جیمز میچل، روانشناس سازمان سیا که بازجویی پیشرفته در آمریکا از جمله «غرق مصنوعی» را طراحی کرده است، در برابر دادگاه نظامی زندان گوانتانامو استفاده از شکنجه را اقدامی مناسب و ضروری خواند.
کد خبر: ۸۱۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸ 23 January 2020

شکنجه غرق مصنوعی در گوانتانامو

به گزارش تابناک سمنان: به نقل از نیویورک تایمز، جیمز میچل، روانشناس سازمان سیا برنامه «بازجویی پیشرفته» در آمریکا از جمله «غرق مصنوعی» و دیگر انواع شکنجه را طراحی کرده است، در برابر دادگاه نظامی زندان گوانتانامو استفاده از شکنجه را اقدامی مناسب و ضروری خواند.

جیمز میچل روز سه شنبه در جلسه پرسش و پاسخ مقدماتی محاکمه ۵ متهم طراحی حملات ۱۱ سپتامبر گفت: «من امروز (هم اگر لازم باشد) این کار (شکنجه) را دوباره خواهم کرد.»

میچل برای جلوگیری از هرگونه حمله جدید مانند ۱۱ سپتامبر شکنجه را یک وظیفه اخلاقی تلقی کرد.

میچل و جسن، روانشناسان سابق نیروی هوایی آمریکا بودند که در سال ۲۰۰۲ به دستور سازمان سیا موظف شدند برنامه‌ای را برای تکنیک‌های بازجویی پیشرفته طراحی کنند.

سازمان سیا برای چنین طرحی به آن‌ها روزانه ۱۸۰۰ دلار پرداخت می‌کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۵ آن‌ها یک شرکت خصوصی راه اندازی کرده و برای بیشتر بازپرس‌ها و پرسنل امنیتی در «سایت‌های سیاه» (black sites) تسهیلاتی از جمله آموزش روش‌های شکنجه را فراهم کردند.

این شرکت تا پایان قراردادش در سال ۲۰۰۹ حدود ۸۱ میلیون دلار از سازمان سیا دریافت کرد.

جیمز میچل که به مشارکت خود در بسیاری از جلسات شکنجه شبیه سازی غرق شدن معترف بود در این جلسه پرسش و پاسخ افزود محافظت جان آمریکایی‌ها بسیار مهم‌تر بود تا ناراحتی تروریست‌هایی که به طور داوطلبانه علیه ما سلاح بدست گرفته اند.

محاکمه ۵ مرد متهم به طراحی حملات ۱۱ سپتامبر از جمله خالد شیخ محمد، مغز متفکر آن‌ها قرار است در ماه ژانویه ۲۰۲۱ در گوانتانامو آغاز شود.

۵ متهم که از حدود ۱۵ سال پیش در این پایگاه واقع در جنوب شرق کوبا زندانی بوده اند, ۶ سال پیش تفهیم اتهام شده اند تاکنون ادامه یافته است.

سازمان سیا تایید کرده است که دستکم ۳۹ زندانی با تکنیک‌های پیشرفته بازجویی شکنجه شده‌اند که برخی از آن‌ها شامل کوبیدن زندانیان به یک دیوار، محبوس کردن آن‌ها در یک جعبه به ابعاد ۷۶*۵۳ سانتی متری، القای حس خفگی یا غرق مصنوعی و ... هستند. از دیدگاه گروه‌های مدافع حقوق بشر و سازمان ملل این تکنیک‌های پیشرفته بازجویی نوعی شکنجه و غیرقانونی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار