رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز و زرقان،گفت: از زمان ثبت‌نام تاکنون ۶۴ نفر از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از این رویداد انصراف داده و تا امروز (یکم اسفند) ۹۷ نامزد در عرصه انتخابات شهرستان‌های شیراز و زرقان حضور دارند که ۱۹ نفر از آنها زن و مابقی مرد هستند.
کد خبر: ۸۲۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶ 20 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:فرماندار شیراز، پیرامون انتخابات این شهرستان و ویژگی‌هایش، گفت: فرآیندهای انتخابات، متعدد و پیوسته است و ماه‌ها قبل‌تر از زمان شروع رسمی کار توسط وزارت کشور و کارکنان این نهاد آغاز شده است.

محمدرضا امیری افزود: از آذرماه ۹۸ و زمان صدور دستور شروع انتخابات از سوی وزیر کشور، هیات اجرایی مرکزی حوزه انتخابیه شهرستان شیراز با وجود بروز یکسری ناهماهنگی‌ها با کمی تاخیر تشکیل شد اما به موقع رسیدگی به صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی در این شهرستان آغاز شد.

رقابت ۹۷ نامزد در انتخابات مجلس شورای اسلامی شیراز و زرقان

وی با بیان اینکه تمام مراحل رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در زمان‌بندی مقرر انجام شد، اظهار داشت: ۳۷۷ داوطلب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان شیراز ثبت نام کردند که در نهایت پس از آخرین مرحله، صلاحیت ۱۲۲ نفر از این کاندیداها احراز نهایی و روز بیست و سوم بهمن ۹۸ آگهی انتخابات و شعب اخذ رای به اطلاع همگان رسید.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز و زرقان،گفت: از زمان ثبت‌نام تاکنون ۶۴ نفر از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از این رویداد انصراف داده و تا امروز (یکم اسفند) ۹۷ نامزد در عرصه انتخابات شهرستان‌های شیراز و زرقان حضور دارند که ۱۹ نفر از آنها زن و مابقی مرد هستند.

۷۲۸ شعبه برای اخذ رای مهیا شده است

فرماندار شهرستان شیراز همچنین بیان کرد: در شهرستان شیراز ۶۸۲ شعبه اخذ رای پیش‌بینی و همچنین چهار شعبه اخذ رای نیز برای اقلیت‌های مذهبی تعیین شده است.

امیری ادامه داد: در شهر شیراز ۵۹۰ شعبه اخذ رای، بخش مرکزی ۶۷ شعبه، بخش ارژن ۲۵ شعبه و همچنین ۵۵ شعبه سیار و برای شهرستان زرقان هم ۴۲ شعبه پیش‌بینی شده است که در مجموع ۷۲۸ شعبه اخذ رای در کل حوزه انتخابیه شهرستان‌های شیراز و زرقان در روز رای‌گیری فعال خواهند بود.

وی اضافه کرد: به نسبت دور قبل انتخابات مجلس، در انتخابات دوم اسفند ۹۸، تعداد ۴۱ شعبه اخذ رای به شمار شعب حوزه انتخابیه شهرستان‌های شیراز و زرقان افزوده شده است که این امر بیانگر افزایش بیش از ۶ درصد است و این افزایش شعب به مناطق پُر ازدحام شیراز و صدرا تعلق دارد.

بسیج بیش از ۱۵ هزار نفر نیروی انسانی

فرماندار شهرستان شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به آمار نیروی انسانی بکارگیری شده در پای صندوق های رای و شعب اشاره و بیان کرد: یک هزار و ۳۷۲ نفر به عنوان نماینده فرمانداری و پنج هزار و ۶۳۸ نفر به عنوان عضو شعب برای حضور در محل شعبه‌های اخذ رای پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: با احتساب افراد یاد شده در مجموع بیش از ۱۵ هزار نفر نیروی انسانی در انتخابات دوم اسفند ۹۸ دست‌اندرکار انتخابات در شهرستان شیراز هستند که شامل اعضای شعب، ناظران هیات‌های نظارت و بازرسی، محافظان شعب، راننده، نیروی‌های خدماتی و ... است.

اغلب شعب اخذ رای در مدارس

امیری با بیان اینکه اکثر شعب اخذ رای در مدارس مستقر شده است، گفت: ۵۷۰ شعبه اخذ رای که ۸۳ و نیم درصد مجموع شعب را به خود اختصاص داده در مدارس و تعدادی نیز در دانشگاه‌ها، ۳۴ شعبه در مکان‌های اداری و نظامی، ۶۰ شعبه در مکان‌های فرهنگی و مذهبی مانند حسینیه‌ها و مساجد و ۱۸ شعبه در دیگر مناطق از جمله مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در نظر گرفته شده است.

مقایسه احراز صلاحیت‌های ۲ دوره انتخابات مجلس

وی در بخش دیگری از مطالب خود بیان کرد: دوره قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی در شیراز ۲۸۶ داوطلب نام نویسی کردند که در نهایت صلاحیت ۱۳۷ نفر از آنها تایید شد اما در انتخابات کنونی مجلس ۳۷۷ نفر ثبت نام کردند که ۱۲۲ داوطلب در نهایت تایید صلاحیت شدند.

امیری شمار رای دهندگان و افراد واجد شرایط بالای ۱۸ سال را در حوزه انتخابیه شهرستان شیراز، یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر عنوان کرد.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ دور و در روزهای هفتم اسفند ۱۳۹۴ و دهم اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، فرآیند اخذ رای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح جمعه (دوم اسفند ۹۸) آغاز می‌شود.

در استان فارس و چهار استان دیگر، به صورت همزمان انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار خواهد شد.

سه هزار و ۲۲۷ شعبه اخذ رای در استان فارس برای اخذ رای از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند پیش‌بینی شده است.

استان فارس در برگیرنده ۳۶ شهرستان، ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که سهم حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، چهار کرسی نمایندگی است.

بنا بر اعلام روز یکشنبه ۲۷ بهمن‌ماه رئیس ستاد انتخابات استان فارس، تعداد نامزدهای نمایندگی مجلس در این استان ۳۲۵ نفر است که از این تعداد ۲۹۰ نفر مرد و ۳۵ نفر زن هستند.

سید احمد احمدی زاده افزود:‌ از شروع ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان فارس، ۹۲۴ نفر در این استان اقدام به نام‌نویسی کردند و ۹ نفر نیز حوزه انتخابیه خود را از سایر نقاط کشور به فارس انتقال دادند که در این میان،‌ تاکنون ۱۳۰ نفر از کاندیداهای نمایندگی مجلس انصراف داده‌اند.

بنا بر اعلام معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، چهار شعبه اخذ رای برای پیروان ادیان الهی (ارامنه، زرتشتیان و کلیمیان) در شهر شیراز در نظر گرفته شده است.

پس از فوت آیت الله اسدالله ایمانی نماینده فقید ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، یک کرسی مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری خالی ماند که تعیین سرنوشت این کرسی در انتخابات همزمان دوم اسفندماه پیش‌بینی شده است.

مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری پنج کرسی دارند که در دوره پنجم، هم‌اینک حضرات آیات سید علی اصغر دستغیب، احمد بهشتی، سید محمد فقیه و علی اکبر کلانتری به نمایندگی از این استان در این مجلس حضور دارند و تکلیف یک کرسی باقیمانده باید در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص شود.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار