تابناک / معضل آلودگی هوا که چند دهه است تهرانی‌ها را درگیر کرده، چند سالی است به برخی کلانشهرهای دیگر نیز سرایت کرده و حالا آلودگی هوا قربانیان دیگری هم در برخی مراکز استان‌ها پیدا کرده است اما چرخه معیوب کنترل هوای پاک باعث شده فقط به معضل آلودگی هوای تهران پرداخته شود.
کد خبر: ۸۲۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰ 16 February 2020
 
آلودگی هوا
 

تابناک / معضل آلودگی هوا که چند دهه است تهرانی‌ها را درگیر کرده، چند سالی است به برخی کلانشهرهای دیگر نیز سرایت کرده و حالا آلودگی هوا قربانیان دیگری هم در برخی مراکز استان‌ها پیدا کرده است اما چرخه معیوب کنترل هوای پاک باعث شده فقط به معضل آلودگی هوای تهران پرداخته شود.

 

محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در گفت‌وگو با پانا دلیل توجه به آلودگی هوای تهران را دو عامل عمده حضور رسانه‌ها و جمعیت بالای پایتخت عنوان کرد و گفت: از آنجا که جمعیت بیشتری در تهران ساکن هستند و مراکز سیاسی و نمایندگان مجلس حضور دارند، دلیلی است برای اینکه اخبار مربوط به آلودگی هوای تهران بیشتر انعکاس پیدا کند. همچنین به دلیل انبوه جمعیتی که در تهران وجود دارد در بیشتر مواقع سال میزان بار آلایندگی در تهران از مابقی شهرها بیشتر است.

وی افزود: طبق آمار رسمی سالانه حدود 5 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و دچار مرگ زودرس می‌شوند، این آمار در کل کشور 35 هزار نفر است یعنی در تهران نزدیک به یک ششم کل تلفات آلودگی را شاهد هستیم. از طرفی در کل کشور 8.5 میلیارد تومان خسارت آلودگی هواست که یک چهارم آن یعنی 2.2 دهم میلیارد مربوط به تهران است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با بیان اینکه استقرار بیش از حد جمعیت در کلانسهرها موجب شده تا بحران آلودگی هوا تشدید شود، گفت: اطراف تهران مملو از کارخانه‌های صنعتی و شن و ماسه است و این باعث می‌شود تا ماشین آلات سنگین مرتبا در تهران تردد کنند که خود یکی از عوامل آلاینده هوا هستند. از طرفی فرودگاه مهرآباد در غرب شهر یکی از عوامل آلاینده هوا در این کلانشهر محسوب می‌شود و در کل ایران هیچ شهری دارای این تراکم خودرو نیست اما نباید فراموش کرد که برخی شهرهای کشور نیز همپای شهر تهران آلوده هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند به طوری که در برخی مواقع سال وضع اصفهان، زابل و اهواز به دلیل تمرکز آلاینده‌ها و ذرات گرد و غبار، از تهران هم بدتر است.

سهم 75 درصدی سوخت در آلودگی هوای کلانشهرها

درویش با بیان اینکه عامل آلودگی هوا در کلانشهرهای دیگر نیز همچون تهران عوامل متحرک و ساکن هستند، گفت: در تهران و سایر کلانشهرهایی که همچون تهران آلوده هستند، سوخت خودرو سهمی 70 تا 75 درصدی در آلودگی هوا بازی می‌کند که ناشی از ترددهای موتوری (موتورسیکلت، اتوموبیل، کامیون، کامیونت، اتوبوس) است و هر چقدر کیفیت سوخت نامطلوب‌تر باشد وضع بدتر است. این در حالی است که اکنون نیز موج تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز شکل گرفته است در عین حال ثابت شده خودروهای گازسوز، مونوکسید کربن بیشتری تولید و بار آلایندگی هوا را تشدید می‌کنند.

این کنشگر محیط زیست ادامه داد: بعد از شهر تهران بدترین وضع برای اصفهان است و اکثر واحدهای صنعتی آلاینده به ویژه کارخانه‌های ذوب آهن و فولاد مبارکه در غرب این شهر قرار گرفته‌اند و برخی روزهای سال آلوده‌تر از تهران است که تراکم حمل ونقل کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها در اصفهان بیداد می‌کند. پس از آن مشهد وضع خیلی نگران کننده‌‌ای دارد و سپس شهر تبریز وضع نامطلوبی دارد و در نهایت شهر اراک وضع خوبی ندارد و در برخی مواقع که ریزگردها وجود دارد وضع اهواز و زابل هم نگران کننده است. در بین کلانشهرهای کشور بهترین وضع را شهرهای شیراز و رشت دارند.

وی درباره راهکارهای برون رفت از آلودگی کلانشهرهای کشور نیز گفت: باید ببینیم دنیا چگونه با این مساله روبرو شده است. کشورهای در حال توسعه از جمله مکزیک، کلمبیا، اسکاندیناوی و کشورهای کره جنوبی، هلند، دانمارک، آلمان و انگلستان را می‌بینیم که تلاش کردند با بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی و برقی کردن ناوگان BRT و تراموا، استفاده از خطوط مترو، ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری و پیاده راه‌های جذاب مردم را تشویق کنند از وسایل حمل و نقل شخصی کمتر استفاده کنندT ما نیز باید از این الگو استفاده کنیم تا آلودگی هوا کاهش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار