تابناک / عضو جامعه مدرسین با اشاره به مخالفت و هجمه ۵ گروه به فرهنگ قم و حوزه، از تخریب وجهه قم توسط برخی مسؤولان انتقاد کرد و خواستار انعکاس ایثار روحانیت در این ایام شد.
کد خبر: ۸۳۳۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 26 March 2020
 
تابناک / عضو جامعه مدرسین با اشاره به مخالفت و هجمه ۵ گروه به فرهنگ قم و حوزه، از تخریب وجهه قم توسط برخی مسؤولان انتقاد کرد و خواستار انعکاس ایثار روحانیت در این ایام شد.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به برخی تلاش ها برای ضربه به وجهه قم اظهار داشت: پنج گروه در صحنه اجتماع حضور دارند که با شهری مثل قم مخالف هستند، البته باید یادآور شد که در اینجا منظور از قم، شهر قم نیست بلکه جریان و فرهنگ قم است؛ دسته اول، افرادی را شامل می شود که با هر دینی مخالف هستند؛ در ایران و در دنیا کسانی را وجود دارند که با هر چه رنگ دین داشته باشد، مخالف می کنند.

وی دسته دوم را مخالفان اسلام عنوان کرد و گفت: ممکن است افرادی متعلق به یک دینی باشند اما با اسلام، قرآن و پیامبر(ص) مشکل دارند؛ وقتی که آن کشیش مسیحی قرآن را آتش می زند، مشخص است که با اسلام سرِ ستیز دارد و طبیعتاً چنین فردی با مکه، مدینه و قم هم مخالف است.

دشمنان تشیع بر سر سفره وهابیت نشسته اند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که گروه سوم در این تقسیم بندی، مخالفان تشیع هستند، تصریح کرد: این دسته، امواج ضلالی هستند که متعلق به وهابیت بوده و ممکن است که به نوعی خود را از آن ها فاصله دهند اما بر سر آن سفره نشسته اند؛ این گروه با قم و نهادهای مربوط به قم مخالف هستند؛ مانند هجمه ای که اخیراً نسبت به جامعه المصطفی العالمیه صورت گرفت، نمی تواند جدای از جریانی باشد که وهابیت دنبال می کند.

وی گروه چهارم در دسته بندی مذکور را جریانی دانست که مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند، افزود: این گروه ممکن است بیرون از کشور باشند، مثل آمریکا و استکبار و یا اینکه داخل کشور باشند اما ناراضی هستند و قم را مبدأ و منشأ نظام و انقلاب و این شهر را مؤثرِ بارز و شاخص می دانند؛ طبیعتاً مخالفتشان با نظام و انقلاب را بر سر قم خالی می کنند.

آیت الله علیدوست با ابراز گلایه از برخی مسؤولان برای تخریب چهره قم اظهار داشت: دسته پنجم از کسانی که در صحنه اجتماع حضور دارند و با شهر و جریانی مثل قم مخالف هستند، برخی از مسؤولان هستند.

مسؤولان جانفشانی های روحانیت را منعکس کنند

وی ضمن انتقاد از بی مهری ها از سوی بعضی از مسؤولان نسبت به قم گفت: بنده از تلویزیون شنیدم که یکی از مسؤولان گزارش می داد یک مورد از مبتلایان به بیماری کرونا در قشم دیده شده و این فرد، خانمی بوده که از قم به آنجا رفته است؛ یا این که باواسطه شنیدم که گفتند که آقایی از اهالی کرمان از قم به کرمان سفر می کرده و در قطار یک فرد قمی حضور داشته و سرفه کرده و آن فرد کرمانی به کرونا مبتلا شده و سپس به کرمان منتقل کرده است؛ از طرف دیگر از مسؤولانی که گزارش می دهند، انتظار داریم که جانفشانی های روحانیت را بیان کنند، تقاضایی نداریم که مبالغه نکنند و یا بیش از واقع و یا حتی واقعیت را بیان کنند، حداقل بخشی از واقعیت را منعکس کنند.

خدمات طلاب در خط مقدم سلامت دیده شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر مسؤولان امر واقعاً خبر دارند که صدها طلبه وارد جبهه سلامت شده اند چرا این واقعیت ها بیان نمی شود؟ مسؤولانی که این حرکات جهادی روحانیت را بیان نمی کنند، در گروه پنجم گنجانده می شوند؛ منظورمان این نیست که بد بینانه بگوییم که چنین افرادی قصدی در بیان دارند و یا مخالف قم باشند، اما این سخنان، عملاً نوعی بی وفایی به قم محسوب می شود.

وی افزود: مخالفان دین، مخالفان اسلام، مخالفان شیعه، مخالفان نظام و انقلاب و افراد ناراضی و برخی از مسؤولان غافل به مسأله مخالفت با قم دامن می زنند.

حوزه به وظیفه خود در راستای مقابله با کرونا عمل کرد

آیت الله علیدوست با اشاره به به احترام حوزه نسبت به داده های دانش بشری اظهار داشت: حوزه به کاری که در جریان پیشگیری از شیوع بیماری کرونا باید انجام می داد، عمل کرد؛ حوزه، مراجع، مقام معظم رهبری و اساتید ایستاده بر قله در حوزه به چه زبانی باید بگویند که به داده های دانش بشری احترام می گذارد، در صورتی که بر این مسأله تأکید کرده و آن را اعلام می کنند.

وی به ضرورت اصلاح معیار داوری در خصوص حوزه اشاره کرد و گفت: معیار داوری مان راجع به یک نهاد و مرکزی مثل قم چگونه باید باشد؛ شاید یک عمامه به سری با سلیقه خاصی حرف نامربوطی را بر زبان جاری می کند، اما چنین رفتارهایی ربطی به حوزه ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خیلی ها از آزادی بیان در حوزه مطلع نیستند، تصریح کرد: امروزه در حوزه برای نقد موضوعی، هیچ مرزی را رعایت نمی کنیم و آزادی بیان در حوزه وجود دارد.

وی با انتقاد از داوری های نادرست نسبت به حوزه افزود: شاید یک آقایی بگوید که اگر فلان روغن را مصرف کنید، فلان فایده را دارد اما معیار داوری در خصوص حوزه چنین افرادی نیستند؛ اگر دانشجویِ مبتدیِ تازه وارد شده به دانشگاه مطلبی را بیان کرد، آیا سخن این دانشجو را باید به تمام دانشگاه ها ربط داد؟ واقعاً باید تعجب کرد که گاهی معیار داوری، این افراد قرار می گیرند.

آیت الله علیدوست اظهار داشت: حوزه در این دوران مورد هجمه واقع شده اما خودش را نشان خواهد داد؛ حوزه صاحب دارد و باید بزرگان و اساتید حوزه و مسؤولان آن مواظبت کنند.

خدمات طلاب در راستای پیشگیری از ویروس کرونا از رسانه ملی پخش شود

وی با اشاره به اهمیت انعکاس خدمات طلاب در رسانه ملی گفت: خدماتی که روحانیت در راستای پیشگیری از شیوع کرونا ارائه می دهد، باید بیشتر در صدا و سیما منعکس شود؛ وقتی که حوزه علمیه گیلان اعلام می کند که ما حوزه علمیه را در اختیار بهداشت گیلان قرار می دهیم، بایستی در کنار گزارش هایی که در خصوص خدمت رسانی هتل ها برای رفاه بیشتر گفته می شود، در خصوص حوزه نیز این گزارش ها بیان شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: صدا و سیمای ما برای اطلاع رسانی این اخبار مرکز توجه است و اگر از این طریق گفته شود، بی تأثیر نخواهد بود./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار