بیماری کرونا برای نخستین بار در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین گزارش شده و به سرعت در حال شیوع است.
کد خبر: ۸۱۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷ 25 January 2020

نگاهی به بیوتروریسم آمریکا/ آیا کرونا «ویروس ناشناخته» است؟

به گزارش تابناک سمنان: مدتی است خطر شیوع ویروسی ناشناخته در چین با نام کرونا خبرساز شده است.

این بیماری برای نخستین بار در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین گزارش شده و به سرعت در حال شیوع است.

ویروس کرونا چیست؟
کرونا جز خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که به نام سندروم نارسایی تنفسی خاورمیانه (Middle East respiratory syndrome coronavirus) یا اصطلاحاً مرس (MERS) شناخته می‌شود که از سال ۲۰۱۴ تاکنون در خاورمیانه به مرگ ۸۵۸ نفر در خاورمیانه منجر شده است.

اغلب ویروس‌هایی که اخیراً در دنیا کشف می‌شوند معمولاً از نوع ویروس‌هایی هستند که از حیوان به انسان منتقل می‌شوند.

موارد گزارش شده آن تا پیش از این در کشور‌هایی همچون قطر، عربستان، کویت، عمان، امارات متحده عربی بوده است. گفته می‌شود این بیماری ابتدا در شتر‌های تک‌کوهان و خفاش دیده شده، ولی هنوز علت دقیق این بیماری‌ها کشف نشده است.

محل شیوع اخیر کرونا در چین از بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است. گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با منشاء این ویروس حاکی از آن است که احتمال انتقال این ویروس از پستانداران دریایی وجود دارد، ولی کارشناسان انتقال آن را از حیوانات زنده همچون خفاش، مرغ و مار محتمل‌تر می‌دانند.

این ویروس خطرناک تاکنون جان ده‌ها انسان را گرفته و صد‌ها نفر نیز به آن مبتلا شده‌اند.

اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد که مواردی از این بیماری از طریق مسافر به کشور‌هایی همچون آمریکا، ژاپن، چین، تایلند و کره‌جنوبی رسیده است هر چند چین پیش از این از قرنطینه این شهر (ووهان) و ممنوعیت ورود و خروج مسافر به این شهر خبر داده است.

علائم ویروس کرونا چیست؟
این ویروس معمولاً با ایجاد مشکلات خفیف همچون سرماخوردگی، آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، احتمالاً سردرد و تب آغاز می‌شود و می‌تواند تا دو روز هم ادامه پیدا کند، اما ممکن است این ویروس در ادامه به عفونت ریه و ایجاد برونشیت و ذات‌الریه منجر شود و با سرفه و عطسه نیز سرایت کند.

سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا را در فهرست ویروس‌هایی قرار داده که شامل ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس می‌شود.

آیا کرونا به ایران رسیده است؟
با وجودی‌که ویروس مرس به سختی از انسان به انسان منتقل می‌شود و تنها از راه تماس مستقیم انتقال می‌یابد، ولی شمار مبتلایان به این ویروس در یک هفته از ۴۰ به ۴۴۰ نفر رسیده است.

علی‌رغم این‌که اطلاعات کمی درباره نرخ رشد اپیدمی کرونا وجود دارد، اما متخصصان معتقدند که شمار بیماران مبتلا به این ویروس احتمالا بالاتر از موارد ثبت‌شده است، زیرا تمام مبتلایان به آن در کشور‌های مختلف کسانی بوده‌اند که پیشتر به این شهر سفر کرده بودند.

نگرانی‌هایی که در ارتباط با گسترش این بیماری وجود دارد بدین دلیل است که این امکان وجود دارد تا این ویروس توسط میلیون‌ها نفر که برای جشن سال نو میلادی در چین سفر می‌کنند همه‌گیر شود.

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به این مطلب که سومین گونه خطرناک ویروس کرونا در حال حاضر در کشور چین مطرح و موارد اولیه آن مشاهده شده است می‌گوید در حال حاضر مسافرانی که از چین وارد ایران می‌شوند، در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از نظر علائم ابتلا به ویروس کرونا بررسی می‌شوند. اگر علائمی از بیماری مشاهده شود، اقدامات لازم برای مراقبت از این افراد انجام می‌شود.

لازم به ذکر است اگر کسی در چین آلوده به این بیماری شده باشد، فقط می‌تواند از طریق هواپیما به ایران برسد و تنها جایی که مسافر از چین وارد می‌شود، فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است.

کرونا درمان دارد؟
تاکنون درمان خاصی برای آن کشف نشده است و در بیشتر موارد علائم آن به خودی خود از بین می‌رود.

پزشکان می‌توانند با تجویز داروی درد یا تب، علائم را تسکین دهند. گفته می‌شود دستگاه بخور یا دوش گرم می‌تواند کاهش علائم گلو درد یا سرفه کمک کند. نوشیدن مایعات زیاد، استراحت و خواب کافی تا حد امکان همچنین می‌تواند در درمان این ویروس مؤثر باشد.

احتمال بیوتروریسم در شیوع کرونا وجود دارد؟
با توجه به تعریفی که از بیوتروریسم مطرح است که عبارت از انتشار عوامل بیولوژیکی با هدف کشتن یا آسیب رساندن به انسان‏‌ها، حیوانات و گیاهان با قصد و نیت قبلی و به‌منظور وحشت‌آفرینی، تهدید و وادار ساختن یک دولت یا گروهی از مردم به انجام عملی یا برآورده کردن خواست‌ه‏ای سیاسی یا اجتماعی است.

کارشناسان بر این باورند احتمال آن وجود دارد که انتشار متداول بیماری‌های ناشناخته در کشور‌ها مخصوصاً چین ناشی از نوعی رفتار تروریستی آمریکا در قالب فعالیت‌های بیوتروریسم این کشور است.

تحلیل‌گران معتقدند هرگاه آمریکا در حوزه اقتصادی خاصه در بخش فناوری‌های پیشرفته از رقیب آسیایی خود عقب می‌ماند با استفاده از ابزار‌های در اختیار در حوزه بیوتروریسم اقدامات خصمانه خود را علیه این کشور پی می‌گیرد.

نکته قابل‌توجه در این میان این است که آمریکا در زمره کشور‌هایی است که تاکنون از امضای پروتکل بازدارندگی حقوقی کاربرد جنگ‌افزار‌های بیولوژیکی سر باز زده است و اکنون که به لبه دانش این نوع از سلاح‌های مرگ‌بار رسیده به دنبال آن است تا سایر کشور‌ها را به واسطه الزام به الحاق این کنوانسیون مانع اقدامات تدافعی در حفظ منابع حیاتی کشورشان شود.

در این میان نکته قابل‌توجه آن است که انستیتوی ملی بهداشت آمریکا مدعی شده است از مدتی قبل در حال کار بر روی واکسن علیه نوعی ویروس جدید است که به نظر می‌رسد که این ادعا مربوط به ویروس کرونا است.

منبع: آنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار