کد خبر: ۸۴۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶ 08 May 2020

حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی-نماینده ولی فقیه در گیلان

تابناک/ ماه رمضان ماه خداست و برای اولیاء الهی نشاط ایجاد می کرد و ۱۱ ماه از سال به امید آمدنش دعا می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به سیره اهل بیت(ع) در ماه رمضان گفت: ماه رمضان ماه خداست و از جمله ماه هایی است که آمدنش برای اولیاء الهی نشاط ایجاد می کرد و ۱۱ ماه از سال به امید آمدنش دعا می کردند. این نشاط و امید به دلیل ویژگی هایی فروانی است که درکتاب خدا و در آیین ما است.

 ویژگی های ماه رمضان

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به ویژگی و برکات ماه رمضان، افزود: اولین ویژگی این ماه، این است همه به مهمانی دعوت شده اند. رسول خدا(ص) در خطبه شعبانیه می فرماید قد أقبل إلیکم شهر اللَّه بالبرکة و الرَّحمة و المغفرة، این ماه خدا است، طبیعی است که با چنین رنگ و سبقه ای می تواند محبوب دلها و کسانی قرار گیرد که امید حضور در این ماه را دارند.

 برگزیده خدا

امام جمعه رشت عنوان کرد: در روایتی پیامبر فرمودند خدا از ۴ چیز ۴چیز را انتخاب کرد، ازمیان ادیان، اسلام و از میان ماه ها، ماه رمضان از میان شب ها، شب قدر و از میان ایام، روز جمعه را برگزید.

نزول قرآن

وی افزود: از دیگر ویژگی های این ماه، نزول قرآن و ماه تلاوت قرآن است فرمود «ما قرآن در شب قدر نازل کردیم. لیله قدر در ماه رمضان است». اگر کسی یک آیه در این ماه بخواند، ثواب یک ختم قرآن برای او ثبت می شود. خدا است که ثواب می دهد، خدا «دائم الفیض علی البریة» و «دَائِمَ الفَضلِ عَلَی البریَّة است. دادن و اعطای این ثواب ها برای انسانی که محبوب خدا است و خدا محبوب اوست، مهم نیست، چرا که خدا است که می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی ادامه داد: امام رضا(ع) می فرماید «من قرا فی شهر رمضان ایة من کتاب الله کان کمن ختم القران فی غیره من الشهور»؛ هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که درماه های دیگر تمام قرآن را بخواند. بحارج ۹۶ ص ۳۹۱.

دریافت غفران الهی

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان این که ماه رمضان ماه دریافت غفران الهی است افزود:  امام صادق:« مَنْ صَامَ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ یَوْماً فِی شِدَّةِ الْحَرِّ فَأصَابَهُ ظَمَأٌ وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ ألْفَ مَلَکٍ یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ یُبَشِّرُونَهُ حَتَّی إِذَا أفْطَرَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ مَا أطْیَبَ رِیحَکَ وَ رَوْحَکَ مَلَائِکَتِی اشْهَدُوا أنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَه‏»؛ هر کس که در روز گرم (تابستان) برای رضای خدا روزه بگیرد و دچار تشنگی شود، خداوند بزرگ هزار ملک را می‌گمارد تا چهره او را نوازش دهند و او را (به سعادت دنیا و آخرت) بشارت دهند. هنگامی که روزه‌دار افطار کرد خداوند بزرگ خطاب به او می‌فرماید: چقدر بوی خوبی می‌دهی و چه روح و نفس پاکی داری، بعد می‌فرماید: ملائکۀ من شاهد باشید که او را بخشیدم. بحار۹۶ ص ۲۷۴

امام جمعه رشت اظهار کرد: اگر انسان به عمق این روایت توجه کند، قطعا آرزو می کند که خدا هر سال از ماه رمضان که می گذرد دوباره به او عمری دهد تا ماه رمضان را درک کند.

 بهار قرآن

رئیس شورای حوزه علمیه استان گیلان، خصوصیت دیگر این ماه را ماه بهار قرآن برشمرد و گفت: امام محمد باقر(ع) فرمود« لِکلِّ شَیْءٍ رَبیعٌ وَ رَبیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضانَ»؛ ماه رمضان برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است. الکافی، ج ۲، ص ۶۳۰

نزول برکات الهی

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی گفت: ویژگی دیگر ماه رمضان، نزول برکات الهی است.  در آغاز خطبه شعبانیه می خوانیم: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص خَطَبَنَا ذَاتَ یَوْمٍ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُور».

لیله قدر

نماینده ولی فقیه در گیلان افزود: یکی دیگر از خصوصیات ماه رمضان،  لیالی قدر است. پیامبر(ص) فرمود« لیله القدر خیر من الف شهر»؛ شب قدر بهتر از هزار ماه است. در این شب قدری است که از هزار ماه برتر است. در روایت دیگری ابن عباس از پیامبر نقل می کند که بهترین روزه، روزه برادرم داود است که یک روز در میان روزه می گرفت. حضرت علی(ع) همواره روزه بوده و حضرت مریم که همیشه دو روز، روزه بوده و دو روز را هم افطار می کرد. پیامبر سه روز از هر ماه را روزه می گرفت و این معنای همیشگی بودن روزه است. وسائل الشیعه، ج۷، ص۳۲۲ نقل از صفای باطن در پرتو رمضان، سید محمد شفیعی، ص۱۷.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار