رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ادعای سخنگوی کمیسیون امنیت ملی علیه آمریکا / مسیح علی‌نژاد: تحریم‌های ایران نباید به‌خاطر شیوع کرونا لغو شوند / پیش بینی بیل گیتس از زمان نقطه اوج کرونا در امریکا و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰ 30 March 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
اعتراض یک نماینده مجلس به تعطیلی در روز‌های کرونایی

بهرام پارسایی، نمیانیده مردم شیراز در نامه‌ای به علی لاریجانی از تعطیلی مجلس در روز‌های مبارزه با کرونا انتقاد کرد و نوشت: مفروض بفرمائید لشکر پیروز مدافعان سلامت، پزشکان و پرستاران و تمامى کادر درمانى، آزمایشگاهى و خدماتى حوزه سلامت اعم از زن و مرد فوج فوج خسته، اما شجاعانه و غیرتمندانه سینه‌های سترگشان را آماج بلای جانسوز وقهار ویروس کرونا بنمایند و خودسوزانه فدای مردمشان گردند و این ایام وانفسا و این زمستان گذار تاریخ سلامت مرز وبوممان هم به رسم قهر تاریخ و طبیعت بگذرد؛ لکن این ننگ خواهد ماند که نمایندگان این مردم مبتلا، در کنجی خزیده و طالب عافیت نفس خویش بوده اند. آقای دکتر لاریجانی من با شرمساری احساس می‌کنم در قرنطینه اخلاقی هستم تا قرنطینه سلامت. مایه خجلت است که وکیل مردم در حوزه تقنین باشم و در بزنگاه غائله سر در لاک سلامت شخصی خود فرو برم؛ و زمستان که گذشت حدیث روسیاهی که نقش ما چه بود و چرا نکردیم.

نیم‌سال دوم تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی تا شهریورماه تمدید شد

معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی امروز دوشنبه تشکیل جلسه دادند و به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از فراگیری بیشتر آن تصمیم‌هایی اتخاذ کردند. در این جلسه مقرر شد ادامه کلاس‌ها به صورت مجازی تا پایان شهریورماه ۹۹ ادامه یاید. بر همین اساس ترم تابستانی برگزار نخواهد شد. همچنین واحد‌های نظری حدالامکان به صورت مجازی برگزار شده و واحد‌های عملی و کارآموزی در تابستان برگزار می‌شود. مدت واحد‌های کارآموزی پزشکی نیز از یک ماه به ۲۰ روز کاهش یافت. در این جلسه مقرر شد آزمون‌های علوم پایه و پیش‌کارورزی لغو و ارتقای مقطع براساس سوابق تحصیلی انجام شود. برگزاری آزمون دستیاری و گواهینامه نیز در تابستان انجام خواهد شد. زمان برگزاری آزمون دستیاری، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی نیز در تابستان اعلام می‌شود. همچنین آزمون‌های درون بخشی، لاگ بوک و معیار‌های اخلاق حرفه‌ای جایگزین آزمون ارتقاء در سال ۹۹- ۹۸ می‌شود.

برخورد سخت پلیس با متخلفان در طرح "فاصله‌گذاری اجتماعی”

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: پلیس با افراد متخلف در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که برای جان خود و دیگران ارزشی قائل نیستند، مماشات نکرده و در اجرای قانون، قاطع و سخت‌گیرانه برخورد خواهد کرد. سردار احمد نوریان درباره اقدامات نیروی انتظامی در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اظهار کرد: طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به منظور قطع زنجیره ابتلا به ویروس کرونا توسط ستاد ملی مقابله با کرونا به دستگاه‌های اجرایی و نیروی انتظامی ابلاغ شده است. سخنگوی نیروی انتظامی ادامه داد: این ستاد در مصوبه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، محدودیت‌هایی را درباره سفر و تردد خودرو‌ها و افراد غیربومی، تعطیلی مشاغل و اصناف غیرضروری، برگزاری هرگونه مراسم و اجتماعات و فعالیت مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها قائل شده است. وی ادامه داد: در قالب این طرح از هموطنان عزیز خواسته شده، سفر‌های خود را لغو کرده و از شهر محل سکونت خارج نشوند همچنین بر بازگشت افرادی که به هر دلیل اقدام به مسافرت کرده‌اند به شهر‌های خودشان در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید شده است. معاون اجتماعی نیروی انتظامی یادآور شد: همکاران من در پلیس راهنمایی و رانندگی و مأموران انتظامی، مکلف هستند به خودرو‌های افراد غیربومی و غیرساکن اجازه ورود و تردد در شهر‌ها را ندهند.

گلایه رئیس قوه قضائیه از تعلل در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی

آیتالله رئیسی گفت: مردم با دیدن اراده جدی مسئولان، همکاری خوبی برای اجرای طرح قرنطینه خانگی داشتند و ایکاش نکات مورد تأکید پزشکان و متخصصان و وزیر بهداشت و همکاران ایشان از قبل از عید مورد توجه قرار میگرفت و این فاصلهگذاری از همان زمان اجرا میشد، اما دیر شد. متخصصان میگویند در این مسأله عنصر زمان تعیینکننده است و شاید اگر این کار خیلی زودتر انجام میشد، الآن نتایج بهتری برای کنترل کرونا میگرفتیم. رئیس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم مداخلات ارکان حاکمیتی در اجرای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در جامعه، تصریح کرد: هر چه مداخلات بهداشتی بیشتر شود، شاهد کاهش آسیب‌ها و تلفات خواهیم بود و باید این مداخلات را برای حفظ سلامتی مردم افزایش دهیم و مردم هم قطعاً آن را به نفع خودشان میدانند.

قرنطینه نشدن قم یک تصمیم کارشناسی بود

علی ربیعی: در همان زمان اتکای ما به نظرات کارشناسی بخش سلامت بود. در دولت هم دیدگاه‌های متنوعی وجود داشت. اما محور نظرات کارشناسی بخش سلامت بود. در آن دوران هم دیدگاه رسمی کارشناسان بخش سلامت نداشتیم. من معتقدم مبتنی بر شرایط و کارشناسی تصمیمات را اتخاذ کردیم.   وی در ادامه با انتقاد از سیاست زدگی در مقابله با کرونا گفت: واقعا دوست نداشتم در اولین جلسه سخنگویی به این آفت اشاره کنم. دو روز بعد از آنکه اعلام کردیم بیماران قمی ما کرونا مثبت هستند، در جمع مطبوعاتی‌ها حاضر شدم و گفتم بزرگترین آفت و مانع مبارزه با کرونا سیاست زدگی خواهد بود. برخی افراد می‌گفتند قم هراسی می‌کنید یا از اصطلاح کرونای بنفش استفاده می‌کردند. امروز همان‌ها مدعی می‌شوند؛ آن‌ها بلندگو دارند و در این زمینه بیشتر صحبت می‌کنند. من از این دسته از دوستان می‌خواهم که دست کم در این شرایط این دسته سخنان را مطرح نکنند. ما به یاد داشتیم که ما بخشی از مراکز را به سختی تعطیل کردیم.   وی با بیان اینکه در مواجه با کرونا با افراط و تفریط‌های مختلفی مواجه بودیم ادامه داد: این تصمیم که چرا شهر‌ها را قرنطینه نکردیم مبتنی بر تصمیمات کارشناسی بوده است. باید در ارتباط با این تصمیم به شرایط آن روز و امکان پذیری و نظریه‌هایی که به دولت می‌رسید توجه کرد. البته من در این مورد تلاش می‌کنم گزارش مفصل و مستندی را منتشر کنم که به چهار پنج موضوع مهم که یکی از آن‌ها قرنطینه شهر هاست بپردازم. مستندسازی خوبی دارم از کرونا انجام می‌دهم که منتشر می‌شود.
 
ایتالیا یک شبانه‌روز مرگبار دیگر را گذراند

تتعداد تلفات ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در ایتالیا با افزایش ۷۵۶ نفری در یک روز، به ۱۰ هزار و ۷۷۹ نفر رسیده است. افزایش تلفات و مبتلایان به کرونا در ایتالیا در حالی ادامه دارد که تاکنون دست‌کم دو هزار نفر از کادر پزشکی این کشور حین مبارزه با این بیماری همه‌گیر مبتلا و ۵۰ پزشک جان خود را از دست داده‌اند/ باشگاه خبرنگاران جوان

جریمه ۵۰۰ هزارتومانی ۵۰۰۰ راننده که اصرار به سفر داشتند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا: ️از زمان شروع اجرای این طرح تاکنون - همانطور که پیشتر اعلام شده بود - نسبت به توقیف وسایل نقلیه و جریمه خودرو‌های متخلف اقدام شد و در همین راستا نیز تاکنون ۵۰۰۰ برگ جریمه برای ۵۰۰ هزار تومانی برای رانندگان متخلف صادر شده است و ۷۳۷ خودرو نیز توقیف شدند. این جریمه برای افرادی بوده که اصرار به تردد در شهر‌های غیر از محل سکونت خود داشتند/ایسنا

قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود در ۱۷ سال گذشته رسید

قیمت نفت در روز دوشنبه در بازار‌های آسیا پس از فروپاشی سایر بازار‌های مالی و بدتر شدن بحران شیوع ویروس کرونا در روز‌های آخر هفته سقوط کرد تا پایین‌ترین سطح خود را در ۱۷ سال گذشته ثبت کند. قیمت نفت غرب تکزاس در ایالات متحده ۵.۳ درصد کاهش یافت تا هر بشکه این نفت به ۲۰ دلار برسد در حالی که هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۶.۵ درصد کاهش به ۲۳ دلار برای اولین بار از سال ۲۰۰۳میلادی تاکنون رسیده است. / ایرنا

کاهش ۶۴درصدی تلفات رانندگی

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: کاهش ۶۴درصدی تصادفات در جاده‌ها را داشته ایم، همچنین تعداد جانباختگان ۵۹درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل و مجروحین نیز به میزان ۴۸درصد کاهش داشته ایم. ️بر اساس آمار‌ها، بیشترین تصادفات رانندگی در بین ساعت ۱۶ تا ۲۰ رخ داده است که نشان دهنده خستگی و خواب آلودگی، عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مجاز بوده است. /فارس

دریاچه ارومیه در بهترین حال ۱۰ سال اخیر

علی حاجی مرادی، مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه ارومیه، در همین رابطه در گفتگو با خبرآنلاین: خیلی ساده و شفاف بگویم؛ اعداد و نمودار‌ها به ما نشان می‌دهند که دریاچه تا شهریور سال ۱۳۹۶ به طور کامل خشک شده بود و بدتر از آن اینکه از پس خشک کامل کل بستر نمکی دریاچه ارومیه دیگر هر آنچه آبی به پیکره آن در سال‌های بعد حالا به هر طریقی از انتقال آب خزر گرفته و یا بارش‌های و سیلاب‌های بسیار بزرگ آبی بعد از یک یا دوسال خشکی کف دریاچه وارد آن می‌شد دیگر عملآً نمی‌توانست موجب انحلال نمک بستر دریاچه شده و عملاً برای همیشه دریاچه ارومیه از دست رفته بود.

امام هم زورش به شورای نگهبان نرسید

محمد هاشمی، استاد حقوق اساسی در میزگرد خبرآنلاین: ️یک زمانی شورای نگهبان همه قوانین را رد می‌کرد و می‌گفت: خلاف شرع است به طوری که امام زورش نرسید و ناگریز به تشکیل مجمع تشخیص شد که به عنوان نهاد قانون گذار و تصمیم گیر در کشور فعالیت می‌کند. ️اعضای شورای نگهبان بایستی واقعا وابستگی به حزب و گروه خاصی نداشته باشند، چون خلاف منطق نظارت عادلانه است، بنابراین باید برای این مقام نظارتی حتما شرط و شروط بگذاریم و اثبات هم بشود.
بهادری جهرمی، معاون پژوهشگاه شورای نگهبان در میزگرد خبرآنلاین: ️شورای نگهبان جز ساختار‌های قانون اساسی است و هرجایی که ما از خرد جمعی سیاسی به جمع بندی ب­رسیم که یک جای بهتری می ­تواند این کار را انجام دهد هیچ ابایی نداریم که بهتر‌ها را جایگزین کنیم. ️من نفی نمی­کنم که در شورای نگهبان سلایق سیاسی وجود دارد؛ اما دو مطلب است، یکی اینکه آیا سلیقه سیاسی در قضاوت و تصمیم گیری اثر دارد یا نه و مهم این است که اثر نگذارد؛ دومین نکته که خیلی مهمتر است این است که در شورای نگهبان سلایق سیاسی وجود دارد، نه سلیقه سیاسی.

استراتژی وحدت اصلاحات فدای رقابتِ عارف و لاریجانی شد

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران به خبرآنلاین گفت:️اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه در مجلس یازدهم حتی نمی‌توانند یک فراکسیون حداقلی یا کوچک تشکیل دهند. ️جریان اصلاحات یا خود را بازسازی می‌کند یا تفکیک اتفاق می‌افتد. اما پیشنهاد من این است که از موضوع انتخابات مجلس یازدهم عبور کنیم و جبهه اصلاحات را بازسازی کنیم. ️ما نتوانستیم استراتژی وحدت را بین آقای لاریحانی که نماینده اصولگرایان میانه بود با آقای عارف که نماینده اصلاح‌طلبان تلقی می‌شد، برقرار کنیم. استراتژی وحدت اصلاحات در مجلس دهم فدای رقابتِ عارف و لاریجانی شد.

پیش بینی بیل گیتس از زمان نقطه اوج کرونا در امریکا

بیل گیتس، بازرگان و کارآفرین آمریکایی و مؤسس شرکت مایکروسافت می‌گوید اگر قرنطینه در آمریکا نه ایالت به ایالت، بلکه به صورت کامل و در همه ایالت‌ها برقرار شود، این کشور تا اواخر ماه آوریل از نقطه اوج شیوع کرونا گذر خواهد کرد. بیل گیتس در یک گفتگوی تلویزیونی با انتقاد از سیاست مد نظر دولت فدرال آمریکا برای قرنطینه کردن تنها چند ایالت که کانون کرونا در این کشور هستند، گفت که این شیوه کمکی به مهار این بیماری همه‌گیر نخواهد کرد. آقای گیتس با یادآوری سیاست چین در برقراری قرنطینه عمومی که به گفته او «ظرف ۶ هفته» منجر به عبور از نقطه اوج بحران در این کشور شد افزود: «اگر شرایط قرنطینه عمومی مشابهی در آمریکا برای تمام ایالت‌ها برقرار شود، ما نیز ظرف ۶ تا ۱۰ هفته از نقطه اوج شیوع کووید ۱۹ گذر خواهیم کرد.» /یورونیوز
 
کرونا پارتی در استانبول!

۱۱ نفر که با ترتیب دادن یک مهمانی و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی در روز‌های شیوع کرونا سبب انتقاد‌های زیاد شده بودند، دستگیر شدند. همچنین ساختمان محل برگزاری این پارتی در بویوک چکمجه مهر و موم شد.افراد حاضر در این مهمانی به جرم عدم رعایت قوانین مربوطه در خصوص بیماری‌های واگیردار دستگیر شدند. /جمهوریت
 
شیوع خوشه‌ای کرونا در یک کلیسای دیگر کره جنوبی

شیوع خوشه‌ای کرونا در یک کلیسای دیگر در کره جنوبی باز هم باعث نگرانی‌های فزاینده در جامعه این کشور شده که یکی از اصلی‌ترین مکان‌های سرایت کرونا در جهان در هفته‌های گذشته بوده است. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز دوشنبه گزارش کرد که تنها یک روز پس از آنکه برخی از فعالیت‌های مذهبی در کلیسا‌های کره جنوبی از سرگرفته شد، مواردی از شیوع کرونا در پایتخت گزارش شده است. موارد ابتلا مربوط به کلیسای مانمین در بخش غربی سئول پایتخت کره جنوبی است شماری از مبتلایان تا بعد از ظهر دوشنبه شناسایی و به بیمارستان منتقل شده‌اند.
 
شیوع کرونا به چه کسانی بیشتر از همه ضربه زد؟

مجیدرضا حریری ریس اتاق بازرگانی ایران و چین:در ایران دو قشر و گروه بیشترین آسیب را دیده و نیاز به حمایت دارند.یکی از این اقشار، حقوق بگیران ثابت همچون کارگران و کارمندان هستند که با توجه به موقعیت اقتصادی به وجود آمده، احتمال بیکار شدنشان وجود دارد.گروه دومی که نیاز جدی به حمایت دارند فعالان در عرصه خدمات هستند.بخش قابل توجهی از اقتصاد ما را بخش خدمات مدیریت می‌کند و اگر ما تولید را دریابیم، اما خدمات را فراموش کنیم، عملا اقتصاد ما از حرکت می‌ایستد.شرکت‌های فعال در حوزه‌های توزیع خدمات باید فعال بمانند و در این دوره از آن‌ها حمایت جدی شود.کارگران روزمزد، صاحبان مشاغل فصلی و افرادی که درآمد ثابت ندارند و در این دوره آسیب دیده‌اند نیز دیگر اولویت جدی در حمایت‌ها به شمار می‌روند. /ایسنا
 
فکر سیزده بدر رفتن را از سرتان بیرون کنید!

فرمانده پلیس راه شرق استان تهران: توصیه می‌کنیم مردم شهر‌های شرق استان تهران برای روز ۱۳ فروردین برنامه‌ای برای خروج از منزل و شهر نداشته باشند.در صورت مشاهده با جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و توقیف یک ماهه خودرو مواجه خواهند شد.
 
حاجی‌بابایی: تعطیلی مجلس توجیهی ندارد

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تعطیلی مجلس در شرایط موجود را غیر قابل توجیه دانست و گفت: در این شرایط بحرانی و برهه‌هایی که کشور بیشترین نیاز به مجلس را دارد، ریاست محترم مجلس می‌توانند تدابیری بیندیشد تا مجلس مقتدرانه نقش اصلی خود را در مشکلات موجود ایفا کرده و پاسخگوی مطالبات بحق مردم باشد.به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی‌بابایی در جمع خبرنگاران با طرح این سئوال که چرا مجلس در حال حاضر که کشور بیشترین نیاز را به تصمیم‌گیری و بیان مطالب از تریبون مجلس در مورد مسائل مهم موجود دارد، تعطیل است؟ تاکید کرد: این کار اصلا با مصالح کشور و عقلانیت و انقلابی‌گری سازگاری ندارد.وی افزود: آیا در شرایطی که اقشار مختلف مردم، در گروه‌های داوطلبانه جهادی در بخش‌های مختلف، برای مدیریت و کنترل بیماری کرونا به میدان آمده‌اند، در خانه نشستن نمایندگان این مردم چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ مگر مجلس عصاره فضایل ملت نیست؟ پس اگر در شرایط کنونی که این کشور نیاز به مدیریت جهادی دارد، مجلس تعطیل باشد، چه کسی می‌خواهد جایگاه ظهور و بروز اراده مردمی باشد که امروز چشم امید به نقش‌آفرینی نمایندگان خود دوخته‌اند؟رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: مجلس شورای اسلامی باید چشم بیدار ملت باشد، امروز که کشور با مشکلات عدیده‌ای روبروست، از همه مهم‌تر بحث بیماری کرونا که زندگی مردم را در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار داده است و نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است، نقش مجلس شورای اسلامی چیست؟
 
قالیباف: تلاش کنیم کارگران و کارمندان در مشاغل خود حفظ شوند

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کمک‌های مالی دولت باید با هدف «حفظ مشاغل» توزیع شوند و نه صرفاً «افزایش سود صاحبان سرمایه».محمدباقر قالیباف در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:«ما همان‌قدر که باید با تمام قدرت مردم را از محل‌های کارشان دور نگه‌داریم، موظفیم تا با قدرت بیشتری تلاش کنیم کارگران و کارمندان را در شغل‌های فعلی‌شان حفظ کنیم و مانع از اخراج یا تعدیل آن‌ها شویم.کمک‌های مالی دولت باید با هدف «حفظ مشاغل» توزیع شوند و نه صرفاً «افزایش سود صاحبان سرمایه».
 
جهانگیری: شاید تدابیر سختگیرانه‌تری وضع کنیم

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: اگر نیاز باشد حتما باید و نباید‌های جدی‌تری را وضع می‌کنیم چرا که ما به هیچ وجه نمی‌توانیم با سلامت مردم مسامحه کنیم و آن را نادیده بگیریم.«اسحاق جهانگیری» امروز دوشنبه در مجتمع تحقیقاتی انستیتو پاستور اظهار داشت: دستگاه‌های دولتی اجرایی، همه نهاد‌های مدنی و غیردولتی به کمک آمدند. مشارکت بخش وسیعی از مردم به طور کامل شکل گرفته است و تا حدی مشابه دوران دفاع مقدس است که از دورترین روستا‌ها تا پایتخت همه یک حرف می‌زدند که فعلا مساله جنگ است هر کس هرچه دارد برای جنگ بگذارد که عده‌ای از جان، عده‌ای از مال خود گذشتند و عده‌ای هم از توانشان گذاشتند و این انسجام در مجموعه کشور شکل گرفته است و امیدوارم این انسجام در کنار کار بزرگ و بسیار استثنایی جامعه پزشکی و درمانی کشور ادامه دار باشد.وی با بیان این که باید همیشه قدردان مجموعه پزشکی کشور و درمانی و پرستاری و موسسات تحقیقاتی و اجرایی مثل پاستور باشیم، گفت: این مجموعه در کنار انسجام حاکمیتی اگر تکمیل کننده همراهی مردم باشد و از طرف دیگر اگرچه درصد کمی از مردم همراهی نکردند که امیدواریم همراهی کنند و در خانه بمانند حتما این زنجیره ارتباط قطع می‌شود و آن زمان می‌توان تقریبا با اطمینان و با نظر متخصصان گفت: در آینده‌ای نه چندان دور به طور کامل بر این ویروس مسلط شویم.جهانگیری افزود: دوستان از الان در انستیتو پاستور برای تولید واکسن و درمان در حال کار هستند البته در جا‌های مختلف کشور نیز این کار انجام می‌گیرد، در دنیا نیز این کار در حال انجام است چرا که این موضوع مربوط به ایران نیست و همه کشور‌های دنیا را در برگرفته است.وی با بیان این که کشور‌های بزرگ صنعتی بیشترین گرفتاری را دارند، گفت: در کشور ما به دلیل همراهی مردم در بخش‌های عمده از این کار مشکلی پیدا نکردیم. در نیاز‌های تامین مردم در تامین ضرورت‌های اصلی مردم به اندازه کافی تامین کرده ایم. فروشگاه‌ها پر از مواد نیاز‌های مردم است و مردم از این منظر دغدغه‌ای ندارند. امیدوارم که در این بخش هم این موفقیت حاصل شود و با مردم همراهی کنند.معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شورای عالی امنیت ملی بوده و اختیارات آن ویژه است، ادامه داد: دولت برای حفظ سلامت مردم مصمم است و بر همین اساس از ابتدا مراکز مهم اجتماعات را تعطیل کرد.
 
واکنش مقام سپاه درباره تحرکات اخیر آمریکا در عراق
 
معاون سیاسی سپاه گفت: اگر آمریکایی‌ها فراتر از عملیات روانی بخواهند اقدامی را در عراق انجام دهند یک شکست راهبردی بزرگتر از گذشته را در کارنامه خود ثبت خواهند کرد.سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره برخی اخبار و تحلیل‌ها مبنی بر تحرکات اخیر آمریکا در عراق و تهدید گرو‌های مقاومت در این کشور گفت: آمریکایی‌ها با تمرکز بر نوعی عملیات روانی می‌خواهند کار‌های خود را به پیش ببرند و در این زمینه تهدیداتی علیه گرو‌های مقاومت در عراق و بعضا هم تهدیداتی علیه ایران مطرح می‌کنند.وی افزود: آنه به دنبال این هستند تا از این طریق بتوانند بر روند تحولات تاثیر بگذارند و آن‌ها را به سمت و سویی که مد نظر خودشان است به خصوص در موضوع انتخاب نخست وزیر در عراق و روند‌های سیاسی در این کشور سوق بدهند.سردار جوانی ادامه داد: نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر آمریکایی‌ها بخواند فراتر از عملیات روانی، اقدامات نظامی انجام دهند و به خیال خودشان کار مقاومت را به انتها برسانند و تحولات در منطقه راهبردی غرب آسیا را تغییر دهند، با اطمینان خاطر می‌شود گفت که دچار یک خطای راهبردی شده و اشتباهاتی را که در ۱۸ سال گذشته در غرب آسیا مرتکب شدند تکرار خواهند کرد و یک شکست بزرگتر از گذشته در کارنامه آن‌ها ثبت خواهد شد.

دستور ویژه روحانی به استاندار آذربایجان غربی

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری در توئیتی از دستور ویژه رئیس جمهور به استاندار آذربایجان غربی خبر داد.به گزارش خبرآنلاین، علیرضا معزی در توئیتی نوشت:دستور رئیس جمهور به استاندار استان آذربایجان غربی: به جانبازان و اهالی مظلوم ⁧ سردشت⁩ که در جنایت جنگی رژیم بعث عراق در سال ۶۶ شیمایی شدند، توجه ویژه کنید.
 
مسیح علی‌نژاد: تحریم‌های ایران نباید به‌خاطر شیوع کرونا لغو شوند

«مسیح علی‌نژاد» ضدانقلاب فراری طرف قرارداد با وزارت امور خارجه آمریکا، در یادداشتی نوشت، تحریم‌ها علیه ایران نباید به‌خاطر شیوع کرونا در این کشور لغو شوند. او در نشریه «نشنال اینترست» مدعی شد، اینکه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران می‌گوید «تحریم‌های آمریکا، مبارزه دولت با شیوع ویروس کرونا را با مشکل مواجه کرده است و ایران را نسبت به دیگر کشور‌ها در برابر این بیماری آسیب‌پذیر کرده است»، پروپاگاندایی بیش نیست. علی‌نژاد مدعی شد: «جمهوری اسلامی خود تمایل دارد منزوی باشد و به‌خاطر توصیه‌هایی که در جهان‌بینی انقلابی و اسلامی خود دارد نمی‌تواند کمک پزشکی غرب را قبول کند». این ادعای علی‌نژاد در حالی صورت می‌گیرد که ظریف لیستی از نیاز‌های دارویی و پزشکی ایران برای مقابله با کرونا منتشر کرده است و از دیگر کشور‌ها تقاضا کرده است در یاری رساندن به مردم ایران شتاب کنند. وی مدعی شد دولت ایران قصد دارد از بحران شیوع کرونا برای امتیاز جمع کردن در مقابل آمریکا بپردازد.
 
کرونا گرفتن سفیر چین در ایران تکذیب شد

سفیر چین در تهران شایعه ابتلایش به بیماری کرونا را تکذیب و آن را "خبر جعلی" توصیف کرد. «چانگ هوا» سفیر چین در تهران طی توییتی به شایعه ابتلایش به ویروس کرونا واکنش نشان داد. وی با جعلی خواندن خبر ابتلایش به کرونا نوشت: «من خیلی سالم هستم! از نگرانی شما متشکرم.» دیشب در فضای مجازی شایع شده بود که سفیر چین در تهران به ویروس کرونا مبتلا شده است.
 
ادعای سخنگوی کمیسیون امنیت ملی علیه آمریکا
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا بزرگ‌ترین متهم در زمینه شیوع ویروس کرونا به شمار می‌رود.سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مهم‌ترین اولویت‌های دیپلماسی کشور در سال ۹۹ اظهار کرد: مانع تراشی و اعمال رفتار‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی از جمله اقدامات آمریکا بوده و این کشور و هم پیمانانش سعی می‌کنند فشار را بر جمهوری اسلامی افزایش دهند.او افزود: آمریکا همواره سعی دارد با اعمال تحریم‌های ظالمانه و ایجاد ایران هراسی باعث انزوای جمهوری اسلامی شود و در این زمینه از پروژه کرونا هم روی گردان نیست و از آن برای متهم کردن کشورمان بهره می‌برد و این در حالی است که آمریکا بزرگ‌ترین متهم در زمینه شیوع ویروس کرونا به شمار می‌رود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار