باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بازار اقلام اساسی با رفت و آمد بیشتری رو به رو بود، اما امسال با گسترش ویروس کرونا، محدودیت مهمانی ها و کاهش قدرت خرید خانوار  از بازار کمی متفاوت است.

بررسی ها از بازار عمده فروشی مولوی نشان می دهد با وجود آنکه تنها سه روز از ماه رمضان زمان گذشته است، اما تقاضایی برای خرید در بازار وجود ندارد و به اصطلاح کسبه، پرنده هم پر نمی زند.

علی رغم رکود و کسادی بازار، قیمت برخی اقلام همچون برنج، حبوبات، سبزی، گوجه فرنگی، گوشت، تخم مرغ با نوساناتی روبروست که هریک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح می کنند. با یک حساب سرانگشتی در می یابیم که افزایش نرخ اقلام هیچ گونه همخوانی با درآمدهای خانوار ندارد.

با گذر در بازار عمده فروشی ها و گفت و گو با کسبه علت گرانی برخی کالاها همچون برنج، شکر و حبوبات را جویا شدیم. نظر اکثر فروشندگان بر آن بود که احتکار ساختگی برنج خارجی و سودجویی واردکنندگان دلیل اصلی این گرانی ها به شمار می رود.

آخرین بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی از ۱۷ هزار تا ۲۷ هزار تومان، برنج پاکستانی ۹ هزار تا ۱۰ هزار تومان، برنج هندی ۸ هزار تا ۱۰ هزار تومان، قند ۷ هزار تا ۱۲ هزار تومان، شکر ۷ هزار تا ۸ هزار تومان، لیمو امانی یا عمانی ۵۸ هزار تا ۶۸ هزار تومان، نخود ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان، لوبیا قرمز ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار تومان، لپه ۲۵ هزار تا ۲۷ هزار تومان، لوبیا سفید ۳۰ هزار تا ۳۲ هزار تومان، عدس ۳۱ هزار تا ۳۲ هزار تومان، لوبیا چیتی ۴۰ هزار تا ۴۲ هزار تومان، چای ۱۰۰ هزار تا ۱۸۰ هزار تومان، هر مثقال زعفران ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان و هر بسته خرما ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرمی ۲۸ هزار تا ۴۵ هزار تومان است‌.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت بازار اقلام‌اساسی ماه رمضان و تاثیر گسترش ویروس کرونا بر عرضه و تقاضا با خبر شویم:

بازار میوه ماه رمضان راکد است/ کمبود عرضه گوجه فرنگی را گران کرد

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران، از افزایش قیمت برخی اقلام میوه و صیفی در بازار خبر داد و گفت: قیمت کنونی لیموترش، لیموشیرین، زنجبیل، گوجه فرنگی و سیب زمینی نسبت به هفته گذشته با نوساناتی در بازار روبروست.

وی قیمت هر کیلو پرتقال تامسون شمال ۵ هزار تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو پرتقال تو سرخ ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، پرتقال رسمی جنوب ۵ هزار تا ۷ هزار تومان، پرتقال رسمی شمال ۵ هزار تا ۷ هزار تومان، خیار بوته ای ۳ هزار و ۵ هزار و ۵۰۰ تومان، خیار گلخانه ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان، سیب لبنانی زرد ۴ هزار تا ۹ هزار تومان و سیب لبنانی قرمز ۴ هزار تا ۸ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به نرخ سایر میوه ها در بازار بیان کرد: هم اکنون هر کیلو طالبی با نرخ ۴ هزار تا ۸ هزار تومان، ملون ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان، هندوانه یک هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار تومان، نارنگی تخم‌ پاکستانی ۶ هزار تا ۱۰ هزار تومان، موز ۱۲ هزار تا ۱۶ هزار تومان، کیوی ۶ هزار تا ۱۱ هزار تومان، گریپ فروت تو سرخ ۳ هزار تا ۵ هزار تومان و گریپ فروت تو سفید ۲ هزار تا ۸ هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار و با احتساب ۳۵ درصد سود در خرده فروشی ها عرضه می شود‌.

وی قیمت هر کیلو بادمجان قلمی را ۲ هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: نرخ کنونی هر کیلو بادمجان گلخانه ۵ هزار تا ۸ هزار تومان، باقالی ۲ هزار تا ۳ هزار تومان، پیاز شیری ۲ هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان، پیاز زرد یک هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان، سیب زمینی کهنه ۲ هزار تا ۴ هزار تومان، سیب زمینی نو ۳ هزار تا ۵ هزار تومان، تره فرنگی ۴ هزار تا ۶ هزار تومان است.

کارگر با اشاره به نرخ سایر صیفی جات در بازار بیان کرد: هم اکنون هر کیلو سیر خشک با نرخ۲۰ هزار تا ۲۸ هزار تومان، فلفل تند ریز ۵ هزار تا ۱۰ هزار تومان، فلفل دلمه سبز ۳ هزار تا ۷ هزار تومان، کاهو پیچ سالادی ۲ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، کدو مسمایی ۳ هزار تا ۵ هزار تومان، کرفس یک هزار تا ۳ هزار تومان، کلم سفید ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان، کلم قرمز ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان، گل کلم ۲ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، لوبیا سبز ۵ هزار تا ۸ هزار تومان و هویج یک هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار و با احتساب حداکثر۳۵ درصد سود در خرده فروشی ها عرضه می شود.

این مقام مسئول نرخ هر کیلو سبزی خوردن را ۳ هزار تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و سبزی جور( پلو، آش، قورمه) ۲ هزار تا ۴ هزار تومان اعلام کرد.

او قیمت هر کیلو گوجه فرنگی بوته ای را ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: طی روزهای اخیر قیمت گوجه فرنگی به سبب کمبود عرضه ناشی از بارندگی های اخیر با نوساناتی در بازار روبروست که این امر هیچ ارتباطی به گران فروشی ندارد.

کارگر در پایان درباره قیمت میوه در ماه رمضان گفت: طبق سنوات گذشته در ماه رمضان بازار آرام و راکدی را خواهیم داشت‌ و تنها ممکن است قیمت سبزی در روزهای ابتدایی نوساناتی داشته باشد.

کاهش قیمت اقلام اساسی در ماه رمضان/ توزیع قطره چکانی بازار حبوبات را متشنج کرد

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی، درباره آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی در ماه رمضان اظهار کرد: در حال حاضر برنج خارجی با نرخ بالاتر از قیمت مصوب به دلیل سودجویی دلالان فروخته می شود.

وی افزود: اگر چه قیمت روغن برای مصرف کننده در بازار تفاوتی نداشته، اما در کارخانه ها سود ۵ درصدی بنکداران حذف شده است.

حسنی درباره قیمت شکر در بازار ماه رمضان بیان کرد: شکر با نرخ مصوب دولتی در بازار عرضه می شود و توزیع آن هیچ ارتباطی به بنکداری ندارد. 

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به قیمت اقلام اساسی در ماه رمضان نوسانی نخواهد داشت، بیان کرد: طبق روال همه ساله یک ماه قبل از ماه رمضان افراد اقدام به خرید مایحتاج مورد نیاز می کنند و به محض آغاز ماه رمضان قیمت کاهش می یابد.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: طی روزهای اخیر نمایندگان مجلس نسبت به بالا بود قیمت شکر در بازار انتقاداتی داشتند که به اعتقاد ما هم ارز ۴۲۰۰ تومانی باید آزاد شود چرا که با آزادسازی نرخ ارز خبری از رانت، انحصار و سودجویی تعداد معدود افراد نیست.

وی از نوسان قیمت حبوبات در بازار خبر داد و گفت: واردکنندگان با توزیع قطره چکانی حبوبات به دنبال کسب سودهای غیرمنطقی و کاذب هستند.

قیمت هر شانه تخم مرغ ۲۰ هزار تومان

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۶۰۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، تحویل در واحدهای صنفی ۱۰ هزار و ۷۰۰ و خرده فروشی ها ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان است.

به گفته وی، قیمت هر کیلو ران مرغ با کمر ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان است.

یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات در بازار افزود: قیمت هر کیلو سینه ۱۸ هزار تومان، بال و کتف ۱۵ هزار تومان و فیله مرغ ۲۵ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا پیش بینی می شود که قیمت مرغ طی روزهای آتی در بازار ارزان شود.

وی بازار تخم مرغ مساعد ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون قیمت هر شانه تخم مرغ درب مرغداری ۲۰ هزار تومان است که با وجود تولید مناسب محصول کمبودی در عرضه نداریم که بر التهاب بازار دامن بزند.

افزایش قیمت اقلام اساسی در بازار منتفی است

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی، با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا تاثیری بر بازار مصرف لبنیات نداشته است، اظهار کرد: با توجه به قرنطینه خانگی و افزایش‌مصرف، کارخانه های لبنی بزرگ میزان تولید خود را نسبت‌ به بهمن ۹۸، ۲۰ درصد افزایش داده اند.

وی درباره آخرین وضعیت قیمت محصولات لبنی در ماه رمضان بیان کرد: علی رغم افزایش قیمت حقوق و دستمزد و سایر مولفه های تولید، نرخ لبنیات تا پایان ماه مبارک رمضان تغییری نخواهد داشت.

به گفته وی، کارخانه های لبنی تا پایان ماه مبارک رمضان می توانند هزینه تمام شده تولید را محاسبه و به ستاد تنظیم بازار ارسال کنند چرا که اولین تغییرات در پرداختی های حقوق کارکنان از اردیبهشت صورت می گیرد.

دبیر انجمن صنایع لبنی در پایان تصریح کرد: کارخانه های لبنی برای طرح ضیافت ماه مبارک رمضان تخفیفاتی برای عرضه محصصولات لبنی در نظر خواهند گرفت.