با ورود رئیس‌جمهور آمریکا به چهارمین سال ریاست‌جمهوری‌اش، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی تعداد ادعا‌های دروغ یا گمراه‌کننده او را اعلام کرد.
کد خبر: ۸۱۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷ 21 January 2020

ترامپ در ۳ سال ریاست‌جمهوری‌اش چند دروغ گفته است؟

به گزارش تابناک سمنان: روزنامه واشنگتن پست در مطلبی نوشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ظرف ۳ سال ریاست‌جمهوری خود ۱۶ هزار و ۲۴۱ بار ادعای نادرست یا گمراه کننده مطرح کرد.

نویسنده این مقاله نوشت: وقتی که اولین بار بانک اطلاعاتی فکت چکر (Fact Checker) را ایجاد کردیم همه سخنان وی را تجزیه و تحلیل، طبقه‌بندی و ردیابی کردیم که این غیرمنتظره بود. ما این طرح را به عنوان بخشی از پوشش ۱۰۰ روز اول سخنرانی‌های رئیس جمهور ترامپ شروع کردیم. ما نمی‌توانستیم خود را با سرعت و حجم ادعا‌های نادرست رئیس جمهور هماهنگ کنیم و آن‌ها را ثبت کنیم. ما در آن زمان ۴۹۲ ادعای نادرست را ثبت و ضبط کردیم. کمتر از ۵ روز خوانندگان از ما خواستند که ما این کار را برای بقیه دوره ریاست جمهوری ترامپ ادامه دهیم. ما در ابتدا اطلاعات کمی در اختیار داشتیم.

در سال ۲۰۱۷، ترامپ ۱۹۹۹ ادعای دروغ یا گمراه‌کننده را مطرح کرد. وی در سال ۲۰۱۸، ۵۶۸۹ مورد دیگر را مطرح کرد که در کل ادعا‌های وی به ۷۶۸۸ مورد رسید. وی در سال ۲۰۱۹، ۸۱۵۵ ادعای گمراه کننده دیگر را مطرح کرد.

به عبارت دیگر، رئیس جمهور در مدت یک سال گذشته بیشترین تعداد ادعا‌های دروغین یا گمراه کننده‌ای را که در دو سال گذشته داشت، مطرح کرده است. یعنی او به طور متوسط روزانه شش بار در سال ۲۰۱۷ چنین ادعا‌های گمراه کننده‌ای را مطرح کرده است، تقریباً ۱۶ مورد در روز در سال ۲۰۱۸ و بیش از ۲۲ مورد در روز در سال ۲۰۱۹.

تا روز ۱۹ ژانویه (یک بهمن) یعنی هزار و نودمین روز ریاست جمهوری ترامپ، او ۱۶۲۴۱ ادعای دروغ یا گمراه کننده را مطرح کرده بود. تنها ۳۶۶ روز از دوران ریاست جمهوری وی باقی مانده است.

رئیس جمهور در یک سخنرانی در کنفرانس سالانه فدراسیون دفتر مزرعه آمریکا که شامگاه یکشنبه برگزار شد بیش از ۲۰ ادعای گمراه‌کننده مطرح کرد و این تعداد ادعا‌ها را به موارد قبلی اضافه کرد.

سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و ماه‌های اکتبر و نوامبر (مهر تا آذر) به عنوان ماه‌هایی هستند که ترامپ بیشترین ادعا‌های دروغین یا گمراه‌کننده را مطرح کرد و او در اکتبر سال ۲۰۱۸ در حدود ۱۲۰۵ دروغ در اکتبر ۲۰۱۹ در حدود ۱۱۵۹ و در نوامبر ۲۰۱۹ در حدود ۹۰۳ و در نوامبر ۲۰۱۸ در حدود ۸۶۷ ادعای دروغین را مطرح کرد.

در سال ۲۰۱۸، ترامپ در تلاش برای خنثی کردن حاکمیت دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان ادعا‌های گمراه کننده زیادی مطرح کرد. او در روز‌های قبل از انتخابات در مدت یک روز یعنی ۵ نوامبر ۱۳۹ ادعای گمراه‌کننده و در یک روز دیگر یعنی ۳ نوامبر ۱۲۸ ادعای گمراه کننده دیگر مطرح کرد.

به نوشته واشنگتن پست، دلایل اصلی افزایش شمار ادعا‌های دروغین و گمراه کننده ترامپ در سال گذشته در ماه اکتبر و نوامبر ناشی از عصبانیت وی از فاش شدن تماس تلفنی در ۲۵ ژوئیه بود که در آن ترامپ از رئیس جمهور اوکراین خواست تا تحقیقاتی در رابطه با جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق و رقیب احتمالی وی در انتخابات ۲۰۲۰ انجام دهد. شمار بیشتری از ادعا‌های دروغین بعدی درباره استیضاح بود. تقریباً هزار مورد از ادعا‌های دروغین و گمراه‌کننده رئیس جمهور با تحقیقات اوکراین مرتبط است. این موضوع در ۴ ماه گذشته هم وجود داشته است.

رئیس جمهور ظاهراً معتقد است که می‌تواند موضوع استیضاح را از طریق تکرار ادعا‌های کاملا دروغین به راحتی برطرف کند. به عنوان مثال، نزدیک به ۷۰ بار او ادعا کرده است که وجود فردی افشاگر در مورد تماس نادرست است. در این گزارش، محتوای تماس ترامپ به دقت ضبط شده است و بسیاری از جزئیات دیگر تأیید شده است. نزدیک به ۱۰۰ بار، ترامپ ادعا کرده است که تماس تلفنی وی با رئیس جمهور اوکراین یک تماس بی‌عیب و نقص بوده است. این موضوع حتی آنقدر سایر مقامات کاخ سفید را نگران کرد که چند نفر بلافاصله اعتراضات خصوصی خود را مطرح کردند.

سه ادعا درباره تحقیقات اوکراین اکنون ترامپ را در فهرست ما همانند پینوکیو قرار داده است. علاوه بر ادعای مربوط به افشاکننده او دو ادعای دیگر را مطرح کرد و گفت که جو باید یک دادستان اوکراینی را به دلیل تحقیق در مورد پسرش هانتر بایدن مجبور به استعفا کرده است. او همچنین ادعا کرد که پسر بایدن در چین ۱ و نیم میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

ترامپ در تاریخ ۲۶ آوریل (فرودین- اردیبهشت) از بیان شمار ۱۰۰۰۰ ادعای نادرست و گمراه‌کننده عبور کرد. او از آغاز دوره ریاست جمهوری خود، تقریباً روزانه نزدیک به ۱۵ مورد از این دست ادعا‌های گمراه‌کننده مطرح کرده است. از هر پنج مورد یک ادعای گمراه کننده مربوط به اقتصاد یا مشاغل است.

با نزدیک شدن ترامپ به دوران انتخابات یکی از تکراری‌ترین ادعای وی که ۲۵۷ بار آن را تکرار کرده است این است که اقتصاد آمریکا امروز بهترین وضع را در تاریخ این کشور داراست. او ساخت این ادعای نادرست را از ماه ژوئن (خرداد-تیر) سال ۲۰۱۸ آغاز کرد و خیلی سریع به یکی از موارد مورد علاقه وی بدل شد.

از هر ۶ ادعای ترامپ یکی مربوط به مهاجرت است. درصد این ادعا‌ها در اوایل سال ۲۰۱۹ به شدت افزایش یافت. این ادعا‌ها وقتی که بخشی از دولت به خاطر بودجه وعده داده شده برای ساخت دیوار در امتداد مرز مکزیک با آمریکا تعطیل شد افزایش پیدا کرد. در حقیقت این دومین ادعای گمراه‌کننده وی بود که بار‌ها و بار‌ها تکرار شده است و تعداد آن ۲۴۲ بار است و آن ادعا این است که دیوار مرزی وی ساخته می‌شود. کنگره از تأمین بودجه که ترامپ پیش‌بینی آن را می‌کرد، خودداری کرد، بنابراین او سعی کرد تقریبا موانع پیشین مرزی را تعمیر کند. برخلاف ادعای ترامپ موانع مرزی موثر نیستند و قاچاقچیان از آن عبور می‌کنند.

ترامپ ۱۸۴ بار به دروغ گفته است و مدعی شده است که او بزرگترین کاهش میزان مالیات‌ها را در تاریخ آمریکا پشت سر گذاشته است. حتی قبل از اینکه مالیات را کاهش دهد او قول داد که این بزرگترین مورد کاهش مالیات در تاریخ آمریکا و حتی بیشتر از دوران رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ خواهد بود. اما میزان کاهش مالیات در دوران ریگان ۲.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی بود و هیچکدام از ادعا‌های نادرست ترامپ به این مورد نظر نزدیک نبود. حتی اگر ترامپ مدعی کاهش مالیات معادل ۰.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی باشد این هشتمین مورد کاهش مالیات در ۱۰۰ سال اخیر خواهد بود. ترامپ همیشه از این موضوع برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می‌کند.

ترامپ ۱۷۶ بار ادعا کرده است که آمریکا پول‌های زیادی را به خاطر کسری‌های تجاری «از دست داده» است. این نشان‌دهنده فهم نادرست و اساسی وی از اقتصاد است. کشور‌ها پول خود را با کسری تجاری «از دست نمی‌دهند». کسری تجاری به این معناست که مردم در یک کشور کالا‌های بیشتری را از کشور دیگر خریداری می‌کنند و در برابر مردم کشور دوم کالا‌های کمتری را از کشور اول خریداری می‌کنند. کسری تجاری نیز تحت تأثیر عوامل کلان اقتصادی مانند نرخ ارز، رشد اقتصادی و پس انداز و نرخ سرمایه گذاری قرار دارد.

تکرار ادعا‌های دروغین ترامپ این واقعیت را نشان می‌دهد که در بیش از ۴۰۰ بار وی حداقل در یک سخنرانی خود سه بار ادعا‌های مشابه و نادرست را تکرار داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار