بنا به اظهار فرمانداران شهرستان‌های لامرد و مُهر از توابع استان فارس، به سبب تمهیداتی که از قبل در مورد هجوم ملخ‌های صحرایی به این ۲ منطقه پیش‌بینی شده بود، این آفت در شهرستان‌های نام برده در حال مهار است.
کد خبر: ۸۲۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷ 24 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:فرماندار شهرستان لامرد،اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، شامگاه دوم اسفند ۹۸ در اطلاعیه‌ای خطاب به مدیران مناطق جنوبی استان در مورد هجوم یک دسته بزرگ ملخ صحرایی به شهرستان‌های لامرد و مُهر هشدار داد و برای مقابله با این آفت محصولات کشاورزی، وضعیت آماده‌باش به نیروهای خود در جنوب این استان اعلام کرد.

حسین شیبانی‌نژاد افزود: روستاهای پاقلات و لاورخشت بخش اشکنان شهرستان لامرد، روزهای دوم و سوم اسفندماه جاری مورد هجوم ملخ‌های صحرایی قرار گرفت اما با توجه به آمادگی که از قبل وجود داشت این هجوم به سرعت از سوی دست اندرکاران جهاد کشاورزی کنترل و مهار شد.

وی ادامه داد: هم‌ اینک شرایط در این شهرستان عادی است و مجموعه جهاد کشاورزی برای مقابله با هرگونه هجوم احتمالی دیگر ملخ‌های صحرایی، از آمادگی کامل برخوردارند.
شیبانی‌نژاد بیان کرد: چهارم اسفندماه نیز مسوولان کشوری و استانی جهاد کشاورزی در نشست فوق‌العاده‌ای که در شهرستان لامرد برگزار شد از اقدامات انجام شده برای مهار هجوم ملخ‌ها ابراز رضایت کردند.
فرماندار شهرستان لامرد گفت: هزینه مبارزه با ملخ‌های صحرایی در این شهرستان به سبب پهناور بودن این منطقه زیاد است اما در حال حاضر برای انجام این کار نیازی به کمک مالی نداریم لیکن اگر این روند ادامه یابد بی شک برای مهار این آفت، هم به کمک مالی و هم نیروی انسانی نیاز خواهیم داشت.

تداوم ردیابی ملخ‌ها در شهرستان مُهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مُهر هم بیان داشت: در پی هجوم ملخ‌های صحرایی به روستای قلعه محمدعلی از توابع بخش مرکزی و روستای نورآباد بخش وراوی این شهرستان، نیروهای جهاد کشاورزی بی درنگ وارد عمل شده و این هجوم را مهار کردند.
غلامحسین مظاهری افزود: هم‌اینک نیز نیروهای این مجموعه در حال ردیابی و پایش هستند تا در صورت مشاهده موارد جدید از ریزش ملخ‌ها، بلافاصله و قبل از وارد آمدن خسارت به باغ‌ها و مزارع نسبت به مهار و کنترل این آفت اقدام کنند.
به گفته وی، در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم به کشاورزان و باغداران این شهرستان صورت گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس آذرماه ۹۸ به ایرنا گفته بود: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، اخطارها و نقشه‌های سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و بخش حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی، احتمال هجوم ملخ در ماه‌های آخر سال ۹۸ به استان فارس وجود دارد.
حمید دبیری افرود: در ماه‌های پیش رو احتمال هجوم ملخ صحرایی به جز از سوی عربستان، از سمت پاکستان و هند نیز به استان فارس وجود دارد و افزون بر این احتمال هجوم ملخ‌هایی که در سال ۹۷ تخم‌گذاری داشته‌اند نیز به این استان وجود دارد.
ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها به ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد و در زمره مضرترین حشرات به شمار می‌آیند.

شهرستان‌های لامرد و مُهر به ترتیب در فاصله ۳۶۵ و ۳۳۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار