کد خبر: ۸۴۸۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ 10 May 2020
 

تابناک/راستاد گفت: سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ۱ میلیارد دلار است که هم اکنون در حال نصب تجهیزات لازم هستیم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی در نشست خبری امروز خود درباره اقدامات سازمان بنادر در حوزه تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا به تبیین اهداف و برنامه‌های این سازمان پرداخت.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی با بیان اینکه تجارت و حمل و نقل دریایی جهانی با توجه به آغاز سال جدید میلادی یا ویروس کرونا همزمان شد و تجارت و اقتصاد جهانی تحت تاثیر آن قرار گرفت، گفت: در طی این مدت حمل و نقل دریایی به شدت کاهش یافت.

او با اشاره به اینکه ۶۰۰ میلیون تن انتقال کالا از راه دریا کاهش یافته و ۱۰۰ فروند کشتی سفارش داده شده و برای ساخت با تعویق روبه‌رو بوده است، افزود: اجاره کشتی‌ها از ۳۵ هزار دلار به پنج هزار دلار کاهش یافته است.

راستاد افزود: با تمهیدات پیش‌بینی شده از ۳۰ بهمن تاخیری در تخلیه و بارگیری نداشته‌ایم و از ابتدای امسال بالغ بر ۱۴ میلیون تن تخلیه و بارگیری داشته‌ایم و از میزان ۱۴ میلیون تن،  ۹ میلیون تن غیرنفتی بوده ۴ میلیون تن فله مایع بود.

به گفته او با عادی‌تر شدن تجارت منطقه‌ای و جهانی در تلاش هستیم تا کمبود‌ها را جبران کنیم.

کاهش ۹۷ درصدی سفرهای دریایی

مدیر عامل سازمان بنادر توضیح داد: بیشترین تاثیر منفی در جابه‌جایی مسافران دریایی و لغو سفر‌های گردشگری بوده است که با ۹۷ درصد کاهش به ۱۴۱ هزار ۸۰۰ نفر رسید.

او تاکید کرد: در زمینه موجودی کالا‌های اساسی ۴ میلیون ۱۵۴هزار و ۱۷۷ تن کالا‌ی اساسی وجود دارد که دو میلیون و چهارصد و ۱۳ هزارتن ذرت و مابقی روغن، برنج، دانه‌های روغنی و شکر است.

مدیر عامل سازمان بنادر بیان کرد: هم اکنون ۲۵ فروند کشتی ۵۵۸ هزار و ۷۸۲ تن کالا‌های اساسی را تخلیه می‌کنند و ۲۳ کشتی هم در انتظار ورود و تخلیه هستند.

راستاد از سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داد و گفت: ۱۱ قرارداد با بخش خصوصی برای انبار‌های نگهداری مواد خوراکی و سوخت بسته شده است و جمع کل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۱۵۸ هزار میلیارد تومان از سال ۹۸ تا کنون است.

او با بیان اینکه در بندر شهید رجایی هم میزان سرمایه‌گذاری برای ساخت انبار‌های چند منظوره، سیلو‌ها و مخازن ذخیره‌سازی سوخت ۱۶۰۴ میلیارد ریال است، افزود: در طی سال گذشته ۱۹۸ عملیات جست‌وجوی دریایی و نجات انجام شده است و ۹۸۰ نفر از غرق شدن نجات یافته‌اند.

سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری در بندر چابهار

راستاد در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره میزان سرمایه‌گذاری در بندر چابهار گفت: این سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلار بوده و هم اکنون در حال نصب تجهیزات لازم با همکاری بخش خصوصی هستیم.

او افزود: یک بندر جدید در سواحل مکران  تا سال آینده ایجاد می‌شود و همزمان کارخانه‌های اوراق سازی و پایانه‌های نفتی جمع‌آوری و به پایانه شهید بهشتی منتقل می‌شوند.

راستاد یادآور شد: تجهیزات بسیار زیادی در دست ساخت قرار دارد و هم اکنون ۱۵ فروند شناور در دست ساخت است که ۱۵۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان به آن تخصیص یافته است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی با اشاره به اینکه ۵۱ دستگاه کامیون آتش نشانی هم در دست ساخت است افزود: ۳۸.۶ میلیارد تومان برای تامین قطعات مورد نیاز آن تخصیص یافته است.

ساخت ۷۶۰ قطعه از شناور‌ها و کشتی‌ها توسط سازندگان داخلی 

راستاد با اشاره به اینکه ۷۶۰ قطعه از شناور‌ها و کشتی‌ها توسط سازندگان داخلی تولید و ساخته شده است، افزود: با ساخت این قطعات شاهد صرفه جویی ارزی ۷۰ درصدی در این بخش هستیم.

راستاد به طرح توسعه بندر شهید رجایی و فاز سوم آن اشاره کرد و گفت: نصب تجهیزات این بندر امسال در حال انجام است و پیشرفت فیزیکی آن به ۶۱ درصد رسیده است، همچنین از یک هزار و ۴۰۰ متر طول این اسکله ۹۰۰ متر آن به بهره‌برداری رسیده و تکمیل این طرح جزو پروژه‌های مهم در حوزه جهش تولید به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه وشهرسازی به پروژه‌های گردشگری دریایی هم اشاره کرد و گفت: در استان گیلان بندر چمخاله شمال به عنوان یکی از پروژه‌های مهم گردشگری دریایی در دست احداث است که پیشرفت فیزیکی آن به ۲۷.۳ درصد رسیده و تا پایان امسال هم به ۶۲ درصد می‌رسد از سوی دیگر ما برای تالاب انزلی هم اسکله‌های گردشگری پیش‌بینی کرده‌ایم.

راستاد اظهار کرد:  ۹ فروند شناور مسافری در شش نقطه از سواحل پایانه‌های گردشگری مستقر کرده‌ایم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی با اشاره به اینکه اقدامات موثری در حوزه صنایع دریایی سال‌های گذشته اجرا شده است، گفت: ۸۳ فروند شناور برای سازمان بنادر ثبت سفارش شده و حدود ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری شده که از ۸۳ شناور ۴۳ فروند از آن‌ها در حال طی مراحل تشریفات داخلی است.

او اظهار کرد: با ساخت شناور‌های دریایی شاهد یک تحول جدی در حوزه دریایی و شناور سازی خواهیم بود.

راستاد با اشاره به اینکه مهمترین اقدامات انجام شده افزایش ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی بوده است که ظرفیت بازرگانی ماست افزود: ظرفیت‌های بنادر ما به ۲۶۴ میلیون تن رسیده و ۱۰۰ هزار سیلو‌ی مختلف در بندر چابهار و همچنین فاز سوم بندر شهید رجایی برای افزایش ظرفیت‌ها ایجاد شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به افزایش میزان صادرات و ترانزیت فرآورده‌های نفتی هم اشاره کرد و گفت: برای افزایش صادرات و ترانزیت فرآورده‌های نفتی ساخت اسکله‌های نفتی در این بندر در دستور کار است و برنامه بعدی در این بندر افزایش ظرفیت‌های کانتینری از ۷ میلیون TEU به ۸ میلیون TEU است و از سوی دیگر در حال تجهیز بندر چابهار به پایانه‌های کانتینری هستیم.

راستاد با اشاره به اینکه میزان جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در طی سال‌های گذشته افزایش یافته است، گفت: ما توانسته‌ایم در طی یک سال گذشته ۱۳۸ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را در قالب ۱۰ قرارداد جذب کنیم و این قرارداد‌ها برای توسعه پایانه‌های کانتینری بوده است همچنین یک سرمایه‌گذاری ۵ میلیون تنی هم در بندر امام خمینی(ره) در دست اقدام است که از طریق آن دو ترمینال غلات و کالا‌های اساسی را در این حوزه جذب کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی به هوشمند سازی بنادر هم اشاره کرد و افزود: سیستم ارزیابی مدیریت و رتبه بندی برای شرکت‌های بندری در قالب هوشمندسازی بنا در تیر ماه امسال انجام می‌شود و این اقدامات همسو با سامانه جامع ساحلی و همچنین اجرای دولت الکترونیک است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به تامین سوخت کم سولفور‌ها هم اشاره کرد و گفت: با همکاری شرکت کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش توانسته‌ایم سوخت مورد نیاز کشتی‌ها را تامین کنیم تا با انجام روش‌های مختلف و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی بتوانیم سوخت مورد نیاز سایر کشتی‌ها را تامین کنیم.

تاثیر منفی ویروس کرونا بر گردشگری دریایی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بیشترین تاثیری که در تجارت دریایی دیده شده است، گفت: بیشترین تاثیر منفی ویروس کرونا متوجه گردشگری دریایی بوده چرا که سفر دریایی بر اساس پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل متوقف شده است.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بر اساس پروتکل‌های بهداشتی جابه‌جایی مسافر فقط محدود به تردد مسافران بومی بوده است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۴۱ هزار و ۸۳۴ نفر جابه‌جا شده‌اند که در این بخش هم کاهش ۹۷ درصدی داشته‌ایم.

او با بیان اینکه موجودی کالای اساسی در بنادر کشور ۴ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۱۷۷ تن است، گفت: از این میزان بالغ بر ۳ میلیون تن در بندر امام و مابقی در سایر بنادر بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین ۲۵ فروند کشتی در بندر کشور در حال تخلیه است که موجودی بار آن‌ها به بیش از ۵۸۸ هزار تن  می‌رسد و ۲۳ فروند کشتی هم منتظر ورود به بنادر هستند که بار آن‌ها چیزی حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

حمله سایبری‌ به بندر شهید رجایی

راستاد همچنین از حمله سایبری‌ به بندر شهید رجایی در روز گذشته خبر داد و گفت: روز گذشته حمله سایبری به چند اپراتور بندری انجام شد که خوشبختانه با مدیریت درست و به موقع توانستیم آن را برطرف کنیم. البته این حمله برای ساعاتی موجب توقف فعالیت کشتی‌ها در این بندر شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره ورود کالای مشکوک به ویروس کرونا هم گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تمامی پروتکل‌های بهداشتی در رابطه با بررسی کالا‌های وارد شده به کشور را کنترل می‌کند و تاکنون هیچ مورد مشکوکی آلوده به ویروس کرونا در کالا‌های وارد شده دیده نشده است.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های مهم امسال ما جذب ۱۳۸ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی است که برای اجرایی شدن این برنامه ۱۰ قرارداد را شروع به کار کرد‌ه‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به طور قطع با کاهش میزان تخلیه و بارگیری درآمد‌های این سازمان کاهش پیدا می‌کند، گفت: با ادامه این روند چاره‌ای جز تعلیق برخی از پروژه‌ها را نداریم، اما هنوز برای قضاوت در مورد کاهش درآمد‌های سازمان بنادر زود است.

راستاد درباره ساخت بندر عبدالعزیز در شمال عربستان و اضافه شدن رقیب دیگر بندری در منطقه گفت: این بندر در سواحل شمالی عربستان در حال ساخت است البته پایانه‌های متعددی علاوه بر این بندر در خلیج فارس داریم. بندر شهید رجایی در شرایط معمول راهی به کشور‌های آسیای میانه است و هم اکنون با تردد بدون محدودیت لاینر‌ها در حال فعالیت است و بدون شک بندر جدید عربستان، بازار بندر شهید رجایی را به خطر نمی‌اندازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار