تابناک / در مورد مراقبت از موهای خشک چه می دانید؟ داشتن موهای نرم و ابریشمی، آرزوی همه است. اما موهای شما همیشه به این حالت نیست.
کد خبر: ۸۲۱۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷ 08 February 2020

 

علت خشک و شکننده بودن موی سر

 

تابناک / در مورد مراقبت از موهای خشک چه می دانید؟ داشتن موهای نرم و ابریشمی، آرزوی همه است. اما موهای شما همیشه به این حالت نیست.

به نقل از دکتر سلام/ در مورد مراقبت از موهای خشک چه می دانید؟ داشتن موهای نرم و ابریشمی، آرزوی همه است. اما موهای شما همیشه به این حالت نیست. موهای خشک یکی از مشکلات رایجی می باشد که اغلب با آن مواجه می شوید. موهای شما خشک و ژولیده است و به سختی حالت می گیرند که باعث ایجاد موانع بسیاری در کار و زندگی شما می‌شود.

خشکی مو و ویژگی های آن
موهای خشک برای دختر ها مایه رنجش و دلخوری است. به خصوص در فصل پاییز، در آب و هوای خشک، در زیر نور خورشید و باد، موها به راحتی خشک می شوند و انتهای آنها چند شاخه می شود. غده ‌های چربی طبیعی در شفت مو، مسئول حفظ رطوبت پوست سر هستند. اما برای موهای خشک، این غده کمتر فعالیت می کند.
موهای خشک اغلب فاقد درخشندگی هستند و بافت خوبی ندارند و به راحتی نمیتوان آنها را کنترل کرد. خشک شدن مو می‌تواند ناشی از تاثیرات خارجی مثل نور خورشید، باد، آب دریا، محیط غبار آلود و آب استخر باشد. بعضی از عادات نامناسب مراقبت از مو نیز باعث خشکی و شکنندگی آنها می شود. مانند بستن محکم موها، مصرف زیاد شامپو، استفاده از سشوار با حرارت بالا، استفاده از محصولات ناجور مراقبت از مو و صاف کردن مکرر موها.
موی هر فرد ترکیبی از سه عنصر است:
وضعیت پوست سر: خشک، چرب و یا دارای شوره سر.
ویژگی های مو: موی صاف، موی مجعد، موی فرفری و موهای رنگ شده
محیط زندگی: زندگی در یک شهر یا یک استان. آیا اتاقی که در آن هستید دارای تهویه مطبوع می باشد؟ رطوبت هوای بیرون زیاد است یا کم و دمای هوا چقدر است؟
علت خشکی مو در زنان و مردان
شرایط فیزیکی یا خارجی می توانند منجر به خشکی موها شوند. در اینجا برخی از علل شایع موهای خشک آورده شده است:
پوست سر شما به اندازه کافی چرب نیست
موهای شما به دلیل اینکه پوست سرتان به اندازه کافی چربی ندارد تا موهایتان را مرطوب نگه دارد، خشک می شوند. چربی که توسط ریشه مو تولید می شود، باعث مرطوب ماندن مو شده و منجر به صافی و درخشندگی مو می شود. زمانی که پوست سر شما فاقد رطوبت باشد، موهای شما به اندازه کافی چربی نخواهد داشت. به همین دلیل مو خشک می شود.
در افراد مسن تر، مقدار چربی در بدن کمتر خواهد بود و پوست خشک سر میریزد و به صورت دانه های شوره بر روی شانه دیده می شوند و باعث خشکی مو می شود.
هر موی سالم دارای یک اپیدرم است که مو را از باران و نور خورشید و همچنین از گرما محافظت می کند. در اپیدرم موهای سالم، لایه ها به یکدیگر می چسبند تا رطوبت را حفظ کنند. هنگامی که کوتیکول از هم جدا می شود، رطوبت کم می شود و چربی بیشتری از مو خارج می شود.
آب و هوا
خورشید برای زندگی بسیار حیاتی و مهم است، اما می‌تواند باعث از دست دادن سرزندگی و شادابی موها شود. اشعه ماوراء بنفش به طور مستقیم از خورشید، اثر مشابهی با سفید کننده های مو دارد و به طور قطع باعث از بین رفتن پروتئین کراتین می شود که همین موضوع منجر به خشک شدن فیبر ها و آسیب رسیدن به موها می شود. نور خورشید قطعا تاثیر منفی بر روی موهای رنگ شده خواهد گذاشت.
مواد شیمیایی
رنگ کردن، فر کردن و کشیدن زیاد موها، می تواند ظاهر و مدل موهای شما را تغییر دهد. با این حال، اینها فرآیندهایی هستند که باعث خشکی موی سر می شوند.
صاف کردن و کشیدن مو دو عاملی هستند که می توانند به مو آسیب بزنند و استفاده از عوامل خارجی برای تغییر دادن شکل موها، در ابتدا باعث جدا شدن اتصال دی سولفید در مو می شود و پس از آن، مو به روش جدیدی تغییر شکل پیدا می کند و همانطور باقی می ماند. این فرایند، شکل پیوندهای شیمیایی را تغییر می دهد و این پیوندها را در موقعیت های جدیدی تنظیم می کند، و به ماندگاری طولانی مدت موها کمک می کند.
رنگ کردن مو نیز باعث آسیب رسیدن به مو می‌شود که به طور عمیقی از طریق اپیدرم به داخل هسته داخلی می‌رود و به لایه F بر روی مو آسیب می‌رساند.
عوامل روزانه
موهای طبیعی بسیار قوی است و می‌توانند تحت ‌تاثیر انواع مختلفی از حالت ها را به خود بگیرند، اما مو ها هنوز هم می‌توانند بر اثر شانه کشیدن زیاد، آسیب ببینند به خصوص زمانی که مو خیس یا ژولیده باشد. هنگام استفاده از یک وسیله فلزی، مراقبت باشید زیرا قیچی فلزی می‌تواند به مو آسیب بزند. وقتی موها ژولیده و درهم می شوند، اپیدرم کشیده می شود و زمانی که موها به سرعت شانه می‌شوند، پوسته های سر بیرون کشیده می‌شوند.
گرما قطعا باعث خشکی و ژولیده شدن موها می شود. گرما و حرارت زیاد موجب از دست رفتن رطوبت مو می شود و در نتیجه مو دیگر به مدت طولانی صاف نمی ماند.در حقیقت، اگر دما بیش از حد بالا باشد، آب داخل مو، به جوش می آید و حباب های حرارتی را در داخل موهای نرم ایجاد می کند. این نیز یک عامل آسیب رسیدن به موها می باشد. به حداقل رساندن گرما بر روی موها و استفاده از وسایل حالت دهنده مو (سشوار) با کمترین دما، راز نگه داشتن موهایی نرم و سالم است.
تغییرات هورمونی
هورمون‌ها تاثیر زیادی بر روی جنبه های فیزیکی و ذهنی ما دارند، از داشتن یک خواب خوب شبانه تا احساس خوشحالی از بارداری و زایمان. اما میزان هورمون های شما در یک سطح باقی نمی ماند و با تغییر سطوح هورمون ها در طول زندگی، بدن شما نیز تغییر می کند.
Sylvia Vaught که یک آرایشگر است می گوید: قرص ‌های پیشگیری از بارداری، بارداری و یائسگی همیشه باعث بروز تغییرات فیزیولوژیکی در بدن می شوند که می‌تواند اثرات زیان‌آوری را بر روی موها داشته باشند از جمله خشکی و شکنندگی موها.
استفاده از شامپوهای نامناسب
برخی افراد در انتخاب شامپو، خیلی دقت نمی کنند. برخی افراد بسیار اقتصادی هستند و شامپویی را می خرند که هیچ نوع سازگاری با ویژگی موهایشان ندارد و فقط به دنبال محصولات ارزان قیمت هستند.در مقابل نیز، برخی افراد تصورشان این است که شامپو های گران ‌قیمت، کیفیت خوبی دارند و به موهای آنها را قوی‌تر و زیباتر می کنند.
شامپوی حاوی مواد قلیایی قوی یا شامپویی که با ویژگی ‌های مو مطابقت ندارند، باعث تحریک سلول ‌های پوست شده و موهای سر را کدر، شکننده و ژولیده می کند و باعث بروز شوره سر و خشکی و ریزش زیاد موها می شود.
شانه کردن مو هنگامی که مرطوب است
وقتی موهایتان خیس است، آسیب‌ پذیرتر می شوند. شانه زدن موهای خیس، باعث می شود که موها سریع تر خشک شوند اما باعث شکنندگی ساختار مو و در نتیجه بی دوام بودن و خشکی موها می شود.
تغذیه ضعیف و نامناسب
موها نیز همانند دیگر قسمت های بدن، برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند. مواد اصلی برای رشد مو عبارتند از آهن، کراتین، روی و ویتامین B. بنابراین، شما باید به مصرف این مکمل ها در رژیم غذایی خود توجه کنید. چند پیشنهاد برای شما داریم: گوشت قرمز، شیر، اسفناج، تخم مرغ و سویا.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار