حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی، اظهار داشت: کمتر کشوری است که در برابر آمریکا بتواند صریحا اعلام کند و یک پایگاه مهم منطقه ای آن را زیر موشک باران قرار دهد. اینکه در مقام عمل یک پایگاه آنها را نیمه شب بلرزانیم و پنتاگون را برای ۲۴ ساعت در برابر این حادثه بیدار نگه داریم و ناچار کنیم آنها را تا از تهدیدشان عقب بنشینند، بسیار مهم است.وی با اشاره به تهدید ترامپ مبنی بر هدف قرار گرفتن 52 نقطه در کشور، افزود: وقتی ما تهدید کردیم، لحن و برنامه آنها تغییر یافت و صریحا عقب نشینی کردند.

روحانی با بیان اینکه ملت ایران راه خود را برای ایستادگی انتخاب کرده است، گفت: البته در میدان ایستادگی، مشکلات طبیعی است،‌ به هرحال یک ابرقدرتی مقررات بین المللی را زیرپا گذاشته است و رسما اعلام کرده می خواهم با این نظام و مردم بجنگم تا آنها را تسلیم کنم.

رئیس جمهور با اشاره تمرکز آمریکایی‌های برای به زانو در آوردن ملت ایران،‌گفت: رئیس جمهور آمریکا به تعدادی از سران کشورها که لااقل ۳ نفرشان با من صحبت کردند، گفته بود با فشار حداکثری رژیم ایران سه ماه بیشتر مقاومت نخواهد کرد. از اردیبهشت سال ۹۷ که آنها آغاز کردند و توطئه و تحریم بسیار سنگینی را که عملیاتی کردند تا امروز ببینید ملت ما قوی تر، مستحکم تر در برابر این توطئه است یا ضعیف‌تر شده؟

وی با بیان اینکه از آغاز دولت یازدهم شاهد آن بودیم که با یک مشکل بزرگ سیاسی-اقتصادی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: از ابتدا هم که بنده در رقابت های انتخاباتی ۹۲ آمدم به خوبی می دانستم که با یک مشکل بزرگ روبرو هستم چراکه وضعیت اقتصادی ما معلوم بود. قبلا هم گفته ام که این تعبیر رئیس جمهور قبلی فرانسه است که گفت ما شش کشور قاطعانه تصمیم گرفته بودیم برای حمله نظامی به ایران و مصمم بودیم در سال ۲۰۱۳ این حمله انجام بگیرد، بعد از انتخابات در سال ۲۰۱۳ ما را دچار تردید کرد و بعد منصرف شدیم.

روحانی با تاکید بر اینکه حضور مردم در انتخابات و ایستادگی در کنار دولت و نظام آنها را منصرف کرد، تصریح کرد: از همان آغاز دولت یازدهم، تغییر در انتظارات تورمی کاملا ملموس بود.اقتصاددانان ما باورشان نمی شد که تورم تک رقمی شود؛ اما در اواسط دولت یازدهم تورم تک رقمی شد و تا اوایل 97 نیز تک رقمی بود. چه چیزی باعث شد تورم تک رقمی بماند؟ امید مردم بود که می دیدند گره ها یکی پس از دیگری باز می شود.

رئیس جمهور گفت: ما می‌دانستیم که بخشی از اقتصاد ما وصل به سیاست و سیاست خارجی است،‌ اگر کسی بگوید من به دنیا کاری ندارم، کاملا درونگرا هستم و اقتصادم تمام مشکلاتش را حل می‌کنم، حالا من بلد نیستم، البته اقتصاددان نیستم ولی بلد هم نیستم؛ اگر اقتصاد دانی بلد است بیاید به ما بگوید که اگر همه روابط خارجی به هم ریخته و تخریب شده باشد و مردم احساس کنند شرایط هر روز سخت‌تر می‌شود و در فروش محصولاتمان با مشکل مواجه شویم و در عین حال اقتصاد مملکت دست نخورد؛ حداقل من بلد نیستم.

وی تاکید کرد: اینگونه نیست که اقتصاد برود کار خود را بکند،‌ اقتصاد حتما به فرهنگ، امنیت و سیاست مرتبط است.

روحانی با بیان اینکه تلاش دولت این بوده که یک ثبات و امیدی را نسبت به آینده به وجود بیاورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است، خاطرنشان کرد: من بعنوان مسئول شورای عالی امنیت ملی روزانه مراقبت می کنم، نمیتوانم همه چیز را اینجا بگیرم، اگر مراقبت مداوم صورت نگیرد، بین جنگ و صلح یک گلوله فاصله است.