تابناک / عملکرد مجلس دهم به‌گونه‌ای بوده که نتوانسته رضایت مردم و رأی‌دهندگان و نیز کارشناسان را به خود جلب کند و حتی منجر به ناامیدی طرفدارانشان شده و جایگاه مجلس را تنزل بخشیده است.
کد خبر: ۸۱۸۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ 27 January 2020

تابناک / عملکرد مجلس دهم به‌گونه‌ای بوده که نتوانسته رضایت مردم و رأی‌دهندگان و نیز کارشناسان را به خود جلب کند و حتی منجر به ناامیدی طرفدارانشان شده و جایگاه مجلس را تنزل بخشیده است.

 

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس دهم با تمام فراز و فرودهایش کم‌کم در حال نزدیک شدن به ایستگاه پایانی است. عملکرد مجلس دهم به‌گونه‌ای بوده که نتوانسته رضایت مردم و رأی‌دهندگان و نیز کارشناسان را به خود جلب کند و حتی منجر به ناامیدی طرفدارانشان شده و جایگاه مجلس را تنزل بخشیده است.

خبرگزاری آنا در قالب پرونده «کارنامه بهارستان» به بررسی عملکرد مجلس دهم پرداخته و سلسله‌گفتگوهایی را با نمایندگان مجلس دهم در این خصوص انجام داده و از درون این گفتگوها ۹ دلیل را که چرا مجلس دهم موفق نبوده استخراج کرده است که در ادامه ضمن تصریح این ۹دلیل، با استناد به سخنان نمایندگان به بیان توضیحاتی پرداخته شده است.
۱-اجرای گزینشی مصوبات مجلس

اجرای گزینشی مصوبات مجلس دهم توسط دولت همیشه مورد نقد نمایندگان و کارشناسان بوده و هست و این مسئله باعث شده تا مجلس در گاهی اوقات در رأس امور نباشد.

همانطورکه حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره معتقد است؛ «دولت از قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی آنچه خودش می‌خواهد را اجرا می‌کند و به مصوبات نمایندگان بی‌اعتناست».
۲- شفاف نبودن هیئت رئیسه مجلس با نمایندگان

همواره یکی از نقاط مورد نقد، نقادان به عملکرد مجلس دهم، هیئت رئیسه خانه ملت بوده است. در واقع در برخی مواقع هیئت رئیسه مجلس نمایندگان را در تصمیمات و موضوعات مهم و حساس به حساب نمی‌‌آورند و در تصمیم‌گیری و شور دخالتشان نمی‌دادند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با انتقاد از هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: متأسفانه در این دوره سنت غیردموکراتیکی در هیئت رئیسه مجلس دهم حاکم شد که در گذشته وجود نداشت».

وی گفت: «برگزاری جلسات مجلس به‌صورت غیرعلنی پیش از این سنت نبود و در استثنائات جلسات غیرعلنی می‌شد؛ اما در این مجلس این موضوع به سنت تبدیل شد و بیشترین ضربه را به مجلس زد که معتقدم هیئت رئیسه در این رابطه به مجلس شورای اسلامی ظلم کرد».

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید براینکه مردم باید در موضوعات گوناگون از مواضع نمایندگان اطلاع داشته باشند، اظهار کرد: «هیئت رئیسه در تصمیم‌گیری‌های خاص جلسات را غیرعلنی اعلام کرد، بنابراین تصمیماتی که دیگر نهادها می‌گرفتند مجلس هم به مشارکت در آن متهم می‌شد در حالی که هیچ نقشی در آن نداشت و این به جایگاه مجلس ضربه زد».
۳- حجم بالای تصویب قوانین در مجلس دهم

حجم قوانینی که در مجلس دهم به تصویب می‌رسد، بسیار بالاست و این ضعف به یکی از نقاط ناکارآمدی این دوره از مجلس تبدیل شده است. غلامرضا کاتب با اشاره به مشکلات ناشی از تورم قوانین در کشور به‌ویژه مجلس دهم، اظهار کرد: «یکی از مشکلات مجالس بعد از انقلاب متأسفانه اصلاح پی‌درپی قوانین و تراکم آنهاست که امیدواریم با سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند که در بند ۹ آن هم ۱۰ جزء برای شیوه قانون‌گذاری تعریف شده مد نظر قرار گیرد».

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی قانون‌گذاری تأکید فرمودند که قانون باید شفاف و با ثبات و از نگارش منطقی برخوردار باشد، تصریح کرد: «باید سازوکاری پیدا کنیم که شیوه کنونی قانون‌نویسی در مجلس شورای اسلامی ادامه پیدا نکند».

رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «متأسفانه هیئت رئیسه مجلس علاقمند به افزایش حجم قانون‌گذاری است و وقتی چنین تفکری در هیئت رئیسه هست، سبب می‌شود میزان جلسات علنی مجلس افزایش یافته و جلسات کمیسیون‌‌ها کاهش یابد».
۴- مجلس دهم دکوری بود

گاهی اوقات رفتارهایی از سوی دولت، برخی مسئولان و هیئت رئیسه مجلس سر می‌زند که عملاً جایگاه مجلس دهم را ناچیز جلوه می‌دهد. علی مطهری در این باره اظهار کرد: «اینکه می‌گویند مجلس دهم ناکارآمد است، دلیلش این نیست که نمایندگان این مجلس ناکارآمد هستند؛ بلکه دخالت‌ها در حوزه قانون‌گذاری سبب ناکارآمد شدن این مجلس شده است».

وی افزود: «برای اثرگذاری مجلس در شرایط خاص کشور باید نخست تلاش کنند تا مجلس به جایگاه اصلی خودش برسانند و شوراهای من‌درآوردی را منحل کنند تا یک مجلس واقعی داشته باشیم».

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «اکنون مجلس شورای اسلامی به دکوری برای کشور تبدیل شده که در اصل کاره‌ای نیست».
۵- نبود چهره‌های قدرتمند سیاسی

جبار کوچکی‌نژاد، «نبود چهره‌های قدرتمند سیاسی» را یکی از عوامل عدم موفقیت مجلس دهم عنوان کرد و گفت: «نمایندگانی که در دوره دهم با ساختارهای تازه به مجلس آمدند چهره‌های سیاسی، قدرتمند و تصمیم‌ساز نبودند؛ بنابراین برآیند عملکرد این دوره از مجلس قابل توجه نبود».

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه شخصیت‌های اثرگذار سیاسی در روند انتخابات مورد بی‌اخلاقی‌ها قرار گرفته و از گردونه حذف می‌شوند، گفت: «نبود چهره‌های سیاسی روی فراکسیون‌های مجلس دهم اثر گذاشت».
۶- مجلس دهم با دغدغه‌های اجتماعی همراه نبود

احسان قاضی‌زاده‌هاشمی از دیگر نمایندگان مجلس دهم معتقد است که «مجلس شورای اسلامی در دوره دهم برخی تصمیم‌های خوب را داشت، اما از ضعف‌های بسیاری هم برخوردار بود که سبب شد کمتر در تراز انقلاب تعریف شود».

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به چند فراکسیونی بودند مجلس دهم افزود: «نبود اکثریت تصمیم‌گیری قاطع در مجلس دهم را مختل کرد؛ این مجلس به دلیل شاکله‌ای که داشت نتوانست خود را با دغدغه‌های اجتماعی همراه کند و همواره عقب‌تر بود».
۷- عدم وجود فراکسیون اکثریت

در مجلس دهم سه فراکسیون اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقلین وجود دارد که هیچکدام از این فراکسیون‌ها، فراکسیون اکثریت نیستند؛ بنابراین در همین راستا عبدالرضا مصری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی معتقد است «نبود فراکسیون اکثریت در مجلس دهم به شدت به بهارستان ضربه زد و روند حضور افراد در مجلس یازدهم مانند وضعیت فعلی باشد، قطعاً ناکارآمدی‌های خانه ملت ادامه پیدا می‌کند».
۸- عدم موفقیت مجلس دهم در رفع چالش معیشتی و بیکاری کشور

با وجود اینکه یکی از شعارهای ثابت نمایندگان مجلس در زمان انتخابات و بعد از آن رفع مشکلات معیشتی و بیکاری است، اما مجلس دهم در حل این مشکلات موفق نبوده است.

یحیی کمالی‌پور در همین رابطه اظهار کرد: «مجلس شورای اسلامی نتوانست در چالش معیشتی مردم نقش ایفا کند؛ همچنین در اثرگذاری بر چالش بیکاری جامعه موفق عمل نکرد».

وی گفت: «کشور در ابعاد سیاسی و بین‌المللی هم با چالش‌هایی مواجه است که مجلس دهم آنگونه که باید در این چالش‌ هم بروز و ظهور نداشت».

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم از مجلس توقع گره‌گشایی و برگرداندن روح اعتماد به جامعه را دارند، گفت: «مجلس دهم نتوانست در این زمینه خوب عمل کند، حال عده‌ای می‌گویند نگذاشتند و عده‌ای هم می‌گویند این مجلس قدرتش را نداشت که در هر صورت فرقی نمی‌کند، مهم این است که مجلس دهم نتوانست مقابل برخی مسائل بایستد».
۹- ورود پول‌های کثیف

پول‌های کثیف نقش مهمی در زمان برگزاری انتخابات و رأی‌آوری نمایندگان دارد، این نوع پول‌ها خسارات بسیاری به اعتماد مردم و عملکرد مستقل نماینده وارد می‌کند؛ هر چند همه مسئولان ورود این نوع پول‌ها را محکوم می‌کنند، اما تا به امروز سازوکاری کارآمد برای مقابله با این نوع پول‌ها اندیشیده نشده؛ لذا می‌توان یکی از دلایل ناکارآمدی مجلس دهم را تزریق پول‌های کثیف از سوی حامیان مالی نمایندگان در زمان انتخابات دانست.

عزیز اکبریان با اشاره به ورود پول‌های کثیف برای انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: «بسیاری از افراد در همین مجلس به من گفتند در شهرستان‌های ۲۰۰ هزار نفری برای نشستن روی صندلی‌های مجلس ۲ تا ۳ میلیارد هزینه کرده‌ایم، این پول‌ها از کجا باید جبران شود؟».

وی با تأکید بر اینکه افراد زیادی بدون تجربه وارد مجلس شدند و اکنون می‌بینیم که چقدر از آنان به مسیرهای انحرافی رفتند و دچار فساد شدند، اضافه کرد: «همین افرادی که با دیون به مجلس آمدند، هیچگاه در جلسات علنی و کمیسیون‌های مجلس هم حضور نداشتند، چرا که مجبور بودند بروند و دیون خود را بازگردانند».

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی لیست‌های باندی را نمونه بارز ناکارآمدی مجلس دانست و گفت: «بسیاری از افرادی که باندی و لیستی رأی می‌آورند و به مجلس می‌آیند وقتی در مورد طرح‌ها و لوایح با آنان صحبت می‌کنیم، می‌گویند طرح را قبول داریم و آن را مفید می‌دانیم اما برای امضا کردن طرح باید از فراکسیون مجوز بگیریم و اگر فراکسیون متبوعشان این اجازه را به آنان ندهد به طرح‌ها و لوایحی که خودشان آن را کارشناسی می‌دانند، رأی نمی‌دهند و دلیلش هم وامدار بودن به لیستی است که با آن به مجلس آمده‌اند».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار