تابناک گیلان/ تنها 5 روز به پایان سال 1398 باقی مانده؛ سالی که در کنار اتفاقات شیرینش، تلخی‌های زیادی را هم برای ایران‌زمین به یادگار گذاشت. اتفاقاتی مانند سیل استان‌های گلستان، فارس، خوزستان، مازندران در فروردین تا ماجرای پرواز شماره 752 اوکراین در دی و شیوع ویروس مرموز کرونا در آخرین روزهای زمستان. فوتبال ایران هم در این سال پر فراز و نشیب اتفاقات تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرد.
کد خبر: ۸۳۱۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰ 14 March 2020
 
 

مروری بر مهمترین اتفاقات فوتبالی ایران در بهار ۹۸

تابناک گیلان/ تنها 5 روز به پایان سال 1398 باقی مانده؛ سالی که در کنار اتفاقات شیرینش، تلخی‌های زیادی را هم برای ایران‌زمین به یادگار گذاشت. اتفاقاتی مانند سیل استان‌های گلستان، فارس، خوزستان، مازندران در فروردین تا ماجرای پرواز شماره 752 اوکراین در دی و شیوع ویروس مرموز کرونا در آخرین روزهای زمستان. فوتبال ایران هم در این سال پر فراز و نشیب اتفاقات تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرد.

اکنون که در روزهای پایانی سال هستیم فرصت را غنیمت شمرده و نگاهی به مهمترین اتفاقات فوتبالی سال ۹۸ در ایران می‌اندازیم. در اولین بخش این گزارش اتفاقات مهم بهار ۹۸ را مرور می‌کنیم و در روزهای آتی نیز نگاهی خواهیم داشت به اتفاقات مهم تابستان، پاییز و زمستان سالی که به نفس‌های آخر رسیده است.
۱۰ فروردین؛ دربی و پنالتی جنجالی
در ادامه دیدارهای هفته بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال و در حساس‌ترین دیدار هفته، ۲ تیم پرسپولیس و استقلال در دهمین روز فروردین ۹۸ در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که این بازی با برتری یک-صفر پرسپولیس خاتمه یافت. تک‌گل این دیدار را احمد نورالهی، بازیکن شماره ۸ در دقیقه ۲۱ روی پاس مهدی ترابی بازیکن شماره ۹ سرخ‌پوشان وارد دروازه استقلال کرد تا شاگردان برانکو در دربی ۸۹ با درخشش شماره ۸ و ۹ خود به برتری دست یابند. از این دربی برای سرخ‌پوشان خاطرات شیرینی به جا ماند و صحنه پنالتی چیپ فرشید اسماعیلی هم به یکی از تلخ‌ترین خاطرات آبی‌ها تبدیل شد. دقیقا در همین روز بود که سیدمهدی رحمتی به یک باره چهره منفور هواداران لقب گرفت و از همین جا نیز پروژه جدایی او از استقلال کلید خورد.
۱۷ فروردین؛ تاج در آسیا پست گرفت
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان که کاندیدای نایب‌رئیسی ای‌اف‌سی در منطقه آسیای مرکزی بود، با توجه به انصراف رقیب قرقیزستانی‌اش به صورت رسمی جانشین علی کفاشیان شد. پیش از این علی کفاشیان به مدت ۴ سال نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در بخش آسیای مرکزی بود.
۱۸ فروردین؛ خاطره گل پروانه‌ای زنده شد
هجدهم فروردین با پایان مهلت نظرسنجی نهایی برای انتخاب بهترین گل در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا، گل آندرانیک تیموریان در سال ۲۰۱۳ در بازی استقلال تهران مقابل بوریرام در مرحله یک‌چهارم نهایی با کسب ۹۵درصد آرا به‌عنوان برترین گل در تاریخ این رقابت‌‌ها معرفی شد؛ گلی که به گل پروانه‌ای شهرت یافته بود.
۲۳ فروردین؛ گل پاتوسی در نقش‌جهان
سپاهان و استقلال در حساس‌ترین بازی هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر فوتبال در ورزشگاه نقش‌جهان به مصاف هم رفتند که این بازی با برتری یک-صفر استقلال به پایان رسید. پاتوسی در دقیقه ۷+۹۰ با حرکتی زیبا تک‌گل بازی را به ثمر رساند تا یکی از به یادماندنی‌ترین گل‌های استقلال در تاریخ لیگ برتر از فروردین ۹۸ به یادگار بماند.
۶ اردیبهشت؛ تساوی جنجالی در آزادی
در ششمین روز از اردیبهشت ۹۸ پرسپولیس در چارچوب دیدارهای هفته بیست‌وهفتم رقابت‌های لیگ برتر در ورزشگاه آزادی به مصاف سپاهان رفت که این دیدار با تساوی بدون گل خاتمه یافت. چیزی که بیشتر در حین و قبل از بازی به چشم می‌آمد درگیری و تنش بود.
۸ اردیبهشت؛ اخراج جنجالی شفر
هشتم اردیبهشت به دنبال شکست یک-صفر استقلال مقابل شهرخودرو و از دست دادن شانس قهرمانی، مسئولان استقلال که در مشهد حضور داشتند، جلسه‌ای در خصوص وضعیت ادامه همکاری وینفرد شفر برگزار کردند. در این جلسه تصمیم گرفته شد هدایت استقلال به‌صورت موقت تا پایان فصل به فرهاد مجیدی سپرده شود. فردای آن روز هم تمرین استقلال در حالی پشت درهای بسته ورزشگاه نفت تهرانسر برگزار شد که همه چیز تحت تاثیر انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی موقت آبی‌پوشان قرار داشت. در حالی که دقایقی از تمرین گذشته بود، وینفرد شفر به همراه ساشا پسرش در محل تمرین حضور یافتند. نگهبانی مجموعه تهرانسر اجازه حضور آن‌ها در محل تمرین را نداد.
۱۶ اردیبهشت؛ روز تلخ سرخابی
شانزدهم فروردین استقلال و پرسپولیس یک اتفاق تلخ آسیایی را تجربه کردند. ابتدا پرسپولیس با شکست مقابل پاختاکور از مرحله گروهی لیگ قهرمانان حذف شد و در فاصله چند ساعت بعد هم استقلال با تساوی مقابل الدحیل شانس صعود از گروه خود را از دست داد تا ذوب‌آهن تنها نماینده ایران در مرحله حذفی باشد.
۲۵ اردیبهشت؛ ویلموتس وارد می‌شود
بعد از ماه‌ها بلاتکلیفی بالاخره سر و کله یک مربی خارجی برای مذاکره با فدراسیون پیدا شد و در بیست‌وپنجمین روز از اردیبهشت مارک ویلموتس وارد تهران شد. درنهایت نیز هشتم خردادماه بود که رسما قرارداد این مربی بلژیکی با فدراسیون فوتبال ایران امضا شد.
۲۶ اردیبهشت؛ خداحافظی کاپیتان محبوب آبی‌ها
خسرو حیدری، مدافع تیم فوتبال استقلال در دیدار این تیم مقابل سپیدرود رشت از میادین فوتبال خداحافظی کرد. ۲۶ اردیبهشت آخرین حضور رسمی خسرو در مستطیل سبز بود.
۲۶ اردیبهشت؛ هت‌تریک قهرمانی سرخ‌ها
در آخرین هفته از رقابت‌های لیگ برتر، پرسپولیس با برتری یک-صفر در شهر جم برابر پارس جنوبی با ۶۱ امتیاز برای سومین بار پیاپی به عنوان قهرمانی لیگ برتر دست یافت تا در این زمینه هت‌تریک کند. تیم‌های سپاهان و استقلال هم به ترتیب با امتیاز ۵۸ و ۵۷ امتیاز در رتبه دوم و سوم جدول رده‌بندی قرار گرفتند.
۳۰ اردیبهشت؛ خداحافظی ژاوی در ورزشگاه آزادی
دیدار پرسپولیس و السد قطر در آخرین دیدار گروه D مسابقات لیگ قهرمانان آسیا سی‌ام اردیبهشت در ورزشگاه آزادی برگزار شد. این بازی آخرین حضور رسمی ژاوی هرناندز، اسطوره فوتبال اسپانیا در مستطیل سبز بود.
۸ خرداد؛ خون و آتش در جام حذفی
هشتم خرداد یکی از تلخ‌ترین و بدترین روزهای فوتبال ایران بود. در این شب سپاهان و پرسپولیس در نقش‌جهان اصفهان به مصاف هم رفتند که درنهایت سرخ‌پوشان با نتیجه یک-صفر در این بازی به برتری رسیدند. ۳ اخراجی، درگیری، پرتاب سنگ و سرهای شکسته و درنهایت هم به آتش کشیدن خودروی خبرنگاران تهرانی سکانس‌های تلخی بودند که از شب تلخ فوتبال ایران در ذهن‌ها باقی مانده است.
۱۲ خرداد؛ فینال هرج و مرج
بعد از نیمه‌نهایی جنجالی، فینال جام حذفی هم به بدترین شکل ممکن برگزار شد. دیدار فینال جام حذفی فوتبال باشگاه‌های کشور بین تیم‌های داماش گیلانیان و پرسپولیس در ورزشگاه شهدای فولاد آغاز شد. این در حالی بود که طبق برنامه این مسابقه باید از ساعت ۲۱ با قضاوت موعود بنیادی‌فر آغاز می‌شد اما به دلیل عدم ورود هواداران داماش به ورزشگاه، مسئولان این تیم اجازه برگزاری بازی را ندادند. درنهایت پس از ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه تاخیر و با دخالت وزارت ورزش و جوانان، دیدار داماش گیلانیان-پرسپولیس آغاز شد. پرسپولیس در این دیدار با تک‌گل دقیقه ۲۲ علی علیپور به پیروزی رسید و پس از قهرمانی در لیگ برتر، قهرمانی جام حذفی را هم کسب کرد.
۱۶ خرداد؛ ویلموتس با برد شروع کرد
تیم ملی فوتبال ایران در نخستین تجربه حضور مارک ویلموتس روی نیمکت کشورمان شانزدهم خرداد در دیدار تدارکاتی در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم ملی سوریه رفت که این دیدار با پیروزی ۵-صفر تیم ایران به پایان رسید. علیرضا جهانبخش در دقیقه ۳۰، مهدی طارمی در دقایق ۳۷، ۵۷ و ۷۷ و الهیار صیادمنش در دقیقه ۸۸ گل‌های تیم ایران را در این بازی به ثمر رساندند.
۲۳ خرداد؛ پای استرا به ایران باز شد
۲۳ خرداد با اعلام امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه استقلال، آندره‌آ استراماچونی با قراردادی ۲ ساله به عنوان سرمربی جدید استقلال انتخاب شد. چند روز بعد یعنی در تاریخ ۲۹ خرداد نیز استراماچونی سرمربی ایتالیایی استقلال وارد تهران شد و فردای همان روز قرارداد خود را با آبی‌ها امضا کرد.
۲۶ خرداد؛ جدایی پروفسور محبوب
همه چیز ار انتشار یک عکس شروع شد. در حالی که مدیران پرسپولیس با قاطعیت از ادامه همکاری با برانکو سخن می‌گفتند ناگهان انتشار یک عکس کام همه هواداران پرسپولیس را تلخ کرد. در این عکس برانکو در کنار مسئولان الاهلی دیده می‌شد و مشخص شد که برخلاف ادعای ایرج عرب و دیگر مدیران پرسپولیس کار برانکو بعد از ۳ قهرمانی متوالی در لیگ برتر با پرسپولیس تمام شده است.
۲۷ خرداد؛ جدایی رحمتی از استقلال
در آخرین روزهای خرداد ۹۸ سیدمهدی رحمتی با قراردادی ۲ ساله به صورت رسمی به تیم شهرخودرو پیوست. این بازیکن با تایید و درخواست یحیی گل‌محمدی و پس از مذاکراتی طولانی با فرهاد حمیداوی، مالک باشگاه شهرخودرو برای لیگ نوزدهم و بیستم به عضویت شهرخودرو درآمد و از استقلال جدا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار