یکی از مشخصه های اتیسم بزرگسالی علایق محدود است.بسیاری از بزرگسالان اتیستیک در مورد موضاعات بسیار خاصی مانند ترابری هوایی، ریشه کلمات،مهندسی،تاریخ و بسیاری موارد دیگر اطلاعات بسیار خوبی دارند .
کد خبر: ۸۱۶۰۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱ 20 January 2020

لیلا پیکانی کارشناس اجتماعی انجمن اتیسم به خبرنگار صدای ایران گفت: در شب ۲۳ دی ماه دانیال۲۱ ساله مبتلا به اختلال اتیسم در مغازه فست فودی در آمل توسط چند جوان مورد تمسخر قرار میگیرد و یک از آن ها شروع به سر به سر گذاشتن دانیال کرده و او را عصبی کرده که در نهایت منجر به درگیری فیزیکی می شود و در این درگیری دانیال توسط فرد ضارب ۲۲ ساله از ناحیه کتف و سر دچار آسیب دیدگی شده و راهی بیمارستان می شود.

این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه افراد اتیستیک به دلیل عدم برقراری ارتباط ندانشتن تماس چشمی و کلام محدود یا نامفهوم و داشتن رفتار سازشی و انطباقی ضعیف به راحتی نمیتوانند با محیط اطراف سازگاری پیدا کنند.

وی افزود: این افراد در مهارت های لازم برای زندگی روزمره برقراری ارتباط موثر و کنترل خشم و قضاوت ضعیف تر از هم سالان خودشان عمل میکنند . لذا افراد باید در تعاملات روزانه با افراد اتیستیک مدارا داشته باشند و جامه ای را میتوان توانمند نامید که تک تک افراد جامعه معلولین ذهنی و جسمی رو شهروند بدانند و حقوق شهروندی را برایشان قائل بشوند.

اتیسم چیست؟

اتیسم اختلالی عصب_ رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک نمایان می‌شود. مهم­ترین علائم آن نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعاملات اجتماعی، وجود الگوهای محدود و تکراری در رفتار، علائق و فعالیت­ها است. نشانه‌های اختلال طیف اتیسم عموماً در سال سه زندگی قابل‌تشخیص هستند؛ اما اگر کودک در سطح بالاتری بوده و به همسالان غیر اتیسم خود شبیه‌تر باشد، این علائم ممکن است دیرتر شناسایی شوند.

ده علامت اُتیسم بزرگسالی
به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها تشخیص اُتیسم(اوتیسم) در بزرگسالی می تواند در حال حاظر کاری دشوار و چالش برانگیز باشد .بزرگسالان قطعا میزان بالای از رفتار های کودکی خود را به یاد ندارند وهمچنین تاریخچه پزشکی ویا دو سال اول زندگی خود را و یا ممکن است انها رفتار هایی را به یاد بیاورند و یا بیان کنند که گمراه کننده باشد و موجب تشخیص غلط در بزرگسالی گردد.به هر حال اگر شما دچار شک و تردید در تشخیص اُتیسم(اوتیسم) یک فرد بزرگسال هستید این علائم که دکتر کیت میلر ویلسون استاد دانشگاه میشیگان در مقاله ای به آنها اشاره نموده است و در ادامه ذکر می گردد می تواند تا حدودی به شما در این کار یاری رسان باشد.به خاطر داشته باشید که یک یا دو علامت در یک فرد بزرگسال نمی تواند نشان دهنده اختلال اُتیسم(اوتیسم) در وی باشد و لی اگر این علائم به بیشتر از ۳ یا ۴ مورد رسید باید کمی برای او نگران شوید.

بر طبق تحقیقات منتشر شده در webMD علائم زیر می تواند نشان دهد که یک فرد بزرگسال مبتلا به اُتیسم(اوتیسم) است یا نه؟!

۱-ارتباط و دوستی کم

شکل گیری روابط در بزرگسالان مبتلا به اُتیسم(اوتیسم) برای آنها امری چالش برانگیز است. رفتارهای منحصر به فرد و محدودیت های این افراد میتواند توانایی دوست یابی این افراد را شدیداً تحت تاثیر قرار دهد.علاوه بر این تجزیه و تحلیل فرایند های محیطی و مشکلات گوش دادن به دیگران مشکلات عدیده ای را در ارتباط این افراد ایجاد می کند.همینطور ارتباطات عاشقانه برای این افراد امری بسیار دشوار و سخت است.یکی از دلایل این مهم این است که ادامه دادن ارتباطات منظم و دائمی میتواند برای این افراد امری تقریبا غیر ممکن باشد و ارتباطات عاشقانه که در نهایت می بایستی به ازدواج ختم شود درکل نوعی ارتباط منظم و هدف مند است که نیاز مند به گستره ارتباطی وسیعی است.از طرفی دیگر ارتباط عاطفی در بخشی از فرایند خود نیاز مند ارتباط غیر کلامی رمز گشایی هایی است که تقریباً بزرگسالان مبتلا به اُتیسم(اوتیسم) از آن بی بهره اند.

۲-چالشهای ارتباطی غیر کلامی

برای بسیاری از بزرگسالان مبتلا به اُتیسم(اوتیسم) ارتباطات غیر کلامی میتواند یکی از چالشهای اصلی باشد.این افراد در خواندن چهره و حالات ان دچار مشکل اند. و در ارتباط چشمی نیز کمترین عملکرد را دارند. بزرگسالان مبتلا به اُتیسم(اوتیسم) همیشه این احساس را دارند که چیزی را در فراید ارتباط وتعامل خود گم کرده اند.این افراد به درستی نمی توانند دیگران را تعبیر و تفسیر کنند.

۳-اختلال در پردازش حسی

بسیاری از افراد مبتلا به اُتیسم(اوتیسم) میزان بالا یا پایینی از محرکات حسی را ممکن است تجربه کنند که به آن اختلال پردازش حسی یا نقص در یکپارچگی حسی می گویند. به گفته مجله روانشناسی امروز این اختلال پردازش حسی میتواند منجر به مشکلات اجتماعی در افراد اتیستیک بزرگسال گردد.ملاقات با افراد جدید اطلاعات حسی جدیدی شامل بوها ،صداها،نورها و انواع دیگری از دروندادها را برای فرد مهیا میکند.و تمام اینها می تواند باعث گرددکه فرد بزرگسال اتیستیک از ارتباط اجتماعی اجتناب کند.

اگر شما متوجه شدید که نمی توانید در یک احساس مشخص باقی بمانید یا اینکه دائماً میخواهید نوع خاصی از درونداد حسی را تجربه نمایید ،شما ممکن است درگیر با این اختلال باشید.اگر چالشهای حسی در توانایی های شما برای تعامل با دیگران تداخل می کند ،اینها همگی با علائم اُتیسم(اوتیسم) در بزرگسالی مطابقت دارد.

۴- فقدان یا نبود دیدگاههای مشترک

فهمیدن اینکه یک انسان دیگر چه کاری انجام می دهد یا اینکه در آینده چه دیدگاهی پیدا می کند برای تمام افراد بزرگسال امری دشوار است اما برای افراد مبتلا به اُتیسم(اوتیسم) می تواند چالش برانگیز باشد بسیاری از افراد اتیستیک برای فهمیدن دیدگاه دیگران دچار کشمکش می گردند و این میتواند منجر به فقدان یکدلی گردد و همچنین تعامل فرد را با دیگران دشوار می سازد

بزرگسالان مبتلا به اُتیسم(اوتیسم) ممکن است به سختی با دیگران امیخته گردند و نمی توانند خواسته ها یا احساسات و یا فکار دیگران را درک کنند.بعلاوه بزرگسالان اتیستیک ممکن است در درک دیدگاه شوخطبعانه یا طنز افراد مشکل داشته باشند ویا اصلاً جوک ها را نفهمند.این فقدان یکدلی برای فرد بزرگسال مبتلا به اُتیسم(اوتیسم) میتواند منجر به مشکلات فراوانی در زندگی فردی شود و تا حدودی زندگی فرد را فلج کند.

۵- مشکلات ارتباط کلامی

بر طبق یافته ها و پژوهشها تقریبا در حدود ۴۰ درصد از افراد اتیستیک کلام ندارند. بزرگسالانی که به طور کامل کلام ندارند ممکن است در این طیف قرار گیرند اما ارتباط کلامی میتواند برای دیگر مبتلایان بزرگسال نیز چالشهایی را ایجاد کند هرچند که این افراد در سطحی مناسب از گفتار قرار داشته باشند.

بزرگسالان مبتلا برای شناساندن نیازهایشان به دیگران دچار مشکلاتی می گردند همچنین در آغاز نمودن یک مکالمه.این افراد ممکن است در زمانی که می خواهند مکالمه ای را شروع کنند کلمات از ذهنشان گم شوند.از طرفی در فرایند یک مکالمه پردازش نمودن گفتار دیگران نیز برای آنها امری بسیار دشوار است.

۶-اشتغال ذهنی به موضوعات مشخص

یکی از مشخصه های اتیسم بزرگسالی علایق محدود است.بسیاری از بزرگسالان اتیستیک در مورد موضاعات بسیار خاصی مانند ترابری هوایی، ریشه کلمات،مهندسی،تاریخ و بسیاری موارد دیگر اطلاعات بسیار خوبی دارند . این تمرکز بیش از حد بر روی یک موضوع خاص برای افراد اتیستیک می تواند بسیار لذت بخش و ارضا کننده باشد ولی همین امر میتواند چالشهای بزرگی برای فرد ایجاد کند.

اگر شما به موضوعی ویژه بسیار علاقه مند هستید و طولانی مدت درباره آن با دیگران بحث و گفتگو می کنید و نمی توانید آن موضوع را از ذهنتان بیرون کنید و ایا آن را رها سازید این می تواند از علائم اُتیسم(اوتیسم) بزرگسالی باشد. علایق شدید موجب درگیری بسیار زیاد ذهنی با موضوعی خاص می گردد و همین امر ظرفیت های اجتماعی فرد را کاهش می دهد و موجب محدود شدن تمایلات اجتماعی و ارتباطی فرد با دیگران می گردد.

۷-رفتار های کلیشه ای و تکراری

برای برخی افراد مبتلا به اُتیسم(اوتیسم) تکرار ,کلمات ،جملات یا رفتار ها می تواند موجب ایجاد احساس آرامش گردد.در نتیجه این امر رفتارهای روتین قابل پیش بینی ایجاد می گردند که فرد انها را تحت کنترل خود دارد.ولی به هر حال این رفتار های تکراری برای عملکرد ارتباطی یا اجتماعی یا کارکردی فرد کفایت نمی کند.

۸-نیازبه داشتن یک زندگی معمولی و روتین

برای افراد اتیستیک در هر سنی که باشند ناشناخته هایی در جهان وجود دارد. و این موجب شکست در بسیاری از مهارتهای ارتباطی و اجتماعی افراد این طیف می گردد.یکی از راهکار ها و شگرد هایی که موجب ایجاد آرامش در این افراد می گردد آسایش و قابل پیش بینی بودنی است که زندگی معمولی برایشان مهیا می کند.
بزرگسالان اتیستیک نیاز به زندگی روتین را به این شکل بر طرف می کنند:
هرگز سفر نمی کنند

غذاهای جدید را امتحان نمی کنند و به رستوران های جدید نمی روند.

بر طبق یک جدول روزانه عمل می کنند

در صورت بر هم خوردن روال زندگی روتینشان احساس ناراحتی شدیدی می کنند.

با تغییر برنامه در زندگی خود مشکل دارند

تنها از مسیر های آشنای ذهن خودشان از مکانی به مکان دیگر می روند.

فرد جدیدی به محدوده اجتماعی خود اضافه نمی کنند و از ارتباطات جدید دوری می کنند.

۹-داشتن مهارتهای در حد نبوغ

با استناد بر یافته های اعلام شده توسط webMD بالای ۱۰ درصد از افراد اتیستیک دارای مهارتهایی در سطح نبوغ اند. این بدین معنی است که انها در یک زمینه ای ویژه مانند ریاضیات،موسیقی یا تاریخ برتریهایی بر دیگر افراد دارند. افراد اتیستیک ممکن است حافظه ای فوق العاده داشته باشند و این به انها اجازه می دهد که تمامی اطلاعات یک کتاب را فصل به فصل در ذهن خود داشته باشند.

۱۰- مشکلات خواب و اضطراب

همچنین webMD گزارش می کند که بیش از ۷۰ درصد از افراد اتیستیک با مشکلات خواب دست به گریبان اندو این میتواند به دلیل مشکلات حسی افراد اتیستیک باشد. درحالی که بی خوابی جزء مشخصه های اصلی اتیسم نیست ولی میتوان ان را به عنوان یکی از مشخصه های اتیسم در بزرگسالی به حساب اورد.

برطبق یافته های انجمن ملی اتیسم انگلستان اضطراب یکی از مشکلات شایع در میان بزرگسالان مبتلا به اُتیسم(اوتیسم) است. این اضطراب ممکن است خود را در اشکال مختلف مانند مشکلات توجه و تمرکز،کنترل خود،اشتغال ذهنی به یک موضوع و یا افسردگی نشان دهد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار