دبیر اجرایی خانه کارگر و عضو شورای اسلامی اصفهان گفت: جامعه کارگری این استان خواهان تسریع در پرداخت بیمه بیکاری ناشی از شیوع بیماری کرونا هستند زیرا از اسفند سال گذشته تا کنون هیچ درآمدی نداشتند.
کد خبر: ۸۴۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲ 30 April 2020

اصغر برشان با بیان اینکه امسال جامعه کارگری دغدغه‌های بیشتری نسبت به سال گذشته بدلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، دارد، افزود: اوائل هر سال با تعدیل تعدادی از کارگران قراردادی مواجه می‌شدیم اما امسال بیکار شدن آنها به‌دلیل بیماری کرونا، بیشتر شد و تا کنون حدود ۵۰ هزار نفر در استان اصفهان متقاضی بیمه بیکاری هستند.

برشان با تاکید براینکه هنوز هیچ پولی به کارگران بیکار شده و متقاضی بیمه بیکاری ناشی از کرونا، پرداخت نشده است، تصریح کرد: این کارگران  اسفند سال گذشته تاکنون هیچ درآمد و حقوقی نداشتند و لازم است پرداخت بیمه بیکاری به آنها تسریع شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با اشاره به روز جهانی کارگر به دغدغه‌های دیگر این جامعه اشاره و اضافه کرد: آنها همچنان خواهان اصلاح حداقل دستمزد تعیین شده در سال ۹۹ هستند زیرا رقم تعیین شده به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نمی‌رسد و معیشت آنها را دچار مشکل خواهد کرد.

برشان به عرضه ۱۰ درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بورس نیز اشاره و تصریح کرد: این سرمایه متعلق به تامین اجتماعی و از آنِ کارگران است و باید پول آن به شستا برگشته و با آن سهام‌های مناسبتری خریداری شود و سهام بورس آن در موارد دیگر هزینه نشود.

وی امنیت شغلی را نیز از مهمترین دغدغه‌های کارگران دانست و اظهار داشت: ۹۰ درصد کارگران به دلیل کار و قرارداد موقت این دغدغه را دارند و با وجود تلاش‌های بسیار هنوز این مشکل حل نشده و باقی مانده است.

برشان توسعه تشکل‌های کارگری را از ضرورت‌های امروز دانست و تاکید کرد: به این موضوع اهمیت چندانی داده نمی‌شود درحالیکه فعالیت این تشکل‌ها بویژه برای برخی کارگران مانند ساختمانی ضروری است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان به دوران پسا کرونا اشاره و اضافه کرد: برای اینکه جامعه کارگری در این دوران با کمترین آسیب و مشکل مواجه شود پیشنهادهایی را از جمله تامین منابع نقدینگی لازم برای واحدهای تولیدی و صنعتی به دولت مطرح کرده‌ایم.

وی ادامه داد: دولت باید به واحدهایی که تعدیل نیرو نداشتند و قصد ادامه کار دارند، منابع نقدینگی را در قالب تسهیلات با نرخ بهره پایین تامین کند و با وجودیکه دولت برنامه ای در این زمینه اعلام کرده اما هنوز پرداختی صورت نگرفته است.

وی عرضه سبد کالاهای اساسی به خانواده‌های کارگران با نرخ ارز دولتی که هزینه آن را کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی تامین کنند را یکی دیگر از این پیشنهادها خواند و گفت: این کار پیش از این در کشور امتحان شده و امکانات توزیعی مانند فروشگاه‌های بزرگ و تعاونی اصناف در این زمینه داریم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار