شهاب الدین بی‌مقدار عضو فراکسیون امید
اولین راهکار صرفه جویی در هزینه‌ها است. در این راستا می‌توان حقوق‌های بالا در شرکت‌های دولتی، خصولتی و حتی نمایندگان مجلس را ساماندهی کرد.
کد خبر: ۸۳۶۹۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 21 May 2019
یک نماینده مجلس تاکید کرد: سفارتخانه‌ها باید موظف شوند که برای کالا‌های ایرانی مشتری پیدا کنند نه اینکه برای ملاقات یک تاجر با یک سفیر نماینده واسطه شود. سفارتخانه‌ها می‌توانند نقش بسیار موثری در جنگ تحمیلی اقتصادی برای فروش کالای ایرانی داشته باشند.

شهاب الدین بی‌مقدار نماینده تبریز و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اعتدال با اشاره به شرایط کشور و جنگ تحمیلی اقتصادی، گفت: اولین راهکار صرفه جویی در هزینه‌ها است. در این راستا می‌توان حقوق‌های بالای در شرکت‌های دولتی، خصولتی و حتی نمایندگان مجلس را ساماندهی کرد.

او با تاکید بر لزوم یکسان سازی نرخ ارز، ادامه داد: یکسان کردن نرخ ارز بر مبنای بازار باید صورت بگیرد و دولت با توجه به درآمد‌های حاصل از فروش ارز باید بازار را کنترل کند تا نرخ زیاد بالا نرود و نتیجه این اقدام جلوگیری از رانت خواری خواهد بود. ما به تفاوت نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی و نرخ بازار را دولت بوسیله کارت الکترونیکی می‌تواند به حساب مردم بریزد تا مردم بتوانند با آن گوشت، شکر و روغن بخرند. در واقع اینگونه به اجتماع خدمتی می‌شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید صادر کنندگان را در شرایط جنگ تحمیلی اقتصادی تشویق کرد. همچنین باید در نرخ پیمان سپاری ارزی‌ها تجدید نظر کرد. نرخ پیمان ارزی در حال حاضر با نرخ نیمایی محاسبه می‌شود در حالیکه پیش از این با نرخ ۴۲۰۰ تومان بود. آمار و ارقامی که اعلام و بخش خصوص را متهم می‌کنند که ارز را برنگرداندن درست نیست. چون بخش خصوصی بر اساس قیمت بین الملل می‌فروشد.

بی مقدار با بیان اینکه در جنگ تحمیلی اقتصادی باید به بخش خصوصی اهمیت داد، گفت: باید به بخش خصوص به واقع اهمیت داد و واحد‌های تولیدی که صادرات محور هستند را در الویت حمایت قرار دهند. 

او با اشاره به نقش سفارتخانه‌ها در شرایط کنونی کشور، تاکید کرد: سفارتخانه‌ها باید موظف شوند که برای کالا‌های ایرانی مشتری پیدا کنند نه اینکه برای ملاقات یک تاجر با یک سفیر نماینده واسطه شود که وقت بدهند یا تاجر با یک پارتی بتوانند به ملاقات سفیر برود. در حالیکه سفرا باید تجار را پیدا و با آن‌ها رایزنی کنند؛ بنابراین سفارتخانه‌ها می‌توانند نقش بسیار موثری در جنگ تحمیلی اقتصادی برای فروش کالای ایرانی داشته باشند.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: در حال حاضر مشکل اصلی ما این است که نرخ دلار را به زور پایین نگه داشتیم و همین امر مانع توسعه اقتصادی در داخل کشور شد. برای مثال تا پیش از این ارز ۴۲۰۰ تومانی برای صادرات نخ ابریشم اختصاص داده می‌شد و در حال حاضر نخ ابریشم وارد نمی‌شود و پرورش پیله در کشور در حال توسعه است. 

به گفته بی مقدار چنانچه دولت و مجلس توجه لازم را داشته باشند در شرایط کنونی تنها با گیاهان دارویی می‌توان کشور را اداره کرد. از هزار میلیارد دلار معاملات بین المللی گیاهان داروئی سهم ما ۶۷۰ میلیون دلار است. در صورتیکه از لحاظ تنوع گیاهان دارویی و اقلیم در دنیا در رتبه دوم هستیم.

 او تاکید کرد: اگر مانند دنیا کشور را با مالیات و عوارض اداره کنیم و مجبور باشیم به مردم پاسخگو باشیم، آن موقع کشور درست می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار