رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: رایزنی وزیر خارجه ترکیه و ظریف درباره کرونا / پیام روحانی اصولگرا به منتخبین ملت: رقابت تمام شد، بسم‌الله کار کنید / خبرِ تازه وزیر ارتباطات درباره ماهواره ناهید ۱ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۲۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵ 24 February 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
امیرآبادی یا ثابت کنند یا با اعتراف به اشتباه خود از نمایدگی استعفا دهد

دکتر حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به ادعای امیر آبادی نماینده مردم قم مبنی بر ارائه لیست ۵۰ نفر از متوفیان بر اثر بیماری کرونا گفت: افرادی که فوت آن‌ها از سوی وزارت بهداشت و درمان به دلیل ابتلا به کرونا اعلام شده است، همگی داری پرونده پزشکی مشخص هستند و همگی آن‌ها تست مثبت کرونا داشته اند. اقای امیرآبادی باید ثابت کنند که افراد معرفی شده دارای این ویژگی‌ها هستند. اگر این گونه بود من با صداقت کامل از سمت خود استعفا می‌دهم، ولی اگر اینگونه نبود ایشان هم همینقدر صداقت داشته باشند و با اعتراف به اشتباه خود از نمایدگی مردم شریف قم استعفا دهند. تذکر می‌دهم که انتشار اسامی افراد بیمار و ذکر تشخیص آن‌ها جرم است و برخورد قانونی باید با این موضوع صورت گیرد. علت فوت این افراد بدون ذکر نام را منتشر خواهم کرد. /خبر آنلاین

عملیات انتحاری در سیستان و بلوچستان ناکام ماند

جانشین مرزبانی ناجا: دشمنان بنا داشتند تا با اعزام گروه‌های تروریستی به برخی شهر‌های استان سیستان و بلوچستان در جمع مردم عملیات انتحاری انجام دهند که با هوشیاری نیرو‌های امنیتی آنان نتوانستند اقدامات شوم خود را عملی کنند. در این درگیری، تعدادی از اشرار توسط مرزبانان ایران اسلامی به هلاکت رسیدند که رد خون آنان، تا پاکستان رسید / ایرنا

سونامی اصولگرایان از بهارستان آغاز شد

نتیجه ماراتن ۷ هزار کاندیدایی انتخابات مجلس یازدهم، تغییر حداکثری در چهره سیاسی پارلمان را رقم زد و تکلیف اکثریت کرسی‌های نمایندگی مجلس برای ۴ سال آینده روشن شد. چهره سیاسی پارلمان یازدهم در مقایسه با پارلمان دهم تغییر حداکثری را شاهد خواهد بود و برخلاف مجلس فعلی که طیف‌هایی از اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین سهمی به نسبه مساوی در کرسی‌های نمایندگی مجلس داشتند، در مجلس یازدهم اکثریت صندلی‌ها توسط نمایندگان اصولگرا فتح شده است. اصلاح طلبان و مستقلین در مجلس آینده حضوری کم رمق را خواهند داشت. حضوری که یا از آن اقلیت قدرتمند را خواهند ساخت یا به انزوای پارلمانی می‌روند. باسابقه‌ها و شاخصین مجلس فعلی هم یا نیامدند، چون علی لاریجانی، فلاحت پیشه و محبی نیا و... یا ردصلاحیت شدند، چون مطهری، تابش، قاضی پور، محمود صادقی و ... یا رأی نیاوردند، چون علاءالدین بروجردی، یوسفیان ملا، محمود بهمنی، کاتب، لاهوتی، اسدالله عباسی. حضور پرتعداد دولتمردان احمدی نژاد در پارلمان آینده و از حوزه‌های انتخابیه استانی نیز از نکات جالب این انتخابات بود. / خبرآنلاین

اعتراض برخی اصولگرایان به نتیجه انتخابات

روزنامه اعتماد نوشت:این‌بار دیگر رقیب نیست که ادعای تقلب را مطرح می‌کند؛ بلکه این خود اصولگرایان هستند که در ادامه اختلافات‌شان برای ارایه لیست مشترک، حالا به آرای این لیست نقد وارد می‌کنند و مدعی می‌شوند که اگر این لیست تمام و کمال پیروز شده است، دلیل آن نحوه شمارش و خوانش آرا است که به ادعای آن‌ها برخلاف قوانین صورت گرفته است. درواقع ادعایی که برخی از اصولگرایان مطرح می‌کردند، این بود که بسیاری از آرا اینگونه نبود که اسامی هر ۳۰ نفر لیست عینا در آن درج شده باشد، اما کسانی که وظیفه شمارش آرا را برعهده داشتند چند اسم اول را که با لیست منطبق بوده، به مثابه رای به کل لیست تصور کرده‌اند و رای را به نام تمامی افراد این فهرست ثبت کرده‌اند.
 
ترکان: اصلاح‌طلبان در هر حالتی به اصولگرایان می‌باختند

مشاور سابق حسن روحانی گفت: آن چیزی که اتفاق افتاد حضور مردم شریف ایران بر پای صندوق‌های رأی بود. حضور مردم در دوم اسفند قابل قبول بود و آنان نشان دادند که پای نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبرشان ایستاده‌اند.اکبر ترکان مشاور سابق حسن روحانی، به باخت ۳۰ بر هیچ اصلاح‌طلبان در مقابل اصولگرایان در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران واکنش نشان داد.وی با بیان اینکه عوامل مختلفی سبب این نتیجه شد، اظهار داشت: بخشی از اصلاح‌طلبان به دلیل رد صلاحیت نامزدهایشان در انتخابات مشارکت نداشتند، در حالی که اگر کاندیدای اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت نیز می‌شدند پیروز انتخابات اصولگرایان بودند به عبارتی اصلاح‌طلبان در هر حالتی به اصولگرایان می‌باختند.ترکان افزود: آن چیزی که اتفاق افتاد حضور مردم شریف ایران بر پای صندوق‌های رأی بود. حضور مردم در دوم اسفند قابل قبول بود و آنان نشان دادند که پای نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبرشان ایستاده‌اند.مشاور سابق حسن روحانی افزود: بخشی از اصلاح طلبان مثل حزب کارگزاران و سازندگی و اعتدالیان همچون حزب اعتدال و توسعه در انتخابات شرکت داشتند. به نظر من حق این بود که همه اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور فعال داشته باشند. ما در یک تحریم همه‌جانبه از سوی دشمن هستیم. خودی‌ها دیگر نباید تحریم می‌کردند. باید در این شرایط پای نظام بایستیم و از آن دفاع کنیم.ترکان خاطرنشان کرد: البته شورای نگهبان نباید خیلی سخت‌گیرانه عمل می‌کرد. اما در عین حال مشارکت مردم در انتخابات مجلس قابل قبول بود.
 
واکنش وزیر بهداشت به خبر استعفایش

وزیر بهداشت، در خصوص استعفانامه جعلی در شبکه‌های اجتماعی، گفت: مگر می‌شود در روز‌های سخت، دولت و مردم را تنها گذاشت.سعید نمکی، در پی انتشار نامه‌ای کذب در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر استعفای وی به دلیل شیوع کرونا ویروست ضمن اعلام جعلی بودن این استعفانامه، تاکید کرد: سوگند می‌خورم تا آخرین لحظه حیاتم و با تمام وجودم از خدمتگزاری صادقانه و بی‌وقفه به نازنین‌ترین مردم جهان دریغ نورزم.در بیانیه وزیر بهداشت آمده است: نامه‌ای کذب در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر استعفای اینجانب می‌چرخد. آنان که این سرباز جان برکف وطن را می‌شناسند، نیک می‌دانند که برای روز‌های راحت و عافیت نیامده، آمده تا خود را فدای کشور و مردم نازنین وطنش کند، آمده تا خون دل بخورد، تا مردم کشورش غم نخورند، نخوابد تا مردم کشورش آرام باشند او که سه دهه پیش فرماندهی ریشه‌کنی مالاریا، مبارزه با وبا، کنترل سرخک، حذف کزاز و ریشه‌کنی فلج اطفال را به‌عهده داشته، آمده تا با لطف پروردگار و به میدان آوردن همه توان و تجربه دهه‌های عمر و بکارگیری مشارکت همه عزیزان خردمند و پر تلاش کشور کمر بیماری‌های واگیر و غیر واگیر را بشکند. مگر می‌شود در روز‌های سخت به هر بهانه‌ای دولت و مردمش را تنها بگذارد.
 
تذکر به روحانی به خاطر کاهش سهمیه کارت‌های سوخت

نماینده مردم رباط‌کریم به رئیس‌جمهور به خاطر کاهش سهمیه‌ها در کارت‌های سوخت تذکر داد. تذکرات کتبی نمایندگان به مسؤولان اجرایی کشور در نشست علنی امروز مجلس (دوشنبه ۵ اسفند ۹۸) توسط علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم به رئیس جمهور به خاطر کم شدن بنزین کارت سهمیه سوخت و محاسبه بنزین بر اساس مضربی از اعداد ۳.۹۹ که موجب نارضایتی مردم شده است تذکر داد. علی کرد نماینده مردم خاش و میرجاوه در تذکری به وزیر کشور عنوان کرد: چرا خسارات مربوط به بارندگی و سیل‌های سال‌های ۹۷ و ۹۸ در حوزه انتخابیه اینجانب پرداخت نشده است. وی همچنین به رئیس جمهور لزوم توجه به مردم آسیب‌دیده ناشی از سیل در سیستان و بلوچستان و اقدام عملی دولت در زمینه مسکن، فضای آموزشی، راه‌های دسترسی کشاورزی، دامپروری و معیشت را متذکر شد.
 
رایزنی وزیر خارجه ترکیه و ظریف درباره کرونا

وزیران امور خارجه ایران و ترکیه به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی و گفتگو کردند. رسانه‌های ترکیه گزارش دادند چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود موضوع شیوع ویروس کرونا در ایران و زلزله در مرز دو کشور را مورد ارزیابی قرار داد.
 
انتقاد آذر منصوری از نماینده قم: چرا تا امروز سکوت کردید؟

قائم مقام حزب اتحاد ملت در توئیتی نوشت: آقای امیرآبادی نیز به عنوان نماینده فعلی و منتخب این دوره باید بگوید چرا تا امروز سکوت کرده است؟ آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به ادعای امیرآباد فراهانی مبنی بر فوت ۵۰ نفر بر اثر ویروس کرونا در استان قم، در توئیتی نوشت: نماینده قم گفته، ۵۰ نفر بر اثر کرونا در قم فو شده و اولین فوتی در ۲۴ بهمن بوده، قطعا مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا با توجه به شدت همه گیری این بیماری، بر این واقعیت سرپوش گذاشته اند؟ اما آقای امیرآبادی نیز به عنوان نماینده فعلی و منتخب این دوره باید بگوید چرا تا امروز سکوت کرده است؟
 
پیام روحانی اصولگرا به منتخبین ملت: رقابت تمام شد، بسم‌الله کار کنید

حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: انتخابات هر چه بود تمام شد و از امروز باید تلاش کرد تا مردمی که رای دادند، با برآورده شدن مطالبه‌های‌شان راضی شوند. پس باید به منتخبین ملت گفت، رقابت تمام شد بسم‌الله کار کنید تا بتوانید برای آینده کشور تاثیرگذار باشید و نامی نیک از خود به جای بگذارید. این فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با پارسینه گفت: اینکه اصولگرایان چه نظری دارند یا اصلاح‌طلبان چه چیزی می‌گویند، دیگر برای افکار عمومی مهم نیست و کلا مردم دیگر کاری به بازی‌های سیاسی ندارند. برای آن‌ها چیزی غیر از این اهمیت ندارد که احساس کنند، مسئولین در هر جایگاهی که هستند، برای کم کردن مشکلات تلاش می‌کنند. در واقع اگر تلاش‌ها دیده شود، حتی اگر مشکلات به طور تمام و کمال هم حل نشود، باز مردم به نظام و دستگاه‌ها اعتماد خواهند کرد.نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: کشور در ۲ سالی که گذشت، به دلیل فشار‌های آمریکا و هم‌پیمامانش روز‌های بسیار سختی را به چشم دید و مردم بعضا در تامین مایحتاج ضروری خودشان هم ماندند. به همین دلیل مجلس یازدهمی‌ها باید خود را مقید به ادایِ دین به مردم بدانند و هر کاری را که برای به آرامش رساندن آن‌ها لازم است انجام بدهند تا بلکه هم مشکلات اقتصادی حل شود و هم حال و روز مردم خوب و نگرانی‌های‌شان کمتر شود. حسین ابراهیمی در پایان صحبت‌هایش گفت: نظام بین‌الملل هر کاری برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی می‌کند و در این راه کوتاه نمی‌آید. اما آن‌ها خودشان هم به خوبی ما را می‌شناساند و می‌دانند، ایران بحران می‌بیند، اما نمی‌شکند.
 
خبرِ تازه وزیر ارتباطات درباره ماهواره ناهید ۱

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت کنونی طراحی و ساخت ۳ ماهواره در پژوهشگاه فضایی ایران گفت: در حال حاضر ماهواره مخابراتی «ناهید ۱» آماده پرتاب است. محمدجواد آذری جهرمی با تأکید براین که فعالیت هفت سال گذشته این پژوهشگاه در پیشرفت فناوری فضایی تاثیرگذار بوده است، گفت: توسعه علم و فناوری‌های فضایی از افتخارات کشورایران بوده و باعث اقتدار ما در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی و یکی از ضروریات هر کشور است. وی افزود: در حال حاضر فناوری فضایی به عنوان ایجاد زمینه‌های رقابتی در میان کشور‌ها شناخته شده و مبنایی برای مقایسه از نظر توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهاست. با توجه به ویژگی‌ها و کاربرد‌های منحصر به فرد فناوری‌های فضایی در اموری همچون ارتباطات، مخابرات، سنجش از دور، آموزش از دور، مکان‌یابی و ناوبری، زندگی بدون استفاده از فضا دیگر متصور نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار