کد خبر: ۸۴۴۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲ 02 May 2020

تابناک/رئیس فدراسیون کشتی گفت: کی‌روش روزی که در ایران بود می‌گفت وقتی من بروم و شما جایگاه واقعی فوتبال‌تان را می بینید و متوجه می‌شوید من چه کاری انجام داده ام که حالا فهمیده ایم حرف درست و خوبی بود.

دبیر: حرف کی‌روش درست بود/ همه در کشتی می‌خواهند سرمربی شوند

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی در یک نشست دوستانه و مفصل درباره برنامه های فدراسیون و شرایط تیم ملی و کشتی صحبت کرد و به تمامی سئوالات به طور شفا پاسخ داد.

دبیر درخصوص چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی و انتقاداتی که به این روش می‌شود، اظهارداشت: از ابتدای حضورم در فدراسیون به این مساله ورود کردم. از انستیتو خواستم چرخه انتخابی تیم ملی را مشخص کند. از سوریان، کاوه، بنا و محمدی خواستیم که نظر دهند و با تمام احترامی که برای آنها قائلم، از آنها نخواستم کشتی‌گیر انتخاب کنند. کشتی‌گیر باید خودش را به تیم ملی تحمیل کند و انتخاب شود. از سرمربیان خواستیم نظرشان را ارائه دهند. در همین زمینه هم امتیاز بندی کردیم؛ به عنوان مثال کسی که مدال دارد باید از کدام مرحله وارد شود، کسی که در مسابقات کشوری قهرمان شده از کدام مرحله وارد شود و سایرین چطور، به همین دلیل اسمش را چرخه گذاشتم. همه رقابت‌ها از جمله طلای جام تختی یا مسابقات آسیایی امتیاز دارد. امسال کشتی‌گیر بی‌مدال، با مدال و با سهمیه داشتیم که هر کدام وضعیتی دارند.

انتخابی را دور می زدم

وی ادامه داد: در دوره گذشته همواره فرایند انتخابی با تبصره و بند همراه بود که به نوعی برای دور زدن قانون استفاده می‌شد. عدم حضور در انتخابی کشتی از سال ۱۹۹۴ باب شد که نمی‌خواهم بگویم چه کسانی هستند. خیلی‌ها انتخابی نمی‌گرفتند، شاید خود من هم قانون را دور می‌زدم نه اینکه انتخابی شرکت نکنم حتما شرکت می‌کردم، اما بر اساس برنامه‌ریزی خودم شرکت می‌کردم.

همه معتقدند حقشان خورده شده

رئیس فدراسیون کشتی تصریح کرد: نمی‌توانیم کشتی‌گیر را به حال خود رها کنیم و برای تک تک نفرات برنامه داریم؛ کشتی‌گیر باید خودش را ثابت کند و همواره در اوج باشد. کشتی‌گیر با یک بار بردن نمی‌تواند ملی‌پوش شود و باید 5، 4 ماه در اوج باشد.

دبیر افزود: اعتقاد دارم وقتی ساختار را درست کنید، کار خودش بالا می‌آید. به خاطر کشتی، مسابقات انتخابی می‌گذاریم تا حقی از کسی تضییع نشود. از گذشته تا به حال اگر از هر کشتی گیری بپرسی، اعتقاد دارد حق من را خورده‌اند. انتخابی حتماً کار ما ایراد دارد و در سال اول ایرادهایش حتماً مشخص می‌شود. خواستیم در انتخابی نوجوانان و جوانان آن را امتحان کنیم که آن رقابت‌ها هم لغو شد. امسال با توجه به نزدیکی به المپیک مجبور شدیم مسابقات را دیرتر برگزار کنیم و تا حدود ۲ ماه قبل از المپیک نهایی خواهد شد.

رئیس فدراسیون کشتی در مورد اینکه اگر کشتی‌گیری در انتخابی اول شد، اما نظر سرمربی فرد دیگری بود عنوان کرد: در تاریخ کشتی به غیر از یکی دو نفر که همه چیز برای آن‌ها همیشه مهیا بوده است و نام نمی‌برم، می‌گویند حق ما خورده‌اند. برای همین دنبال شفاف سازی در انتخاب ملی‌پوشان هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرخه انتخابی برای المپیک اجرا خواهد شد یا نه، گفت: حتما اجرا خواهد شد، اما بعد از شنیدن نظرات تمام کارشناسان و مربیان تیم‌های ملی به عنوان نفرات فنی؛ چرخه باید شفاف باشد. هدف ما هم این است تا عدالت رعایت شود.  چرخه انتخابی تیم ملی حتما برای المپیک اجرا می شود. ما تیمی کار می‌کنیم. بنا، کاوه و محمدی صاحب نظر هستند و نظرشان مهم است. نمی‌خواهیم کار مانند سال‌های 2017 و 2018 شود که دائم تبصره بگذاریم. کسی که اول شده، باید به مسابقه برود. 15 ماه تا المپیک مانده و نمی‌توانیم بگوییم از الان کسی انتخاب شده است. باید رقابت انتخابی بگذاریم و آن را اجرا کنیم.

دبیر افزود: امسال برای المپیک، کار انتخابی از ماه‌های آبان یا آذر شروع می‌شود. اینگونه نیست که کشتی‌گیری حسن یزدانی را ببرد و به المپیک برود. این یک چرخه است و حتماً همه باید مسابقه بین‌المللی بدهند. من به کار جمعی اعتقاد دارم.

اعتقادی به اردوی بلندمدت ندارم

دبیر درمورد کاهش تعداد اردو‌ها و زمان آغاز تمرینات ملی‌پوشان گفت: اعتقادی به اردو‌های بلند مدت ندارم. تنها تغذیه تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان روزانه حدود 13 میلیون تومان می‌شود. حالا این رقم را در مورد تیم‌های دیگر هم محاسبه کنید و در کنار آن، هزینه‌های آب و برق و ... هم وجود دارد. اما اینطور نیست که اردو نگذاریم، اما با اردوی بلندمدت مخالفم. اردوی زیاد سم است و به کشتی‌گیر آسیب می‌زدند. زندگی اردویی مانند زندگی هتلی نیست؛ تماماً استرس و درد است. البته نظر نهایی با کادرفنی است.

وی افزود: از طرفی حضور کشتی گیران در باشگاه ها برای تمرین مفید فایده است. من سوریان را مثال می‌زنم. ما 30،40 کشتی‌گیر را به اردو می‌آوریم، در حالی که وقتی آنها در باشگاه‌های خود تمرین کنند، بچه‌ها به خاطر آنها می‌آمدند. یک قهرمان کلی کشتی‌گیر را جذب می‌کند و از این سمت هم با با حضور کشتی گیران در باشگاه ها جذب داریم.

تعویق المپیک هم خوب شد هم بد

رییس فدراسیون کشتی درمورد تعویق المپیک و سودش برای کشتی ایران عنوان کرد: تعویق المپیک برای ما هم خوب شد و هم بد. این اتفاق درباره تمام کشور‌ها صادق است، ممکن است برای همه در برخی موارد خوب یا بد شده باشد. شرایط برای همه یکی است. به عنوان مثال در کشتی آزاد علیرضا کریمی فرصت عمل پیدا کرد اما ما محمدیان را هم دارییم که باید با هم کشتی بگیرند. در مقابل شاید حتی در کشتی فرنگی برای ما خیلی هم خوب نشده باشد، کشتی‌گیری مانند نجاتی باید یک سال دیگر وزنش را کنترل کند تا بتواند در همین وزن بماند که کار سختی است.

 

رده های پایه نباید وزن کم کنند

وی در مورد انتقاداتی که در خصوص بی‌توجهی به رده سنی پایه شده، تصریح کرد: اگر من یا سوریان یا رسول خادم موفق شدیم، برای این بود که در نوجوانان باختیم، وزن کم نکردیم و مزدش را در بزرگسالان گرفتیم. کسی که گوشش شکسته می‌داند که من چه می‌گویم. نباید در رده نوجوانان به کشتی‌گیر فشار آورد. موفق‌ترین کشتی‌گیری که در رده نوجوانان مدال گرفت و در بزرگسالان هم نتیجه گرفت، علیرضا رضایی بود که او هم وزن کم نمی‌کرد. در نوجوانان قهرمان جهان شد و در بزرگسالان هم برنز گرفت.

وی با اشاره به آسیب های وزن کم کردن برای کشتی گیران پایه گفت: ما امسال به نونهالان اسیا کشتی‌گیر نفرستادیم. مامیاشویلی و تورلیخانوف هم تماس گرفتند. درحالی که من باید به نونهالان، چطور کشتی گرفتن را یاد بدهم، نه اینکه او وزن کم کند. ما در چرخه انتخابی امتیاز منفی گذاشتیم که اگر کشتی‌گیر نونهال و نوجوان وزن کم کند، برای هیئت کشتی استانش امتیاز منفی گذاشتیم. گفتم نونهالان هر فصل در خانه کشتی اردو بزنند، خودم مربی بیاورم و هزینه‌اش را بدهم.

وی در ادامه افزود: وقتی نوجوان بودم از اکبر فلاح دوبنده گرفتم که هیچ وقت فراموش نمی‌کنم. اردوی نونهالان را در خانه کشتی برگزار می‌کنم نه در شهرستان که آن بچه، حسن یزدانی را ببیند. من نمی‌توانم یزدانی را مثلاً برای حضور در اردوی نونهالان به گیلان بفرستم. در قانون جدید، کشتی‌گیری که در هر رده سنی بیش از 3 کیلو کم کند، در تیم ملی جای ندارد. در قانون جدید باید کاهش وزن را از ذهن خارج کنند.

انتخاب ها با نظر جمعی انجام شد، الا یک نفر

وی درباره انتخاب مربیان تیم های مختلف گفت: من به کار تیمیم اعتقاد دارم. درست اس که مسئول فدراسیون هستم اما نظر جمع بر من ارجح است. در مورد انتخاب سرمربی رده‌های مختلف هم فقط روی یک مربی فرنگی پایه نظر دادم و در مورد بقیه نظر ندادم. 20،30 اسم در بخش‌های آزاد و فرنگی مطرح شد اما من فقط در مورد یک مربی نظر دادم. من با یک مربی مخالف بودم اما مدیر تیم‌های ملی نظرش روی او بود و من پذیرفتم. هر کسی هم انتخاب شود، من از او کار می‌خواهم. وقتی المپیک 15 ماه دیگر برگزار می‌شود، چرا اردو بگذاریم و چرا این چند نفر به اردو بیایند؟ آن هم وقتی هنوز چرخه آغاز نشده است.

در 50 سال گذشته کشتی یک برگ هم برنامه نداشته

دبیر با بیان اینکه بر اساس طرحی که در نظر داریم برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: فدراسیون کشتی در سال‌ها و ادوار قبل یعنی در 50 سال گذشته حتی یک برگ هم برنامه برای سال‌های آینده‌اش نداشته است. نمی‌دانیم در چند سال دیگر کجای کشتی دنیا می‌خواهیم باشیم. ما طرحی را به نام طرح جامع توسعه آغاز کردیم. باید برای تمام مراحل برنامه داشته باشیم. تمام تصمیم‌گیری‌ها به صورت موردی و آزمون و خطا بوده است و منطقی پشت آن نبوده است. با دانشگاه شریف قرارداد بستیم و برنامه‌های کشتی تا 2028 را می‌نویسیم. کسی به من کار را تحویل نداد اما ما چیزی می‌نویسیم که نفر بعدی بداند کجا برود. این موضوع حتماً ایراد هم دارد و باید نقد شود. به همین دلیل است که چرخه را اعلام نمی‌کنیم، چون در حال نظرسنجی از کارشناسان هستیم.

زورمان را برای حضور سوریان در اتحادیه جهانی می زنیم

رئیس فدراسیون کشتی در مورد انتخابات هیات‌رئیسه اتحادیه جهانی تصریح کرد: قرار بود انتخابات در صربستان باشد که هنوز مشخص نیست در کدام مسابقه باشد. هیئت‌رئیسه انتخابی است و 13 نفر در آن حضور دارند. سوریان نماینده ما در اتحادیه جهانی است و ما پولی هم خرج نکردیم، یعنی نداریم که خرج کنیم. ما توانی داریم و براساس ارتباط با روسای فدراسیون‌های کشورهای اطراف هم تلاش می‌کنیم. ظرفیتی در فدراسیون داریم و خود حمید سوریان هم ظرفیتی دارد. زورمان را برای حضور سوریان در اتحادیه جهانی می زنیم. در اتحادیه جهانی چند کمیسیون مانند هیئت‌رئیسه، رسانه و فنی اهمیت دارد و سایر آنها خیلی اهمیتی ندارند. ما روی کرسی هایی که هیچ سودی ندارند و حتی انتخابات هم در آنجا برگزار نمی شود و همه چی انتصابی است نباید تمرکز کنیم. دو سه جای اصلی وجود دارد که روی آن تمرکز می‌کنیم.

 

حرف کی روش درباره فوتبال درست بود

دبیر در مورد اهمیت فعالیت‌های انستیتوی کشتی تصریح کرد: برای انیسیتو برنامه مفصلی داریم. اگر بخواهیم کشتی ایران تکان بخورد، باید سطح دانش فنی مربیان نونهالان و نوجوانان را بالا بیاوریم. پایه حمید سوریان را درست گذاشته‌اند که نتیجه گرفت. محسن سوریان هم فنی بود و به او کمک کرد. کشتی‌گیر بزرگسال یک دست دو دست بلد نیست. کشتی‌گیر باید قبل از 17 سالگی فن یاد بگیرد، بعد دیگر حرکت می‌آموزد. من 6 ماه کار کردم که یک فن را برای اجرا روی عیسی حاجی‌یف یاد بگیرم. در تیرماه ما کار را از سوی انستیتو ابلاغ می‌کنیم. کی‌روش روزی که در ایران بود می‌گفت وقتی من بروم و شما جایگاه واقعی فوتبال‌تان را می بینید و متوجه می‌شوید من چه کاری انجام داده ام که حالا فهمیده ایم حرف درست و خوبی بود.

وی افزود: اگر کشتی بالا برود، همه ما بالا می رویم. می گویم ما را نقد کنید. ما هشت آسیب پیدا کردیم که چرا برند کشتی پایین آمده که یکی از آنها حضور مستقیم در تلویزیون و یکی حضور در فضای مجازی است. از شما خواهش می کنم از من ننویسید. از کشتی بنویسید.

جام باشگاه های جهان را فقط برای کمک به کشتی گیران برگزار شد

وی درخصوص نظرش درباره برگزاری مسابقات کم اهمیتی همچون جام باشگاه‌های جهان گفت: هدف ما این است که کشتی‌گیران از این طریق به درآمد خوبی برسند. فدراسیون کشتی یک ریال هم در این زمینه هزینه‌ای نخواهد کرد. من پول ندارم به کشتی‌گیرم بدهم اما جام باشگاه‌های جهان باعث می‌شود آنها دو بار جایزه بگیرند. حسن یزدانی 200،300  میلیون تومان از لیگ داخلی و همین مبالغ هم از باشگاه‌های جهان گرفت. علیرضا کریمی هم 100،150 میلیون تومان از هر لیگ گرفت. من به نصیرزاده هم گفتم من یک قران برای این مسابقات هزینه نمی‌کنم اما خودت هزینه‌ها را تامین کن.

وی با اشاره به شرایط مربیان افزود: سرمربیان تیم ملی بزرگسالان و مدیر تیم‌های ملی به هیچ عنوان نمی‌توانند در لیگ حضور داشته باشند، زیرا مربیانی که با فدراسیون قرارداد دارند و حقوق می‌گیرند نمی‌توانند در لیگ شرکت کنند چون این اتفاق باعث ایجاد شائبه می‌شود و ممکن است در اردوهای تیم ملی برای جذب کشتی‌گیران دخالت کنند. خود من هم برای حضور چند تیم مطرح رایزنی کرده‌ام و بعد از اینکه حضور آنها قطعی شد نام آنها را اعلام خواهیم کرد. خوشبختانه قول گرفته‌اند در هر دو رشته آزاد و فرنگی شرکت کنند.

تغییرات حق مدیر است

رئیس فدراسیون کشتی درخصوص انتقادات به تغییرات در فدراسیون  اظهار داشت: در مقابل تغییر همیشه واکنش وجود دارد. تغییرات حق مدیریت است. قرار نیست ۴ سال با کسی که کمکی نمی‌کند همراهی کنیم. قرار نیست چهار سال با کسی کار کنم که باری از دوش کشتی برنمی‌دارد. یکی دو کمیته دیگر که وقت نمی‌گذارند هم به آنها تذکر داده‌ام. تغییرات حق مدیر است، اما براساس سیاست‌هایی که داریم این موضوع انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: من از امید نوروزی، قاسم رضایی، کمیل قاسمی و همه خواستم بیایند و یک جای کار را بگیرند. کشتی خیلی بزرگتر است اما همه می‌خواهند سرمربی شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار