کد خبر: ۸۴۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳ 09 May 2020
 
تابناک/بسیاری از صاحبنظران معتقدند که نام انزلی یکی از پشتوانه‌های معنوی منطقه است و همین نام است که جایگاه مهمی در تاریخ تجارت و روابط بین المللی ایران با اروپا و کشور‌های همسایه داشته است و در حقیقت این تغییر نام به برندی که در طی سال‌ها این منطقه برای خود و سیاست‌های تجاری خود ایجاد کرده است لطمه جدی وارد خواهد کرد.
لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی یا تغییر نام آن؟تیتر20- سال گذشته دولت لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن دو هزار هکتار به محدوده منطقه آزاد انزلی اضافه شود. حدود بهمن ماه سال ۹۸ بود که با رای دیوان عدالت اداری محدوده ۸ هزار و ۶۰۰ هکتاری لغو شد و محدوده ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار قبلی که مبتنی بر محدوده شهرستان بندر انزلی بود اعمال شد.


به همین دلیل منطقه آزاد انزلی نیز به دنبال افزایش محدوده و بازگرداندن چند هکتار از ۸ هزار هکتار لغو شده بود، چرا که سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در آن محدوده شروع به فعالیت کرده بودند و هم اینکه روستاییان چنین درخواستی را مطرح کرده بودند.

پس از این جریانات این طرح به صورت لایحه به مجلس رفت و از سوی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد که چون فرودگاه به منطقه اضافه شده و چون شهرک صنعتی لوشان و دو شهر خمام و خشکه بیجار هم در این محدوده وجود دارد، نام این منطقه به گیلان تغییر کند.

به‌ظاهر آنچه ادله این افراد برای تغییر نام محسوب می‌شود اتفاقی است که برای منطقه آزاد اروند افتاد و نام‌های خرمشهر و آبادان در پرانتز به آن اضافه می‌شد؛ بنابراین این طرح همان زمان در کمیسیون اقتصادی رای می‌آورد.

اما طی روز‌های گذشته و با منتشر شدن خبر تصویب لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی، این منطقه در خبر‌ها منطقه آزاد تجاری-صنعتی گیلان خوانده شد.

این در حالی است که از سال‌های گذشته که موضوع تغییر نام این منطقه مطرح شد، بسیاری از مردم حتی نمایندگان مجلس به این موضوع واکنش نشان دادند و حسن خسته‌بند، نماینده مردم انزلی در مجلس آبان ماه ۱۳۹۳ اعتراض خود را به این تغییر نام مطرح کرد و گفت: باید در نظر داشت که هرگونه تغییر در وسعت، اسم و هر آنچه که قرار است در خصوص منطقه آزاد انزلی صورت پذیرد باید حتما مجلس تصویب کند و سپس توسط شورای نگهبان به تایید برسد.

وی همچنین افزود: اصل منطقه در داخل بندر انزلی است که بالای ۹۰ درصد درآمد آن داخل بندر و در حوزه گلشن است اگر این دو نقطه نباشد و کل استان گیلان منطقه آزاد شود باز هم هیچ ارزشی ندارد و درآمدی ایجاد نمی‌کند پس این منطقه آزاد به جهت قرار گرفتن در بندرانزلی و ساحلی که دارد این توجیه را ایجاد می‌کند که منطقه آزاد باشد و شورای نگهبان و مجلس در آن زمان این موضوع را تشخیص داده اند.

خسته بند با اشاره به اینکه مردم انزلی هرگز اجازه تغییر نام منطقه آزاد انزلی را نخواهند داد، خاطر نشان کرد: شاید کسانی نا آگاهانه و یا آگاهانه دنبال این کار باشند، اما من در کنار مردم انزلی و جوانان این شهر ایستاده ام و اگر این تفکر توسط کسانی دنبال می‌شود باید بدانند که این کار‌ها فقط باعث ایجاد تفرقه و نفاق بین مردم استان می‌شود و بازتاب سیاسی، اجتماعی در بر دارد و با خشم مردم انزلی مواجه خواهند شد، از مسئولان استان تقاضا دارم به کسانی که به دنبال این افکار معلول و معیوب هستند اجازه ندهند چیزی بنویسند و چیزی بگویند که تفکری پشت آن نباشد و برای استان و کشور ما هزینه بی جهت داشته باشد که این افراد شخصا باید پاسخگوی عواقب اعمال نسنجیده از این دست باشند.

عقیل حق شناس رییس هیئت مدیره شرکت خدمات و عمران شهرک صنعتی بندر انزلی نیز در این مورد گفت: در ده سال گذشته باید دخالت‌های مثبت و منسجم از سوی مدیران شهرستان بندر انزلی نسبت به منطقه ازاد انزلی صورت می‌گرفت تا امروز این جسارت به نام انزلی از سوی برخی نمایندگان استان نمی‌شد.

وی افزود: آنچه که باید در مورد تاسیس منطقه آزاد انزلی به آن توجه شود این نکته است که شهرستان بندرانزلی مزیت‌هایی اقتصادی فراوانی داشته است که اگر سابقه ۲۰۰ ساله تجاری بندرانزلی نبود و تاسیسات بندری وجود نداشت، این منطقه آزاد در این نقطه کشور شکل نمی‌گرفت و البته که ایجاد این منطقه به خواسته مردم قهرمان انزلی در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی تحقق یافت.

حق شناس همچنین با تاکید بر این نکته که در سال جهش تولید اولین اقدام باید کم کردن هزینه‌ها باشد گفت: تغییر سیاسی نام منطقه نه تنها به کاهش هزینه ختم نمی‌شود بلکه هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری به فعالان اقتصادی و مردم منطقه تحمیل می‌نماید.

وی خاطر نشان کرد: آنچه که نظر ما به عنوان بخش خصوصی و در راستای تحقق اهداف مناطق آزاد می‌باشد این است که جملگی موافق با توسعه منطقه آزاد انزلی مطابق با لایحه دولت هستند و این توسعه باید در شهر همجوار باشد چراکه اگر فاصله زیاد با مرکز استقرار سازمان منطقه ازاد انزلی و گمرک جمهوری اسلامی به عنوان سازمان‌های اصلی باشد علاوه بر افزایش احتمال بروز مشکلات ساختاری و نظارتی، هزینه‌ها برای سرمایه گذار بیشتر می‌شود. انتظار بخش خصوصی و مردم منطقه از مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی و دبیرخانه مناطق آزاد این است همچون گذشته تلاش خود را برای تصویب کامل لایحه دولت در مجلس به عمل آورند.

در نشست علنی سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه توسعه این منطقه بعد از موافقت با ماده واحده آن مبنی بر اینکه محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی گیلان (انزلی) به مساحت ۸۶۰۹ هکتار تعیین شود تبصره آن را برای تعیین تکلیف و تعیین نقشه به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.

همچنین در تبصره این لایحه که برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود علاوه بر محدوده فوق الذکر حداکثر به میزان ۲ هزار هکتار در نقاط دارای توجیه شهرستان‌های استان گیلان با اولویت انزلی را به محدوه اضافه نمایند.

سیدکاظم دلخوش در این نشست علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی گفت: مناطق هفتگانه آزاد در کشور محدوده‌های بسیار گسترده‌ای دارد به عنوان مثال قشم ۹۰ هزار هکتار، چابهار ۸۱ هزار هکتار، ماکو ۴ هزار هکتار و ارس ۷۶ هزار هکتار است.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: کوچکترین منطقه آزاد در کشور منطقه آزاد انزلی است، ما نمی‌خواهیم مناطق آزاد ایجاد کنیم بلکه می‌خواهیم منطقه آزاد انزلی را تثبیت و توسعه دهیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در سال جهش تولید باید مناطق آزاد فعالیت کنند؛ منطقه آزاد انزلی از نظر استراتژیک بسیار مهم است و وجود سرمایه‌گذار داخلی و خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دلخوش گفت: با توجه به کریدور شمال و جنوب رابطه اقتصادی ما با چین و روسیه برای کشور بسیار اهمیت دارد، توسعه فعالیت تولیدی در منطقه آزاد انزلی برای مردم منطقه رونق به همراه دارد.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی از موافقان این لایحه نیز گفت: انزلی به علت همجواری با کشور‌های آذربایجان و روسیه از اهمیت بسیاری برخوردار است و با روابط اقتصادی با این کشور‌ها می‌تواند میلیون‌ها دلار وارد کشور کند. با وجود راه‌آهنی که به آن متصل است انزلی می‌تواند نقش‌آفرینی بزرگی در اوراسیا داشته باشد.

 صحبت‌هایی که روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت در صحن علنی مجلس مطرح شد بیشتر بر محور توسعه منطقه چرخید و صحبتی از تغییر نام منطقه نبود، اما تغییر نام این منطقه در خبر‌ها به نام منطقه آزاد گیلان (انزلی) برای بسیاری ایجاد تعجب کرد که آیا این تغییر نام در سکوتی رسانه‌ای اتفاق افتاده است؟ یا خیر؟

همین امر موجب موجی از نارضایتی از سوی ساکنان شهرستان بندرانزلی شده و ایشان با نامه‌ای اعتراض خود را نشان دادند و بیان کردند که حق مردم بندرانزلی در این لایحه نادیده گرفته شده است.

بسیاری از صاحبنظران معتقدند که نام انزلی یکی از پشتوانه‌های معنوی منطقه است و همین نام است که جایگاه مهمی در تاریخ تجارت و روابط بین المللی ایران با اروپا و کشور‌های همسایه داشته است و در حقیقت این تغییر نام به برندی که در طی سال‌ها این منطقه برای خود و سیاست‌های تجاری خود ایجاد کرده است لطمه جدی وارد خواهد کرد./اقتصاد ۲۴

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار