نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان؛
تابناک / نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در گیلان با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۴۵۴ نفر برای گرفتن درمان به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند، گفت: اگر همکاری قاطع مردم در خودمراقبتی، قرنطینه خانگی و کنترل ویروس تداوم نداشته باشد، متاسفانه بحران عظیمی را در آینده شاهد خواهیم بود.
کد خبر: ۸۳۱۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 14 March 2020

تابناک / نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در گیلان با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۴۵۴ نفر برای گرفتن درمان به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند، گفت: اگر همکاری قاطع مردم در خودمراقبتی، قرنطینه خانگی و کنترل ویروس تداوم نداشته باشد، متاسفانه بحران عظیمی را در آینده شاهد خواهیم بود.

 

قرنطینه کردن گیلان از حدود اختیارات استان خارج است! / یکی از درخواست‌های مهم استاندار گیلان از همان ابتدا قرنطینه کردن گیلان بود! / بعد از ورود دولت, اندک اختیارات استانی هم از بین رفت!

 

محمدحسین قربانی شامگاه گذشته در برنامه تلوزیونی در مسیر توسعه سیمای مرکز گیلان، در خصوص وضعیت شیوع ویروس کرونا در گیلان اظهار کرد: متاسفانه استان گیلان به عنوان کانون شیوع کرونا در کشور بود، این استان در مدت کمی پس از قم بحرانی‌ترین وضعیت را داشت.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان با بیان اینکه از همه ظرفیت‌های ملی و استانی جهت مهار این ویروس استفاده کردیم، افزود: خوشبختانه فضای خوب همدلی در گیلان ایجاد شد و در راستای توجه به پیشگیری و غربالگری کارهای خوبی انجام گرفت.

وی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از ۱۱۰ کشور با این ویروس درگیر شدند، گفت: بعد از حدود ۵۰ سال اخیر سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا را بحران بهداشتی در دنیا اعلام کرد و این بحران در کشور ما هم همه‌گیر شد.

تاکنون ۶۴۵۴ نفر به بیمارستان‌های گیلان برای درمان مراجعه کرده‌اند

قربانی با اشاره به استفاده از همه بخش‌های دانشگاه علوم پزشکی در جهت مداوای بیماران مبتلا، تصریح کرد: در رشت سه بیمارستان رازی، امیرالمومنین(ع) و حضرت رسول(ع) به صورت ۱۰۰ درصد برای بیماران کرونایی اختصاص یافتند، همچنین ۷۵ درصد از ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی هم برای پذیرش بیماران کرونایی تجهیز شد، تاکنون حدود ۶۴۵۴ نفر برای گرفتن درمان به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند و علی رغم اینکه زیرساخت‌های بهداشت و درمان ما آمادگی پذیرش و درمان این تعداد را در ۲۰ روز نداشت اما با تلاش و کوشش تیم پزشکی و درمانی استان که همچون سربازان خط مقدم در دوران دفاع مقدس با تلاش‌های ۲۴ ساعته ۳۸۷۳ نفر را درمان و مراقبت کرده‌اند و تا این لحظه ۱۷۳۳ نفر در مراکز بهداشتی و درمانی ما بستری هستند.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: روز گذشته مقام معظم رهبری با رصد اقدامات انجام گرفته در جهت مبارزه با کرونا، با ابلاغ حکمی ابلاغ ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح را وارد میدان کردند که باعث خوشحالی است و جای قدردانی دارد و اقدامات موثرتری در راستای این حکم انجام خواهد شد.

مراجعه ۳۴۹ بیمار مشکوک به کرونا فقط در یک روز

وی اضافه کرد: طی چند روز اخیر گزارشی در سطح ملی پخش شد مبنی بر اینکه وضعیت گیلان تقریبا به حالت نرمالی رسیده و همین گزارش باعث شد مجدد از روز گذشته مردم ما در خیابان‌ها و معابر حضور پیدا کنند، این امر باعث نگرانی است چون پیک شیوع ویروس تا ۱۵ اسفند روند صعودی داشت اما پس از غربالگری و ارائه آموزش‌ها روند یکنواختی داشت تا اینکه متاسفانه از روز گذشته در پی افزایش حجم ترددها در سطح خیابان‌ها و معابر، مجدد شاهد رشد مراجعه به بیمارستان‌های استان هستیم.  

قربانی افزود: ورودی به فروشگاه‌های بزرگ رشت تا قبل از انتشار گزارش مذکور روزانه ۱۰۰ نفر بود اما بعد از پخش گزارش فقط در یکی از فروشگاه‌های رشت ۱۰۰۰ نفر ورودی و مراجعه کننده داشتیم.

وی با بیان اینکه خودمراقبتی، ایزوله کردن، قرنطینه خانگی و در خانه ماندن از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با شیوع ویروس کروناست، ادامه داد: فقط روز گذشته ۳۴۹ نفر برای گرفتن خدمات درمانی به بیمارستان‌های استان مراجعه کردند که این باعث نگرانی است؛ متاسفانه راهی برای قطع حلقه این ویروس جز همکاری و همراهی مردم نداریم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با بیان اینکه امروز ۷۰۰۰ نفر در خط مقدم مقابله با کرونا در قالب کادر درمانی، بهورز و بسیجی و... در تلاش هستند تا سلامت مردم و جامعه را تامین کنند، خاطرنشان کرد: از همه مردم گیلان درخواست می‌کنم در خانه ماندن را جدی بگیرند زیرا این حق الناس است اگر آلوده باشم یا علائم شبه آنفلوآنزا را داشته باشم و در اماکن عمومی حضور یابیم، این حضور ممکن است فردی را مبتلا کرده و باعث فوت او شود. همت عالی مردم امروز ماندن در خانه است تا در چرخه ریشه کنی این ویروس منحوس با ما سربازان خط مقدم همکاری کنند.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان با بیان اینکه این ویروس متاسفانه اکنون در همه نقاط استان فراگیر شده،حتی برای اولین بار سازمان بهداشت جهانی هشدار داده و هنوز اطلاعی از عواقب و عوارض این ویروس نداریم، گفت: در مرحله اول پیک صعودی را پشت سر گذاشتیم اما متاسفانه مجدد طی دو روز اخیر شاهد رشد مبتلایان هستیم، اگر پیشگیری و خودمراقبتی توسط مردم رعایت نشود مجدد یک موج فراگیری گسترده را در پیش خواهیم داشت، اگر همکاری قاطع مردم را داشته باشیم می‌توانیم تا هفته اول فروردین وارد فاز کنترل ویروس شویم ولی چنانچه همکاری قاطع مردم در پیشگیری از شیوع ویروس تداوم نداشته باشد باید منتظر یک بحران عظیم باشیم.

وی تاکید کرد: گیلان به دلیل تراکم و جغرافیایی که دارد از وضعیت خاصی برخوردار است، روستاهای ما به هم چسبیده هستند و با شهر در ارتباط می‌باشند، از طرفی دامنه این ویروس ممکن است تا خرداد ماه ادامه داشته باشد لذا میطلبد مردم خودمراقبتی و در خانه ماندن را جدی بگیرند.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص وضعیت تجهیزات پزشکی و اقلام بهداشتی در بیمارستان‌ها، تصریح کرد: ما آمادگی درخواست این حجم از تجهیزات را نداشتیم، در مرحله اول که با بحران مواجه شدیم مقرر شد تا تمام تجهیزات موجود و حتی ارسالی از تهران به صورت متمرکز در اختیار بیمارستان‌های دولتی قرار گیرد چون تعداد مراجعات به این بیمارستان‌ها زیاد بود، از طرفی در گیلان صنعت تولیدی این تجهیزات را در سطح گسترده نداریم و ناچار به استان‌های دیگر متوسل شدیم که پس از فراگیری این ویروس در کشور آن استان‌ها هم تولیدات‌شان را فقط محدود به بیمارستان‌های خود کردند و سرانجام به کشور متوسل شدیم و جا دارد از قوه قضاییه تشکر کنم زیرا باعث شدند تا این محدودیت لغو شود و تولیدات در اختیار سایر استان‌ها هم قرار گیرد.

تشکیل ستاد هدایت کمک‌های مردمی در گیلان

قربانی بیان کرد: در حال حاضر تجهیزات لازم برای بیمارستان‌های استان تا حدود قابل توجهی با کمک‌های ملی فراهم است اما همچنان نیازمند تجهیزات هستیم. از روز گذشته هم شاهد ورود محصولاتی نظیر ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی کننده به داروخانه‌ها هستیم و محدودیت توزیع از داروخانه‌ها رفع شده است.

وی ادامه داد: همچنین ستاد هدایت کمک‌های مردمی را در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل دادیم و تعدادی از اساتید دانشگاه که مورد اعتماد افکار عمومی و دانشگاه هستند و از برجستگان علمی استان می‌باشند، عهده‌دار این ستاد هستند و با ورود حجم عظیمی از کمک‌های مردمی که شامل اقلام بهداشتی و حفاظت فردی می‌شود تا حدودی کمبودهای ما جبران شد.

 

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان با بیان اینکه قرنطینه کردن گیلان از حدود اختیارات استان خارج است گفت: یکی از درخواست‌های مهم استاندار گیلان از همان ابتدا قرنطینه کردن گیلان بود!

 

قربانی اضافه کرد: قرنطینه کردن گیلان یکی از درخواست‌های مهم استاندار، مجمع نمایندگان استان، شورای تامین، خواص و نخبگان بود اما با توجه به اینکه شرایط خاصی را میطلبد از دایره تصمیم‌گیری استان خارج بود، در این راستا تدابیری نظیر دورکاری و کاهش وقت کاری ادارات در استان اجرا شد که بعد از ورود دولت, اندک اختیارات استانی هم از بین رفت!

 

وی ادامه داد: نمی‌شود ادارات را تعطیل کرد اما با دورکاری می‌توان از مراجعه حضوری کم کرد، حتی به بانک‌ها ابلاغ شد که حتی‌الامکان از دریافت و پرداخت اسکناس خودداری کنند، همچنین ساعت کار به اصناف ابلاغ شد مبنی بر اینکه ساعت ۲۰ باید تعطیل شوند متاسفانه شاهد عدم همکاری هستیم.  

نائب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: بعد از ابلاغ مقام معظم رهبری مبنی بر ورود ستاد کل نیروهای مسلح در جهت مقابله با کرونا، نخستین جلسه این ستاد عصر امروز(جمعه) تشکیل شد تصمیمات امیدوارکننده‌ای اتخاذ شد و مورد حمایت ما هم هست، سردار باقری فرمودند"از امروز (روز شنبه) خلوت کردن فروشگاه‌ها، جاده‌ها و خیابان‌ها در دستورکار ماست".

غربالگری و پایش ۷۰ درصدی جمعیت گیلان 

قربانی در خصوص اجرای طرح ملی غربالگری و پیشگیری از کرونا گفت: اگر فقط تمام تمرکز را بر بخش درمان بگذاریم و حتی تمام بیمارستان‌های خصوصی و دولتی را هم تجهیز کنیم نمی‌توانیم بر این ویروس غلبه کنیم لذا آنچه که ما را موفق جلوه می‌دهد و جزو پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی هم هست همین امر غربالگری و خودمراقبتی می‌باشد. در پی اجرای این طرح توانستیم از جمعیت حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری گیلان در طی سه روز ۶۵ تا ۷۰ درصد این جمعیت را پایش کنیم.

وی ادامه داد: شهر رشت حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و حدود ۸۰۰هزار نفر با مراجعه به این سامانه در طرح غربالگری شرکت کرده‌اند، پس از اتمام پرسشنامه با افراد مشکوک تماس گرفته و راهکارها و راهنمایی‌های لازم به آنها ارائه می‌شود. گیلان جزو استان‌های پیشرو و موفق در اجرای طرح غربالگری در کشور است.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان اضافه کرد: با اینکه ورودی‌های به گیلان از محورهای مواصلاتی کم شده اما متاسفانه آنچه که باعث نگرانی ما شده ترددهای بین شهری و داخل شهری مردم است، در راستای مقابله با این ویروس باید دو اقدام اساسی انجام گیرد یک باید جداسازی بیماران و غربالگری انجام گیرد و دومین اقدام هم به حداقل رساندن تماس‌ها و ارتباطات مردمی است چون حقله اتصال این ویروس انسان‌ها هستند، علاوه بر این موارد رعایت بهداشت عمومی است که این روزها بسیار از رسانه ملی و فضای‌های مجازی منتشر و آموزش داده می‌شود.

وی تاکید کرد:ما هنوز وسط یک طوفان قرار داریم، با اینکه یک موج بزرگ را پشت‌سر گذاشتیم اگر چنانچه توصیه‌ها مبنی بر در خانه ماندن و خودمراقبتی را رعایت نکنیم پیش بینی می‌شود مجدد با یک بحران روبه رو شویم لذا قطع این بحران مستلزم انجام غربالگری و در خانه ماندن و به حداقل رساندن ارتباطات اجتماعی است.  

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار