نگاهی به انتخاب اسکوچیچ
فرشاد کاس‌نژاد روزنامه نگار مطرح ورزشی نگاهی به انتخاب دراگان اسکوچیچ سرمربی جدید تیم ملی انداخته است.
کد خبر: ۸۲۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ 08 February 2020

Image result for دراگان اسکوچیچ

به گزارش تابناک سمنان: فرشاد کاس‌نژاد روزنامه نگار مطرح ورزشی نگاهی به انتخاب دراگان اسکوچیچ سرمربی جدید تیم ملی انداخته است:

 

۱- «با سه تیم از چهار تیم باشگاهی که در ایران هدایت‌شان را برعهده داشتم، به موفقیت‌های بزرگی در تاریخ باشگاه‌شان دست یافتم. فکر می‌کنم سرمربیگری تیم ملی ایران هم یک سکانس منطقی بود و من به چیزی بسیار ملموس رسیدم. در واقع این بزرگترین چالش حرفه‌ای من به شمار می‌رود.» این جملاتی از مصاحبه دراگان اسکوچیچ با سایت HRT کرواسی است. بدترین جملات در اولین مصاحبه پس از سرمربیگری در تیم ملی ایران.

 

نه آقای اسکوچیچ، این یک سکانس منطقی از زندگی حرفه‌ای شما نیست، شما به چیزی بسیار ملموس نرسیده‌اید. حتی افتخارات شما با ۳ تیم از چهار تیم باشگاهی در ایران موفقیت‌های بزرگ در تاریخ آن باشگاه‌ها نیست، مگر آنکه خونه به خونه بابل را یک باشگاه با تاریخی طولانی تصور کنید. شما در خونه به خونه سرمربی یک تیم تازه‌ تأسیس و متمول بودید و به لیگ برتر صعود نکردید. ملوان شما احترام‌برانگیز بود و هفتمی شما در ملوان ورشکسته، تکرار نشد. شما اما بزرگ‌ترین افتخار تاریخ ملوان نیستید. بهمن صالح‌نیا در ملوان یک تاریخ ساخت اما فقط دو دوره دستیاری در تیم ملی ایران را در ۴۰ سال مربیگری‌اش کنار اوفارل و دهداری تجربه کرد. از دل این بحثی که اسکوچیچ شروعش کرده، نکته‌ای بیرون نمی‌آید که سرمربیگری او در تیم ملی را منطقی جلوه دهد. کارنامه اسکوچیچ برای سرمربیگری تیم ملی ایران بسیار کوچک است. اگر در بررسی کارنامه سرمربی تیم ملی به صعودش با خونه به خونه بابل به فینال جام حذفی اشاره کنیم، خودمان را مسخره کرده‌ایم.

 

۲- اسکوچیچ از روز اول حضورش در ایران نشان داد که مربی باکیفیتی است. او را نه با نتایجش، بلکه با کیفیت مربیگری و شخصیت حرفه‌ای پذیرفته‌ایم. او هنوز در فوتبال قله‌ای را فتح نکرده و امروز به این دلیل سرمربی تیم ملی ایران است که یک فرصت عجیب و غریب و یک شانس بزرگ در یک موقعیت هولناک و بحرانی در فوتبال ایران نصیبش شده. این شوخی نیست که یک مربی با کارنامه اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران شود. فقط یک جمله از حرف‌‌های اسکوچیچ واقعیت دارد، آنجا که گفته «این بزرگ‌ترین چالش حرفه‌ای من است.» اما برای تیم ملی سخت است که در حساس‌ترین وضعیتش در راه جام جهانی قطر باید با یک مربی پیش برود که بزرگ‌ترین چالش زندگی حرفه‌ای‌اش را تازه تجربه می‌کند و در گذشته هرگز سختی‌ها و حساسیت‌هایی تا این حد را لمس نکرده است.

 

۳- کسی که باید انتقادات را تحمل کند، اسکوچیچ نیست. او مثل هر مربی دیگری حق داشته تلاش کند که بزرگ‌ترین موقعیت‌های حرفه‌ای را برای خود بسازد اما فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشد که چطور بعد از ۸ سال کار با کی‌روش و بعد از زیان احتمالی ۶ میلیون یورویی در قرارداد با ویلموتس، به اسکوچیچ رسیده، به یک مربی باکیفیت اما دور از جایگاه سرمربیگری تیم ملی که مجبور است به یک سایت خبری در کشورش در جملاتی غیرواقعی بگوید این فرصت یک سکانس منطقی در زندگی حرفه‌ای اوست. این اما یک سکانس غیرمنطقی برای تیم ملی ایران است و فدراسیون نمی‌تواند خود را از مسئولیتش کنار بکشد.

 

۴- واکنش‌ها به خبر انتخاب دراگان اسکوچیچ برای تیم ملی نگران‌کننده است. اتهاماتی که آشکارا یا در لفافه و متلک درباره او مطرح می‌شود، دور از انصاف روزنامه‌نگاری‌ است. کوشش برای ایجاد بدگمانی درباره شخصیت حرفه‌ای او مذموم است. با این رویه‌ انتقاد، فردا اسکوچیچ در معرض قضاوت‌های زشت‌تری قرار خواهد گرفت. فردا شاید لیست او را بررسی کنند و ببینند چند بازیکن تیم ملی به ایجنت او نزدیک‌اند. درباره کی‌روش کم از این اتهامات زننده نشنیدیم. هشدار اینکه اسکوچیچ می‌تواند در مقابل چنین اتهاماتی شکننده باشد. هم اتهامات به اسکوچیچ برای تیم ملی خطرناک است و هم لحن ‏استفاده از عبارت «این آدم» برای خطاب قرار دادن اسکوچیچ، پایان نقد انتخاب او در اولین روز انتخاب اوست، کاری که باید توقعش را از منصوریان داشته باشیم.


۵- ما فراموشکاریم اما نه آنقدر که از یاد برده باشیم وقتی برانکو سرمربی تیم ملی ایران شد، کارنامه‌ای بزرگ‌تر از اسکوچیچ نداشت. او فقط دستیار بلاژویچ بود. صفایی فراهانی اما تصمیم گرفت او را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کند و بعد تیم امید را هم به او بسپارد.روزی که برانکو در دوره ریاست دادکان نیز با دخالت مستقیم سازمان تربیت‌بدنی وقت سرمربی تیم ملی شد، مدت‌ها بیکار بود و باز هم کارنامه‌ای جز کار در ایران نداشت. او حتی با قهرمانی بوسان، در کرواسی فرصت کار پیدا نکرد.تیم‌ ملی ۸ سال را با کارلوس کی‌روش گذراند اما در فوتبال ایران انتخاب مربیان خارجی با کارنامه‌های کوچک چندان عجیب نیست. تصور نکنیم انتخاب اسکوچیچ در فدراسیونی که بهاروند با سابقه مدیریت خیبر خرم‌آباد رئیسش شده، عجیب است. در فدراسیون صفایی هم برانکو سرمربی تیم ملی شد، چه بسا با کارنامه‌ای کوچکتر.

منبع: ورزش سه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار