانه فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در سود و همچنین تناسب تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو برای دو خودروساز، کار رصد و نظارت را انجام خواهد داد.

اولتیماتوم وزیر صنعت پیش از برکناری چه بود؟

رضا رحمانی وزیر برکنار شده وزارت صنعت معدن و تجارت روز گذشته اعلام کرد: به سازمان‌ حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار تکلیف شده ظرف 24 ساعت آینده در اقدامی مشترک برنامه ساماندهی بازار خودرو را ارایه کنند و جلوی آشفتگی های موجود گرفته شود. خودروسازان تکلیف دارند در نحوه ثبت نام متقاضیان، اصلاحات لازم را اعمال کنند و در این خصوص شفاف سازی کنند.

قیمت موز مرز ۲۰ هزارتومان را رد کرد

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی از افزایش قیمت موز به بیش از ۲۰ هزارتومان خبر داد و با اشاره به افت شدید قیمت پیاز در مزارع گفت:دربخش کشاورزی،برنامه ریزی بلندمدت برای تولید انجام نمی‌شود. اسدالله کارگر در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش قیمت موز در بازار گفت: قیمت این میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار به حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان رسیده است. وی با بیان اینکه موز تنها میوه‌ای است که در مراکز خرده فروشی ۳۵ درصد سود روی آن اعمال نمی‌شود، افزود: چون این میوه خارجی است با حدود ۱۰۰۰ تا ۲,۰۰۰ تومان اختلاف قیمت نسبت به میدان مرکزی در سطح شهر عرضه می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اضافه کرد: واردات و عرضه موز در بازار داخل فرایندی دارد که این فرایند گاهی به موقع انجام نمی‌شود و نوساناتی دارد و همین مساله بر قیمت این میوه در بازار داخل مؤثر است.

انتظارات روحانی از سرپرست وزارت صمت

علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به انتصاب حسین مدرس خیابانی به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) از سوی حسن روحانی نوشت:

« ‏انتظارات رییس‌جمهور از وزارت ‎صمت که در حکم امروز سرپرست جدید، مجددا مورد تاکید قرار گرفت:

 ۱.توجه ویژه به جهش تولید در شرایط تحریم  

 ۲. افزایش هماهنگی درون سازمانی و تعامل موثر برون سازمانی

 ۳. بهره‌گیری از ظرفیت و آرای صاحبنظران در مدیریت بازار و تأمین کالاهای اساسی

‏۴.ساماندهی ‎قیمت خودرو  

۵.رفع موانع ‎تولید و تعمیق ساخت داخل  

۶.کمک به ‎صادرات غیرنفتی و بهبود فضای کسب و کار»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار