معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان از کاهش صید ماهیان استخوانی در این استان از ابتدای فصل صید تاکنون خبر داد.
کد خبر: ۸۱۳۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳ 13 January 2020
 
صید ماهیان استخوانی در گیلان کاهش یافت

 

تابناک / معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان از کاهش صید ماهیان استخوانی در این استان از ابتدای فصل صید تاکنون خبر داد.

اکبر ایلدرم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : از ۲۰ مهر تا روز گذشته، افزون بر ۹۳۶ تن ماهی استخوانی در استان گیلان صید شد که این میزان صید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به فعالیت ۴۹ شرکت صید پره  افزود : غیرفعال بودن دو شرکت تعاونی پره، افزایش تعداد روزهای کولاک دریا، کاهش صید در روز و افزایش مهاجرت ماهی در شب از جمله دلایل کاهش صید ماهیان استخوانی است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان گیلان خاطر نشان کرد: از مجموع صید در این مدت، ۶۰۰ تن ماهی سفید با  ۶۴ درصد کل صید ، ۳۰۰ تن ماهی کفال ۳۲ درصد صید و حدود ۳۷ تن با چهار درصد سایر گونه ها را شامل می شود.

وی با بیان اینکه این میزان صید با فعالیت ۴۹ شرکت تعاونی پره در استان گیلان صورت گرفته اضافه کرد: این مقدار صید توسط چهار هزار صیاد با  ۱۰ هزار مرتبه پره کشی انجام شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان گیلان ،  ارزش فروش ناخالص صید را  ۴۱۴ میلیارد ریال عنوان کرد.

مهلت صید ماهیان استخوانی در استان گیلان به استثنای معدودی از صیدگاه های شمال استان، از بیستم مهرماه تا بیستم فروردین ماه است، در حال حاضر سه هزار و ۷۰۰ صیاد در ۳۰۰ کیلومتر آب های ساحلی خزر در محدوده گیلان از آستارا تا چابکسر در فصل صید به این حرفه اشتغال دارند. 

روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته می شود، تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره به هم دوخته شده، تشکیل شده است، کار کشیدن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با بهره گیری از نیروی تراکتور و وینچ انجام می شود. 

به گفته کارشناسان بیش از ۹۵درصد ماهیانی که هم اکنون در سه استان گیلان، مازندران و گلستان صید می شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار