یک فعال کارگری گفت: درخواست داریم حداقل دستمزد سال آینده کارگران 30 درصد افزایش یابد.
کد خبر: ۸۲۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰ 19 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،جواد اکبری ، با اشاره به آغاز فعالیت کمیته‌های دستمزد از حدود دو ماه قبل، اظهار کرد: این کمیته‌ها برآوردهای لازم از سبد معیشت خانوار چهارنفره کارگری را که یکی از معیارهای اساسی تعیین دستمزد است، انجام دادند.

وی معیار دومی که برای تعیین حداقل دستمزد مدنظر قرار می‌گیرد را نرخ تورم اعلام کرد که برای برخی کالاها بین 40 تا 50 درصد بوده است.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان کرمانشاه معتقد است، اگر بخواهیم بر اساس قانون و پایه قرار دادن این دو شاخص عمل کنیم، نرخ دستمزد سال 1399 باید حدود 40 درصد افزایش یابد.

اکبری با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته نیز به قانون عمل نشده و مطالبات زیادی از افزایش حداقل دستمزد سال‌های گذشته کارگران باقی مانده، یادآور شد: اگر بخواهیم بخشی از این شکاف نیز مرتفع شود، باید دستمزد سال آینده 50 درصد بالا برود.

وی ادامه داد: اما از آنجایی که به شرایط کشور آگاه هستیم پیشنهاد می‌کنیم حداقل دستمزد سال آینده 30 درصد افزایش یابد و بدون احتساب سایر موارد از جمله حق مسکن، حق اولاد، بن کالا و... به دو میلیون و 700 هزار تومان نزدیک شود.

این فعال کارگری خواستار عمل به قانون برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده شد و تاکید کرد: متاسفانه نماینده کارگران در شورای عالی کار اقلیت هستند و دولت چون خود یک کارفرمای بزرگ است، عمدتا به سود کارفرمایان رای می‌دهد.

اکبری با بیان اینکه نماینده کارگر، کارفرما و دولت هریک به عنوان شرکای اجتماعی در شورای عالی کار دارای سه حق رای هستند، خاطرنشان کرد: اگر نمایندگان کارگری راضی نباشند و رای ندهند، با وجود شش رای موافق دیگر باز هم راه به جایی نخواهیم برد.

وی ضمن گلایه از اینکه گاهی مشکلات بخش تولید را بر گردن افزایش دستمزد کارگران می‌اندازند، افزود: این در حالی است که سهم دستمزد از هزینه‌های بخش تولید فقط حدود پنج درصد است و بخش قابل توجه دیگر هزینه‌هایی است که خود دولت در زمینه مالیات، نرخ سود تسهیلات و... به کارفرمایان تحمیل می‌کند.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان کرمانشاه از اینکه گاهی دامن زدن به تورم نیز به دستمزد گره می‌خورد یاد کرد و گفت: بارها پیشنهاد دادیم به جای افزایش دستمزد از یک سو قیمت‌ها را ثابت نگه دارند و از سوی دیگر به کارگران سبد کالا بدهند تا هم این کالاها سر سفره کارگران برود و هم به رونق تولید کالاهای داخلی کمک کند.

اکبری خاطرنشان کرد: خواسته دیگر ما این است در شرایطی که معافیت مالیاتی برای کارمندان دولت زیر سه میلیون تومان دریافتی محاسبه می‌شود، برای کارگران نیز همین رقم منظور شود، نه زیر دو میلیون تومان.

وی در ادامه از وابستگی حقوق بازنشستگان کارگری به حداقل دستمزد سال آینده نیز یاد کرد و افزود: چشم بازنشستگان نیز به افزایش حقوق سال 1399 است.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان کرمانشاه با بیان اینکه حدود 60 درصد بازنشستگان کارگری حداقل بگیر هستند، گفت: کارگران بازنشسته‌ای هم داریم که با 10 یا 12 سال سابقه بازنشسته شده‌اند و 500 تا 700 تومان دریافتی دارند و امیدواریم با افزایش منطقی دستمزد سال آینده، دریافتی بازنشستگان نیز بیشتر شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار