رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: انتقاد معاون حوزه عملیه خواهران از سلبریتی شدن مداحان / هاشمی‌طبا: با مشارکت ۶۵ درصدی، اصلاح‌طلبان شانس اول پیروزی هستند / احمد خاتمی چگونه امام جمعه شد؟! و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۲۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴ 16 February 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
انتقاد معاون حوزه عملیه خواهران از سلبریتی شدن مداحان

«معصومه ظهیری» معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه در دوران جدید در بسیاری از حوزه‌ها از جمله مداحی تغییراتی ایجاد شده است، تصریح کرد: مدتی غفلت کردیم و مجالس مداح محور شد و اینگونه شد که مداحان نامدار مانند سلبریتی‌ها به چهره‌های شاخصی که تاثیرگذار هم هستند، تبدیل شدند، به گونه‌ای که رابطه مداح و طرفدارانش به صورت مرید و مرادی شد و این افراد عده‌ای را در دور خود جمع کرده و سبک‌های مختلفی را نیز تبلیغ می‌کردند.

دانشجویان قرنطینه فردا به آغوش خانواده‌هایشان باز می‌گردند

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان، آموزش و پزشکی با بیان وضعیت دانشجویان قرنطینه شده که از ووهان چین آمده اند، گفت: مجموع دانشجویان و هموطنانی که از" ووهان" چین، کانون اصلی انتشار بیماری کرونا ویروس باز گشته اند در سلامت کامل به سر می‌برند. او افزود: در حال حاضر آن‌ها با ۲ نفر از همکاران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مهمانسرایی در قرنطینه و تحت مراقبت به سر می‌برند. جهانپور تصریح کرد: افراد قرنطینه شده روزی ۲ بار تحت مراقبت و معاینه پزشکی از جمله سم زدایی قرار می‌گیرند. خوشبختانه تا به امروز هیچ گونه علائم و شواهدی دال بر مشکوک بودن آن‌ها به کرونا ویروس مشاهده نشده است. او بیان کرد: آزمایشات PCR انجام شده بر روی افراد، منفی است، این یعنی هیچ کدام از آن‌ها مبتلا به این ویروس نیستند. مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در پایان گفت: فردا گواهی نامه سلامت آن‌ها از سوی وزارت بهداشت صادر و این عزیزان به آغوش خانواده باز خواهند گشت.

ماجرای درگذشت فرزند سردار سلیمانی

نصرالله جهانشاهی، پاسدار بازنشسته نیروی زمینی و راننده سپهبد شهید قاسم سلیمانی، در گفتگویی به نکاتی پیرامون روحیات شهید سلیمانی در فضای کار، فرزندان حاج قاسم و ... اشاره کرده است. در بخشی از گفتگو درباره فرزندان شهید سلیمانی گفت: همه فرزندان حاجی را از کودکی می‌شناسم. به من عمو می‌گویند. بچه‌های حاجی یکی از یکی گل‌ترند. هیچ‌گاه از مقام پدر سوءاستفاده نکردند. در این مدتی که من در خدمت حاجی و خانواده بودم و با هم رفت‌وآمد داشتیم و من بعضاً در منزل حاجی رفت و آمد می‌کردم، می‌دیدم که چقدر به رعایت حجاب اهمیت می‌دهند. یکی از دلایلی که حاج قاسم، «حاج قاسم» شد، همراهی همسر ایشان بود. واقعاً تا جایی که به نظرم می‌آید و همسرم هم تصدیق می‌کند، همسر حاج قاسم هیچ‌گاه از او گله نکرد که الآن موقع کار نیست، به خانواده برسید. علت موفقیت حاجی واقعاً همسرش بود. من هم که توانستم با حاجی همراه باشم، به خاطر همراهی همسرم بود. همسرم وقتی یکی از بچه‌های حاجی یا خود حاجی زنگ می‌زد و کارم داشت، به من می‌گفت: این‌قدر کند نباش، سریع لباس بپوش برو. او تازه مرا تشویق و بدرقه هم می‌کرد. زمان جنگ حاجی خیلی خانه نبود. زمان قرارگاه قدس هم همین طور. در نیروی قدس که همیشه در سفر بود. جایی یادم هست که یکی از پسر‌های حاج قاسم بیمار شد و حاجی در مأموریت قرارگاه قدس بود، نتوانست بالای سر پسرش باشد و پسرش هم در اثر بیماری در بیمارستان فوت شد. حتی حاجی بالای سر پدر و مادرش هم در زمانی که در بستر بودند، نتوانست برسد و بعد از فوت آن‌ها رسید. بچه‌هایش خیلی عالی هستند؛ هم دختر‌ها و هم پسرها.

هاشمی‌طبا: با مشارکت ۶۵ درصدی، اصلاح‌طلبان شانس اول پیروزی هستند

مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر مردم مشارکت در انتخابات ۶۵ درصد داشته باشند، اصلاح طلبان شانس خوبی در تهران دارند و می‌توانند اکثریت نامزد‌های درون لیست خود را راهی مجلس کنند.

هانی کرده از مرگ گریخت

هانی کرده که در یک درگیری میان اراذل و اوباش به شدت مجروح شده بود، از بیمارستان مرخص شد. هانی کرده از اراذل و اوباش سطح یک تهران که در درگیری میان اراذل و اوباش از نواحی مختلف بدن و به علت اصابت ضربات قمه مجروح و در بیمارستان بستری شده و مدتی در کما بود، با بهبود وضعیت جسمی از بیمارستان مرخص شد. هانی کرده اخیرا در فضای مجازی نیز فعالیت داشته است. / باشگاه خبرنگاران جوان

زم: بعد از مکرون سنگین‌ترین تیم حفاظت در فرانسه برای من بود

روح‌الله زم در دادگاه گفت: پس از مکالمه روحانی و مکرون از پلیس فرانسه با من تماس گرفتند و گفتند که در خطر ترور هستی و شش یا هفت جلسه طول کشید تا من را بشناسند و حدود چهار یا پنج ماه این رفت و آمد‌ها ادامه داشت و ایمیل دادند که گزارشات را در خصوص اخبار خودت ارسال کن. گزارشات را ارسال کردم. حفاظت نامحسوس گذاشتند تا اینکه آدرس خانه، تلفن، کارت‌های بانکی و مشخصاتم در سایت‌های داخلی منتشر شد. پس از آن آدرس را به پلیس دادم و ۲۴ ساعت بعد خانه من را عوض کردند و تیم حفاظت سنگینی قرار دادند و هر دو ماه یکبار با من قرار می‌گذاشتند. تعیین وضعیت حفاظت می‌کردند و به من گفتند که بعد از مکرون سنگین‌ترین تیم حفاظت برای توست. درباره شرایط ایران با من مشورت می‌کردند در خصوص تحلیل وضعیت صحبت می‌کردیم.
 
بورل: برجام تمام نشده است

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آمریکا خواهان پایان بخشیدن به برجامی که اوباما به امضا رساند، بود؛ همچنین آمریکا خواستار اعمال سیاست فشار حداکثری بر ایران شد، اما من فکر نمی‌کنم که اروپا چنین برآورد و برداشتی داشته باشد. برجام از منظر اروپا هنوز تمام نشده است، این توافق بنابر تصمیم جمعی بود که جهان را امن‌تر سازد، اروپا خواستار صلح در خاورمیانه است و این‌ها مواردی است که ما باید (با آمریکا) درباره آن‌ها صبوری به خرج دهیم. ما برای تامین امنیت خود در یک روابط فرا آتلانتیکی هستیم و زمانی که دوستی ما باعث ضربه زدن به ما می‌شود باید با او صحبت کرد تا خود را اصلاح کند. / ایرنا

وزیر خارجه کانادا: درباره جعبه سیاه، حق با ایران است

وزیر امور خارجه کانادا گفت: بر اساس کنوانسیون جهانی هوانوردی درخصوص مسائل مربوط به خواندن جعبه سیاه، حق با ایران است. در ۳۰روز گذشته، ایران خواسته تجهیزات لازم برای خواندن این جعبه‌های سیاه را به دست آورد، اما اگر بعد از ۳۰ روز این اتفاق نیفتاده است پس باید به راه حل‌های دیگر فکر کرد. / ایرنا

حزب ندای ایرانیان از دادن لیست عقب‌نشینی کرد

نگاهی به دو لیست حزب کارگزاران سازندگی و ائتلاف ۸ حزب اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که نام۲۰ نفر در این دو لیست مشترک است. در لیست ائتلاف اصلاح طلبان نام چهره‌هایی مثل مصطفی کواکبیان، محمدعلی وکیلی، علیجانی، مهدی شیخ و ابوالفضل سروش که در لیست کارگزاران کنار گذاشته بودند دیده می‌شود. چهره‌هایی که شاید محور اختلاف کارگزاران با احزاب اصلاح‌طلب بوده‌اند. اکثر اعضای این دو لیست افراد ناشناخته‌ای هستند و با تمرکز بر اشتراکات بین میان کارگزاران و احزاب اصلاح‌طلب، می‌توانستند به یک لیست مشترک و واحد برسند. حزب ندای ایرانیان به دبیرکلی صادق خرازی هم در نهایت از ارائه لیست عقب نشینی کرد.

بیش از ۷۰۰ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا داریم

بیژن زنگنه، وزیر نفت در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیاز‌های فناورانه گفت: بیش از ۷۰۰ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا داریم که تنها با افزایش یک درصدی نرخ ضریب بازیافت در مخازن می‌توان با نفت ۵۰ دلاری ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد بیشتر به دست آورد. قاچاق و بهینه‌سازی مصرف سوخت از موضوع‌هایی است که حل‌وفصل آن نیاز به کار مهندسی ندارد بلکه نیازمند فکر است؛ تفکر و اندیشیدن بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. نخستین گام وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص ۱۷ تا ۱۸ هزار هکتار زمین در منطقه ری بوده که جای مناسبی هم برای این کار است. /شانا

معمای دلالی در بازار خودرو

دلالان و واسطه‌ها با حضور در بازار و ایجاد تقاضای کاذب و به دنبال آن سنگین کردن کفه تقاضا به نوعی سبب نابسامانی بازار شده‌اند. در حال حاضر فاصله قیمتی در خودروی پرتیراژی مانند پراید بیش از ۲۰ میلیون تومان است، این فاصله قیمتی هر کسی را وسوسه می‌کند تا به بازار ورود و از سود آن بهره‌مند شود. مسوولان صنعتی با آگاهی از دلایل شکل‌گیری دلالی در بازار، با انداختن تقصیر‌ها به گردن واسطه‌ها علاوه بر سرپوش گذاشتن روی ضعف‌های مدیریتی، همچنان به سیاست غلط قیمت‌گذاری دستوری ادامه دهند. ابزار‌های به‌کار رفته در بازار خودرو چندماه است که ناکارآمد شده حال آنکه وزارت صنعت باز هم به دنبال ابزار‌هایی جدید است، ابزار‌هایی که به‌طور حتم خود به رانتی جدید در خودرو تبدیل خواهد شد. /دنیای اقتصاد

احمد خاتمی چگونه امام جمعه شد؟!

سیداحمد خاتمی در جمع روحانیون و طلاب استان سمنان گفت: بعد از اینکه آیت الله یزدی از امامت جمعه تهران کنار رفتند، لیست‌هایی منتشر می‌شود که نام ما را هم به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند برای امامت جمعه؛ آقای محمدی گلپایگانی و آقای حجازی شاهد این مسئله هستند، به این دو بزرگوار پیغام دادم که خیلی ممنون و به آقا بفرمائید که نمی‌خواهم امام جمعه باشم و می‌خواهم کار طلبگی و تدریس را داشته باشم، مسئله تمام شد و خیال ما راحت شد، اما بعد از ۲ سال آقای محمدی گلپایگانی به منزل ما آمدند و گفت: یادت هست که این پیغام را دادی؟ گفتم خوب به یاد دارم؛ ایشان گفت: به آقا گفتیم، آقا فرمودند: بگذارید ایشان درس بخواند، اما ۲ سال است گشتیم و آقا فرمودند که (البته تعبیر ایشان این بود) «به خاتمی بگو قبول کند» بنده به آقای محمدی گلپایگانی گفتم «به آقا بگوئید اگر اشاره شما باشد من کفش نمازگزاران جمعه را جفت می‌کنم تا چه رسد به اینکه خطبه بخوانم»؛ این‌ها را می‌گویم که دوستان طلبه بدانند برادری را که فرستادید «ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده‌ایم، از بد حادثه این جا به پناه آمده‌ایم».
 
زاکانی میزان هزینه انتخاباتی‌اش را علنی کرد
 
کاندیدای منتخب شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم گفت: در این دوره از انتخابات مجلس برآورد هزینه‌های انتخاباتی من و آقای امیرآبادی و حجت‌الاسلام ذوالنور با هم 300 میلیون تومان است که سهم هر کدام 100 میلیون تومان می‌شود. این مبلغ نصف هزینه استاندارد تعیین شده توسط استانداری برای یک کاندیدا طی این دوره است.علیرضا زاکانی در همایش جامعه پزشکی استان قم که عصر امروز در دانشگاه علوم پزشکی قم واحد پردیسان برگزار شد ضمن تأکید بر اعمال شفافیت در مجلس و سایر بخش‌های کشور اظهار کرد: دانستن و شفافیت حق مردم است و مردم باید نظارت و بازخواست کنند.

کنایه توئیتری کدخدایی به هوک
 
سخنگوی شورای نگهبان خطاب به برایان هوک گفت: مردم ایران نیازی به املای دموکراسی آمریکایی ندارند.عباسعلی کدخدایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:"ترامپ هنوز از افتضاح استمداد از خارجی‌ها برای پیروزی بر رقبای خود رها نشده که #هوک برای انتخابات ایران نسخه می‌پیچد. بالاترین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا ۵۰.۴٪ و مربوط به سال ۱۹۱۴ بوده! مردم ایران نیازی به املای دموکراسی آمریکایی ندارند. "
 
نیش و کنایه بهزاد نبوی به شورای نگهبان
 
بهزاد نبوی گفت: تصور من این بود که، طراحان برنامه‌ی انتخابات این‌دوره، باتوجه به شواهد و نظرسنجی‌های مبنی بر عدم حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات، اقدام به ردصلاحیت بی‌سابقه که هیچ، حتی ردصلاحیت گسترده، نظیر ادوار قبل هم نکنند و بگذارند مردم با عدم حضورشان پای صندوق‌ها، طیف‌های غیرقابل قبول‌شان را حذف و از میدان خارج کنند. به نظر می‌رسد که حضرات، باتوجه به شرایط مداوما درحال تغییر ماه‌ها و روز‌های قبل از انتخابات و احتمال ضعیف قطبی شدن جامعه و شکست‌شان، بهیچ‌وجه آماده‌ی ریسک نبوده‌اند.
 
دل‌پُر سلیمی نمین از لیست‌ها

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، اظهار داشت: متاسفانه چهره‌های موجود در لیست گروه‌های سیاسی به گونه‌ای است که مردم را به سمت ناامید شدن هدایت می‌کند. این شرایط در حالی است که قطعا هر چه خواص در زمینه انتخابات اصولی‌تر عمل کنند کار را برای پایگاه رای‌شان آسان‌تر می‌کنند. اما متاسفانه با پرداختن به مسایل حاشیه‌ای و کار‌هایی که ریشه در قدرت‌طلبی دارد، کار را برای رای دهنده‌ها سخت‌تر خواهد کرد.این فعال اصولگرایی همچنین تصریح کرد: در چنین حالتی، طبیعتا به‌طور طبیعی تحقیق درباره یک نفر برای قشر‌هایی که فقط در آستانه انتخابات تحقیق کرده و جستجو می‌کنند تا اطلاعات خودشان را به حد کافی برسانند، کار برای‌شان بسیار سخت‌تر می‌کند. این رویکرد قطعا شایسته نیست و در واقع جفایی به پایگاه رای محسوب می‌شود.سلیمی‌نمین افزود: البته این به این معنی نیست که مردم انگیزه‌شان برای رای دادن کمتر شود. به هر حال همه ایرانی‌ها باید خودشان را نسبت به نظام متعهد ببینند و بدون در نظر گرفتن بدرفتاری افراد، در روز انتخابات در کنار صندوق رای حاضر شوند.او تاکید کرد: نظام به انتخابات مجلس احتیاج مبرم دارد. دقیقا به همین دلیل، هم سیاسیون و هم مردم باید حاشیه‌ها را کنار بگذارند تا انشاءالله نظام از این مقطع حساس به سلامت عبور کنند.

انتقاد ذوالنور به تبلیغات میلیاردی کاندیدا‌ها
 
کاندیدای منتخب شورای هماهنگی اصولگرایان قم گفت: امروزه نمایندگانی داریم که برای ورود به مجلس میلیاردی هزینه می‌کنند که این‌گونه افراد به دنبال سود صندلی نمایندگی هستند و اصلا به موضوع خدمت به مردم فکر نمی‌کنند.حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در همایش ستاد منطقه پنج استان قم که به همت شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم در مسجد بقیه الله شهرقائم برگزار شد، با اشاره به اینکه بحث حل مشکل اشتغال یکی از موارد مهم در کشور است، اظهار کرد: به همین منظور رئیس جمهور را در مجلس خواستیم و بنده پنج سوال را از ایشان پرسیدم که یکی از آن‌ها بحث اشتغال بود.وی افزود: مشکل اصلی و امروز جامعه ما بحث اشتغال است، چراکه زمانی که اشتغال یک جوان حل نشده باشد با درب‌های بسته روبرو خواهد شد و تحمل شنیدن حرف را در خانواده و جامعه ندارد؛ اگر اشتغال حل شود موضوع معیشت نیز برطرف خواهد شد.کاندیدای مورد تایید شورای هماهنگی اصولگرایان قم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز متاسفانه در پایتخت کشور ۵۸ درصد ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود، مطرح کرد: در استان قم که شهر اهل بیت (ع) است ۳۸ درصد ازدواج‌ها به طلاق می‌انجامد که علت اصلی آن نیز معیشت و مباحث اقتصادی است.
 
واکنش احدیان به اظهارات آقاتهرانی در مورد قالیباف
 
دبیرکل جبهه پایداری در صفحه شخصی خود نسبت به برخی اخبار درباره حذف محمدباقر قالیباف از لیست نهایی اصولگرایان، مطالبی نوشت که احدیان یکی از فعالان سیاسی به آن واکنش نشان داد.حجت‌الاسلام مرتضی‌آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری در صفحه شخصی خود نسبت به برخی اخبار درباره درخواست جبهه پایداری برای حذف محمدباقر قالیباف از لیست نهایی اصولگرایان، گفت: ‏اینکه می‌گویند آقای قالیباف خط قرمز پایداری است، واقعاً درست نیست. ما گفتیم ضابطه قرار دهید، آقای قالیباف یا هرکس دیگر اگر اصلح است و اگر نمره لازم را کسب کرد، به روی چشم باید باشد.وی گفت: ما گفتیم نباید فرقی بین افراد باشد؛ تفاوتی بین آقاتهرانی یا قالیباف و یامین‌پور نیست باید درباره همه شاخص‌ها بررسی شود و اینطور نباشد که بر اساس شرکت سهامی و بدون درنظر گرفتن شاخص‌ها افراد در لیست باشد، حتما آقای قالیباف هم اینطور نگاهی را قبول ندارند.در همین رابطه احدیان واکنش نشان داد و در شبکه اجتماعی از آقا تهرانی سوال کرد:فرض را بر این می‌گذاریم که این حرف هایی‌که فرمودید ادامه فرمایشتان از جلسه با آقای حداد است، لطفا صریح بفرمایید در جلسه شما و آقای محصولی با آقای نادران و یک نفر همراهشان هم آقای محصولی آقای قالیباف را خط قرمز لیست تعیین نکردند؟

آیت‌الله نوری همدانی از کاندیدای خاصی حمایت کرده است؟
 
یکی از مراجع تقلید گفت: در هیچ دوره از انتخابات، کاندیدایی را برای رای دادن معین نکردم، بلکه درباره شاخص‌های انتخاب کاندیدای مناسب در انتخابات مباحثی را مطرح کردم.آیت‌الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در جلسه درس خارج فقه در مسجد اعظم با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مردم باید همه در این انتخابات شرکت کنند و با بصیرت رای بدهند.وی ادامه داد: مردم باید در انتخابات به افرادی رای بدهند که دارای تدین، تعهد و سوابق انقلابی باشند، مردم انقلابی کشورمان باید براساس این شاخص‌ها در انتخابات، کاندیدا‌ها را انتخاب کنند.استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در هیچ دوره از انتخابات، کاندیدایی را برای رای دادن معین نکردم، بلکه شاخص‌های انتخاب کاندیدای مناسب در انتخابات را تعیین نمودم، اینکه شخصی را برای انتخابات مشخص کردم را تکذیب می‌کنم.وی خاطرنشان کرد: نامه‌ای در فضای مجازی در حمایت از اشخاص در انتخابات منتشر شده است که این نامه را تکذیب می‌کنم.
 
درخواست قالیباف از مردم

شهردار اسبق تهران و سرلیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب خطاب به مردم گفت: من به تمام ۳۰ نفر لیست «ایران سربلند» رای می‌دهم بی کم و کاست؛ شما نیز به همه آن‌ها رای دهید بی کم و کاست تا ان‌شاءالله بتوانیم با ایجاد مجلسی قوی و کارآمد، در جهت گره گشایی از کار مردم اقدامی موثر بکنیم. محمدباقر قالیباف، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به انتقاد‌ها از لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب گفت: از روزی که لیست ائتلاف منتشر شده است عده‌ای به جای حمایت از آن، به نقد و رای ندادن به تمام ۳۰ نفر را ترویج می‌کنند. آیا مفهوم این حرف این است که به این لیست نقد وارد نیست؟ حتما هست. من هم نقد‌هایی به آن دارم. بنده هم معتقدم در مقام مقایسه افرادی متعهد، انقلابی و توانمندتر از برخی افراد این لیست از آن جامانده‌اند چه از نزدیک‌ترین افراد به من و چه از کسانی که منتقد من بوده اند و هستند؛ اما باید سلیقه‌ها، تشخیص‌ها و برداشت‌های شخصی را کنار بگذاریم و به پیروزی همراه با کارآمدی جریان انقلاب فکر کنیم.
 
روحانی استعفایش را تکذیب کرد

حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز در نشست خبری خود با رسانه‌ها گفت: شایعه استعفایم را قویّا تکذیب می‌کنم. روحانی افزود: اوایل انتخابات چیزی در ذهنم مطرح بود بنا به دلایلی و خدمت رهبری رسیدم و گفتم اگر شما فکر می‌کنید دولت دیگری بهتر کار میکند سر کار بیاید که ایشان از دولت حمایت کردند. رئیس جمهور اظهار کرد: یک بار دیگر مساله استعفا را در سال ۹۷ خدمت رهبری مطرح کردم و ایشان گفتند اجازه نمی‌دهم دولت حتی یک ساعت زودتر کنار برود. دولت پای مسئولیت خودش تا پایان کار خواهد بود.
 
توصیه انتخاباتیِ دادستان کل به مردم

دادستان کل کشور از مردم خواست به فضای مجازی اعتماد نکنند چرا که این فضا به دنبال ایجاد ناامنی و ناسالم جلوه دادن انتخابات است. به گزارش دادستانی کل کشور، حجت الاسلام منتظری در رابطه با اقدامات پیشگیرانه ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخابی گفت: ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی تاکنون در تهران ۱۰ جلسه و بیش از ۴۵ مصوبه داشته است که ستاد‌های متناظر در شهرستان و استان‌ها به همین ترتیب جلسات و مصوباتی داشته‌اند. وی گفت: تلاش ما براین است که با همکاری همه دست اندرکاران امر انتخابات فضای سالم و امنی برای حضور حداکثری مردم در فضایی با شور و نشاط فراهم شود. دادستان کل کشور افزود: قطعاً ممکن است تخلفاتی واقع شود که برای پیشگیری از آن اقداماتی انجام داده ایم و نامزد‌ها را توجیه کرده ایم. منتظری گفت: انتظار ما این است که نامزد‌ها تلاش کنند تا فضای سالم و امن ایجاد شود و از هر گونه اقدام خلاف قانون جلوگیری کنند چرا که این افراد بنا دارند فردا در مجلس برای اداره کشور قانونگذاری کنند و شایسته نیست که از همین ابتدا در گوشه و کنار برای پیشرفت کار خود مرتکب اعلام خلاف قانون شوند. وی افزود: ما انتظارمان از نامزدان انتخابات این است که خودشان سلامت انتخابات را صیانت کنند و مراقب هوادارانشان هم باشند که مرتکب تخلف نشوند. دادستان کل کشور ادامه داد: مجریان، مدیران و دست اندرکاران انتخابات در سطح استاندار، فرماندار، بخشدار و سایر مسئولان اجرایی حق حمایت از یک نامزد خاص را ندارند چرا که مسئولان از نظر ما باید عناصری در حفظ سلامت انتخابات باشند.
 
واکنش عضو کارگزاران به مذاکرات با ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب

یدالله طاهرنژاد در گفتگو با فارس، درباره مذاکره بین ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب با حزب متبوعش برای ارائه لیست واحد می‌گوید که به هر حال آن‌ها لیست داده‌اند و حزب کارگزاران هم لیست خودش را دارد. وی تأکید کرد: حزب کارگزاران در لیست انتخاباتی خود اصلاح‌طلبان دیگر از احزابی که قبولش دارد نیز در لیست انتخاباتی گنجانده است و امیدواریم که انتخابات پرشوری داشته باشیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا حزب کارگزاران، همایش (میتینگ) انتخاباتی نیز برگزار می‌کند یا خیر، گفت: بله، به هر حال انتخابات اقتضائات و پروسه‌ای دارد و ما همه اقتضائات و پروسه را انجام می‌دهیم. به گزارش فارس، لیست انتخاباتی حزب کارگزاران با عنوان یاران هاشمی منتشر شده است و برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب همچون نمایندگان فعلی تهران در مجلس در این لیست حضور ندارند.
 
انتقاد عضو شورای ائتلاف از «کلید» روحانی

عضو لیست شورای ائتلاف گفت: آقای روحانی با نماد کلید به عرصه آمد، اما متاسفانه هیچ مسکن مهری را در وزارت آقای آخوندی باز نکرد. نشست خبری بانوان کاندیدای شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی ظهر امروز در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. در ابتدای این نشست زهره الهیان طی سخنانی اظهار داشت: در ابتدای مجلس هشتم جای خالی را از باب مشارکت تخصصی مردم حس می‌کردیم، لذا سامانه‌ای تشکیل شد و شبکه‌ای از سازمان‌های مردم نهاد عضو شدند. وی افزود: بر اساس تشکیل سامانه مذکور کمیسیون‌های تخصصی مجلس موظف شدند مقالات علمی و پژوهشی را خواستار شوند. نماینده مردم ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما قصد داریم شبکه‌ای از متخصصین، پژوهشگران اندیشکده‌ها را تشکیل دهیم تا دیدگاه‌های تخصصی اندیشمندان را هم داشته باشیم تا طرح‌های راهبردی و کلان را برای حل مسائل اساسی جامعه به کار ببریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار