پس از وقفه‌ای کوتاه در پی شیوع کرونا؛
در حالی که انتظار می‌رفت کار ساخت و ساز مناطق سیل زده گلستان تا پایان سال ۹۸ به اتمام برسد، اما شیوع ویروس کرونا ترمز ساخت و ساز در این مناطق را کشید.
کد خبر: ۸۴۲۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳ 27 April 2020
به گزارش تابناک سمنان: اواخر روز‌های اسفند سال ۹۷ بود، زمین در هیاهوی آمدن بهار و جهان چشم انتظار شکوفه‌های رنگین. شهرهابرای ورود به فصل نو شدن آذین بندی شدند که ناگهان باران رگباری و طوفانی نا بهنگام همه برنامه‌ها را نه تنها در گلستان بلکه در برخی استان‌های دیگر از جمله مازندران و خراسان جنوبی برهم ریخت تا جایی که سیل سین هشتم بسیاری از سفره‌های عید مردم شد.
 
ساخت و ساز‌ها در مناطق سیل زده جان تازه گرفت 
شدت بارندگی از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفند ماه ۹۷ در گلستان به حدی بود که رودخانه‌های استان تاب تحمل آن رانداشتند وشروع به طغیان کردند، سد‌های گلستان و بوستان سر ریز شدند و سیلاب مهمان شهر‌های شرق استان به ویژه گنبد کاووس شد.

طبق اطلاعات ارائه شده در آن زمان طی مدت زمان کمتر از ۴۸ ساعت در برخی ارتفاعات گلستان حدود ۳۵۰ میلی متر بارش گزارش شد که با ذوب کردن برف قبلی این مناطق حجم وسیعی از روان آب‌ها را تشکیل داد و این در حالی است که بارش میانگین بارندگی سالیانه در گلستان ۴۵۰ میلی متر است.

سیلاب علاوه بر گنبدکاووس به صورت بسیار گسترده‌تر شهرستان‌های آق قلا و گمیشان در غرب گلستان را به زیر آب برد و حدود ۴۰ روز کسب و کار و زندگی را در این مناطق مختل کرد. آن روز‌ها شرایط در شهر‌هایی مانندآق قلابه گونه‌ای بود که تردد‌ها با قایق در سطح شهر انجام می‌شد و گروه‌های جهادی مواد خوراکی را با قایق و تراکتور به خانه‌های مردم می‌رساندند.
 
ساخت و ساز‌ها در مناطق سیل زده جان تازه گرفت 
موضوعی که سیل گلستان را از نمونه‌های مشابه در کشور متفاوت و برجسته کرد، غرقاب بودن بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های استان بود که استمرار آن به ویژه در آق قلا و گمیشان زمینه تخریب خانه‌ها و نم کشیدن سازه‌ها را به دنبال داشت.

بسیاری از خانه‌هایی که از استحکام کافی برخوردار نبودند تخریب شدند، ارتفاع حدود سه متری آب شناور در منازل مسکونی موجب خراب شدن بسیاری از لوازم برقی خانه ها شد و همزمان گل و لای وارد شده به داخل خانه‌ها عملا زندگی عادی را برای مردم مشکل کرده بود.

این سیل به حدود ۲۲هزار و ۳۵۰ واحد مسکونی در گلستان خسارت وارد کرد و بیش از ۷هزار واحد به طور کامل تخریب شد.
 
ساخت و ساز‌ها در مناطق سیل زده جان تازه گرفت
حالا بیش از یک سال از زمانی که آق قلا و گمیشان تبدیل به ونیز شده بودند می‌گذرد و کمتر کسی ازساکنان این مناطق باور می‌کنند یک سال سخت از وقوع این حادثه می گذرد، اما زندگی شان به روال عادی بازگشته است.
 
احمد قرنجیک ساکن روستای تازه آباد آق قلاست، می‌گوید زمان وقوع سیل تمام خانه و لوازم زندگی اش زیر گل و لای مدفون شد و مجبور شد چندماهی در چادر زندگی کند تا خانه اش دوباره تعمیر شود.

قرنجیک گذر از آن روز‌ها را لطف الهی می داند و می‌گوید در زمان وقوع حادثه امیدی نداشتم که به این سرعت شرایط زندگی ام به روال سابق باز گردد و اگر لطف گروه‌های جهادی و بنیادمسکن نبود هیچگاه نمی‌توانستم خانه ام را تعمیر کنم.
 
سحر کُر هم ساکن یکی دیگر از روستا‌های آق قلاست می‌گوید در زمان سیل خانه اش صد در صد تخریب شده، اما حالا صاحب خانه‌ای به مراتب بهتر و زیباتر شده است و این موضوع را پاداش صبرش در این حادثه می‌داند.
 
ساخت و ساز‌ها در مناطق سیل زده جان تازه گرفت
پس از فروکش کردن سیلاب در شهر‌های گلستان کار ساخت و ساز در این شهر‌ها به سرعت آغاز شد و انتظار می‌رفت تا پایان سال ۹۸ تمامی واحد‌های تخریبی ساخته و تعمیرشوند.

اما به یکباره ترمز ساخت و ساز در این مناطق به دلیل وجود میهمانی ناخوانده کشیده شد.این میهمان ناخوانده که امروز از آن با نام کووید 19 یاد می شود همان علت توقف ساخت و سازها در مناطق سیل زده بود.
 
با بحث شیوع ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ و تعطیل شدن کسب و کار‌ها و ساخت و ساز‌ها روند تکمیل خانه‌های تخریبی را متوقف کرد.


اتمام ساخت و ساز‌ها در مناطق سیل زده مشارکت مردمی را می‌طلبد


سید محمد حسینی سرپرست بنیادمسکن گلستان در این رابطه گفت: پس از وقوع سیل درگلستان ۲۰۰ تیم ارزیابی کار خود رابرای شناسایی واحد‌های آسیب دیده آغاز کردند.
 
ساخت و ساز‌ها در مناطق سیل زده جان تازه گرفت 
حسینی با اشاره به تفکیک واحد‌های خسارت دیده در هر شهر گفت: آق قلا (۵ هزار و ۸۸۰ واحد)، گنبد کاووس (۵ هزارو ۲۲۵ واحد)، گمیشان (۳ هزار و ۸۶۴ واحد)، آزادشهر (یک هزار و ۲۱۸ واحد)، بندر گز (۳۳۳ واحد)، بندر ترکمن (۷۲۰ واحد)، رامیان (۵۱۸ واحد)، علی آباد (۷۴۵ واحد)، کردکوی (۷۱۸ واحد)، کلاله (۸۵۶ واحد)، گالیکش (۴۶۳ واحد)، گرگان (۲۲۰ واحد)، مراوه تپه (۸۸۱ واحد) ومینودشت (۶۷۳ واحد) خسارت دیده اند.

سرپرست بنیادمسکن گلستان افزود: کار خدمات رسانی مجموعه بنیاد مسکن درگنبد کاووس، گمیشان وآق قلا تا پایان اسفند ادامه داشت، اما با شیوع کرونا از اوایل اسفند ماه ساخت و ساز‌ها کم ترشد.

او ادامه داد: ازطرفی بخشی از پیمانکاران ما غیر بومی بودند و نگرانی از ابتلا به این ویروس موجب احتیاط آن‌ها و کمرنگ شدن حضورشان درمنطقه شد.

حسینی با اشاره به تاثیر مستقیم کرونا بر تکمیل ساخت و ساز‌ها گفت: اگر موضوع کرونا پیش نمی‌آمد ما می‌توانستیم به صد در صد تعهدات خود برسیم.

سرپرست بنیاد مسکن گلستان گفت: در حال حاضر ۸۳ درصد تعهدات ما به انجام رسیده و ۱۷ درصد باقی مانده تا پایان فصل بهار به اتمام می‌رسد.
 
ساخت و ساز‌ها در مناطق سیل زده جان تازه گرفت
حسینی ادامه داد: از اواخر فروردین ماه از سوی واحد عمرانی استانداری گلستان اجازه شروع ساخت و ساز‌ها ابلاغ شد.

او گفت: در حال حاضر ۲۲ استان درگیر بازسازی‌ها هستند و گلستان با ۸۳ درصد پیشرفت در رتبه نخست قرار دارد.

سرپرست بنیاد مسکن گلستان افزود: با رفع محدودیت‌ها و منوط به مشارکت مردمی می‌توانیم ۱۷ درصدباقی مانده را تا پایان فصل بهار به اتمام برسانیم و در این راه مشارکت و همکاری مردم نقش مهمی دارد.

حسینی با اشاره به تسهیلات بانکی ارائه شده به سیل زدگان گفت: از مجموع ۱۰۰ درصد قرارداد‌های منعقد شده در بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ساخت و ساز‌ها کمتر از دودرصد وام‌های خود را دریافت نکرده اند و در این زمینه بانک‌ها همکاری لازم را داشته اند.
 
ساخت و ساز‌ها در مناطق سیل زده جان تازه گرفت
سرپرست بنیاد مسکن استان گلستان همچنین از پرداخت ۲۰۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵۷۵ میلیارد تومان تسهیلات جهت جبران خسارت‌ها به واحد‌های مسکونی خسارت دیده خبرداد.


۱۱۰۰ واحد مسکونی در شهرستان آق قلا تحویل داده شد


شهرستان آق قلا یکی از مناطقی بود که حدود ۴۰ روز درگیر سیلاب بود و خسارت‌های زیادی را متحمل شد.
امیرشیر توماج، فرماندار آق قلا در رابطه با وضعیت ساخت ساز‌ها در این منطقه گفت: در شهرستان آق قلا یک هزار و ۹۶۷ واحد معرفی به بانک شدند و برای یک هزار و ۹۵۸ واحد عقد قرارداد انجام شده است.
 
ساخت و ساز‌ها در مناطق سیل زده جان تازه گرفت 
توماج گفت: از این آمار یک هزار و ۲۶۳ واحد در مناطق روستایی و ۷۰۶ واحد در مناطق شهری قرار دارند.

او افزود: تاکنون حدود یک هزار و ۱۰۰ واحد ساخته و تعمیر و به صاحبان آن‌ها تحویل داده شده است.

تخریب بیش از ۲۲ هزار واحد مسکونی در پی بروز سیل در گلستان نشان می‌دهد مقام سازی مسکن در استان گلستان امری است که باید به آن بیشتر پرداخته شود چراکه به گفته مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ۲۸ درصد از جمعیت استان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و بروز اتفاقاتی نظیر سیل سال ۹۸ در هر منطقه از استان می‌تواند منجر به خساراتی به مراتب بدتر از این باشد.
 
گزارش از مونا محمدقاسمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار