ایسنا/کرمانشاه یک تحلیل‌گر بازار سرمایه به کسانی که قصد دارند به تازگی وارد بازار بورس شوند، پیشنهاد کرد حتما به چند عامل مهم توجه کنند.
کد خبر: ۸۴۰۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 20 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،محمد ماهیدشتی ، با اشاره به روند صعودی شاخص بورس طی چند وقت اخیر، گفت: رشد شاخص بورس برای یک اقتصاد مطلوب است، اما در شرایطی که با رشد اقتصادی واقعی همراه باشد. وقتی که قیمت‌ها در بازار بورس گاهی پنج درصد در روز بالا می‌رود باید به غیرواقعی بودن این افزایش شک کنیم، زیرا چطور ممکن است در یک روز رشد اقتصادی پنج درصدی را شاهد باشیم!

وی ادامه داد: از سوی دیگر این رشد چند ماه است پشت سر هم تکرار می‌شود و تقریباً همه شرکت‌ها نیز این افزایش قیمت را دارند. یعنی هیچ شرکتی نداریم که زیان‌ده باشد یا سود آن کمتر رشد کند!

این کارشناس بازار سرمایه مورد دیگری که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه کنند را وضعیت بازارهای جهانی و خصوصاً سقوط بهای نفت دانست و تأکید کرد: تجارب نشان می‌دهد از شش مورد سقوط بزرگ شاخص بورس تهران، پنج مورد آن با سقوط نفت ارتباط زمانی داشته است.

به گفته این تحلیل‌گر بازار سرمایه، افرادی که قصد دارند سرمایه خود را وارد بازار سهام کنند باید به وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور از جمله نرخ ارز، نرخ تورم و نرخ بهره نیز توجه ویژه داشته باشند و روند آن را در چند وقت اخیر مد نظر قرار بدهند.

ماهیدشتی از تأثیر مسائل سیاسی بر وضعیت بازار بورس کشور هم یاد کرد و افزود: امسال استقرار مجلس جدید را در کشور داریم که به احتمال زیاد نظرات متفاوت‌تری با دولت دارند که این موضوع بر شاخص‌های اقتصادی بی‌تأثیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: در بعد سیاست خارجی نیز آمریکا سیاست فشار حداکثری خود را همچنان ادامه می‌دهد و چون سال نهایی دولت در ایران و آمریکا را داریم، بارقه‌ای از کاهش تنش‌ها مشاهده نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: نکته دیگری که می‌تواند در سال جاری شاخص‌های اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار دهد این است که ایران در اواخر سال گذشته به صورت رسمی در لیست سیاه FATF قرار گرفت.

ماهیدشتی با بیان اینکه مجموع این عوامل می‌تواند بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار دهد، به افراد توصیه کرد از ورود هیجانی به این بازار خودداری کنند.

وی گفت: افراد باید این نکته را درباره بازار سرمایه مد نظر داشته باشند که بهتر است سهام یک شرکت خوب را در قیمت پایین بخرند، تا اینکه در اوج قیمت‌ها خرید کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی سودهای کوتاه مدت بزرگ را پرریسک دانست و خاطرنشان کرد: افراد باید بدانند ورود به بازار بورس در کوتاه مدت مناسب نیست و حتماً خواب سرمایه چند ساله را در نظر بگیرند.

به گفته ماهیدشتی، خواب سرمایه افراد در بازار بورس باید با تزریق مستمر نقدینگی هم همراه باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار