رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از ارتقای یازده پله‌ای جایگاه استان در شاخص بهبود فضای کسب و کار در پاییز امسال نسبت به فصل تابستان خبر داد.
کد خبر: ۸۲۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰ 05 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازروابط عمومی اتاق بازرگانی کرمانشاه،کیوان کاشفی گفت: بر اساس آخرین پایشی که انجام شده، استان کرمانشاه در فصل پاییز با عدد 6.04 در جایگاه هفدهم شاخص بهبود فضای کسب و کار کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به ارتقا یازده پله‌ای جایگاه استان نسبت به فصل قبل(تابستان)، افزود: فصل تابستان با عدد 6.23 در جایگاه 28 کشور و در فصل بهار نیز رتبه 27 کشور بودیم.

کاشفی مهمترین مانعی که فعالان اقتصادی چه در استان کرمانشاه و چه در کشور به عنوان عامل برهم زننده فضای کسب و کار از آن یاد کردند را غیرقابل پیش‌بینی بودن و نوسانات قیمت مواد اولیه و محصولات اعلام کرد که به دلیل بی ثباتی چند وقت اخیر نرخ ارز و برخی محدودیت‌ها در واردات حادث شده است.

وی افزود: بی ثباتی در سیاست‌ها، قوانین، مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر فضای کسب و کار که همان بخشنامه‌های خلق‌الساعه است و همچنین دشواری در تامین مالی از سوی بانک‌ها نیز عوامل دوم و سوم مخل فضای کسب و کار است که فعالان اقتصادی از آن گلایه دارند.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران، وجود انحصار و رانت، رقابت غیرمنصفانه شرکت‌ها، برداشت سلیقه‌ای مامورین دستگاه‌ها و نهادها و رویه‌های ناعادلانه مالیات از دیگر عواملی است که در پاییز امسال بر نامناسب بودن فضای کسب و کار تاثیر داشته است.

وی در ادامه بهبود فضای کسب و کار استان کرمانشاه را حاصل برخی از اقدامات، برپایی مستمر جلست شورای گفت و گو و ستاد تسهیل دانست که باعث ایجاد حساسیت در مسئولین شده و افزود: امیدواریم با توجه به تاثیری که فضای کسب و کار در جذب سرمایه‌گذاران به استان دارد، شاهد ادامه این روند و توجه بیشتر مسئولین به بهبود فضای کسب و کار باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه از سه سال قبل پایش فضای کسب و کار کشور به اتاق ایران واگذار شده، گفت: از آن زمان تا کنون وضعیت فضای کسب و کار کشور و هر یک از استان‌ها به تفکیک بررسی و اعلام می‌شود.

وی با اشاره به تفاوتی که شیوه پایش فضای کسب و کار از سوی اتاق ایران با دوره قبل که توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجلس انجام می‌شد دارد، عنوان کرد: در گذشته نظرسنجی صرفا از تشکل‌های اقتصادی و در هر استان فقط از هفت تا هشت تشکل انجام می‌شد، اما اکنون این نظرسنجی به صورت مستقیم از فعالان اقتصادی و بر اساس سهم آنها از تولید ناخالص داخلی انجام می‌شود.

کاشفی یادآور شد: به علاوه این نظر سنجی از فعالان اقتصادی در سه حوزه اتاق بازرگانی(با سهم بیشتر)، اتاق تعاون و اتاق اصناف صورت می‌گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار