تابناک / یکی از اساسی‌ترین ملزومات برای ثبت شهرک تاریخی ماسوله لزوم حفظ بافت قدیمی و صیانت از آن در برابر تغییرات سبک زندگی است، از طرفی به‌گفته مسئولان میراث فرهنگی گیلانْ ماسوله هم‌اینک برای ثبت جهانی در مرحله حساسی قرار داد.
کد خبر: ۸۲۳۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 15 February 2020

تابناک / یکی از اساسی‌ترین ملزومات برای ثبت شهرک تاریخی ماسوله لزوم حفظ بافت قدیمی و صیانت از آن در برابر تغییرات سبک زندگی است، از طرفی به‌گفته مسئولان میراث فرهنگی گیلانْ ماسوله هم‌اینک برای ثبت جهانی در مرحله حساسی قرار داد.

 

حفظ بافت قدیمی شهرک تاریخی گیلان؛ ماسوله برای ثبت جهانی در مرحله حساسی قرار داد

 

ثبت آثار تاریخی متنوع در فهرست آثار ملی و جهانی کمک بزرگی به تحقق بحث برندسازی حوزه گردشگری می‌کند، بنابراین حفظ اصالت و صیانت بافت قدیمی آثاری نظیر شهرک تاریخی ماسوله که به‌گفته مسئولان میراث‌ فرهنگی گیلان هم‌اینک جهت ثبت جهانی در مرحله حساسی قرار دارد بسیار جدی است.

شهرک تاریخی ماسوله بر اساس اطلاعات موجود در سال 1354 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید از سوی دیگر با توجه به اینکه ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در جمع آثار جهانی زمینه توسعه صنعت گردشگری خارجی را فراهم می‌کند انتظار می‌رود مسئولان استان گیلان موانع موجود در مسیر تحقق این امر را برطرف کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه حفاظت از شکل قدیمی شهرک تاریخی ماسوله در دستور کار این دستگاه قرار دارد اظهار داشت: مجموعه میراث فرهنگی گیلان تاکنون در برابر بسیاری از مواردی که به اصالت این روستای تاریخی ضربه می‌زد ایستاده است.

بیشتر بخوانید
  • اورامان در یک‌قدمی ثبت جهانی / مناطق بکر و جاذبه‌های گردشگری کردستان به‌خوبی منعکس شود‌

  • پایانی بر ماه‌ها چشم‌انتظاری؛ هنر ماندگار ملایر ثبت جهانی شد

  • «قاسم‌آباد گیلان» به‌عنوان روستای «چادرشب‌بافی» ثبت جهانی شد

شهرود امیرانتخابی بحث گازکشی کردن شهرک تاریخی ماسوله را منتفی دانست و با بیان اینکه برای حل مشکل گرمایشی این روستا باید از روش‌های نوین استفاده شود عنوان کرد: استفاده از شیوه‌های جایگزین نظیر برق خورشیدی و امثال آن یکی از روش‌هایی است که می‌توان برای رفع معضل اشاره‌شده نسبت به انجامش اقدام کرد.

وی با اظهار اینکه شهرک تاریخی ماسوله برای ثبت در جمع آثار جهانی، هم‌اینک در مرحله بسیار حساسی قرار گرفته است تصریح کرد: میراث فرهنگی به‌عنوان متولی اصلی کار تاکنون نگذاشته آسیبی به ظاهر بافت تاریخی ماسوله وارد شود اما این‌کار بدون شک به کمک، مساعدت و همکاری دستگاه‌های دیگری هم نیاز دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با تأکید بر اینکه برای ثبت جهانی ماسوله باید خطوط برق و تلفن آن جمع‌آوری شود و کابل‌ها به‌صورت زیرزمینی تعبیه شوند ابراز داشت: در این مورد از استاندار گیلان خواستیم که ورود کند تا موانع موجود در مسیر ثبت جهانی ماسوله با تعامل سایر دستگاه‌ها برطرف شود.

امیرانتخابی ممانعت از ویلاسازی، نصب آثاری که به اصالت روستای ماسوله آسیب وارد می‌کند و اقداماتی این‌چنینی را از جمله اقدامات میراث فرهنگی گیلان برای حفظ بافت تاریخی این شهرک خواند و گفت: ما تا جای ممکن به رسالت خود عمل می‌کنیم و امیدواریم برای ثبت جهانی ماسوله سایر مسئولان استان گیلان نیز به ما کمک کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روستای دیگری در کشور وجود دارد که شرایط آن مشابه شهرک تاریخی ماسوله باشد یا خیر اظهار داشت: روستای پلکانی اورامانات منطقه‌ای است که در کردستان واقع شده و همانند شهرک تاریخی ماسوله کاندیدای ثبت در فهرست آثار جهانی است اما با موانع و مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو شده است.

به گزارش تسنیم شهر تاریخی ماسوله در 30 مرداد سال 1354 و به‌شماره 1090 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید؛ از طرفی ثبت جهانی بافت تاریخی ماسوله در دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار