تابناک / سرانجام روز گذشتهسرمربیگری دراگان اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال ایران، توسط فدراسیون اعلام شد.
کد خبر: ۸۲۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲ 08 February 2020

تابناک / سرانجام روز گذشتهسرمربیگری دراگان اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال ایران، توسط فدراسیون اعلام شد.

پس از حضور مربیان کرواتی همچون استانکو پوکله‌ پوویچ، تومیسلاو ایویچ، میروسلاو بلاژویچ و برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت تیم ملی حالا باید دید پنجمین سرمربی کروات تاریخ تیم ملی ایران چه عملکردی خواهد داشت.

 

آغاز عصر دراگان اسکوچیچ در تیم ملی

پس از جدایی کارلوس کی روش از فوتبال ایران، نوبت به حضور ویلموتس روی نیمکت تیم ملی رسید اما این مربی بلژیکی نتوانست انتظارات را برآورده کند و خیلی زود با ایران وداع کرد. سرانجام روز گذشته  سرمربی جدید تیم ملی معرفی شد و از این پس دراگان اسکوچیچ، هدایت یوزهای ایرانی را برعهده خواهد داشت.

آشنایی با دراگان

دراگان اسکوچیچ، متولد ۳ سپتامبر ۱۹۶۸ در کرواسی است. گفته می شود اسکوچیچ دو بار ازدواج کرده است؛ دراگان از همسر اول خود یک پسر به نام لوکا دارد. وی برای بار دوم در خرداد سال ۱۳۹۵ با همسر فعلی اش، یعنی مایدا ازدواج کرد که ثمره آن فرزند دختری به نام آنا است. مایگا اعتقاد دارد زندگی مشترک با دراگان سخت است، اما به دلیل علاقه ای که به وی دارد با این مشکلات کنار می آید. همسر سرمربی کنونی تیم ملی فوتبال می گوید اسکوچیچ شب های قبل از بازی تا صبح بیدار بوده و راجع به مسابقه فکر می کند و تمامی شبانه روز تلویزیون خانه آن ها سبز است! زیرا دراگان فقط و فقط فوتبال می بیند. این مربی ۵۱ ساله، فوتبال حرفه ای خود را از تیم رییکا آغاز کرد و سپس راهی اسپانیا و تیم لاس پالماس شد تا ۴۱ بازی برای این تیم انجام دهد؛ دراگان ۶ گل هم برای این تیم اسپانیایی به ثمر رساند. گفتنی است اسکوچیچ در دوران فوتبالش، در پست هافبک ایفای نقش می کرد. پس از لاس پالماس، نوبت به کامپوستلا رسید و بعد از آن نیز اسکوچیچ بار دیگر به فوتبال کرواسی و تیم رییکا بازگشت. سرمربی جدید تیم ملی سابقه بازی در تیم الاتحاد کلبا را نیز در کارنامه خود دارد و سرانجام در سال ۲۰۰۱ کفش هایش را آویخت. اگر چه او نخستین بازیکنی بود که از لیگ کرواسی، برای ادامه فوتبالش به خارج از این کشور رفت، اما در عرصه ملی وی هیچ گاه برای تیم ملی کرواسی به میدان نرفت و به طور کل دوران بازی چندان درخشانی نداشت.

شروع دوران مربیگری

بلافاصله پس از اینکه دوران بازی اسکوچیچ به پایان رسید، وی با شرکت در کلاس های مربیگری در آکادمی فوتبال کرواسی و دانشکده حرکت شناسی، خود را برای حضوری قدرتمندانه در عرصه مربیگری آماده کرد. خیلی زود و تنها ۴ سال پس از پایان دوران بازی اش، فصل جدیدی از زندگی فوتبالی اسکوچیچ آغاز شد؛ او از سال ۲۰۰۵ کار مربیگری خود را با باشگاه رییکا آغاز کرد و پس از آن راهی اینتربلوک لیوبلیانا شد. دراگان عملکرد موفقی در این باشگاه اسلوونیایی داشت و با این تیم به جام حذفی و سوپر جام فوتبال اسلوونی دست یافت.

دراگان اسکوچیچ

العربی کویت مقصد بعدی اسکوچیچ در عرصه مربیگری بود. این مربی کروات حضور موفقی در فوتبال کویت داشت و توانست نتایج قابل قبولی با العربی در رقابت های جام ولیعهد، جام حذفی و جام اتحادیه بگیرد. به طور کل اسکوچیچ در العربی به لحاظ میانگین امتیازگیری، بهترین عملکرد دوران مربیگری خود را داشت؛ وی 36 بار هدایت این تیم را برعهده داشت و ۲۳ پیروزی را کسب کرد؛ تیم اسکوچیچ در فوتبال کویت تنها ۴ بار شکست خورد. درخشش اسکوچیچ در فوتبال کویت سبب شد عربستانی ها خواهان جذب وی شوند. باشگاه النصر عربستان در سال ۲۰۱۱ دراگان را به عنوان سرمربی خود برگزید اما وی دوران کوتاهی در فوتبال عربستان داشت و تنها ۱۸ بار روی نیمکت این تیم نشست که به دلیل کسب نتایج ضعیف از سمتش برکنار شد و سپس بار دیگر به تیم رییکا بازگشت؛ حضور دوباره در رییکا نیز طولانی مدت نبود و اسکوچیچ پس از ۷ بازی از این تیم جدا شد.

حضور در فوتبال ایران

در فصل ۲۰۱۲ بود که دراگان اسکوچیچ، برای فوتبال دوستان ایرانی تبدیل به نامی آشنا شد. وی هدایت ملوان بندر انزلی را برعهده گرفت و توانست در لیگ برتر فوتبال ایران با این تیم به مقام هفتم دست یابد تا نگاه ها را به سمت خود جلب کند. گفتنی است ملوانان پس از جدایی این مربی کروات، به لیگ دسته اول سقوط کردند تا مشخص شود دراگان نقشی کلیدی در انزلی داشت. پس از این درخشش، فولاد خوزستان خواهان جذب این مربی کروات شد. دوران حضور اسکوچیچ در فولاد با در نظر گرفتن مشکلات متعدد، چندان نا امید کننده نبود. فولاد با هدایت اسکوچیچ در ۶۸ بازی، به ۲۶ پیروزی دست یافت و ۲۴ بار هم شکست خورد. پس از جدایی از فولاد او راهی لیگ دسته اول فوتبال ایران و تیم خونه به خونه بابل شد.

دراگان اسکوچیچ

وی توانست خونه به خونه را به عنوان نایب قهرمانی جام حذفی برساند و در رقابت های لیگ دسته اول نیز، در آخرین لحظات از صعود به لیگ برتر بازماند. اسکوچیچ که دیگر از فوتبال ایران شناخت کاملی داشت، این بار راهی صنعت نفت آبادان شد. وی توانست در صنعت نفت نیز نتایج درخشانی را کسب کند و در رقابت با رقیبان متمول خود، نتایج خیره کننده ای را به دست آورد و توانست در پایان نیم فصل، تیمش را به رتبه چهارم برساند. پس از آن زمزمه های جدایی اسکوچیچ از صنعت نفت بیش از پیش شد تا سرانجام طبق توافق دو طرف، وی از جمع نفتی ها جدا شد و روز گذشته  رسما به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران برگزیده شد. حضور در تیم ملی فوتبال ایران نخستین تجربه مربیگری اسکوچیچ در عرصه ملی است و باید دید این مربی کروات چه نتایجی را کسب خواهد کرد و آیا تیم ملی می تواند باز هم راهی جام جهانی شود یا خیر.

از دیدار با رئیس جمهور کرواسی تا آرزوی سرمربیگری در تیم ملی فوتبال ایران

*در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، کولیندا گرابار کیتاروویچ، رئیس جمهور کرواسی وارد کشورمان شد. در این میان اسکوچیچ و برانکو هم به استقبال رئیس جمهور کشورشان رفتند.

*اسکوچیچ یکی از آرزوهای خود را سرمربیگری تیم ملی ایران می دانست. وی بارها در مصاحبه های مختلف خود، برای حضور روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران، چراغ سبز نشان داده بود.

اسکوچیچ در یکی از مصاحبه های خود عنوان کرد آرزویش در عرصه مربیگری، حضور روی نیمکت یک تیم اسپانیایی و تیم ملی ایران است. این مربی کروات سقف آرزوهایش را نشستن روی نیمکت یک تیم لالیگایی می داند و همچنین اعتقاد دارد سرمربیگری تیم ملی یک کشور، افتخار بزرگی برای هر مربی است.

*اسکوچیچ همچنین در یکی دیگر از مصاحبه های خود به تمجید از کارلوس کی روش، سرمربی سابق تیم ملی پرداخت و عنوان کرد وی مربی تیم های ملی و باشگاه های بزرگی بوده و علی رغم انتقاداتی که می شود، باید به او احترام گذاشت. اگرچه اسکوچیچ به نیکی از کی روش یاد کرده، اما در گذشته تنش هایی نیز میان این مربی کروات با سرمربی تیم ملی فوتبال وجود داشته است! به عنوان مثال در زمانی که کی روش عنوان کرد مازیار زارع، بازیکن وقت تیم ملوان باید در پست دفاع آخر بازی کند، اسکوچیچ واکنش تندی به اظهارات وی داشت. دراگان در واکنش به این صحبت های کی روش گفت: "کی روش نمی تواند مربی ملوان باشد. من مربی ملوان هستم و این تیم را هدایت می کنم." 

*سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران طرفدار پر و پا قرص رئال مادرید است! در میان بازیکنان نیز رونالدو را می پسندد. اسکوچیچ می گوید در خانواده او همه رئالی هستند به جز پسرش لوکا، که یک بارسلونایی تمام عیار است. 

*دراگان سبک مربیگری اونای امری را می پسندد. او همچنین در پاسخ به این سوال که دوست دارد دستیار گواردیولا شود یا مورینیو، عنوان کرد که دوست ندارد دستیار هیچکدام یک از این مربیان بزرگ جهان فوتبال شود و فقط دستیار خودش خواهد بود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار