رئیس سازمان چای کشور ادعای آلودگی چای لاهیجان به سموم کشاورزی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی اراک مطرح شده را رد کرد و گفت: این گونه اظهارات در سال رونق تولید تأسف‌آور است.
کد خبر: ۸۱۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸ 29 January 2020

 

«چای لاهیجان» عاری از هرگونه آلودگی است؛ عدم استفاده از سموم کشاورزی در باغات چای گیلان و مازندران

 

تابناک / حبیب جهانساز در گفت‌وگویی اظهاراتی که اخیراً توسط یک پایگاه خبری در مورد آلودگی چای لاهیجان به سموم منتشر شده است را رد کرد و اظهار داشت: در فرآیند تولید برگ سبز چای در شمال کشور به‌هیچ وجه از سموم شیمیایی و آفت‌کش‌ها استفاده نمی‌شود بنابراین ادعای ذکر شده غیرکارشناسی است.

رئیس سازمان چای کشور ضمن رد ادعای یک مقام بهداشت کشور مبنی بر اینکه آلودگی در چای لاهیجان وجود دارد عنوان کرد: چای ایرانی به‌عنوان یک محصول ارگانیک سالم‌ترین چای جهان محسوب می‌شود بنابراین این سازمان آماده انجام هرگونه همکاری در راستای نمونه‌برداری از برگ‌های موجود در تمامی باغات چای کشور است.

جهانساز از انعقاد توافق‌نامه همکاری مشترک بین وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی سخن گفت و ابراز داشت: بر اساس همین توافق‌نامه شکل گرفته تاکنون هیچ‌گونه اطلاعی در مورد میزان آلودگی و نوع ماده سمی به سازمان چای کشور در جهت رفع آلودگی احتمالی و اصلاح فرآیند تولید انجام نشده است.

 

وی با تأکید بر اینکه اظهارنظرهای این‌چنینی در سال رونق تولید به ضرر تولید داخلی است و زیرساخت‌های فراهم شده و استقبال مصرف‌کنندگان داخل را مخدوش می‌کند افزود: اینکه یک فردی در خارج استان بیاید و بدون ارائه دلایل و مدارک مستند بحث آلودگی چای گیلان را مطرح کند به‌هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه باید مشخص شود چایی که مورد نظر ادعا کنندگان است چای ایرانی بوده یا خارجی اظهار داشت: نیاز بود این موضوع قبل از آن‌که رسانه‌ای شود به خود ما در سازمان چای کشور اطلاع داده می‌شد تا فرآیند قانونی مربوط به تحقیقات آزمایشگاهی، بررسی، نمونه‌برداری و آزمایشات انجام شود.

جهانساز بحث‌هایی که در مورد آلوده بودن چای لاهیجان به علف‌کش از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک مطرح شده را غیرفنی و غیرکارشناسی تلقی کرد و بیان داشت: در ارگانیک و سالم بودن چایی تولیدی داخل هیچ شک و شبه‌ای وجود ندارد و استقبال مصرف‌کنندگان خارجی و داخلی نیز به‌خوبی مؤید همین نکته است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه در حال حاضر درصد بسیار زیادی از سهم اقتصاد روستاییان استان گیلان تنها وابسته به صنعت چای است خاطرنشان کرد: این محصول استراتژیک علاوه بر ایجاد زیبایی‌های زیست محیطی و جذب گردشگران به منطقه، از بروز بسیاری از خطرات طبیعی مانند سیلاب نیز جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

وی پشتیبانی و حمایت‌های همه جانبه دولت و مدیریت اعمال شده از سوی سازمان چای کشور را از صنعت چای داخلی متذکر شد و خاطرنشان کرد: با توجه به انجام عملیات بهزراعی و مکانیزاسیون در سطح باغات چای، تجهیز و نوسازی کارخانجات چایسازی امسال چای استحصالی از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است.

به گزارش تسنیم تولید محصول مرغوب و سالم چای ایرانی نه‌تنها موجب حفظ بازار مصرف داخلی و تأمین سلامت مصرف‌کنندگان می‌شود بلکه رونق هر چه بیشتر این صنعت داخلی و پرقدمت موجب جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز از محل واردات چای خشک خارجی به داخل کشور می‌شود.

منبع: تسنیم
برچسب ها: چای گیلان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار