قیمت دلار در چند ماه گذشته رشد چشمگیری داشته و به عقیده بسیاری از ایرانیان قدرتمندترین واحد پولی حاضر دنیا به حساب می‌آید.
کد خبر: ۸۱۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱ 09 January 2020

پول هر کشور بخش مهمی از اقتصاد آن کشور است و ارزش پول در دنیا به کاهش یا افزایش نرخ ارز بستگی دارد. در این مطلب با ۱۰ مورد از قدرتمندترین و با ارزش ترین ارزها و واحدهای پولی دنیا آشنا خواهید شد. برخی از کشورهای اشاره شده در این فهرست در همسایگی ما قرار داشته و شرایط مشابهی از لحاظ منابع زیرزمینی دارند و نام برخی نیز ممکن است تابحال به گوش شما نرسیده باشد!

 

۱- دینار کویت:

احتمالاً شما نیز به مانند من تا کنون فکر می‌کردید که پوند انگلیس با ارزش ترین پول دنیا است. اما جالب اینجاست که با ارزش ترین پول دنیا مربوط به پول یکی از کشورهای همسایه‌ یعنی کویت است. دینار کویت، با ارزش ترین پول دنیا است و مدت زیادی است که این مقام را در دست دارد. احتمالاً شنیده‌اید که هر جا سخن از ثروت باشد نام کویت را به میان می‌آورند. مثلاً در تعریف فلان شخص که از وضع مالی خوبی برخوردار است می‌گویند وضع‌اش کویت است!

این واحد پولی نخستین بار در در سال ۱۹۶۱ معرفی شد. کویت به سبب منابع نفتی زیادی که دارد یکی از ثروت‌مندترین کشورهای جهان است. جالب آن که در ۷ مارس ۲۰۱۸ هر دینار کویت با کد ایزوی KWD معادل با ۳٫۳۳ دلار آمریکا بوده است، یعنی پول این کشور بیش از سه برابر پول آمریکا ارزش دارد!

۲- دینار بحرین:

دومین پول با ارزش دنیا نیز مربوط به کشور کوچک دیگری در همسایگی ماست. دینار بحرین پس از دینار کویت با ارزش ترین پول دنیا است. دینار بحرین نخستین بار در سال ۱۹۶۵به جای روپیه خلیج فارس معرفی شد. در مارس ۲۰۱۸ هر دینار بحرین معادل با ۲٫۶۵ دلار آمریکا بوده است. مهم‌ترین منبع درآمد بحرین صادرات نفت است. جالب است بدانید که بحرین از لحاظ شغلی در وضعیتی بسیار خوب به سر می‌برد و افراد بسیاری جهت یافتن شغل به این کشور مهاجرت می‌کنند.

۳- ریال عمان:

عمان شبه جزیره‌ای عربی در جوار خلیج فارس است. به سبب موقعیت استراتژیک آن، کیفیت زندگی در این کشور بسیار بالاست و اقتصاد توسعه یافته‌ای دارد. ریال عمان واحد پول رسمی کشور عمان است که به ۱۰۰۰ بیضا تقسیم می شود. پیش از سال ۱۹۴۰ روپیه هند و ماریا ترزا در عمان به عنوان واحد های پولی در معاملات استفاده می شدند و روپیه هند تا سال ۱۹۵۹ در این کشور ارزش خود را حفظ کرد. ریال عمان پس از دینار کویت و بحرین با ارزش ترین پول دنیا در سال ۲۰۱۸ است. در مارس ۲۰۱۸ هر ریال عمان با کد OMR برابر بوده با ۲٫۶ دلار.

۴- دینار اردن:

بر خلاف سه کشور کویت و بحرین و عمان که دارای ذخایر نفتی فراوان اند و بخش عمده‌ای از درآمد اقتصادی‌شان نیز ناشی از همین نفت است، کشور اردن از ذخایر نفتی فراوان برخوردار نیست و هم‌چنین در زمره‌ی کشورهای پیشرفته از لحاظ اقتصادی نیز قرار ندارد. با این حال، دینار اردن چهارمین ارز با ارزش جهان است. دینار اردن به ۱۰ درهم، ۱۰۰ قرش و یا ۱۰۰۰ فلس تقسیم می شود. این واحد پولی در سال ۱۹۴۰ معرفی شد و واحد آن برابر با دلار فلسطین است. در مارس ۲۰۱۸ هر دینار اردن با کد JOD برابر با ۱٫۴۱ دلار آمریکا بوده.

۵- پوند بریتانیا:

اگر از مردم در مورد با ارزش ترین پول دنیا بپرسید، احتمالاً پوند بریتانیا را عنوان می‌کنند. اما این در حالی است که پوند بریتانیا پس از دینار کویت، دینار بحرین، ریال عمان و دینار اردن پنجمین پول با ارزش جهان است. پوند استرلینگ یا بطور کوتاه پوند، واحد پول پادشاهی بریتانیا است. واحد کوچک تر پوند پنی نام دارد. یک پوند، صد پنی است. انگلیس جزو گران ترین کشورهاست که برای سفر به آنجا باید یک کیسه پول همراه خود برد. گفته می‌شود پوند قدیمی‌ترین واحد پولی است. در مارس ۲۰۱۸ هر پوند بریتانیا با کد GBP برابر با ۱٫۳۹ دلار آمریکا بوده است.

۶- یورو اروپا:

یورو واحد پولی مشترک بسیاری از کشورهای اروپایی است و در سال‌های اخیر نیز بیش از پیش تقویت شده است. این واحد پولی که بزرگ ترین قدرت تجاری دنیا را شکل داد، با هدف وصل کردن کشورهای اروپایی برای مقاصد تجاری و سیاسی و در بحبوحه آشوب های سیاسی و اقتصادی در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و هم اکنون در ۱۷ کشور از جمله آلمان، فرانسه، بلژیک، ایتالیا، هلند، یونان، پرتغال، اسپانیا استفاده می شود. ارزش یورو بیش از دلار است. افزون بر این، یورو از لحاظ ذخیره ارزی پس از دلار آمریکا در مقام دوم قرار دارد.

۷- دلار جزایر کایمن:

هفتمین پول با ارزش دنیا دلار جزایر کایمن است که تنها در این جزیره از آن استفاده می شود. کد ایزوی این واحد KYD است و به ۱۰۰ تقسیم می شود. در مارس ۲۰۱۸ برابر با ۱٫۲۲ دلار آمریکا بوده است. جزایر کایمن یکی از بهترین پناهگاه‌های مالیاتی جهان است چرا که به پول آن مالیاتی تعلق نمی‌گیرد.

۸- دلار آمریکا:

هشتمین پول این فهرست دلار آمریکا است. با توجه به آن که آمریکا رهبر اقتصادی جهان است، پول این کشور را در هر کشوری می‌توان خرج کرد.

۹- فرانک سوییس:

فرانک سوییس نهمین پول با ارزش دنیا در سال ۲۰۱۸ است. فرانک واحد پول کشورهای سوئیس و لیختن اشتاین است و هر ۱ فرانک مساوی ۱۰۰ سانتیم است. کشور سوییس یکی از پیشرفته‌ترین، زیباترین، پر گردش‌گرترین و در کل یکی از بهترین کشورهای جهان و اروپا است.

۱۰- دلار استرالیا:

استرالیا نیز از کشورهای پیشرفته‌ی جهان از لحاظ اقتصادی بوده و دلار این کشور دهمین پول با ارزش جهان است. جالب آن که بر روی پول این کشور ویژگی‌های لمسی یا همان بریل برای افراد نا بینا و کم بینا وجود دارند تا این افراد نیز بتوانند از ارزش پولی که در دست دارند مطلع شوند. دلار استرالیا به اختصار AUD نامیده می شود و معمولاً با علامت اختصاری $.A و یا بصورت غیر رسمی AU$ نمایش داده می شود. دلار استرالیا از جهت نرخ بهره بالا در این کشور، عدم مداخله دولت در بازار سهام خارجی، تثبیت اقتصاد و دولت، و سود معاملات بازرگانی بویژه با کشورهای آسیایی در سطح جهان مطرح است.

 

برچسب ها: دلار ، نرخ ارز ، ارزش پول
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار